• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Verkar som om jag fick en bra utförlig nedan på e55, söker väl frågor som drift, nöje, känsla, allmäntintryck, tips, fördelar och nackdelar... Ägande kostnader... Ev problematik... Ljud.. Motor... Låda... Ja lite sånt på e92 vore grymt!
Du får givetvis komplettera med mer kring e55

Nu var det ganska många år sedan jag ägde bilarna så ägandekostnader och drift kan jag inte svara på då saker och ting har förändrats sedan dess.

En fråga du måste ställa dig är om du gillar att svänga eller ha brutal kraft framåt. M3 kan svänga medan E55 är ett monster i höga farter. Bilarna är varandras motsatser och i grund och botten handlar det om vad du är för typ av människa.

Provkör båda och köp efteråt är mitt tips.
 
Ok, så jag har en hyfast gedigen bilhistorik men har i dagsläget en nyligen utplockad "brukis" en A-klass 180 CDI, AMG 2016.
Tänker komplettera med något kul till vår/sommar, har varit steninne på en 997 men flaggan svänger fort och det ligger antal dinkor på nöjeskontot...

Skulle gärna vilja få input från pers som äger eller har ägt följande kärror:

E 55 AMG W211. Gärna nån annan kul AMG...
M3 E92
Cayman s
Audi S5 V8, gärna om ni provat typ milltek på den...
997 c4 s - 2007 framåt
Farsan har en 997S som jag har kört rätt mycket. Är förmodligen ganska lik 4Sen om man inte kör stenhårt. Något specifikt du vill veta? Den är riktigt rolig att köra iallafall och kvalitetskänslan är kanon. Styrprecison- och styrkänsla är topp och likaså känslan i växellådan (manuell). Väldigt stabil i alla farter (men lite kännbar 911-nickighet på guppiga vägar). Enda nackdelen hittills är att den är ganska bullrig på svenska vägar. Bättre blir det på släta vägar, men fortfarande inte så man upplever den som tyst. Den saknar även innerskärmar i de bakre hjulhusen (pga värmeavledning?) så kör man på en grusig väg rasslar det som fan.
Edit: Såg nu va du ville veta. 997an ligger i blandad körning (med en del spontanaccelerationer) runt 1-1,2 l/milen. Kör man medvetet snålt i 90/100 km/h kommer man ner på 0,75-0,8 L/milen.
Motorn är riktigt kul för övrigt. Väldigt linjär i sin effektutveckling och den sjunger helt fantastiskt över 7000 varv - hela kupén hamnar i en obeskrivlig "resonans" med motorljudet. Blir som en drog till slut. :)
Vad gäller känd problematik på gen.2an så tror jag att den generellt är problemfri. Vi fick byta vattenpumpen förra året, blev inte jättedyrt vad jag minns men ändå surt såklart. Den började vissla som en liten fågel. :D
 
Senast ändrad:
Det är så jäkla mycket Porschar, Maseratis och M-bilar så jag känner att jag måste balansera med världens bästa stadsbil för folk under 182cm :)

Då jag är över 182cm så blev jag tyvärr tvungen att sälja den, men det var en helt ny värld som öppnade sig när man skulle parkera. Till en början åkte jag förbi luckorna som vanligt, men snart började jag inse att det inte behövdes så mycket mer än en armslängd för att lyckas.

IMG_7904.JPG
 
Skulle gärna vilja få input från pers som äger eller har ägt följande kärror:
M3 E92

Nu beror det på vad du ska ha bilen till, men ska du inte köra bana hade jag hellre köpt en 335i..
Bättre på de flesta plan som ren bruksbil, en mappning och den går i princip lika bra som m3an :)

M3an är ungefär dubbelt så dyr i både försäkring och bränslekostnader! för att inte tala om när det är dags att serva den..

