En hemlig testbil spottad idag?
0D som försvunnit efter 5an. Sitter dåligt säkert.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
En hemlig testbil spottad idag?
Tack alla för svar... Ja, nu anklagar han mig för att vara en lögnare och allt vad det är, han vill sälja bilen för 11.000kr som reservdelsbil till någon firma (som han säkert inte alls har någon koppling till om den nu finns) och att vi ska dela förlusten. Den kokar efter 2 kilometer nu enligt honom... Han provkörde den i närmare 1 mil med mig, varvade ur och höll på i säkert 2h och kikade under huven och snacka.
Första och sista försäljningen av en bil till privatperson.
Återigen, tack för era inputs jag ber honom snällt att köra en rättsprocess eller vad han nu önskar.
Allt gott!
Om köparen upptäcker fel på bilen som du som säljare borde informerat om, är det köparen som ska bevisa att det finns sådana fel. Om köparen inte kan bevisa det, är du inte skyldig att hjälpa köparen
Det som står innan är viktigt
Köparen har rätt att klaga och ställa krav på dig om:
- Bilen inte stämmer överens med de uppgifter som du har lämnat, till exempel om vilken utrustning som ingår i köpet.
- Du har undvikit att berätta något viktigt om bilen som du borde ha känt till, till exempel ett fel på bilen.
- Bilen är i mycket sämre skick än vad köparen hade kunnat räkna med utifrån det pris köparen betalade.
= inget av detta verkar uppfyllas. Bilen funkade bra när den provkördes. Det räcker.
Lider med dig att du ska behöva handskas med såna typer, samtidigt cred till dig för att du orkar svara tillbaka. Dem flesta försvinner ur existensen så fort papprerna är påskrivna.Jag svarade nedan imorse, inte hört något ännu... Gissar på att det kommer en episod ikväll. Ursäkta att jag går OT.
"Det har inte varit några som helst fel på bilen utöver de som nämndes vid försäljning; Knapparna på ratten fungerar inte, ingen av stolsvärmarna fungerar och att jag Tror att vinterdäcken är för stora för att vara godkända, utöver allt kosmetiskt som sprickor i vindruta etc.
Du säger att den kokar efter 3km, jag har använt bilen främst till golfspel med snittsträckor på ca. 3 mil och den har Aldrig gått över 90 celcius eller gjort någon antydan till att bli varm. Du provkörde bilen i bra över 5km iaf och du tryckte gasen i botten flera gånger och vi varvade ur den hårt på tomgång med motorhuven öppen och likaså då fanns ingen antydan på att bilen går varm eller på läckage. I närmare 2h höll vi på och kolla på bilen!
Du var på eget bevåg i 2 omgångar fyllt på med motoroljor, vad vet jag du kanske har fyllt på för mycket eller dåliga oljor? Du har haft bilen i närmare 2 veckor och vad vet jag vad mer än dessa oljor du har fixat med under tiden. Är det rättvist?
Du hotar mig med tingsrätt och om hur dyrt det ska bli för mig, när jag inte svarat på 20 minuter under middagstid. Du har inte mailat mig de underlagen jag bett om, foto på mätarställning och utlåtande från den auktoriserade Subaruverkstaden eller Vem denna person som erbjudit sig att köpa bilen är, så att jag kunnat ta ställning till det, du vill att jag ska ge dig pengar på bara dina ord?
Du kan gärna skicka underlagen till mig.
Sen kan du be ditt juridiska ombud kontakta mig via e-post eller så emotser jag ett brev från tingsrätten så ses vi där.
/mittnamn"
Bra svar. Han kommer inte gå vidare är jag rätt säker på. När det inte funkar att "vara tuff" som han försöker så ger de upp. Tomma tunnor skramlar mest. Det syns direkt att han inte har någon talang att gå den formella vägen. Du behöver inte anstränga dig mer. Blocka honom i telefonen. Blir det något med tingsrätt så kommer allt komma brevledes. Och du - du vinner där också om det skulle gå så långt!Jag svarade nedan imorse, inte hört något ännu... Gissar på att det kommer en episod ikväll. Ursäkta att jag går OT.
