• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Akta dig! När jag var 20 år köpte jag mig en Porsche 924. 125 vilda hästar, 1982 års modell med 944-vinge! Då var man kung i småstaden när alla andra körde omkring i gamla Fordar som var handrollade! :D
De va tider det! Syftade mest på Volvo 3xx och 60 tals Skoda mm hehe. 924/44 är kult och börjar stiga i pris och prestige!
 
Akta dig! När jag var 20 år köpte jag mig en Porsche 924. 125 vilda hästar, 1982 års modell med 944-vinge! Då var man kung i småstaden när alla andra körde omkring i gamla Fordar som var handrollade! :D
En 924:a är nog ett av mina guilty pleasures. Skulle lätt kunna tänka mig en sån, även om jag förstår att det knappast är någon särskild körupplevelse med moderna mått mätt.
Misstänker att det bara har att göra med att farfar hade en sån när man var liten och föräldrarna körde typ Volvo 245 och Nissan Micra.
 
En 924:a är nog ett av mina guilty pleasures. Skulle lätt kunna tänka mig en sån, även om jag förstår att det knappast är någon särskild körupplevelse med moderna mått mätt.
Misstänker att det bara har att göra med att farfar hade en sån när man var liten och föräldrarna körde typ Volvo 245 och Nissan Micra.
Håller med! Skulle gärna ha en 924S. Snacka om underskattad!
 
924 känns lite klen kan jag tycka, skall vara en tidig med plåtisar i sådant fall.

En fin 944s2 däremot, gärna i Vit, Svart eller Röd
 
Tvåtaktsljudet är beroendeframkallande, och hornen i pannan växer ut och man vill bara gasa, gasa, gasa.
Sålde min för att behålla lappen, rally-specad motor, trimsystem 2,5" utan ljuddämp, ca 55hk mot 36 original. Rörde på sig kan jag meddela.
bamse.jpg
bamse2.jpg

Sten-jävla-hård!

Avundsjuk! Skulle vilja ha en. Perfekt veteranare!
 
  • Like
Reactions: JLW
Ok, så jag har en hyfast gedigen bilhistorik men har i dagsläget en nyligen utplockad "brukis" en A-klass 180 CDI, AMG 2016.
Tänker komplettera med något kul till vår/sommar, har varit steninne på en 997 men flaggan svänger fort och det ligger antal dinkor på nöjeskontot...

Skulle gärna vilja få input från pers som äger eller har ägt följande kärror:

E 55 AMG W211. Gärna nån annan kul AMG...
M3 E92
Cayman s
Audi S5 V8, gärna om ni provat typ milltek på den...
997 c4 s - 2007 framåt
Av de bilarna har jag bara erfarenhet av Porschen. Ett par resor genom Europa gav ett snitt på dryga litern, strax under genom Sverige. 1,5 stadstrafik. 2,0 i 250. Slog även mitt hastighetsrekord i den bilen.
2012-10-25 18.38.32.png

PDK är ett absolut måste <insert lovsång> och även sport chrono plus. Kör du cab så förstås vindskyddet.

Det är en bil för två. Det går att åka 4 st men det gör man inte, baksätet är ett bagagesäte.

Extremt balanserad bil på gränsen till för o-rå. Då jag bara upplevde bilens första tre år kan jag inte svara på hur den är idag. Men utöver service var det inga otrevliga verkstadsbesök.
 
Av de bilarna har jag bara erfarenhet av Porschen. Ett par resor genom Europa gav ett snitt på dryga litern, strax under genom Sverige. 1,5 stadstrafik. 2,0 i 250. Slog även mitt hastighetsrekord i den bilen.
2012-10-25 18.38.32.png

PDK är ett absolut måste <insert lovsång> och även sport chrono plus. Kör du cab så förstås vindskyddet.

Det är en bil för två. Det går att åka 4 st men det gör man inte, baksätet är ett bagagesäte.

Extremt balanserad bil på gränsen till för o-rå. Då jag bara upplevde bilens första tre år kan jag inte svara på hur den är idag. Men utöver service var det inga otrevliga verkstadsbesök.

Vänstersväng i 302 km/h? :)
 
Av de bilarna har jag bara erfarenhet av Porschen. Ett par resor genom Europa gav ett snitt på dryga litern, strax under genom Sverige. 1,5 stadstrafik. 2,0 i 250. Slog även mitt hastighetsrekord i den bilen.
2012-10-25 18.38.32.png

PDK är ett absolut måste <insert lovsång> och även sport chrono plus. Kör du cab så förstås vindskyddet.

Det är en bil för två. Det går att åka 4 st men det gör man inte, baksätet är ett bagagesäte.

