• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Nya Mazda 3 ser ju riktigt trevlig ut.
Är "pimpningen" redigeringen av bilden eller har du vart på Hotrod Heaven och tjackat rosa rattmuff och Neonfärgade ventilhattar? :D

Haha jag avsåg redigering av bilden :p
Den är riktigt trevlig faktiskt jämfört med konkurrerande märken.

Slänger in en cockpitbild(oansvarigt att ta bild under färd, absolut!)
image.jpeg
 
Senast ändrad:
Stallet består just nu av en Audi A6 2,0 (177hk) TDi avant 2012 och en Audi A3 sportback 2,0 (150hk) TDI Quattro 2013.
Nöjd med båda. Har tidigare haft en BMW 520d F11 och en rad med Volvo. Summeringen är väl så att Bmw:n var lite roligare att köra än A6:an. A3:an med quattro är däremot riktigt rolig för att bara ha 150hk. Oavsett så är Audi i alla fall roligare än Volvo och jag vet att det finns roligare bilar än Audi där ute. Men det ska funka både med ekonomi (kör bilarna privat) frugan (hon är kort, BMW:ns stolar var för låga) och i vardagen.
 
Vad visas det mer i HUD-en än hastighetsmätaren? Tänker att ytan är lite dåligt utnyttjad annars ;)
Navigationsanvisningar, filbytarvarning(i kombination med ljud/vibration), avstånd till framförvarande bil(ställbart avstånd för adaptiva farthållaren) , ställd hastighet på farthållare, finns säkert annat som kommer upp också :D

Edit: Hitta en bild
image.jpeg
 
Senast ändrad:
Tack för feedbacken och återkoppling ang. V60 D6 AWD. Har dock efter lite stötande och blötande beslutat att stå över den. Jag kommer hugga på en A5 SB, 190 HK dieseln och S-line istället.
 
Varit inne på att skaffa en Cayenne av äldre slag.
Runt 06-08.
Är det ett dumt val?
God morgon @mps Mycket fin bil och säkert inget dumt val! :) Har dock både läst på nätet och hört att luftfjädringen i Cayennen har strulat. Dock är det 03 - 05 modellerna som kom tidigt. Problem med luftfjädring, styrenheter och vibrationer. Kostnad för reperation av bl.a luftfjädringen ligger på cirka 50.000kr. Sök lite på google och du skall finna. Har själv varit inne på en Cayenne.
 
Porsche Cayenne är säkert en dyr historia att reparera och jag säger inte att du har fel, däremot nu när bilarna blivit ganska gamla har det säkerligen också växt upp en flora av alternativa reparationsmetoder / kunskap. Lämnar man in den på Porsche och säger "laga den", kommer de säkert säga "för att uppnå driftssäkerhet vill vi byta pump, bälgar, ventiler....". Det är inte fel av dem, ska man göra en riktig reparation på en bil värd 500.000kr tycker jag att man kan göra det seriöst från början till slut.

Däremot finns går det säkert att komma undan billigare, "luftfjädringen" går ju inte sönder bara sådär, antagligen är det en specifik del som går sönder, pumpen (kostar typ 7000kr) eller liknande. Men absolut, till slut närmar man sig en punkt där alla bälgar är slut, och pumpen farit illa, då tittat man nog på 25-30.000kr i bara delar, om man inte bygger om till vanliga fjädrar vilket om jag inte minns fel hamnar på runt 20.000kr i delar.

Jag har också varit inne på Cayenne, tycker att de känns väldigt prisvärda jämfört med XC90 som jag också varit inne på.
 
Nog för att jag är fast i kombiträsket, och sitter med en handfull veteranbilar som alla behöver motioneras. MEN

Är inte en beg Cayenne 06-08 lite som att vilja ha en guldbratte när man jobbar som bilförsäljare i götet, är lönnfet och rockar backslick? Samma gäller Q7 och X5:a från samma år(årsmodeller). Känns lite patetiskt och barnsligt. Bilarna är säkert jättebra, men sänder helt fel signaler, i alla fall enligt mig.
Bilarna är billiga, men det är nästan alla 10 år gamla bilar. Problemet är väl att de kräver minutiöst underhåll för att betinga någon form av värde vid andrahandsförsäljning. Att försöka kränga en sådan med bristfällig servicehistorik är omöjligt.

Satsa istället på Cayenne:s syskon, VW Touareg, som kan får ännu billigare, men med vettigare maskiner.

Hoppas jag inte trampade någon på tårna, säkert någon bilförsäljare i götet med guldbratte och backslick som inte kör Porsche, utan Volvo. Så ber om ursäkt om någon tagit illa vid sig.
 
Senast ändrad:
Ja, jag kan bara hålla med, tyvärr. Just begagnade Cayenne/X5/Q7 är helt omöjliga att köra med värdigheten i behåll, men det hindrar inte att jag sitter och smyg-surfar på dem på blocket då och då...
 
