• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ok, bra där, denna bil jag kikat på är gubbkörd sedan ny med två ägare... dock talade han om för mig att "luft fjädringen" varnar och sänker sig något om bilen stått ca 2 veckor vid semester eller dylikt, den har gått 15.000 mil med full historik.
Elektriska bromsar? Utveckla gärna lite här..
Var kan man hitta delar billigt? Skulle du säga att det är ett riskabelt köp?
Nya dämpare och bälgar kostar cirka 5000 per hörn plus byte på det. Det går att sätta in coilovers och montera bort luftfjädringen helt om man känner för det. Den ska inte sjunka alls. Min har stått i garaget sedan oktober och inte tappat något.

SBC "Sensotronic Brake Control" är de elektriska bromsarna. Brake by wire alltså. Själva pedaltrycket sköts av en hydraulisk pump som efter 300.000 pedaltryck måste bytas ut och kostar cirka 10k ny via eBay. Väldigt bra system som fått skamfilat rykte pga att pumparna och bytet av dem kostar 25k via MB.

Alla gamla prestandabilar är riskabla köp. E55 är som sagt skottsäker drivlinemässigt men det finns några saker man bör tänka på. Sedan är det som sagt viktigt att hitta en välskött bil, annars riskerar man stora räkningar med olika slitdelar osv. Jag köper alla delar via en Mercedeshandlare i Tyskland. Halva priset mot svenska handlare.
 
  • Like
Reactions: K-S
Grymt sugen på M4 också... dock orolig för värdetappet.... Men ibland måste man leva lite också..

Jo tack! Det jag förlorade på min M5 E60 och M6 E63 kommer jag gräma mig över resten av livet. På grund av det har jag lite is i magen vad det gäller M4. Hade jag köpt en ny när den kom hade jag idag tappat ca 250k på 18 månader.
 
Budget är rätt flexibel... Men tänkte inte lägga in mer än 300.000:- cash pga villaköp. Max på bil 450.000. Men gillar att känna att jag får mycket för pistolerna!

Ja nöjes och buskörning! Endel roadtrips!
Håller inte med @par om att 997Sen är riktigt trött - tvärt om. Visst får man varva den (och så ska det ju va) och då går den som ett skållat troll o jämfört med tex F-type V6S och R8 V8 så känns den märkbart snabbare än båda, men jämnare mot R8an. Men får du möjligthet borde du provköra o skapa dig en egen uppfattning.

E90/E92 M3 skulle jag köra på för 300k. Mycket kul bil för pengarna och den där V8an är fantastisk. Annars nån AMG merca kanske.
 
  • Like
Reactions: K-S
Absolut! Riktigt cool... Lite småsugen där med... men också lite liten... Tror du verkligen den kommer stiga mer?


Jag kan inte säga ett dyft om priset kommer stå, stiga eller sjunka. Men ser man till det faktum att 1M endast producerades i ett begränsat antal mot M3 som producerades/produceras på i den takt de beställs så är chanserna goda att 1M kommer ligga kvar högt länge. Om än inte som idag men inte heller som äldre E46 som nu går att hitta för under 100. Där kommer den aldrig att hamna.

Men som sagt, det är bara vad jag tror. Även om många säkert är benägna att hålla med. :)
 
Jag kan inte säga ett dyft om priset kommer stå, stiga eller sjunka. Men ser man till det faktum att 1M endast producerades i ett begränsat antal mot M3 som producerades/produceras på i den takt de beställs så är chanserna goda att 1M kommer ligga kvar högt länge. Om än inte som idag men inte heller som äldre E46 som nu går att hitta för under 100. Där kommer den aldrig att hamna.

Men som sagt, det är bara vad jag tror. Även om många säkert är benägna att hålla med. :)

Låter som en trolig analys tycker jag!
 
Låter som en trolig analys tycker jag!

Jämför man sen 1Ms prestanda är den ju rätt lik den nya M2 om man ser till effekt åtminstone. Sen är den enbart manuel vilket givetvis är lite segare till 100 än om man har en M2 med DSG. Sen kommer ju M2 tillverkas i så många ex de hinner bygga/beställs så jag tror inte heller den kommer att peta ned priserna nämnvärt på 1M.
 