Extremt balanserad bil på gränsen till för o-rå. Då jag bara upplevde bilens första tre år kan jag inte svara på hur den är idag. Men utöver service var det inga otrevliga verkstadsbesök.
Underbart! Älskar att se den där stora varvräknaren i mitten. 302 knyck är inte illa..:cigar:
 
Varit ruskigt sugen på M2 senaste dagarna och det blir inte bättre av att läsa om massa häftiga M-bilar här :)

En bättre begagnad M2 nästa vår (när de hunnit bli ca ett år) vore inte alls fel. Till er som haft något liknande tidigare - Kan man säga ungefär vad man får räkna med i värdeminskning, service, däck osv? Bara för att få en uppfattning mellan tumme och pekfinger... Försäkring är såklart avhängt på hur och var man bor osv.
Åker en 335i -07 idag och funderar på hur mycket dyrare alla olika poster skulle bli.

Såklart är M235i ett starkt alternativ. Men någon gång i livet måste man faktiskt äga en "riktig" m-bil. :D

P90199658_highRes_the-new-bmw-m2-coupe.jpg
 
Varit ruskigt sugen på M2 senaste dagarna och det blir inte bättre av att läsa om massa häftiga M-bilar här :)

En bättre begagnad M2 nästa vår (när de hunnit bli ca ett år) vore inte alls fel. Till er som haft något liknande tidigare - Kan man säga ungefär vad man får räkna med i värdeminskning, service, däck osv? Bara för att få en uppfattning mellan tumme och pekfinger... Försäkring är såklart avhängt på hur och var man bor osv.
Åker en 335i -07 idag och funderar på hur mycket dyrare alla olika poster skulle bli.

Såklart är M235i ett starkt alternativ. Men någon gång i livet måste man faktiskt äga en "riktig" m-bil. :D

P90199658_highRes_the-new-bmw-m2-coupe.jpg

Jag brukar räkna med att bilar tappar halva sitt nypris på tre år.

Polaren får sin M2 i mars eller april. Ska bli kul att se vad den går för :D
 
Är det någon som har koll på om nya Camaron kommer att leta sig fram till sverige!?

Sen har ni kollat på videos på Mustang GT350R, oh my god.
 
Jag brukar räkna med att bilar tappar halva sitt nypris på tre år.

Polaren får sin M2 i mars eller april. Ska bli kul att se vad den går för :D

Tyvärr stämmer det säkert, kanske slipper man värsta tappet om man köper en ett år gammal.

Så jäkla kul, kan tänka mig att din polare längtar ihjäl sig nu! Återkom med rapport när du har fått testa den :)
 
Tyvärr stämmer det säkert, kanske slipper man värsta tappet om man köper en ett år gammal.

Så jäkla kul, kan tänka mig att din polare längtar ihjäl sig nu! Återkom med rapport när du har fått testa den :)

Han har dessutom sålt sin gamla BMW och kör nu runt i en Volvo 850 tills vidare :hilarious:
 
  • Like
Reactions: LS
En MB C250 tappar ca.47% på två år enligt AMS... Jävligt tråkigt att se siffror på värdeminskning haha!

Nja känns väl tilltaget, tittar man på C250 från 2014 (nya modellen) så ligger de fortfarande på 350-400k. Nya kostade dessa cirka 450-500 för en bra utrustad, kanske ännu lägre efter rabattering. Jag tror snarare på omkring 30%.
 
Nja känns väl tilltaget, tittar man på C250 från 2014 (nya modellen) så ligger de fortfarande på 350-400k. Nya kostade dessa cirka 450-500 för en bra utrustad, kanske ännu lägre efter rabattering. Jag tror snarare på omkring 30%.
Låter mer realistiskt, tog detta ur en AMS tidning i lunchrummet. Men 47% är nog applicerbart på vissa märken/modeller. Företagets Q7a köptes ny i Maj 2006 för 963tkr och såldes i februari 2009 för 350tkr. Den är fan jobbig :greedy::D
 
Låter mer realistiskt, tog detta ur en AMS tidning i lunchrummet. Men 47% är nog applicerbart på vissa märken/modeller. Företagets Q7a köptes ny i Maj 2006 för 963tkr och såldes i februari 2009 för 350tkr. Den är fan jobbig :greedy::D

Ja, det har att göra med popularitet på andrahandsmarknaden, modell och utrustningsnivå. En Q7 lär ju vara det perfekta exemplet på ett värdemässigt bojsänke.
 
  • Like
Reactions: JLW
Ja, det har att göra med popularitet på andrahandsmarknaden, modell och utrustningsnivå. En Q7 lär ju vara det perfekta exemplet på ett värdemässigt bojsänke.
Speciellt en tung suv med v8 som köps innan finanskrisen och sälj när deppen är total:facepalm:
 
  • Like
Reactions: Zed
Tillbaka
Topp