Men visst, skall du ha bilen som "finbil" så är kanske inte dessa kostnader något att lägga någon större vikt på :)
 
  • Like
Reactions: K-S
Det är så jäkla mycket Porschar, Maseratis och M-bilar så jag känner att jag måste balansera med världens bästa stadsbil för folk under 182cm :)

Då jag är över 182cm så blev jag tyvärr tvungen att sälja den, men det var en helt ny värld som öppnade sig när man skulle parkera. Till en början åkte jag förbi luckorna som vanligt, men snart började jag inse att det inte behövdes så mycket mer än en armslängd för att lyckas.

IMG_7904.JPG
Förstår att den måste varit helt underbar i stadstrafik! Vilken perfekt bil för det. :)
 
@Zed
Dom är ruskligt fina E55. Det enda jag kan tipsa om i preventivt syfte är att sätta in en separat kylare till växellådan då den annars är integrerad i motorkylaren. Plasten blir ju gammal även om du bör ha en Behr kylare med tanke på årsmodell. Gjorde detta på min clk500 som har samma växellåda (om än kanske annan utväxling och en annan konverter) då den börjat läcka men tur som en tok så hade växellådan och konvertern klarat sig.

Du ska inte sänka bilen lite så du slipper all luft i hjulhusen? :D
 
@Zed
Dom är ruskligt fina E55. Det enda jag kan tipsa om i preventivt syfte är att sätta in en separat kylare till växellådan då den annars är integrerad i motorkylaren. Plasten blir ju gammal även om du bör ha en Behr kylare med tanke på årsmodell. Gjorde detta på min clk500 som har samma växellåda (om än kanske annan utväxling och en annan konverter) då den börjat läcka men tur som en tok så hade växellådan och konvertern klarat sig.

Du ska inte sänka bilen lite så du slipper all luft i hjulhusen? :D
Känner till det problemet. Haft det på en E500 från 2003 där lådan fick renoveras, kylaren bytas och systemet spolas. Allt för 50k. Kylaren som sitter i min E55 är kollad och är en av de bra.

Nä, bilen ska vara helt original. Man ska inte mixtra med en AMG, M, RS. De är perfekta från fabrik och ju längre tiden går desto ovanligare blir originalbilarna.
 
Känner till det problemet. Haft det på en E500 från 2003 där lådan fick renoveras, kylaren bytas och systemet spolas. Allt för 50k. Kylaren som sitter i min E55 är kollad och är en av de bra.

Nä, bilen ska vara helt original. Man ska inte mixtra med en AMG, M, RS. De är perfekta från fabrik och ju längre tiden går desto ovanligare blir originalbilarna.

Hua. Ja jag kom nog billigt undan med en redig genomspolning, ny extern kylare och all olja som gick åt. En sänkning gör bara det estetiska så mycket bättre men jag förstår vad du menar. jag är dock av åsikten att så länge man kan återställa till original och inte kapar, sabbar och förstör är det grönt. :)

Kan ju tipsa alla som kollar på MB att ge fan i 350 bensin V6an!!! någon gång efter 10.000 mil går vevlagren och det kostar flis...
 
Även Mercedes 500-motor har de problemen, och bensinfyrorna har relativt stora problem med kedjorna så tyvärr är det ett antal årsmodeller av Mercedes som i princip inte går att äga. Tidiga ML350 och S350 (båda med gamla karosserna) har dock inte problemet, de har en förstorad 320-motor istället för den nya "bra" varianten som håller några tusen mil mellan renoveringarna:(
 
Hua. Ja jag kom nog billigt undan med en redig genomspolning, ny extern kylare och all olja som gick åt. En sänkning gör bara det estetiska så mycket bättre men jag förstår vad du menar. jag är dock av åsikten att så länge man kan återställa till original och inte kapar, sabbar och förstör är det grönt. :)

Kan ju tipsa alla som kollar på MB att ge fan i 350 bensin V6an!!! någon gång efter 10.000 mil går vevlagren och det kostar flis...
Nog är det väl härdningen till kugghjulen till balansaxeln på 2007 och innan du tänker på?
 
