• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Oljebyte i växellådan på Direktörn idag.
Faktiskt första gången jag ens utför någon service på en lyft, behövdes lyft för moderna bilar går ju knappt att få upp på pallbockar...
Schysst av grannen att man fick göra det på hans jobb.
20210606_111836.jpg

Men fan vad tråkig den ser ut undertill efter inte ens 11k mil.
Rostskydd är inte japsarnas starka sida tyvärr... Men det har väl förhoppningsvis mindre betydelse när jag slipper meka under bilen 1 gång i månaden.
20210606_101156.jpg

20210606_101201.jpg

20210606_101140.jpg

20210606_110224.jpg

I brist på annat kul så körde jag denna när min bil var inne för att byta en lampa…
AMG A45s den var rätt stökig och busig. Hade kanske velat haft lite mer effekt men det vill man oftast alltid. Men kul var den!! Började faktiskt överväga att äga en då den var rolig på de mindre vägarna och jag satt bra i den, trots att jag är fullvuxen.
Kan tänka mig att annat avgassystem och lite uppställt laddtryck skulle göra den riktigt gott!
ABBAFC48-E6B1-4409-B181-70A0E18F7E27.jpeg
4C1FF099-BE43-4ACE-A61B-AB02A08BBFA2.jpeg
61C11610-4A58-4471-A045-87215A2B32E9.jpeg
7DC2B00D-7E54-4A2B-A0A3-87877649D283.jpeg

Landat I att X5an blir för fel... Såg denna. Tycker det verkar vara en väldigt bra deal? Känns som en bra familjebil, och nice med bara 2 års leasing.
Vad tycker ni som kan ngt...?

Ett annat alternativ:
Men blir kke liten med två barnstolar, barnvagn etc etc...?
Allroaden är ett fantastiskt erbjudande men du får vara beredd på minst en tusenlapp extra i skatt per månad

Tror inte en handlare har 16% på BMW som marginal. Det måste ha varit någon central kampanj på den bilen med.

Handlare brukar ha 10-16% i marginal på en bil. Sedan får man bonus från märket man säljer vid vissa uppmätta sälj mål.

Nu slutade jag sälja bilar för många år sedan men NEJ det är inte någon ”jätte” marginal på utrustning som många skriver. Det kan kanske gälla tillverkaren, men ÅF går på brutto pris.

Rätta mig om jag har fel ni som sitter och kränger bilar idag.
Bmw handlarna har i många år kastat rabatter om sig genom att regga många bilar som demo och på så vis få mer stöd från generalagent. Ska bli intressant att se hur det påverkar handlarna nu när man tagit bort möjligheten.

I Kristianstad sålde bmw handlaren 3st nya på 1månad, under samma period sålde vi cirka 50st Volvo.

Ska som sagt bli intressant att se.

Vår marginal på varje såld ny bil låg på cirka 3-4% därutöver tillkommer bonusar osv vid måluppfyllelse osv

Bmw handlarna har i många år kastat rabatter om sig genom att regga många bilar som demo och på så vis få mer stöd från generalagent. Ska bli intressant att se hur det påverkar handlarna nu när man tagit bort möjligheten.

I Kristianstad sålde bmw handlaren 3st nya på 1månad, under samma period sålde vi cirka 50st Volvo.

Ska som sagt bli intressant att se.

Vår marginal på varje såld ny bil låg på cirka 3-4% därutöver tillkommer bonusar osv vid måluppfyllelse osv
Har möjligheten tagits bort? Blir spännande.

Dock kan jag säga att det är svårt att jämföra Volvo med annat. När jag arbetade som bilsäljare för många år sedan hos handlare med fler märken så fick man kriga för att nå 2 om dagen. Bytte till att sälja volvo en snabb vända efter. Jag skojar inte, men kunde sitta på kontoret utan att ens gå i hallen och man sålde Volvo. Men detta var många år sesdan.

Har ngn som är bra på porsche (specifikt 997) möjlighet att skicka ett PM till mig? Har några frågor inför ett köp
Tack på förhand

Det står också FRÅN 4081kr i månaden. Vad mer kan tillkomma? Milen såklart men något annat?
Försäkring+skatt+vinterdäck är det som tillkommer. Annars bara din extrautrustning.

Milen kostar inget om du håller dig till 1000 mil per år eller vad det står i avtalet. Jag kan inte säga om det är lagerbilar eller beställningsbilar, det måste du kontaka ÅF om. Det finns båda varainter, dels bilar som är byggda på väg in, dels bilar som fortfarande kan konfigureras. Generellt blir extrautrustning dyrt på privatleasing eftersom den skrivs av snabbare än bilen så är man intresserad av sånt så blir månadskostnaden hög. (Det blir den även om man köper bilen, men det är lättare att lura sig...)

Försäkring+skatt+vinterdäck är det som tillkommer. Annars bara din extrautrustning.

Milen kostar inget om du håller dig till 1000 mil per år eller vad det står i avtalet. Jag kan inte säga om det är lagerbilar eller beställningsbilar, det måste du kontaka ÅF om. Det finns båda varainter, dels bilar som är byggda på väg in, dels bilar som fortfarande kan konfigureras. Generellt blir extrautrustning dyrt på privatleasing eftersom den skrivs av snabbare än bilen så är man intresserad av sånt så blir månadskostnaden hög. (Det blir den även om man köper bilen, men det är lättare att lura sig...)

