• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

en "cinquecento" är väldigt plastig om man jämför med en Polo i min mening. Dock rätt roliga att köra men vet inte hur de är att leva med.
 
Tips på bil kring 10k, ett akut behov av extrabil verkar ha uppstått så måste ha en. Kikat på honda civic 99-02. De brukar vara driftsäkra och billiga att äga. Fler tips?
 
Volvo 940, typ.
Knappast billig att äga - åtminstone inte vad gäller drivmedelskostnad - men den är väl mer eller mindre definitionen av driftsäker.
 
I början på sommaren köpte jag denna. En Skoda Fabia combi. Inget märkvärdigt men väldigt trevligt att kunna köpa en sprillans ny bil. Bilden tagen med mobilen och upphottad i datorn.
Skoda.jpg
 
Hur är kvalitén? Den är riktigt fräck dock och mycket coolare än diverse Yaris, Polo osv.
Hyrde en 500 i Milano i höstas. Blev väldigt positivt överraskad! Känslan på reglage osv är väl kanske ingen höjdare men bilen är oväntat stabil i motorvägsfart och extremt smidig på trånga, italienska gator. Jag misstänker att vi hade klenaste bensinaren då den var ENORMT trött, men när man väl kom upp i fart var den som sagt riktigt stabil och skön. Vi färdades fyra pers och weekendpackning mellan Antibes och Monte Carlo och även om det var trångt så gick det. :D
Skulle lätt kunna tänka mig en Abarth med lite vassare motor som stads-/pendlarbil.
 
  • Like
Reactions: Zed
Tips på bil kring 10k, ett akut behov av extrabil verkar ha uppstått så måste ha en. Kikat på honda civic 99-02. De brukar vara driftsäkra och billiga att äga. Fler tips?

Vi har en Nissan Micra från - 04 som vi ägt i ca. 10000 mil och den bara går och går. Bilen har vi som andrabil och jag har aldrig i hela mitt liv ägt en bil som har varit så problemfri.. Den är naturligtvis fruktansvärt tråkig att köra och man sitter inte speciellt bra i den, detta är dock inget problem när man kör korta sträckor. Rekommenderas starkt, i synnerhet om ni har en lite trevligare bil till de längre turerna:D
 
Tips på bil kring 10k, ett akut behov av extrabil verkar ha uppstått så måste ha en. Kikat på honda civic 99-02. De brukar vara driftsäkra och billiga att äga. Fler tips?

Jag har ingen koll på vad det är för storlek eller vart i landet du befinner dig men det finns ju en del att hitta i den prisklassen som ändå är helt ok. Clio är ett tips jag har då de finns många och de ofta går att hitta billigt. Åker billigt gör man med i dom men långt ifrån roliga. Är du lite händig och kan tänka dig att byta en flygel, kofångare kan du ju hitta en del bilar som smakar räcken eller snödriva nu i vinterväglaget för en billig peng och sen även kunna sälja dyrare.

Här är iaf ett tips från Stockholm efter en snabb Blocket sökning:
http://www.blocket.se/stockholm/Renault_Clio_1_4_Nyservad_12_800_Mil_Nyskick_64783855.htm?ca=11&w=3
 
Vi har en Nissan Micra från - 04 som vi ägt i ca. 10000 mil och den bara går och går. Bilen har vi som andrabil och jag har aldrig i hela mitt liv ägt en bil som har varit så problemfri.. Den är naturligtvis fruktansvärt tråkig att köra och man sitter inte speciellt bra i den, detta är dock inget problem när man kör korta sträckor. Rekommenderas starkt, i synnerhet om ni har en lite trevligare bil till de längre turerna:D

Jag har ingen koll på vad det är för storlek eller vart i landet du befinner dig men det finns ju en del att hitta i den prisklassen som ändå är helt ok. Clio är ett tips jag har då de finns många och de ofta går att hitta billigt. Åker billigt gör man med i dom men långt ifrån roliga. Är du lite händig och kan tänka dig att byta en flygel, kofångare kan du ju hitta en del bilar som smakar räcken eller snödriva nu i vinterväglaget för en billig peng och sen även kunna sälja dyrare.