@LongCon Det beror på att motorn blir varm och kall hela tiden. Då bildas kondens. Det du ser som majonäs är alltså vatten i oljan. Inte skadligt första gångerna det händer men gör så att du minst en gång i veckan åker runt MINST 45-60 minuter så att motorn blir varm. Var inte rädd för gasen när motorn är varm. Då ångas vattnet bort istället. Du bör torka av kletet nu så du kan märka om problemet blir större eller mindre.
 
@LongCon Det beror på att motorn blir varm och kall hela tiden. Då bildas kondens. Det du ser som majonäs är alltså vatten i oljan. Inte skadligt första gångerna det händer men gör så att du minst en gång i veckan åker runt MINST 45-60 minuter så att motorn blir varm. Var inte rädd för gasen när motorn är varm. Då ångas vattnet bort istället. Du bör torka av kletet nu så du kan märka om problemet blir större eller mindre.
Tack för tipsen! Nu har jag en anledning att bränna runt förutom att det är kul! :D
 
@LongCon Det beror på att motorn blir varm och kall hela tiden. Då bildas kondens. Det du ser som majonäs är alltså vatten i oljan. Inte skadligt första gångerna det händer men gör så att du minst en gång i veckan åker runt MINST 45-60 minuter så att motorn blir varm. Var inte rädd för gasen när motorn är varm. Då ångas vattnet bort istället. Du bör torka av kletet nu så du kan märka om problemet blir större eller mindre.
Varför skulle det bli större om det är som du säger? (bara nyfiken, kan inget om bilar) :)
 
Blir det större blir det mer mängd vatten i oljan. Mer vatten är inte bra då man inte ska ha vatten i den alls i oljesystemet...
 
Jodå. Det gör jag. Så kletet har med att den drar olja att göra? Och det är normalt?
@alfgren förklarar det väldigt bra, håll dock gärna koll på om bilen har vita avgaser när den väl är varm. Det kan bero på att det läcker kylarvätska in i motorn.
Du lär dock med största sannolikhet inte ha det här problemet.

Det här är för övrigt en av anledningarna till att byta oljan oftare när man kör mestadels småsträckor.

Här har du en länk som förklarar allting rätt så bra:

http://www.offroaders.com/tech/milky-stuff-under-oil-cap.htm
 
Ja det är jag med på - men om han tar alfgrens råd samt torkar bort, varför skulle problemet bli större? :p
Problemet blir inte större eftersom du numera slutar åka kortsträckor i onödan och sedan kör bilen varm ordentligt. Eller hur? :stop:
(Att torka av kletet har ingen betydelse, det är bara för att du ska kunna ha koll på locket så att det inte bildas igen. Visst klet är ok efter en kortkörning men det ska försvinna varje gång du kör långt)
 
Problemet blir inte större eftersom du numera slutar åka kortsträckor i onödan och sedan kör bilen varm ordentligt. Eller hur? :stop:
(Att torka av kletet har ingen betydelse, det är bara för att du ska kunna ha koll på locket så att det inte bildas igen. Visst klet är ok efter en kortkörning men det ska försvinna varje gång du kör långt)
Då är jag med, tror jag tolka denna lite tokigt bara! " Du bör torka av kletet nu så du kan märka om problemet blir större eller mindre."
 
Nu var det ganska många år sedan jag ägde bilarna så ägandekostnader och drift kan jag inte svara på då saker och ting har förändrats sedan dess.

En fråga du måste ställa dig är om du gillar att svänga eller ha brutal kraft framåt. M3 kan svänga medan E55 är ett monster i höga farter. Bilarna är varandras motsatser och i grund och botten handlar det om vad du är för typ av människa.