Har du bevakat Porsche 911 på blocket i över 4 månader utan att hitta det jag letar efter.

Är alltså sugen på en 911a (Turbo är ett +), som är max från 07-08 och ligger på runt 600k som inte har åkt mer än 7k mil. Har sett en del och även åkt och besökt bilhandlarna för att titta. Problemet är att alla är importerade, hade helst velat ha en svensksåld.. Men då går priset upp. Fine, men de finns ju knappt även då.

Har även sneglat på diverse AMG:s och M3:eek:r.
Vad skulle ni rekommendera att man prövar på? Osäker på om jag vill ha en cab eller inte, men lutar mer åt att inte ha en cab. Kul att kunna ta ned taket i bra väder men grymt fult i mitt tycke. Hittat en del vettiga m3:eek:r men BMW i överlag är inget märke jag känner något för och de är alldeles för vanliga ute på vägen.

Kollat på denna, även IRL: http://www.bytbil.com/bilar/porsche/911/hvmmqivg/MUQBUDIAAY25f2IcNGIuAMTQ4AA_!
Importerad.

http://www.bytbil.com/bilar/porsche/997/gv7r4nvg/MUQBUDIAAY25f2IcNGIuAMTQ4AA_!
Importerad den med.

Hur stora nackdelar är det att handla en importerad? Svårare att sälja vidare? Osäkerheten kring service och skick?
 
Har du funderat på att importera själv i sådant fall. Utbudet lär vara betydligt större, inte nödvändigtvis billigare. Senaste två åren så har set varit en galen uppgång på viss typ av bilmodeller.

Sen är inte 911 turbo en helt annan kategori av bil jämfört med en C63 och M3/(4)

M3 (e92)/M4 cab har väl plåttak? Även om jag personligen inte hade kört en sådan på exv vintern.

Har du bevakat Porsche 911 på blocket i över 4 månader utan att hitta det jag letar efter.

Är alltså sugen på en 911a (Turbo är ett +), som är max från 07-08 och ligger på runt 600k som inte har åkt mer än 7k mil. Har sett en del och även åkt och besökt bilhandlarna för att titta. Problemet är att alla är importerade, hade helst velat ha en svensksåld.. Men då går priset upp. Fine, men de finns ju knappt även då.

Har även sneglat på diverse AMG:s och M3:eek:r.
Vad skulle ni rekommendera att man prövar på? Osäker på om jag vill ha en cab eller inte, men lutar mer åt att inte ha en cab. Kul att kunna ta ned taket i bra väder men grymt fult i mitt tycke. Hittat en del vettiga m3:eek:r men BMW i överlag är inget märke jag känner något för och de är alldeles för vanliga ute på vägen.

Kollat på denna, även IRL: http://www.bytbil.com/bilar/porsche/911/hvmmqivg/MUQBUDIAAY25f2IcNGIuAMTQ4AA_!
Importerad.

http://www.bytbil.com/bilar/porsche/997/gv7r4nvg/MUQBUDIAAY25f2IcNGIuAMTQ4AA_!
Importerad den med.

Hur stora nackdelar är det att handla en importerad? Svårare att sälja vidare? Osäkerheten kring service och skick?
 
Hur stora nackdelar är det att handla en importerad? Svårare att sälja vidare? Osäkerheten kring service och skick?

För min högst egna del så tänker jag så här. Import kan vara en nackdel, absolut, men...det som är det avgörande för mig är hur länge bilen har varit reggad i Sverige i förhållande till årsmodell. Det vill säga att om den var importerad förra månaden och var sex år gammal skulle jag välja bort den utan att ens bry mig om att kontrollera detaljerna, men om den däremot hade rullat i Tyskland två år och i Sverige fyra hade jag varit mer benägen att titta närmare på bilen.

Jag köpte en XC90 från -04 som var såld i Schweiz men som var importerad till Sverige -07. Den var dessutom servad på Volvo i Geneve vilket Volvo i Sverige bekräftade, så då kändes det riskfritt och miltalen stämde överens mellan mätare och serviceprotokoll.
 
Kan inte bidra något till dina frågor men även om det är mycket meck o tar några dagar så är det riktigt kul att dra ner och importera bilen själv! Utbudet i Tyskland blir ju ofantligt mycket större, visserligen kanske det inte blir billigare i nuläget med eurokursen (har inte haft koll på priserna på sistone) men det är en kul upplevelse! Åkte ner med farsan o hämtade hans 911. Vi åt Spätzle, tysk choklad o körde fort på autobahn. Riktigt kul @Guden !:)
 
Har du funderat på att importera själv i sådant fall. Utbudet lär vara betydligt större, inte nödvändigtvis billigare. Senaste två åren så har set varit en galen uppgång på viss typ av bilmodeller.