Tack så mycket. I det här fallet skulle det handla om 1500mil kanske per år.

Förstås. Det är sexan som har den höga skatten. 40tdi är fyrcyl...
Det blir nog en A4 avant faktiskt. Polaren som egentligen säljer bmw fick in en a4 i inbyte som de inte kan ha i sin hall. Så jag får den för 190k. 2018, utplockat 2017. 9400 mil. Värderade på nätet och fick 230 ca. Kan ju inte vara så dumt köp ändå så vi har den ett tag till vi vet vad vi vill :)

Ska dubbelkolla några saker med utrustning och försäkring bara.

Verkar finnas en del branschfolk här.

Jag ska ev. ta ut en bil genom jobbet, även om jag nu ser att det inte är så väldigt förmånligt. Jag har nu en bil som jag trivs med men som nog är lite svalare på marknaden; E-klass w212 -16, 200 bluetec manuell. Dvs. liten motor och manuell, inte så mycket extra utrustning heller men drag, motorvärmare osv finns. Den har gått 11 000 mil.

Jag köpte den väldigt billigt så jag kan släppa den "billigt" utan att det skaver allt för mycket. Det verkar finnas intresse från både lokala firmor och Riddermark m. fl. att köpa in den.

Hur mycket billigare ska en sån här vara i jämförelse med en 220 bluetec automat (som det ju kryllar av). 20-25 %?

Det blir nog en A4 avant faktiskt. Polaren som egentligen säljer bmw fick in en a4 i inbyte som de inte kan ha i sin hall. Så jag får den för 190k. 2018, utplockat 2017. 9400 mil. Värderade på nätet och fick 230 ca. Kan ju inte vara så dumt köp ändå så vi har den ett tag till vi vet vad vi vill :)

190k är bra, men inte fantastiskt. Köp inte en bil du inte vill ha. Då säljer man bara snabbt med stor förlust. En femhundring extra i månaden för att istället få en bil man vill ha är billigt. Nu är dock knappast A4 en dålig bil, har haft en själv nyss. Utrustningmässigt brukar alla ha Proline vilket ger en vettig grund, sen handlar det mer om det är sportstolar osv också. Dieselvärmare är tämigen ovanligt på tidiga årsmodeller om du är ute efter sånt.

Det låter nästan som mina gamla A4. Bytte in min mot en 5-serie. Jag var skitnöjd med A4:an. Hade mer än gärna behållit den om det inte varit för tillökning i familjen.

190k är bra, men inte fantastiskt. Köp inte en bil du inte vill ha. Då säljer man bara snabbt med stor förlust. En femhundring extra i månaden för att istället få en bil man vill ha är billigt. Nu är dock knappast A4 en dålig bil, har haft en själv nyss. Utrustningmässigt brukar alla ha Proline vilket ger en vettig grund, sen handlar det mer om det är sportstolar osv också. Dieselvärmare är tämigen ovanligt på tidiga årsmodeller om du är ute efter sånt.

Det låter nästan som mina gamla A4. Bytte in min mot en 5-serie. Jag var skitnöjd med A4:an. Hade mer än gärna behållit den om det inte varit för tillökning i familjen.
Haha liten värld... :)
Den har quatro, värmare och lite annat. Inga sportstolar.

Nä tror inte det är ngt fynd. Och hoppas vi blir nöjda. Vi kör kke 500 mil per år och den var större än jag trodde. Finns risk att den blir liten om ett tag så då skönt att inte vara bunden i 3 år och att inte iaf betalt överpris även om jag inte räknar med att sälja med vinst... :) Tänkte köpa till vinterhjul på alufälgar och tonade rutor för tot 7k. Också mkt skönt att ha en nyare bil i sommar när vi kör största delen av vårt åkande...

Haha liten värld... :)
Den har quatro, värmare och lite annat. Inga sportstolar.

Nä tror inte det är ngt fynd. Och hoppas vi blir nöjda. Vi kör kke 500 mil per år och den var större än jag trodde. Finns risk att den blir liten om ett tag så då skönt att inte vara bunden i 3 år och att inte iaf betalt överpris även om jag inte räknar med att sälja med vinst... :) Tänkte köpa till vinterhjul på alufälgar och tonade rutor för tot 7k. Också mkt skönt att ha en nyare bil i sommar när vi kör största delen av vårt åkande...
Nuvarande A4 är lika stor som A6 var en gång i tiden så det är inte en "liten" bil riktigt. Men jag hade en Passat innan och jämfört med den är A4 märkbart mindre. Dock har ju det noll betydelse om man inte behöver utrymmet ;) Quattro och dieselvärmare kommer göra att bilen har hela norra sverige som upptagningsområde när du ska sälja den sen. Kommer gå fint.

Nuvarande A4 är lika stor som A6 var en gång i tiden så det är inte en "liten" bil riktigt. Men jag hade en Passat innan och jämfört med den är A4 märkbart mindre. Dock har ju det noll betydelse om man inte behöver utrymmet ;) Quattro och dieselvärmare kommer göra att bilen har hela norra sverige som upptagningsområde när du ska sälja den sen. Kommer gå fint.
Det är "parkeringsvärmare" man menar med dieselvärmare? Den gt förresten s-tronic. Den har ratt också btw... 😃
Screenshot_20210608-131437_Gmail.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp