• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hej igen Bullen,

Fick svar nu från honom, kanske är det så att den är på verkstad. Någon som kan utröna av den lilla infon vad som skulle kunna var felet isf? Hur långt är ett snöre kanske... Något som är lätt att orsaka själv om man gör något tokigt när man fyller på med vätskor etc?
Tycker ju synd om honom om den bara pajat sådär men den här ju Aldrig kokat eller strulat i min ägo på 1.5år...

"Ja, absolut, du verkligen tror att Jag hittar på att tjäna några små pengar?Jag blev bara förbannad när den första killen som undersökte bilen med 30 ars! erfarenhet i subaru bilar så allt, nu stå bilen på verkstad parkering, det kommer nästa vecka mer detaljerad bedömning. Efter liten längre sträcka kommer direkt bubblor i expansiontank för kylvätska och alla ventilatorer gå på fullt, och det vet du. Och det gör att billen var värt hur du så 5000 eller lite mer :)
Och det gäller affärsetik och moral att säga ursäkta och bjuda på någonting vettig.
Men du vill gå hela vägen ok.
Den kvarnen maler långsamt men säkert."
Ventilatorer?
Menar han kylarfläkten?

Fråga vad som är trasigt. Han har ju bilen hos en märkesverkstad.

Om den trycker ut kompression i vattnet är förmodligen en toppackning blåst. Om inte subaru har egna märkespecifika fel. (Tex sjunkande foder eller sprickor i toppar.)

Men du har väl sålt en beg bil i befintligt skick, så att komma efter någon vecka o hävda fel är ju korkat på riktigt.
Även om det skulle vara nåt fel på bilen nu, kan du ju omöjligt veta och ansvara för hur bilen hanterats efter bilen lämnat dig.

Förmodligen går folk på såna här bluffar och idioter som köparen kan stoppa några extra tusen i fickan.

Jag funderade även på blåst packning, speciellt om han har tokvarvat bilen.

Inte omöjligt att topplockspackningen gått. Det kan mycket väl varit så att den var hel när han provkörde och trasig nu. Oavsett det så ska du förhålla dig totalt kall till hans krav och låta det gå precis så långsamt som behövs. Du behöver som sagt inte vara rädd för en process (som med mycket stor sannolikhet inte kommer),

Hej igen Bullen,

Fick svar nu från honom, kanske är det så att den är på verkstad. Någon som kan utröna av den lilla infon vad som skulle kunna var felet isf? Hur långt är ett snöre kanske... Något som är lätt att orsaka själv om man gör något tokigt när man fyller på med vätskor etc?
Tycker ju synd om honom om den bara pajat sådär men den här ju Aldrig kokat eller strulat i min ägo på 1.5år...

"Ja, absolut, du verkligen tror att Jag hittar på att tjäna några små pengar?Jag blev bara förbannad när den första killen som undersökte bilen med 30 ars! erfarenhet i subaru bilar så allt, nu stå bilen på verkstad parkering, det kommer nästa vecka mer detaljerad bedömning. Efter liten längre sträcka kommer direkt bubblor i expansiontank för kylvätska och alla ventilatorer gå på fullt, och det vet du. Och det gör att billen var värt hur du så 5000 eller lite mer :)
Och det gäller affärsetik och moral att säga ursäkta och bjuda på någonting vettig.
Jag tycker inte att du skall tycka synd om honom. Otrevlig och orimlig verkar han vara. Låt det bara vara.

Man slutar aldrig förvånas...

Jag letar efter en Cayman S och hittade en som jag ringde om.
Enligt säljaren så är allt i bra skick men kopplingen slirar på högre hastigheter men den gick helt klart att komma och testköra.

Sagt och gjort så åkte jag och kollegan dit och kom fram efter någon timmas resa.

Personen (handlaren) var inte på plats så jag fick prata med en annan person. Första frågan jag får är "Vet du om att den inte startar?"...
Efter lite fix så löste vi så att den startade. För att göra en lång historia kort, detta är vad jag märkte efter några minuter sittandes i bilen utan att ha kört:

Rain sensor faulty
PASM failure
Sport och dämparknappar funkar ej
Rutor går ej upp/ner som de ska
AC - osäker om den funkar
Koppling behöver bytas omgående
Stereo funkar ej + ljud i höger högtalare från motorn = kortslutning någonstans
Bensinluckan har ev ej låsfunktion
Flera repor i lacken
Sprucken front efter att någon potentiellt har backat in i fronten och spräckt lacken/plasten
Djup lackskada i passagerardörr
Lack i dåligt skick
Lös insats lufthål fram vid regplåt
Batteri behöver antagligen bytas
Lampor bak behöver bytas + "immad" plast
Saknade tydligen service bok

Just det, när jag skulle provköra den så var det en privatperson som skulle sälja den så den var avställd, oförsäkrad och obesiktigad.
Och soppatorsk.... Fixade lite soppa och körde på inhägnat område, men det gick inte att gasa för kopplingen var totalt slut så det gick inte ens lägga i 2an. Eller gasa upp på 1an...

