• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Kvällsbild AE5129DE-10A1-4B42-8914-AFDFC0D66B80.jpeg
Blir den vit dagtid? :)
 
Världens sämsta bil fortsätter att leverera, tar sig nu 22km fullladdad. En 2020 som snart gått 4000mil.
 

Bilagor

  • 67C66E92-B034-4460-9FA7-4EEFF36A18BD.jpeg
    67C66E92-B034-4460-9FA7-4EEFF36A18BD.jpeg
    240.3 KB · Visningar: 20
Som återkoppling till mina laddbestyr tidigare i tråden så kan man konstatera att det funkar en miljon gånger bättre att betala med app med förinlagt kreditkort än att försöka betala direkt vid stolpen. Denna resa 0 krångel, men dyr laddning på Ionity pga inget avtal (förnyade inte efter 12 gratismånaderna) men man måste ju komma fram. Man kan också konstatera att 50kw laddare räcker ganska bra om man ska äta samtidigt. Laddningen går fortare än att äta maten.
9A55855A-8839-4528-8974-5A8B4A764C15_1_201_a.jpeg

02AEA849-FF20-49AC-B16C-02B768F9B6F2_1_201_a.jpeg

1643123941624.png


(Det är också helt ok att skratta åt mina fula vinterfälgar. Jag fick inte välja)
 
Som återkoppling till mina laddbestyr tidigare i tråden så kan man konstatera att det funkar en miljon gånger bättre att betala med app med förinlagt kreditkort än att försöka betala direkt vid stolpen. Denna resa 0 krångel, men dyr laddning på Ionity pga inget avtal (förnyade inte efter 12 gratismånaderna) men man måste ju komma fram. Man kan också konstatera att 50kw laddare räcker ganska bra om man ska äta samtidigt. Laddningen går fortare än att äta maten.
9A55855A-8839-4528-8974-5A8B4A764C15_1_201_a.jpeg

02AEA849-FF20-49AC-B16C-02B768F9B6F2_1_201_a.jpeg

1643123941624.png


(Det är också helt ok att skratta åt mina fula vinterfälgar. Jag fick inte välja)
Redigt dyrt blir det att ladda på Ionity. I somras med takbox o cyklar på taket drog vår ca 3,5kWh/mil, skulle ju motsvarar ca 30 kr per mil 😬
 
Som återkoppling till mina laddbestyr tidigare i tråden så kan man konstatera att det funkar en miljon gånger bättre att betala med app med förinlagt kreditkort än att försöka betala direkt vid stolpen. Denna resa 0 krångel, men dyr laddning på Ionity pga inget avtal (förnyade inte efter 12 gratismånaderna) men man måste ju komma fram. Man kan också konstatera att 50kw laddare räcker ganska bra om man ska äta samtidigt. Laddningen går fortare än att äta maten.
9A55855A-8839-4528-8974-5A8B4A764C15_1_201_a.jpeg

02AEA849-FF20-49AC-B16C-02B768F9B6F2_1_201_a.jpeg

1643123941624.png


(Det är också helt ok att skratta åt mina fula vinterfälgar. Jag fick inte välja)
Hur långt kör man på 10 kWh och hur lång tid tog det att ladda?
 
9 minuter
Jag kommer runt 4 mil på det
Det ser dyrt ut vid första anblick kanske men jag snabbladdar <5ggr per år och oftast bara några kwh för att komma hem
Ändå tråkigt dyrt. Väntar in min elbil om en månad eller två, känns lite som om man missat det billigaste/gottigaste, gratisladdningar etc.
 
Snackade med säljare idag och alla modeller som är aktuella via jobbet har bedrövlig leveranstid. Eftersom det ändå är långt ifrån gratis via jobbet börjar tankarna vakna kring att köpa själv istället. Någon som vet hur precisionen är på Teslas uppskattade leveranstider? Om det står "Augusti 2022" på hemsidan, kan man lita på det?