  • Like
Reactions: K-S
Jämför man sen 1Ms prestanda är den ju rätt lik den nya M2 om man ser till effekt åtminstone. Sen är den enbart manuel vilket givetvis är lite segare till 100 än om man har en M2 med DSG. Sen kommer ju M2 tillverkas i så många ex de hinner bygga/beställs så jag tror inte heller den kommer att peta ned priserna nämnvärt på 1M.
Nej det är nog helt sant det med... Diggar 1an mer faktiskt.. Känns mindre konstgjord!
 
Utveckla.
Mycket effekt och lite vikt är ju var som kallas vinnande koncept inom racing.
Ja man börjar hellre med en lätt bil än en för tung :hilarious: jag kan tänka mig att Joca syftar på lätt bil med kort hjulbas. Väldigt mycket gokart över dem. Som de skall va! Vissa föredrar längre tyngre bilar som tex en m5a, lite mer släde att slänga ut på häng och åka brett medan man halvsover till skillnad från en snärtig 1M.

Eller vad säger du @Perpetual ?;)
 
Det är så jäkla mycket Porschar, Maseratis och M-bilar så jag känner att jag måste balansera med världens bästa stadsbil för folk under 182cm :)

Då jag är över 182cm så blev jag tyvärr tvungen att sälja den, men det var en helt ny värld som öppnade sig när man skulle parkera. Till en början åkte jag förbi luckorna som vanligt, men snart började jag inse att det inte behövdes så mycket mer än en armslängd för att lyckas.

IMG_7904.JPG

Jag hade en sån tidigare, är 1,85 och tycker att förarsätet och passagerarsätet var utmärkta för min längd! Baksätet är ju bara extrasäten, men.... :D
Men 1,33 liters 99 hk motor är otroligt segt!!!
 
Jag hade en sån tidigare, är 1,85 och tycker att förarsätet och passagerarsätet var utmärkta för min längd! Baksätet är ju bara extrasäten, men.... :D
Men 1,33 liters 99 hk motor är otroligt segt!!!

Hm, kanske berodde på min frilla då? :)

image.jpeg


Mer seriöst så mäter in på 186cm, och min känsla var att jag satt och hukade lite hela tiden. Med en så extremt kort hjulbas blir ju bilen något stötig, så kände jag av ryggen lite för mycket.

Men i övrigt tyckte jag att den var toppen. Och svängradien! Svängradien!! Multo Benne!!!
 
Tycker bilen känna för lätt helt enkelt. Släpper väldigt lätt osv. Nu had jag absolut inte kört racing utan endast på gata och jag hade gärna sett att den vägde lite mer :)

Så kan det vara men jag skulle absolut inte klaga på en bil som väger lite. Allt går säkert att råda bot på genom varmare däck som @JLW säger och lägg till ställbara camberstag bak och camberplattor fram så tror jag du kan få till ett grepp som heter duga. :)

@Veratio och @Clark Kent Jag har kört Iq någon gång och då jag är 196 var det inte speciellt bekvämt. Ruggigt smidig bil men helt klart inte gjord för folk med min längd. :)
 
  • Like
Reactions: JLW
Skulle kunna tänka mig att 1M skulle behöva en viktfördelning skjuten mer bakåt. Verkar vara runt 52/48 vilket är väldigt lite där bak för en bakhjulsdriven bil av den kalibern.
 
Tror nog Bmw har ganska bra koll ändå?
Men visst ska det vara en ren banracer så är det ju en hel del som kan ändras.
Jo självklart har de det, men det faktum att den är väldigt tail-happy i kombination med att den har en viktfördelning med endast 48% av tyngden över bakaxeln får mig att tro att den skulle dra nytta av större del av tyngden bak, men det är ju bara vad jag tror... Bara gissning :)
 
Skulle kunna tänka mig att 1M skulle behöva en viktfördelning skjuten mer bakåt. Verkar vara runt 52/48 vilket är väldigt lite där bak för en bakhjulsdriven bil av den kalibern.

Tror nog Bmw har ganska bra koll ändå?
Men visst ska det vara en ren banracer så är det ju en hel del som kan ändras.

1M 51.7 / 48.3
M4 52.8 / 47.2

Ända sen e12an har BMW haft ett par procent framåt. Förutom e39 m5 som faktiskt hade nästan exakt 50/50.