Ett fynd helt klart... Haha... Blir så trött på sådana människor.

Hej igen Bullen,

Ärligt han har köpt en bil för 20oookr som rullat 30ooomil, be han dra åt helvete rent ut sagt.

Enligt säljaren så är allt i bra skick men kopplingen slirar på högre hastigheter men den gick helt klart att komma och testköra.

Sagt och gjort så åkte jag och kollegan dit och kom fram efter någon timmas resa.

Personen (handlaren) var inte på plats så jag fick prata med en annan person. Första frågan jag får är "Vet du om att den inte startar?"...
Efter lite fix så löste vi så att den startade. För att göra en lång historia kort, detta är vad jag märkte efter några minuter sittandes i bilen utan att ha kört:

Rain sensor faulty
PASM failure
Flera repor i lacken
Sprucken front efter att någon potentiellt har backat in i fronten och spräckt lacken/plasten
Lack i dåligt skick

Just det, när jag skulle provköra den så var det en privatperson som skulle sälja den så den var avställd, oförsäkrad och obesiktigad.
Och soppatorsk.... Fixade lite soppa och körde på inhägnat område, men det gick inte att gasa för kopplingen var totalt slut så det gick inte ens lägga i 2an. Eller gasa upp på 1an...

Länka bil eller droppa namn på handlaren

Rain sensor faulty
PASM failure
Flera repor i lacken
Lack i dåligt skick

Hur var bilen beskriven i annonsen och vilket pris hade man satt ut på den i förhållande till en bil i normalt skick? Det där låter som något som borde vara billigast på blocket.

Kan tycka att om bilen är i normalskick och det bara är kopplingen som behöver bytas. Då ser man till att det blir gjort. Sådana saker väcker bara fler frågor och som du konstaterade var det mer som behöver ses över.

Var med en vän och tittade på en 90-tals Porsche 911 för många år sedan då prisnivån var annan än idag. Runt 250- 300’. Det var normalpriset då. Rörde sig om ev privatförsäljning där ägaren bodde i ett fint område någonstans i Sverige. Från några meters håll såg bilen fin ut, men vid lite närmare granskning på nära håll såg man att det var karosslinjer som inte såg ut att stämma. Ägaren berättade att en väl renommerad verkstad hade lovordat bilen. Denne hade väl inte mage att berätta att det inte stod helt rätt till med bilen. Vi kommenterade det aldrig utan önskade honom lycka till med försäljningen.

Kan tänka mig att man i dagens marknad hade värderat bilen på ett annat sätt än då om priset gav marginal att rätta till felen även om de var kostsamma. Hur som helst var det en bil för en annan typ av köpare. Skulle tro att den bilen är fixad vid det här laget där man kan se få spår av dess historik.

Vägen dit är ju också rolig. Som att hitta den perfekta klockan...

Men när det gäller begagnade bilar så är det inte lätt att hitta något som stämmer till 100%. Valet blir ju en kompromiss oavsett på något sätt.
Precis så är det! Jag behöver egentligen ut och provköra och jämföra olika modeller och landa i vad jag egentligen vill ha. Gillar Cayman, riktigt snygg tycker jag. Möjligen är jag mer av en Jaguar/Aston-gentleman innerst inne. Spännande är det oavsett! :)

C2C7A529-DAA3-4BD0-8551-FB5C9D847B11.jpeg

Verkligen tokspammar tråden idag.
Fint väder och garageröjning - då åkte alla ut.

Finns nästan ingenting som frun uppskattar mer än att man använder paddocken till annat än faktiska hästkrafter. Inte ens om jag ställer upp 739 av dem (sjukt att vissa har det i en bil och jag behöver fyra stycken för att få ihop det).

Hon brukar också sladda den med jämna mellanrum. Tydligen inte samma sak att sladda i den. ;)

Finns nästan ingenting som frun uppskattar mer än att man använder paddocken till annat än faktiska hästkrafter. Inte ens om jag ställer upp 739 av dem (sjukt att vissa har det i en bil och jag behöver fyra stycken för att få ihop det).

Hon brukar också sladda den med jämna mellanrum. Tydligen inte samma sak att sladda i den. ;)
Härlig samling. Hade varit kul med en 190 igen, fast helst -16v.

Hahaha, det har jag redan. En blå. Den är helt ok som vardagssläde, men inte mer än så. Men visst finns det BMW med ”en aning er klös och sportbilskänsla” än min 320 ;)

Beror ju på vad man är ute efter... ska du köra på bana?

Jag fann mej i sitsen i höstas att det var läge att köpa vad jag ville... ganska fri budget söder om 700k.
Slutade ändå med en "gammal" BMW...
Den har det jag vill ha, ganska liten, vridstyv, manuell, bakhjulsdriven, rak 6a utan överladdning och efter lite massage igår cirkus 270 hk.

Finns ingen nyare bil som ger mej det... kan förstås köpa mej något "bättre", men det är det här jag vill ha 😀

Så, vad vill du ha?

Kalasfin samling! Vad har du för fjädrar/sänksats på E24.an?

Hej igen Bullen,

Vad är det för filur, har du gjort någon bakgrundskoll på honom?

Det är ju viss skillnad om det är en medelålders man som jobbar kommunalt, eller om det är en 22-åring från stans sämre områden som står som ägare på 12 bilar...

Eller tja, det är kanske ingen skillnad ändå, oavsett så hade jag stått på mig och sagt "tack men nej tack, tråkigt fel, lycka till". Han provkörde bilen och den var ok då, och man har inte garanti på den typen av affär.

Men, jag är fortfarande inte säker på att den ens är trasig. Han agerar konstigt tycker jag, det är något med hela händelseförloppet som känns fel.

Men, med det sagt; jag sålde en Mercedes S-klass för några år sedan. Två dagar senare havererar växellådan. Jag tar tillbaka liket till köparens lättnad och vi har kontakt än idag, en helskön kille! Vem vet, ta tillbaka bilen och ni kanske blir vänner för livet;)

Senast ändrad:
Hej igen Bullen,

Det varmaste av tips. Sluta svara och blocka ev mobilnummer. Ingenting du svarar kommer göra något bättre (tvärtom).

Beror ju på vad man är ute efter... ska du köra på bana?

Jag fann mej i sitsen i höstas att det var läge att köpa vad jag ville... ganska fri budget söder om 700k.
Slutade ändå med en "gammal" BMW...
Den har det jag vill ha, ganska liten, vridstyv, manuell, bakhjulsdriven, rak 6a utan överladdning och efter lite massage igår cirkus 270 hk.

Finns ingen nyare bil som ger mej det... kan förstås köpa mej något "bättre", men det är det här jag vill ha 😀

Så, vad vill du ha?
Låter kanon, skönt att veta vad man vill ha och hitta hem! Snyggt! :cool:

Blir med största sannolikhet ingen bankörning för mig, är inte ute efter vrålprestanda. Rimlig egoboost är väl det egentliga målet, så det handlar mer om känslan än en specifik bil. Så jag är lite spretigt i mina sökningar på blocket. :sorry:

Rak och bra feedback, ja småfel kan vara riktigt störande på en såpass nyare bil. Fick ändå känslan att Volvo kommit upp sig lite i premium segmentet men kanske tappat på andra bitar, ända anledningen från början att det lutat åt Mercedes är att Volvo är näst intill standardbil i den här delen av landet och brukar inte gilla att ”följa strömmen” samt att jag inte tidigare ägt en nyare Mercedes och någon gång ska vara den första.

men får nog slå säljaren en signal på måndag ;)
Har bättre komfort i vår 520D som är från 2007 än i min 2019 V90 D4 jag hade som tjänstebil.

Låter kanon, skönt att veta vad man vill ha och hitta hem! Snyggt! :cool:

Blir med största sannolikhet ingen bankörning för mig, är inte ute efter vrålprestanda. Rimlig egoboost är väl det egentliga målet, så det handlar mer om känslan än en specifik bil. Så jag är lite spretigt i mina sökningar på blocket. :sorry:

Körmaskin: BMW M2
Allround: BMW Z4 E89

Tillbaka
Topp