• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Okej.. Har förstått att jag måste göra en ordentlig research och utvärdering när jag köper en importerad bil :)

Inget jag lägger större vikt på, hittar jag en fin manuell så slår jag till på den. Föredrar dock automatlåda, kommer nog aldrig att ta den till jobbet (essingeleden) om den är manuell. Prisutvecklingen bryr jag mig inte så mycket om. Mina personliga prioriteringar sätter jag högre. :)

Alla är olika men nu vet du mina 5 cent om det hela. ;)
Bilen hos PC Haninge bör ju ha bra historik beträffande vart den säljs. Dock inte en säker sak..
 
Alla är olika men nu vet du mina 5 cent om det hela. ;)
Bilen hos PC Haninge bör ju ha bra historik beträffande vart den säljs. Dock inte en säker sak..
Jag har aldrig heller testkört en Porsche innan och kan inte riktigt jämföra växellådorna. Kan tänka mig att man blir kär i den manuella, lite extra feeling i körupplevelsen.
 
Jag har haft förmånen att få köra en del 997 Turbo Gen 2 och vilken fantastisk bil det är! Personligen skulle jag inte kunna tänka mig annat än automat i den.
Tycker att lådan är väldigt bra tillsammans med motorn! :)
 
Det är skillnad på "import" och "import". En bil som är privatimporterad från auktoriserad handlare och sedan ägt i Sverige i flera år ser jag inte som något negativt alls. Däremot bilar som är importerade av småfirmor som sedan krängs så fort de passerat svenska gränsen - big no no.
 
Jag har följt Porschemarknaden, främst 911:eek:rna i några år nu och skulle själv köpa en i somras men kunde inte förmå mig att betala 100-200k mer än vad dom stod i året innan. Detta gällde främst 997.2 samt 997:eek:rna överlag. För två år sedan kostade en 997 GT3 under 600k för en 07:a bla kunde man även köpa äldre targa´s och cupéer för kaffepengar. Tror jag pröjsade runt 220k för min 996:a -04 i mint condition 2013 (fanns hundratals att välja emellan på blocket). Det är ett otroligt sug och utbudet är lägst typ ever (i hela Europa) så jag åker annat tills det lugnat ner sig lite. Verkar som att det spelar mindre roll ang svensksåld och import när det gäller Porsche och försäkringen skiljer sig bara nämnvärt när jag har kollat gällande 911. Jag saknar min gamla 911 ofta, sjukt fin balans och känsla i prylarna. Skulle aldrig köpa en automat innan pdk dock.
 
Helt sinnessjukt billigt.. Du råkar inte ha några bilder på den? Gillar verkligen dessa bilar :)
IMG_6529.JPG

Roadtrip i Norge. Har precis kört trollstigen om jag inte missminner mig :)
 
Jag har följt Porschemarknaden, främst 911:eek:rna i några år nu och skulle själv köpa en i somras men kunde inte förmå mig att betala 100-200k mer än vad dom stod i året innan. Detta gällde främst 997.2 samt 997:eek:rna överlag. För två år sedan kostade en 997 GT3 under 600k för en 07:a bla kunde man även köpa äldre targa´s och cupéer för kaffepengar. Tror jag pröjsade runt 220k för min 996:a -04 i mint condition 2013 (fanns hundratals att välja emellan på blocket). Det är ett otroligt sug och utbudet är lägst typ ever (i hela Europa) så jag åker annat tills det lugnat ner sig lite. Verkar som att det spelar mindre roll ang svensksåld och import när det gäller Porsche och försäkringen skiljer sig bara nämnvärt när jag har kollat gällande 911. Jag saknar min gamla 911 ofta, sjukt fin balans och känsla i prylarna. Skulle aldrig köpa en automat innan pdk dock.

Det är helt galet hur priserna har gått upp!
Nästan hela begagnatmarknanden har gått upp i pris, presdandabilar speciellt.
En som jag känner till som har en F430 Scuderia, firman han köpte den av erbjöd honom över 200kkr mer än han vad han själv köpte den för (två år efter hans köp).
......
 
Det är helt galet hur priserna har gått upp!
Nästan hela begagnatmarknanden har gått upp i pris, presdandabilar speciellt.
En som jag känner till som har en F430 Scuderia, firman han köpte den av erbjöd honom över 200kkr mer än han vad han själv köpte den för (två år efter hans köp).
......
Verkligen! En släkting till mig tjänade 100% på sin 997 GT3 RS :greedy:
 
Nu sportar jag inte denna men oj vilket ha begär jag fick! Detroitmässan för nån vecka sedan, ganska lam mässa men denna vägde upp det :D
Här kan vi snacka bil som kommer bli värd stålar - 250 byggs, Ford handplockar köparna ur sin hög bland tusentals intressenter. 600 000 dollar. Kap.
IMG_6576.JPG
 
Nu sportar jag inte denna men oj vilket ha begär jag fick! Detroitmässan för nån vecka sedan, ganska lam mässa men denna vägde upp det :D
Här kan vi snacka bil som kommer bli värd stålar - 250 byggs, Ford handplockar köparna ur sin hög bland tusentals intressenter. 600 000 dollar. Kap.
IMG_6576.JPG
Jäklar, oväntad bil från Ford! Hade lätt sportat!
 