"Det har inte varit några som helst fel på bilen utöver de som nämndes vid försäljning; Knapparna på ratten fungerar inte, ingen av stolsvärmarna fungerar och att jag Tror att vinterdäcken är för stora för att vara godkända, utöver allt kosmetiskt som sprickor i vindruta etc.
Du säger att den kokar efter 3km, jag har använt bilen främst till golfspel med snittsträckor på ca. 3 mil och den har Aldrig gått över 90 celcius eller gjort någon antydan till att bli varm. Du provkörde bilen i bra över 5km iaf och du tryckte gasen i botten flera gånger och vi varvade ur den hårt på tomgång med motorhuven öppen och likaså då fanns ingen antydan på att bilen går varm eller på läckage. I närmare 2h höll vi på och kolla på bilen!
Du var på eget bevåg i 2 omgångar fyllt på med motoroljor, vad vet jag du kanske har fyllt på för mycket eller dåliga oljor? Du har haft bilen i närmare 2 veckor och vad vet jag vad mer än dessa oljor du har fixat med under tiden. Är det rättvist?
Du hotar mig med tingsrätt och om hur dyrt det ska bli för mig, när jag inte svarat på 20 minuter under middagstid. Du har inte mailat mig de underlagen jag bett om, foto på mätarställning och utlåtande från den auktoriserade Subaruverkstaden eller Vem denna person som erbjudit sig att köpa bilen är, så att jag kunnat ta ställning till det, du vill att jag ska ge dig pengar på bara dina ord?
Du kan gärna skicka underlagen till mig.
Sen kan du be ditt juridiska ombud kontakta mig via e-post eller så emotser jag ett brev från tingsrätten så ses vi där.
/mittnamn"
Äsch bara att lägga ut sitt spårbara nummer. Otroligt kul när någon ringer och säger att han står utanför och kollar på bilen och vill provköraSå otroligt tråkigt och tröttsamt med såna där människor.
Sist jag skulle sälja en lite dyrare bil så sålde jag direkt till en bilfirma, jag fick inte lika mkt betalt men det var så smidigt.
När jag behöver sälja något på blocket så lägger jag ut en annons utan telefonnummer och där kontakten sker via mejl. Där får man sedan sålla ut alla skambud och idioter som skriver och enbart svara de som verkar vara vettiga och trevliga.
Exakt så är det ju, desto tidigare "jag ska ta det med min advokat" eller "tar det till domstol om det behövs" dyker upp i diskussionen desto bättre kan man sova. Den som inleder diskussionen med sådana argument är undatagslöst en svagbegåvad lallare. Den typen av figur som dyker upp i Aftonbladet då och då; "Familjen skulle äta en mysig middag på McDonalds, men matlusten försvann snabbt när det hittade en råtta/hårboll/plastbit/fläck i hamburgaren/dryckesmaskinen/toaletten/take, nu vill de varna andra...."Bra svar. Han kommer inte gå vidare är jag rätt säker på. När det inte funkar att "vara tuff" som han försöker så ger de upp. Tomma tunnor skramlar mest. Det syns direkt att han inte har någon talang att gå den formella vägen. Du behöver inte anstränga dig mer. Blocka honom i telefonen. Blir det något med tingsrätt så kommer allt komma brevledes. Och du - du vinner där också om det skulle gå så långt!
Ett halvt prisbasbelopp, så runt 23.000kr i år.@Tapiren Rätt off-topic nu, Vad klassas som småmål och när går det över den "gränsen"?
Ett halvt prisbasbelopp, så runt 23.000kr i år.
I detta fall skulle ju köparen kunna argument för att värdet av reparationen är högre, 30.000kr, men eftersom hela bilen såldes för 20.000kr får man väl säga att värdet av tvisten antagligen inte är högre än så.
Detta är faktiskt vad som hänt, det är en X7 M50i enligt transportstyrelsen. Men när jag såg vem som ägde bilen så blev det lite mer rimligt..
Värdet tvisten gäller... men jag tror man får svårt att argumentera för att en affär på 20.000kr ska mynna ut i att det skall bli en "äkta" tvist bara för att värdet på reparationen ligger på 30.000kr.Det är alltså värdet av varan/tjänsten som styr detta och inte priset på det eventuella ärendet?
Uppdatering; Ingenting nytt sedan jag skickade SMS. Undrar verkligen om den ens varit på verkstad eller det är något problem överhuvudtaget....
Mer on-topic;
Letade bil under någon månad, var helt inne på att det skulle landa i en nyare hot-hatch eller en äldre V8... Fick ett impulsivt infall när jag såg nedan bil på Blocket och körde hem den någon timme senare utan provkörning, en 420d, utan m-sport och i färgen BGM (Boring Gray Metallic).
En känsla av ånger kom faktiskst såfort jag startade motorn i samband med att jag skulle köra ut den från hallen, hemska motorljud. Sen när jag kom ut på vägen och insåg att den helst vill sova när jag trycker gasen i botten vid +100km/h började jag än mer undra vad som just hänt, hur jag hamnade i den här bilen?
Nu har jag haft den i snart 3 veckor, hunnit avverka en 120ish mil, och börjar faktiskt gilla den, som bil. Faktiskt trevlig i lägre hastigheter på små tighta vägar, med hög volym på musiken.
Färgen vet jag inte om jag kommer lyckas smälta, men jag tror nog att det på det stora hela är en bra bil för mig. Har så svårt att behärska mig själv i bilar där motorn hela tiden vill mer, och den här vill mest softa. På Tisdag kommer dock nya däck, run-flat historia på den här och dom är fan värre än däcken på mina första in-lines...
Vad blev det för däck? Behöver nya till min 420 också, gillar inte heller run-flat.
Pirelli Cinturato P7, ingen erfarenhet alls av dessa. P-Zero som jag tänkt hade 5 dagar extra leveranstid och att vänta är inte min grej.Vad blev det för däck? Behöver nya till min 420 också, gillar inte heller run-flat.
Jag har ju en sådan och äger inga three stripesAdidas prasselbyxor?
Köper du däck på nätet så är det bara premiumdäck som gäller, prisskillnaden är så liten.
Om du vill ha ett däck i mellanprissegmentet ändå rekommenderar jag General Tire, modellerna Altimax sport och nya Altimax One S. Tillverkade i Europa och baserade på 2 resp. 3 generationer gamla continental sportcontact. Kör helt klart hellre det än Haankook eller Kumho.
Pirelli Cinturato P7, ingen erfarenhet alls av dessa. P-Zero som jag tänkt hade 5 dagar extra leveranstid och att vänta är inte min grej.
Ja, jag antar det. Fick prisförslag från min bmwhandlare på Michelin pilot sport 4, tyckte inte det skiljde nämnvärt mot däckhandlare på nätet. Har ingen aning om däcken dock
Kollade lite bil idag. Fanns både bil med villapanna under huven och en sådan där miljöbil i hallen.
344 hästars diesel..Villapanna? Inte lär väl en S6a gå på diesel (villaolja)?
Michelin pilot sport 4 är superbra däck, har såna på min "sportbil"
Sen är ju inte en 420 nån sportbil direkt och då kanske ett tystare och bekvämare däck inte vore helt fel?
Beror ju på vad du har för dimension på däcken också... är det stora fälgar och lågprofil finns det nästan bara sportdäck att tillgå.
Den skarpsynta kan se att bilden i tagen på en plats som inte attraherar just det klientelet jag antager du syftar på.Adidas prasselbyxor?
344 hästars diesel..
Jag föredrar och prioriterar tysta däck framför sportiga. Har 225/45 18 fram och 255/45 18 bak. Har inte satt mig in än ifall jag kan ha andra däck, men som sagt, ser vore att föredra.