Här är iaf ett tips från Stockholm efter en snabb Blocket sökning:
http://www.blocket.se/stockholm/Renault_Clio_1_4_Nyservad_12_800_Mil_Nyskick_64783855.htm?ca=11&w=3
Tack för input! Den där Clion såg ju riktigt fräsch ut faktiskt. Velar lite kring hur stor jag behöverxmen egentligen bara så man fixar samåkningen till jobbet hjälpligt då vi som sagt har en större kombi också.
 
Köper du en bil billigt som kanske är otvättad (helst inte för mycket kan gömma sig under skiten..) och skitig i klädseln och lägger en helf på att piffa till bilen kan du enkelt sälja den för samma peng igen. Jag köpte en FIesta för 1.500 för många år sedan som var ombesiktigad och åkte direkt till besiktningen och fick endast en 2. En vecka senare var den såld för 12.000. :D
 
Fast en saab är törstig (likt volvo och flera) och en växellåda i en Saab som gått 18k+ lär ju vara slut när som. Sen är det ju i Tobias fall tänkt som extra bil fattar jag det som..
 
Stämmer bra att den är en extra bil. Tittat på en av från sent 90-tal. Hur dyra och hur mycket bök är det med dem om man alltså skulle satsa på en "lyxigare" billig bil.

Även kikat lite på impreza (ej GT) verkar kunna få hyfsade för en 15k. Fått för mig att de borde vara driftsäkra om än inte lyxiga.
 
Fast en saab är törstig (likt volvo och flera) och en växellåda i en Saab som gått 18k+ lär ju vara slut när som. Sen är det ju i Tobias fall tänkt som extra bil fattar jag det som..

Jo men det är ju en riktig bil iaf. Dessutom slog jag upp driftsäker på wikipedia, där var inte en bild på en Renault...
 
Naturligtvis står det ju var och en fritt hur man vill göra med bil, men som andrabil tycker jag att exempelvis Micra är ett klockrent förslag. Min upplevelse är att hur man än gör så blir det billigare än att köpa en större bil i den prisklassen.
Självklart skall man inte bara stirra på priset, men jag tyckte att i det här fallet var det ganska tydligt att det skulle vara just billigt och ett komplement till den andra bilen. :)
 
Jag håller med Lurrs vad gäller Micra. Allt handlar ju som sagt om vad man vill ha och sen betala men skulle jag stå i valet billig andrabil så tror jag Micra/Clio skulle ligga bra till om det inte var så att jag vill ha något större. Visst är Saab bra bilar men som en andra bil är den för törstig i min mening, likaså 740,940 och 850. Bra bilar allihopa. Med det sagt är det ju svårt att klanka ner på något likt denna 940 på Blocket..
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_944_SE_2_3_Lagmilare_Bes_skattad_64833492.htm?ca=11&w=3
Eller denna Mitsubishi Galant i Skåne..
http://www.blocket.se/malmo/Mitsubishi_Galant_2_0__6000_mil__3_agare__bes_64829949.htm?ca=11&w=3
Eller så skiter man i allt vad vett heter och köper en Alfa kombi (lite vettigt iaf) med röd skin inredning...
http://www.blocket.se/goteborg/Alfa_Romeo_156_2_0_Zender_Edition_Sportswagon_64822661.htm?ca=11&w=3
Men ska det vara framkomlighet som prio slår ju få bilar en äldre Quattro om man bortser från SUVar..
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A6_v6_2_8_C4_Quattro_64202388.htm?ca=11&w=3
Men en Seat Ibiza känns dock i mångt och mycket vettigare..
http://www.blocket.se/stockholm/SEAT_Ibiza_1_2_kedja_64812381.htm?ca=11&w=3
A6an har jag även själv vart lite småsugen på..

Jag har dålig koll och dålig erfarenhet av Impreza tyvärr. Dock ska det väll sägas att alla jag känt som haft Impreza haft XRW och WRX Sti men med max BPU-trim. Tre av fem rasade motorn inom garantin och en efter garantin.. Trevliga bilar men bullriga och inte komfort likt Saab eller Bmw om man är van vid det. Att köpa en billig lyxbil (typ en gammal S-klass från 2000) skulle jag inte rekommendera. På tok för mycket saker som kan strula och kosta skjortan om det pajar..

