• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

:drowning: Vad fasen, allt är ju inte prestanda. Jag vill ha skön ton i motorn också. Fortfarande inte åkt någon turbofyra som varit i närheten av en n/a sexa. Är fullt medveten om att den nya får bättre prestanda och drar mindre yadayada men urk för fyror.
 
Jag har följt Porschemarknaden, främst 911:eek:rna i några år nu och skulle själv köpa en i somras men kunde inte förmå mig att betala 100-200k mer än vad dom stod i året innan. Detta gällde främst 997.2 samt 997:eek:rna överlag. För två år sedan kostade en 997 GT3 under 600k för en 07:a bla kunde man även köpa äldre targa´s och cupéer för kaffepengar. Tror jag pröjsade runt 220k för min 996:a -04 i mint condition 2013 (fanns hundratals att välja emellan på blocket). Det är ett otroligt sug och utbudet är lägst typ ever (i hela Europa) så jag åker annat tills det lugnat ner sig lite. Verkar som att det spelar mindre roll ang svensksåld och import när det gäller Porsche och försäkringen skiljer sig bara nämnvärt när jag har kollat gällande 911. Jag saknar min gamla 911 ofta, sjukt fin balans och känsla i prylarna. Skulle aldrig köpa en automat innan pdk dock.

Kör du 996 nu?
 
Tack! Golf ligger på 1891kr i förmånsvärde, Passat 2166kr, Outlander 1941kr ser jag nu. PHEV är inte helt imponerande att köra, men den känns ändå som ett alternativ än så länge. Det är hustrun som överväger förmånsbil och hon upplever Outlander som lite väl stor, har jag väl insett. Får åka och titta på Golf / Passat verkar det som...
Nx300h ligger på runt 2000:- vill jag minnas
 
Fyror mot sexor är ju en avvägning man måste göra. Allt beror ju på vad man behöver och är villig att spendera. En sexa är ju alltid trevligare men i ärlighetens namn så skulle en fyra med tillräcklig effekt som då var effektiv fungera bra (om inte bättre) i en bruksbil då det inte är det roligaste att betala drivmedel. I en Porsche - sexa utan snack då du inte köper en Porsche för att spara pengar genom låg förbrukning. I en Familjebil/pendlarbil - adekvat effekt och låg förbrukning.

På en annan not, är det någon här som kr E46 325/330 och kan redogöra för eventuella kostnader som kan förekomma utöver vanlig service samt förbrukning? Funderar allvarligt på om man ska lägga undan pengar för vad leasing i tre år skulle kosta mot att köpa en bil för runt 50-70 där man får räkna med viss reparation årligen då det närmast är något att fixa varje månad...
 
Fyror mot sexor är ju en avvägning man måste göra. Allt beror ju på vad man behöver och är villig att spendera. En sexa är ju alltid trevligare men i ärlighetens namn så skulle en fyra med tillräcklig effekt som då var effektiv fungera bra (om inte bättre) i en bruksbil då det inte är det roligaste att betala drivmedel. I en Porsche - sexa utan snack då du inte köper en Porsche för att spara pengar genom låg förbrukning. I en Familjebil/pendlarbil - adekvat effekt och låg förbrukning.

På en annan not, är det någon här som kr E46 325/330 och kan redogöra för eventuella kostnader som kan förekomma utöver vanlig service samt förbrukning? Funderar allvarligt på om man ska lägga undan pengar för vad leasing i tre år skulle kosta mot att köpa en bil för runt 50-70 där man får räkna med viss reparation årligen då det närmast är något att fixa varje månad...
E46an är de mest rostlagning du får lägga pengar på
 
E46an är de mest rostlagning du får lägga pengar på

Jo det är ju en av de kostnader man måste räkna in som underhåll/reparationer. Är ju så jävla petig med mina bilar bara så det är lite därför jag överväger privatleasing i samband med att jag vet vad det är de kontollerar/hur petiga de är när det är dags för återlämning av bilen. Annars kommer det bli att byta fjädring, bussningar, fälgar (sommar/vinter) lacka lite här och där, ny vindruta, fixa slitna inredningsdetaljer osv..
 
