• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag har har inte sagt ett ord på två timmar....

Givetvis så var svaret på min fråga "nej jag har inte märkt något"......
699B384F-E1EB-4BF4-81A6-4F3F68F9B2BD.jpeg
Beklagar! För mig ska fälgar vara skrapfria, faktiskt det första jag tittar efter när jag köper bil.
Frugan skrapade framfälgen på min förra bil, lämnade in till Mycar i Täby som tog 2500 kr för att lacka om. Dock ska inte man förvänta sig att allt blir 100% igen.

Beklagar! För mig ska fälgar vara skrapfria, faktiskt det första jag tittar efter när jag köper bil.
Frugan skrapade framfälgen på min förra bil, lämnade in till Mycar i Täby som tog 2500 kr för att lacka om. Dock ska inte man förvänta sig att allt blir 100% igen.
har mailat Intera nu.
Får åka in och kränga på vinterhjulen igen, fixa fälgen och sen montera tillbaka sommarhjulen.

kommer bli några kronor och merjobb...

Ojojoj, vilken bil!

Nu när OWGM lade en våt filt över mitt klockintresse finns ändå entusiastbilarna där som glädjespridare. Lamborghini Espada är en galet cool skapelse från det sena 60-talet. Liknar egentligen ingenting annat och just därför tilltalar den mig lite extra. Skådespelaren Carl-Gustaf Lindstedt hade också en Espada under en tid. Miura, Countach och tidiga Diablo är extremt häftiga mittmotorbilar, men Espada, med sin V12:a där fram och den läckra karossen för fyra, är verkligen speciell. Det här exemplaret är dessutom godkänd för baksätespassagerare, det är inte alltid de är det. Tror det finns fem stycken i Sverige för närvarande. Oklart vad det begärda priset är men troligtvis över miljonen. Prisvärt som sjutton enligt mig då det knappast går att komma över en sextitalsitalienare med V12 billigare. Däremot är dyrt till extremt dyrt att underhålla en sådan här.
Men den blir tyvärr inte aktuell för mig ändå denna sommar.

4EA5C1B3-4A61-4B39-83E3-19B320A8A010.jpeg
03100884-A01C-41E5-B651-0291CE765928.jpeg
83D680EE-05F2-4E1B-B3B8-28972C6C203F.jpeg
4168018D-37CC-485A-B65C-80171A3B0A6F.jpeg
4E58BC3A-541F-4276-A759-5FE09F5FEA57.jpeg
692F12E7-B877-46A0-B0FD-B98301CE1984.jpeg
96FB0ADB-7980-40B2-8E37-2845FAAD9B5F.jpeg
73E02DF3-456E-4EFA-BCEA-725658E22625.jpeg
9B370D59-1AB6-4E61-B33C-C39EAB43D7E6.jpeg

Prisvärt som sjutton enligt mig då det knappast går att komma över en sextitalsitalienare med V12 billigare. Däremot är dyrt till extremt dyrt att underhålla en sådan här.
Men den blir tyvärr inte aktuell för mig ändå denna sommar.
Dyrt men samtidigt gratis. Den kommer ju mycket sannolikt att fortsätta uppåt. Men så var det ju det där med att hitta en miljon över att parkera i en bil man kan använda 100 mil om året typ.

Harry Metcalfes motorrenovering på Espadan kostade väl 30.000 pund, säger en del om underhållskostnaderna...

Hämtat ut nya firmaspjutet, det blev 100% diesel efter att ha hört bekanta beklaga sig över sina batteribilar hela vintern
En knallblå Arteon Shootingbrake med extra allt, än så länge få saker att klaga på förutom en lite knakande interiörpanel
Mvh
Ola G

Dyrt men samtidigt gratis. Den kommer ju mycket sannolikt att fortsätta uppåt. Men så var det ju det där med att hitta en miljon över att parkera i en bil man kan använda 100 mil om året typ.

Harry Metcalfes motorrenovering på Espadan kostade väl 30.000 pund, säger en del om underhållskostnaderna...