Tro mig när jag säger att du inte vill ha mer vikt bak än fram på en kort bil som 1M!

Porsche har ju förlängt hjulbasen och börjat med bakhjuls-styrning av en anledning ;) 997 C2s ligger på cirka 38 / 62 förresten. Och nya 991 har fått ännu mer vikt framåt!
 
Förstår mig inte på detta tjat om viktfördelning. Alla som kan köra gillar ju en bil som i natur är överstyrd och inte understyrd. Och sen är det ju som sagt inte några banracers vi snackar om här. :)
 
  • Like
Reactions: JLW
1M 51.7 / 48.3
M4 52.8 / 47.2

Ända sen e12an har BMW haft ett par procent framåt. Förutom e39 m5 som faktiskt hade nästan exakt 50/50.

Tro mig när jag säger att du inte vill ha mer vikt bak än fram på en kort bil som 1M!

Porsche har ju förlängt hjulbasen och börjat med bakhjuls-styrning av en anledning ;) 997 C2s ligger på cirka 38 / 62 förresten. Och nya 991 har fått ännu mer vikt framåt!
Ja iofs! Men då får man även ha i åtanke att M-bilarna har ett rykte om att vara ganska tailhappy - inget fel i det, överstyrning är kul och de är ju kända för att vara riktigt roliga att köra allihop så ser ingen anledning att göra någon förändring i det konceptet, även fast jag står fast vid min åsikt om att den skulle dra nytta av mer av vikten bak.

Ja förlängd hjulbas och motorn ännu lite längre in samt bredare spårvidd i fram (tror jag) med 991an. Och det är ju för att både minska överstyrning och understyrning. Men har bakhjulsstyrningen någon inverkan på det? Kanske det har.

Man får också tänka på att 458, 12C, P1, LaFerrari, 918 osv - alla inriktade på hög prestanda - har en viktfördelning kraftigt förskjuten bakåt, ofta runt 44/56 -> 40/60. De har ju dock mittmotor så det är ju ganska naturligt, ser ju annorlunda om man jämför med Viper ACR tex. :)

Apropå 38/62 i 997S så är det ganska nice, man bromsar in i en kurva, går på gas, känner hur den bara sätter sig i bak och efter det kan du gå på full gas. Uppenbarligen lite mycket i bak eftersom de går mot mer i fram, men ändå :D
 
  • Like
Reactions: JLW
Ja iofs! Men då får man även ha i åtanke att M-bilarna har ett rykte om att vara ganska tailhappy - inget fel i det, överstyrning är kul och de är ju kända för att vara riktigt roliga att köra allihop så ser ingen anledning att göra någon förändring i det konceptet, även fast jag står fast vid min åsikt om att den skulle dra nytta av mer av vikten bak.

Ja förlängd hjulbas och motorn ännu lite längre in samt bredare spårvidd i fram (tror jag) med 991an. Och det är ju för att både minska överstyrning och understyrning. Men har bakhjulsstyrningen någon inverkan på det? Kanske det har.

Man får också tänka på att 458, 12C, P1, LaFerrari, 918 osv - alla inriktade på hög prestanda - har en viktfördelning kraftigt förskjuten bakåt, ofta runt 44/56 -> 40/60. De har ju dock mittmotor så det är ju ganska naturligt, ser ju annorlunda om man jämför med Viper ACR tex. :)

Apropå 38/62 i 997S så är det ganska nice, man bromsar in i en kurva, går på gas, känner hur den bara sätter sig i bak och efter det kan du gå på full gas. Uppenbarligen lite mycket i bak eftersom de går mot mer i fram, men ändå :D
Absolut, men tailhappy och kontrollerad sladd jämfört med att helt plötsligt snurra är inte samma sak!

Känslan av att bromsa med en gammal 911 är så jävla najs, bara sätter sig på baken!!!!!!!!

Kör man bara på gata är det bara sifferkrig - som vi har nu ;) Jag gillar att sträcka på tofflorna runt räserbanan ibland också!

Ingen slump att växellådan sitter bak på en GT-R.
Precis, men även på 35år gamla Alfor och porsche 924, Volvo 300 bilarna, Skoda Popular och massa andra gamla folkliga bilar ;)
 
Tillbaka
Topp