Jo det är ju en av de kostnader man måste räkna in som underhåll/reparationer. Är ju så jävla petig med mina bilar bara så det är lite därför jag överväger privatleasing i samband med att jag vet vad det är de kontollerar/hur petiga de är när det är dags för återlämning av bilen..
Jag har svårt att se att du skulle komma upp i närheten av en leasingkostnad om du köper en e46, men är du petig kan du ha svårt att hitta någon i rätt skick för mänskliga pengar. Rost på framskärmar, runt hjulhus och baklucka och lacksläpp på huven är mer regel än undantag.
 
Jag har svårt att se att du skulle komma upp i närheten av en leasingkostnad om du köper en e46, men är du petig kan du ha svårt att hitta någon i rätt skick för mänskliga pengar. Rost på framskärmar, runt hjulhus och baklucka och lacksläpp på huven är mer regel än undantag.

Vet om detta med och har tittat på ett antal bilar. Därav funderingen. Någon här som har erfarenhet av privat leasing av Audi, Bmw eller Mercedes?
 
Vet om detta med och har tittat på ett antal bilar. Därav funderingen. Någon här som har erfarenhet av privat leasing av Audi, Bmw eller Mercedes?
En kollega lämnade precis tillbaka sin VW Golf tre år gammal. Bilen såg ut som ny ändå kostade det 14.000kr i "böter" att lämna in den pga slitage. Det är närmast omöjligt vill jag påstå att sköta bilar på det sätt som krävs för att lämna in en privatleasad utan avdrag. Då får den bara stå i garaget.
 
En kollega lämnade precis tillbaka sin VW Golf tre år gammal. Bilen såg ut som ny ändå kostade det 14.000kr i "böter" att lämna in den pga slitage. Det är närmast omöjligt vill jag påstå att sköta bilar på det sätt som krävs för att lämna in en privatleasad utan avdrag. Då får den bara stå i garaget.

inte så farligt ändå om man ska vara ärlig. Vore dock intressant att få veta vad de räknade upp för den kostnaden. Är det sidostöd på stolen blir man ju sur men stenskott och parkerings bucklor så är det lite mer förstående.
Jobbade som sagt med hyrbilar förr och dom bilarna hade vi bara 6 månader (Mercedes 9) och ibland undrade man hur fan folk som långtidshyrde bilarna behandlade dom. Värsta jag vart med om var en E-klass kombi som såg ut som en hund gått berserk i samt bytt päls i. tror det gick på 100.000+ i kostnad för bara inredningen i "böter"...
 
inte så farligt ändå om man ska vara ärlig. Vore dock intressant att få veta vad de räknade upp för den kostnaden. Är det sidostöd på stolen blir man ju sur men stenskott och parkerings bucklor så är det lite mer förstående.
Jobbade som sagt med hyrbilar förr och dom bilarna hade vi bara 6 månader (Mercedes 9) och ibland undrade man hur fan folk som långtidshyrde bilarna behandlade dom. Värsta jag vart med om var en E-klass kombi som såg ut som en hund gått berserk i samt bytt päls i. tror det gick på 100.000+ i kostnad för bara inredningen i "böter"...
Nån mindre kantstötning fälg (avdrag för att byta hela fälgen), parkeringsrepa på stötfångare ( avdrag byte hela stötfångaren), stenskott på huv (=avdrag för att lacka om hela huven).

Nu har varken jag eller kollegan tittat på bilen i hallen men det skulle inte förvåna mig om de aldrig gjort några åtgärder utan bara ställt ut den där. Den såg alltså "ny" ut om man inte gick runt med förstoringsglas.
 
Nån mindre kantstötning fälg (avdrag för att byta hela fälgen), parkeringsrepa på stötfångare ( avdrag byte hela stötfångaren), stenskott på huv (=avdrag för att lacka om hela huven).

Nu har varken jag eller kollegan tittat på bilen i hallen men det skulle inte förvåna mig om de aldrig gjort några åtgärder utan bara ställt ut den där. Den såg alltså "ny" ut om man inte gick runt med förstoringsglas.

Med största sannorlikhet ja med tanke på skicket av många "premium selection" bilar eller liknande...
 