Du har alldeles rätt. Ser man den som en investering är den inte alls dum, den lär fortsätta stiga. Men jag hoppas ändå att den får rulla på våra vägar och bara bli omhändertagen som sig bör. Inte enbart stå still i en samling. Det är något alldeles extra att se en sådan klenod ute i trafiken. Moderna italienare från Lamborghini, Ferrari och Maserati formligen dräller det av i vårt land. Jag gillar till viss del sådant också, men de kan inte jämföra sig med de här äldre bestarna.
Harry M hade ju faktiskt en Pagani Zonda som han sålde för han lessnade på de löjligt höga underhållskostnaderna en sådan kommer med. Så i stort sett allt blir nästan billigt i jämförelse. Även en motorrenovering på en Espada. Beror bara på vilka referensramar man har 😉

42E62783-08B0-4B0C-BBBB-4D43416B183B.jpeg

Hämtat ut nya firmaspjutet, det blev 100% diesel efter att ha hört bekanta beklaga sig över sina batteribilar hela vintern
En knallblå Arteon Shootingbrake med extra allt, än så länge få saker att klaga på förutom en lite knakande interiörpanel
Mvh
Ola G
Ett lätt val av bränsle om det inte varit för hur mycket svider att betala malus-skatt.

Har själv sneglat lite på en Granturismo sport med zf lådan och inte mc lådan, verkar vara en trevlig gt bil med få konkurrenter det skulle eventuellt vara en Bentley CGT.
Intressant! Bentley CGT är inget jag ens funderat över, kommer nog inte äga en sådan men ska kolla lite recensioner om ZF-låda. Manuell låda är ju inte helt fel i den bilen tror jag.

Lite råd om någon har lust;
Sålde en gammal Subaru Forester för 2 veckor sedan.
Har aldrig strulat för mig, dock så var oljenivån för låg och behövde fyllas på.

Köparen kom och hämtade bilen med en ciderflaska med olja som han hällde i innan han stack.

En affär på 20k och inga papper skrevs utan endast betalning och sen papper till transportstyrelsen.

Idag får jag nedan SMS...

Hur skulle ni agera? Så jävla trött, första gången jag säljer privat. Tryckte som fan på att det är en bil som gått 32000(!) mil och att jag såklart inte lämnar några garantier. Är det något vanligt blåsningsförfarande?
thumbnail_Screenshot_20210407-170328_Messages.png

Har varit lika ärlig som jag varit vid alla mina försäljningar på klocksnack... Det är väl bara att köra på domstol då right?

Lite råd om någon har lust;
Sålde en gammal Subaru Forester för 2 veckor sedan.
Har aldrig strulat för mig, dock så var oljenivån för låg och behövde fyllas på.

Köparen kom och hämtade bilen med en ciderflaska med olja som han hällde i innan han stack.

En affär på 20k och inga papper skrevs utan endast betalning och sen papper till transportstyrelsen.

Idag får jag nedan SMS...

Hur skulle ni agera? Så jävla trött, första gången jag säljer privat. Tryckte som fan på att det är en bil som gått 32000(!) mil och att jag såklart inte lämnar några garantier. Är det något vanligt blåsningsförfarande?
thumbnail_Screenshot_20210407-170328_Messages.png

Surt när sånt inträffar. Men faktum är ju att du sålde en äldre, rätt långmilad bil för 20 000. För den summan, och det objektet, kan köparen knappast förvänta sig en felfri bil för lång tid framöver. Om den dessutom gått okej i två veckor sedan du sålde har du ryggen fri anser jag, då du knappast kan ha känt till det allvarligare felet som nu tycks ha uppstått. Skillnad om det hänt samma dag, då kan han kanske hävda att du mörkat något allvarligt problem. Hur har han kört under tiden sedan köpet, det vet ju inte du. Tror köparen får svårt att komma någonvart alls med ”reklamation” och hot om domstol (med otrevlig ton) om du nu inte väljer att frivilligt komma överens om ekonomisk kompensation. Jag hade hävdat att ingen garanti följer köpet av en så pass gammal bil och därför inte betalat kompensation. Det blir orimligt.
Och förresten, varför var oljan i en dryckesflaska? Vad var det för olja frågar man sig.
Hoppas det löser sig iaf.

Intressant! Bentley CGT är inget jag ens funderat över, kommer nog inte äga en sådan men ska kolla lite recensioner om ZF-låda. Manuell låda är ju inte helt fel i den bilen tror jag.
Det tråkiga med mc lådan är väl att det är en Ferrari F1 låda vet inte hur trevlig den är i stadsmiljö bla.

Ser precis vad det är för typ av person. Han kommer aldrig kunna driva en process. Säg att du gärna går hela vägen.

Han kommer skrika, vråla och hota i SMS men det händer inget mer sen. Nån process sker aldrig.
Precis som tidigare skribenter skrivit så har du absolut ingenting att oroa dig för. Självklart är det riktigt tråkigt för köparen (och indirekt även för dig), men det är helt enkelt sådant som händer.