Provkör båda och köp efteråt är mitt tips.
Ja exakt, det jag ville veta mer var även vilken av bilarna du var mest nöjd med, om du har det färskt i minnet, givetvis är de helt olika djur, jag har ägt en riktigt fin M3 CMP Package, 2006:a, tight bil på bana och kurviga vägar, det jag söker nu är en nöjesmaskin... Men den skall även rulla endel... Vi kommer sitta på två fordon sen och inte tre e tanken..
 
Drivlinan är skottsäker. Väl beprövad konstruktion. Motor och låda är gammaldags MB-kvalité som tål mycket stryk och stora effektökningar. Aldrig hört om en rasad kompressor på en bil som inte varit extremt trimmad. Det sitter en rejäl lysholm skruvkompressor på motorn. Det som kan strula är luftfjädringen och de elektriska bromsarna. Kolla upp att bilen inte sjunker när den har stått några timmar. Renoverade luftdämpare finns att få tag på billigt.

Förbrukningen är inte alls farlig. Jag kör på 1.6 blandat och jag kör inte eco. Går att komma ner under litern vid lugn körning men även bränna 70 liter på 30 mil på Autobahn. :)

Ok, bra där, denna bil jag kikat på är gubbkörd sedan ny med två ägare... dock talade han om för mig att "luft fjädringen" varnar och sänker sig något om bilen stått ca 2 veckor vid semester eller dylikt, den har gått 15.000 mil med full historik.
Elektriska bromsar? Utveckla gärna lite här..
Var kan man hitta delar billigt? Skulle du säga att det är ett riskabelt köp?
 
Ok, så jag har en hyfast gedigen bilhistorik men har i dagsläget en nyligen utplockad "brukis" en A-klass 180 CDI, AMG 2016.
Tänker komplettera med något kul till vår/sommar, har varit steninne på en 997 men flaggan svänger fort och det ligger antal dinkor på nöjeskontot...

Skulle gärna vilja få input från pers som äger eller har ägt följande kärror:

E 55 AMG W211. Gärna nån annan kul AMG...
M3 E92
Cayman s
Audi S5 V8, gärna om ni provat typ milltek på den...
997 c4 s - 2007 framåt

Har provat milltek på S5 v8, låter riktigt fint. Inte för mkt utan mer lagom om den ska användas till annat än bara nöjeskörning.

997s gör tyvärr inget för mig vid körning, är ett stort Porsche fan men tycker den känns riktigt trött tyvärr. Bara kört gen 2 med PDK dock men svårt att se att den manuell är direkt bättre...
M3 E92 är riktigt trevlig och bra bang for the buck. Vad har du för budget?
 
  • Like
Reactions: K-S
Ja exakt, det jag ville veta mer var även vilken av bilarna du var mest nöjd med, om du har det färskt i minnet, givetvis är de helt olika djur, jag har ägt en riktigt fin M3 CMP Package, 2006:a, tight bil på bana och kurviga vägar, det jag söker nu är en nöjesmaskin... Men den skall även rulla endel... Vi kommer sitta på två fordon sen och inte tre e tanken..

Jag föredrar helt klart M före AMG. Har ägt sju stycken M och en AMG. Om allt vill sig väl blir det en åttonde M inom kort. Jag är helt enkelt fel person att fråga :)
 
  • Like
Reactions: K-S
Har provat milltek på S5 v8, låter riktigt fint. Inte för mkt utan mer lagom om den ska användas till annat än bara nöjeskörning.

997s gör tyvärr inget för mig vid körning, är ett stort Porsche fan men tycker den känns riktigt trött tyvärr. Bara kört gen 2 med PDK dock men svårt att se att den manuell är direkt bättre...
M3 E92 är riktigt trevlig och bra bang for the buck. Vad har du för budget?
Budget är rätt flexibel... Men tänkte inte lägga in mer än 300.000:- cash pga villaköp. Max på bil 450.000. Men gillar att känna att jag får mycket för pistolerna!

Ja nöjes och buskörning! Endel roadtrips!
 
Tillbaka
Topp