Okej.. Har förstått att jag måste göra en ordentlig research och utvärdering när jag köper en importerad bil :)

Inget jag lägger större vikt på, hittar jag en fin manuell så slår jag till på den. Föredrar dock automatlåda, kommer nog aldrig att ta den till jobbet (essingeleden) om den är manuell. Prisutvecklingen bryr jag mig inte så mycket om. Mina personliga prioriteringar sätter jag högre. :)
Skall du köpa en 911, så anser jag att manuell växling är enda vägen att gå. Automatare tycker jag inte alls passar bilmodellen (just 911), oavsett om det är PDK eller ej. Du har inte tittat på Aston Marti? Du lär ju få en DB7, DB9 eller Vantage för hyffsat vettiga pengar, visst inte lika "driftsäkert/tysktråkigt" men med mer charm och flärd och lite mer smakfullt.
 
Är det någon som har bra uppfattning om vilka tjänstebilar som ger låga förmånsvärden?

Teslan känner jag till men den är inte aktuell på grund av priset, Toyota Prius är inte så fasligt billig som jag hade trott, är det bara Mitsubishi Outlander som är snusk-billig i förmånsvärde eller har jag missat någon modell?
 
Skall du köpa en 911, så anser jag att manuell växling är enda vägen att gå. Automatare tycker jag inte alls passar bilmodellen (just 911), oavsett om det är PDK eller ej. Du har inte tittat på Aston Marti? Du lär ju få en DB7, DB9 eller Vantage för hyffsat vettiga pengar, visst inte lika "driftsäkert/tysktråkigt" men med mer charm och flärd och lite mer smakfullt.
Yes, tack! Blir manuell om inte PDK. :)
Får se om det ens blir ett köp innan sommar..

Nä, inget brittiskt för mig. ;)
 
Är det någon som har bra uppfattning om vilka tjänstebilar som ger låga förmånsvärden?

Teslan känner jag till men den är inte aktuell på grund av priset, Toyota Prius är inte så fasligt billig som jag hade trott, är det bara Mitsubishi Outlander som är snusk-billig i förmånsvärde eller har jag missat någon modell?
Golf och Passat GTE. Än så länge.
Valde själv bort Passat GTE pga oklart vad som händer efter 2016. Blev en Alltrack GTS istället. Mycket nöjd.
 
Passat GTE verkar vara en sjukt vettig hybrid. Läste senaste testet i Vi Bilägare, och där spöade den banan med det mesta.
Annars är väl Outlander Phev en bil med lågt förmånsvärde. Trist bara att den känns som en papplåda och har supertrist interiör.
 
Är det någon som har bra uppfattning om vilka tjänstebilar som ger låga förmånsvärden?

Teslan känner jag till men den är inte aktuell på grund av priset, Toyota Prius är inte så fasligt billig som jag hade trott, är det bara Mitsubishi Outlander som är snusk-billig i förmånsvärde eller har jag missat någon modell?
Volvo D6 och D5TE har rätt lågt förmånsvärde
 
Tack! Golf ligger på 1891kr i förmånsvärde, Passat 2166kr, Outlander 1941kr ser jag nu. PHEV är inte helt imponerande att köra, men den känns ändå som ett alternativ än så länge. Det är hustrun som överväger förmånsbil och hon upplever Outlander som lite väl stor, har jag väl insett. Får åka och titta på Golf / Passat verkar det som...
 
Tack! Golf ligger på 1891kr i förmånsvärde, Passat 2166kr, Outlander 1941kr ser jag nu. PHEV är inte helt imponerande att köra, men den känns ändå som ett alternativ än så länge. Det är hustrun som överväger förmånsbil och hon upplever Outlander som lite väl stor, har jag väl insett. Får åka och titta på Golf / Passat verkar det som...

Jag tycker Gte:n är trevlig och har ju som du nämnt grymt förmånsvärde. Vad gäller Outlander phev så tycker jag den är på tok för plastig, däremot så har det ju kommit en facelift på den nyligen och den har jag inte kikat på, bör vara bättre än de tidigare årsmodellerna..
Har man möjlighet att ladda hemma och på jobbet kan det tillsammans med lågt förmånsvärde bli en ganska trevlig affär.
 
Tillbaka
Topp