By the way, är det inte så att bilen ska kosta mindre än klockan? Isf är det många här (mig inluderad) som inte kan kalla sig inbiten klockfantast...
 
Senast ändrad:
Himla tjat om förbrukning. Man ska faktiskt köra rätt långt för att det ska bli en massa pengar av det, "andrabilar" brukar väl inte köras så förbannat mycket.
 
Någon som har erfarenhet av Fiat 500?
Jag har haft en Abarth och den var riktigt rolig faktiskt. Klena bromsar och maxade ut på 220km/h men rolig bil för pengarna! Drog typ nada och man kunde hålla fullt mest hela tiden. Kul funktion var sportläget när den stiftade upp styrningen och ökade på laddet. Kvalitén var helt ok, lite burkig samt dåligt ljudisolerad men känslan var bra. Välj en med xenon och riktig klima samt värme i stolarna.

Tillägg: Stolarna var grymt bra, sidostöd samt bra komfort!
 
  • Like
Reactions: Zed
Jag har haft en Abarth och den var riktigt rolig faktiskt. Klena bromsar och maxade ut på 220km/h men rolig bil för pengarna! Drog typ nada och man kunde hålla fullt mest hela tiden. Kul funktion var sportläget när den stiftade upp styrningen och ökade på laddet. Kvalitén var helt ok, lite burkig samt dåligt ljudisolerad men känslan var bra. Välj en med xenon och riktig klima samt värme i stolarna.

Tillägg: Stolarna var grymt bra, sidostöd samt bra komfort!
Tror inte TS budget räcker till en maxad Abarth...
 
En Abarth 695 Biposto vore ju en dröm! Tror få bilar kan hänga med en sån på små kurviga vägar eller mellan rödljusen...
 
Den är så jävla ball... Älskar när tillverkare tar små småstadsbilar och bygger något sinnessjuk av dem. 695 är ett praktexempel! :D Lite som Renault 5 Turbo fast modern i sjukhet.

Håller helt med om det!
Kul att de erbjuder straight cut låda och andra helt sjuka tillval med. Tyvärr tror jag att om man nu ska vara lite förståndig är det nog en 595 Cometizione man skulle ha för att vara lite mer praktisk om man skulle ha en att leva med...
 
Någon som har erfarenhet av Fiat 500?
Har kört både Abarth och icke-Abarth. Så länge du inte frisör och/eller tjej måste du ha Abarth.

Abarthen var ganska stötig och dan men skoj att köra. Icke-Abarth är väl som andra tidigare konstaterat smidig att parkera...

Men jag skulle hellre köpa en MINI (S) i den kategorin av bilar.
 
Har kört både Abarth och icke-Abarth. Så länge du inte frisör och/eller tjej måste du ha Abarth.

Abarthen var ganska stötig och dan men skoj att köra. Icke-Abarth är väl som andra tidigare konstaterat smidig att parkera...

Men jag skulle hellre köpa en MINI (S) i den kategorin av bilar.

Jo, fast en Mini S från 2014 är minst dubbla pengarna. Vill ha så nytt som möjligt och betala cirka 70-80k..
 
Himla tjat om förbrukning. Man ska faktiskt köra rätt långt för att det ska bli en massa pengar av det, "andrabilar" brukar väl inte köras så förbannat mycket.

Imo är "andrabilen" den du pendlar med till jobbet, för att inte "slita" på finbilen(som endast används helger och kvällar ;)) då vill man ju att den drar så lite som möjligt..
 
Imo är "andrabilen" den du pendlar med till jobbet, för att inte "slita" på finbilen(som endast används helger och kvällar ;)) då vill man ju att den drar så lite som möjligt..
Eller så kör man tjänstebilen med fritt drivmedel så mycket som möjligt och sparar på den privatägda andrabilen.
Kör drygt 2000 mil om året med tjänstebilen och 300 med andrabilen... Det är dyra mil...
 
Tillbaka
Topp