Jag hade bara skickat tillbaka ett vänligt svar och därefter lagt det hela bakom mig.

Tack alla för svar... Ja, nu anklagar han mig för att vara en lögnare och allt vad det är, han vill sälja bilen för 11.000kr som reservdelsbil till någon firma (som han säkert inte alls har någon koppling till om den nu finns) och att vi ska dela förlusten. Den kokar efter 2 kilometer nu enligt honom... Han provkörde den i närmare 1 mil med mig, varvade ur och höll på i säkert 2h och kikade under huven och snacka.

Första och sista försäljningen av en bil till privatperson.

Återigen, tack för era inputs jag ber honom snällt att köra en rättsprocess eller vad han nu önskar.

Allt gott!

Tack alla för svar... Ja, nu anklagar han mig för att vara en lögnare och allt vad det är, han vill sälja bilen för 11.000kr som reservdelsbil till någon firma (som han säkert inte alls har någon koppling till om den nu finns) och att vi ska dela förlusten. Den kokar efter 2 kilometer nu enligt honom... Han provkörde den i närmare 1 mil med mig, varvade ur och höll på i säkert 2h och kikade under huven och snacka.

Återigen, tack för era inputs jag ber honom snällt att köra en rättsprocess eller vad han nu önskar.

Allt gott!
Som sagt - säg att du gärna tar ditt ansvar - när en tingsrätt sagt sitt...
Precis som du säger drar han en rövare och har säkert koppling till firman.

Allt gott!
Jag hade varit iskall och blockerat honom, precis som flera är inne på här ovan har han (mycket) begränsade möjligheter att nå framgång.

Är du säker på att bilen verkligen hhavererat? Det är förvisso inget unikt fel men jag får lite vibben av att han försöker köra en fuling / blåsning. En kompis som arbetar med bilar råkar ut för liknande bekymmer då och, med kunder som kommer tillbaka.

Han arbetar på en stor kedja så de har ju rutiner (”ta den till märkesverkstaden”) men det är ingen som vill göra det, istället vill de ha prisavdrag då de känner någon som kan fixa felet billigt...

Jag hade varit iskall och blockerat honom, precis som flera är inne på här ovan har han (mycket) begränsade möjligheter att nå framgång.

Är du säker på att bilen verkligen hhavererat? Det är förvisso inget unikt fel men jag får lite vibben av att han försöker köra en fuling / blåsning. En kompis som arbetar med bilar råkar ut för liknande bekymmer då och, med kunder som kommer tillbaka.

Han arbetar på en stor kedja så de har ju rutiner (”ta den till märkesverkstaden”) men det är ingen som vill göra det, istället vill de ha prisavdrag då de känner någon som kan fixa felet billigt...

Jag har bett honom skicka bilder på dessa "fotobevis" han säger sig ha fått från någon auktoriserad Subaru-verkstad men han snackar bara runt det. Han var väldigt märklig, mkt trevlig men märkligt. Är tveksam på att den har havererat.
Under den korta tid vi hade kontakt i samband med köpet var han både på jobbmöten, arbetslös, handlade med aktier på avanza osv. Trevlig men väldigt oberäknelig i sitt sätt.

Jag stänger ärendet här, meddelat han får ta det den juridiska vägen. Och så har jag dörren låst på dagarna i några dagar. :D

Jag har bett honom skicka bilder på dessa "fotobevis" han säger sig ha fått från någon auktoriserad Subaru-verkstad men han snackar bara runt det. Han var väldigt märklig, mkt trevlig men märkligt. Är tveksam på att den har havererat.
Under den korta tid vi hade kontakt i samband med köpet var han både på jobbmöten, arbetslös, handlade med aktier på avanza osv. Trevlig men väldigt oberäknelig i sitt sätt.

Jag stänger ärendet här, meddelat han får ta det den juridiska vägen. Och så har jag dörren låst på dagarna i några dagar. :D
En klassisk arbetslös mytoman då som lever på "smarta" affärer.
Du kan ju också säga att han kan komma tillbaka med den. Det kommer han inte heller vilja...

Men jag förstår om du är osugen på att träffa honom något mer.

Senast ändrad:
En del tycker att det är snyggt med stretch, jag personligen gillar när däcken är utanför fälgen samt med låg däckprofil.

Vid lite mer inspirerande körning är lagom breda däck till fälgen bäst.
Är däcken bredare än fälgen kan man få en känsla av att däcken kränger... Eller känsla å känsla, däcken kan kränga mer då om man har otur.

Tillbaka
Topp