Sen är inte 911 turbo en helt annan kategori av bil jämfört med en C63 och M3/(4)

M3 (e92)/M4 cab har väl plåttak? Även om jag personligen inte hade kört en sådan på exv vintern.
Har inte riktigt funderat kring det att importera själv, i så fall blir det väl runt sommar. Varför jag kollar just nu är för att det händer att folk lägger ut sin Porsche till ett bättre pris i vintertid. Hände förra året men då nappade de inte på mitt skambud :D Ångrar att jag vad envis för 20-30k.. Den var värd det.
Får se om jag har några vettiga kontakter som kan hjälpa med importen, har en del vänner som sysslar med sånt - dock inte de ärligaste känner jag. En del hamnar på svindelstället Michell & Company. Helt ihjälkörda och kollapsar efter någon vecka/månad efter inköp.

Yes de har plåttak, syftade mer på Porschen. :)
Tanken är att Porschen ska stanna kvar för evigt, AMG och m3 hade nog varit kvar i max något år.
 
Kan inte bidra något till dina frågor men även om det är mycket meck o tar några dagar så är det riktigt kul att dra ner och importera bilen själv! Utbudet i Tyskland blir ju ofantligt mycket större, visserligen kanske det inte blir billigare i nuläget med eurokursen (har inte haft koll på priserna på sistone) men det är en kul upplevelse! Åkte ner med farsan o hämtade hans 911. Vi åt Spätzle, tysk choklad o körde fort på autobahn. Riktigt kul @Guden !:)
Yepp låter som en bra upplevelse, har fler polare som har varit intresserade av att göra det. Skulle va skoj om man är ett par st och drar en roadtrip. :)
 
Jag har själv en importerad Clk. Inte samma kaliber av bil men innan jag köpte den så var det lite som @Clark Kent sa, kollade upp hur länge den vart i Tyskland och sen Sverige. Nu hade min bil komplett historik med sig från nybilskvitto, inbyteskvitto hos samma ÅF som sålde den ny, säljkvitto till privatimportören från samma ÅF och sen köpte jag den av denne persons arbetskollega (vilket jag även kollade upp att det stämde). Jag tycker att det är okej att köpa import om alla papper stämmer och att man kan tänka sig en lite högre försäkringspremie samt att man får ut lite lägre pris när man säljer än motsvarande svensksålda. Dock beror det på hur länge man har bilen och skicket iof men det är lite av den ställning man ta innan köp.

En vän till pappa som jobbat i Tyskland och bott i Skåne har kört importerat i 20 år och har aldrig haft problem mer än at bilar har blivit stulna när han kört Alpina B5 eller liknande men det är nog av en annan natur..


Edit:
@Guden - Allvarligt? ska du köpa en Porsche med automatlåda?? Känns ju helt fel om du tänkt ha den länge då alla automatare är värda bra mycket mindre när bilarna väl blir "vintage" samt att det är en källa till som kan strula vad gäller elektronik. Ta M3 SMG som exempel när det kommer till problem...
 
Senast ändrad:
Jag har själv en importerad Clk. Inte samma kaliber av bil men innan jag köpte den så var det lite som @Clark Kent sa, kollade upp hur länge den vart i Tyskland och sen Sverige. Nu hade min bil komplett historik med sig från nybilskvitto, inbyteskvitto hos samma ÅF som sålde den ny, säljkvitto till privatimportören från samma ÅF och sen köpte jag den av denne persons arbetskollega (vilket jag även kollade upp att det stämde). Jag tycker att det är okej att köpa import om alla papper stämmer och att man kan tänka sig en lite högre försäkringspremie samt att man får ut lite lägre pris när man säljer än motsvarande svensksålda. Dock beror det på hur länge man har bilen och skicket iof men det är lite av den ställning man ta innan köp.

En vän till pappa som jobbat i Tyskland och bott i Skåne har kört importerat i 20 år och har aldrig haft problem mer än at bilar har blivit stulna när han kört Alpina B5 eller liknande men det är nog av en annan natur..


Edit:
@Guden - Allvarligt? ska du köpa en Porsche med automatlåda?? Känns ju helt fel om du tänkt ha den länge då alla automatare är värda bra mycket mindre när bilarna väl blir "vintage" samt att det är en källa till som kan strula vad gäller elektronik. Ta M3 SMG som exempel när det kommer till problem...
Okej.. Har förstått att jag måste göra en ordentlig research och utvärdering när jag köper en importerad bil :)

Inget jag lägger större vikt på, hittar jag en fin manuell så slår jag till på den. Föredrar dock automatlåda, kommer nog aldrig att ta den till jobbet (essingeleden) om den är manuell. Prisutvecklingen bryr jag mig inte så mycket om. Mina personliga prioriteringar sätter jag högre. :)
 
Tillbaka
Topp