Nån mindre kantstötning fälg (avdrag för att byta hela fälgen), parkeringsrepa på stötfångare ( avdrag byte hela stötfångaren), stenskott på huv (=avdrag för att lacka om hela huven).

Nu har varken jag eller kollegan tittat på bilen i hallen men det skulle inte förvåna mig om de aldrig gjort några åtgärder utan bara ställt ut den där. Den såg alltså "ny" ut om man inte gick runt med förstoringsglas.
Får jag gissa att han inte tog någon ny leasingbil? Fått uppfattningen av att dom är grinigare på småsaker då
 
Alldeles riktigt. De avslutade leasingen bara. Lite halvgrisigt att sådant ska avgöra isf.
Jäkligt grisigt. Det är en av anledningarna varför jag aldrig skulle leasa. Sen är det ganska lätt att räkna på vinsten i att köpa bilen själv på lån och sälja den efter tre år istället, men även utan att räkna på det så inser man ju att det inte är någon välfärd leasingfirmorna sysslar med, utan dom är ju ute efter att tjäna pengar med.
 
Det där med leasing låter lite som att det beror på bilfirma / person som kontrollerar bilen.
Tjejen hade leasing från Volvo som hon lyckades lösa ut i förtid och skulle betala en bestämd summa på 12k har jag för mig. Vid återlämning så visade jag alla små repor och små stenskott som var. Han som tog emot tyckte bara ,ja det är ju normalt slitage , inga problem.

Behövde inte betala något extra.

@Edin Ang. E46 så är 330 en trevligare motor än 325, mer bottenvrid och bättre orr. Dock dyrare försäkring. Jag hade 328 i två år, enda problemet var rost och vattenpump (som är enkel att byta).
 
Passat GTE verkar vara en sjukt vettig hybrid. Läste senaste testet i Vi Bilägare, och där spöade den banan med det mesta.
Annars är väl Outlander Phev en bil med lågt förmånsvärde. Trist bara att den känns som en papplåda och har supertrist interiör.
Ja, det är nog svårt att hitta något vettigare än Passat GTE om man vill ha en "vanlig" familjebil med dragkrok och gott om utrymme.
Jag kommer dock köra dieselspis ett tag till tills jag höjt min bilförmån från dagens max 8,5 BB. GTEn blev helt naken för denna budget.
 
Passat GTE verkar vara en sjukt vettig hybrid. Läste senaste testet i Vi Bilägare, och där spöade den banan med det mesta.
Annars är väl Outlander Phev en bil med lågt förmånsvärde. Trist bara att den känns som en papplåda och har supertrist interiör.
Ja, det är nog svårt att hitta något vettigare än Passat GTE om man vill ha en "vanlig" familjebil med dragkrok och gott om utrymme.
Jag kommer dock köra dieselspis ett tag till tills jag höjt min bilförmån från dagens max 8,5 BB. GTEn blev helt naken för denna budget.
 
Fyror mot sexor är ju en avvägning man måste göra. Allt beror ju på vad man behöver och är villig att spendera. En sexa är ju alltid trevligare men i ärlighetens namn så skulle en fyra med tillräcklig effekt som då var effektiv fungera bra (om inte bättre) i en bruksbil då det inte är det roligaste att betala drivmedel. I en Porsche - sexa utan snack då du inte köper en Porsche för att spara pengar genom låg förbrukning. I en Familjebil/pendlarbil - adekvat effekt och låg förbrukning.

På en annan not, är det någon här som kr E46 325/330 och kan redogöra för eventuella kostnader som kan förekomma utöver vanlig service samt förbrukning? Funderar allvarligt på om man ska lägga undan pengar för vad leasing i tre år skulle kosta mot att köpa en bil för runt 50-70 där man får räkna med viss reparation årligen då det närmast är något att fixa varje månad...
Hade en e39 i 5 år
Lite samma, frusen vevhusvent är ett vanligt problem men går att förebygga.

Annars mest slitagedelar för min del.
Köpte alltid olja o delar från typ mister auto för billiga pengar.

Rost är det som kan knäcka en.
 
Tillbaka
Topp