(Det är M3 LR som är aktuell)
 
Vilken konverterar behöver jag för att använda denna?
192EEC6E-F497-4AEE-9AF3-165A65FDDF77.jpeg
BBB7AA2F-5DFC-472B-8AAA-1BAF9B4B3516.jpeg
Du ska inte behöva ha någon adapter alls, den röda ska i den röda, den andra änden in i Tesla laddaren.

Om den röda inte passar i den röda kan det vara för att uttaget är 32A och Teslas CEE är 16A. Då passar det inte.

edit: På brytaren står det 16A ser jag nu så det borde bara vara att stoppa i CEE-kontakten i uttaget och köra. Eller menar du att du inte har något att stoppa den svarta delen med 7 runda "pluttar" i? Den ska in i en Tesla laddare som sedan har en typ2 i andra änden.

1643143264985.png
 
Du ska inte behöva ha någon adapter alls, den röda ska i den röda, den andra änden in i Tesla laddaren.

Om den röda inte passar i den röda kan det vara för att uttaget är 32A och Teslas CEE är 16A. Då passar det inte.

edit: På brytaren står det 16A ser jag nu så det borde bara vara att stoppa i CEE-kontakten i uttaget och köra. Eller menar du att du inte har något att stoppa den svarta delen med 7 runda "pluttar" i? Den ska in i en Tesla laddare som sedan har en typ2 i andra änden.

1643143264985.png
Får inte in den röda i mitt uttag på väggen. Känns som att de "inte går in i varandra" lixom.. Verkar vara lika stora så de "krockar" om du förstår hur jag menar :)

Edit: känns som att tesla-cee kontakten behöver vara lite större för att kunna koppla ihop med uttaget på väggen.
 
Får inte in den röda i mitt uttag på väggen. Känns som att de "inte går in i varandra" lixom.. Verkar vara lika stora så de "krockar" om du förstår hur jag menar :)

Edit: känns som att tesla-cee kontakten behöver vara lite större för att kunna koppla ihop med uttaget på väggen.
Omkretsen på kontaktens ytterkant ska gå innanför uttagets. Annars är det fel typ. CEE finns i två varianter, 16 och 32A. Den senare är större just för att de inte ska gå att blanda. Annars finns inga sätt att göra fel så länge man roterar "piggen" på kontakten till rätt läge på uttaget.
1643144062768.png
 
099B2A38-F3E9-4754-ADE9-146FC611EC27.jpeg
D4EABCE3-AC55-4CB4-90CC-14E7F6F47985.jpeg
7525F63D-7145-4D75-9CB4-0D1508D08E31.jpeg
75DBD274-4916-468D-BCB3-05B13E08E983.jpeg
6FB3526E-3715-43FA-AB8F-2AD6E486608F.jpeg
2FB421B4-082F-4842-B971-BCA21F549999.jpeg
40C513D3-839C-44C1-A2E0-0346FDE320E4.jpeg



Edit: tesla adaptern är alltså 16a och mitt uttag i väggen verkar vara 32?
 
Senast ändrad:
Omkretsen på kontaktens ytterkant ska gå innanför uttagets. Annars är det fel typ. CEE finns i två varianter, 16 och 32A. Den senare är större just för att de inte ska gå att blanda. Annars finns inga sätt att göra fel så länge man roterar "piggen" på kontakten till rätt läge på uttaget.
1643144062768.png
Missade att citera dig i mitt svar ovan. Nu är jag förvirrad.. :)

PS. Uppskattar alla svar! :)
 
Missade att citera dig i mitt svar ovan. Nu är jag förvirrad.. :)

PS. Uppskattar alla svar! :)
Uttaget är ett 32A, stickproppen du har är för 16A. De är inte gjorda för att passa varandra.

Du behöver motsvarande en sån här

Det är inte farligt att köra 16A i ett 32A uttag - däremot tvärtom ;)
 
Uttaget är ett 32A, stickproppen du har är för 16A. De är inte gjorda för att passa varandra.

Du behöver motsvarande en sån här

Det är inte farligt att köra 16A i ett 32A uttag - däremot tvärtom ;)
Nu är jag med på banan igen. Tack :D
 
Snackade med säljare idag och alla modeller som är aktuella via jobbet har bedrövlig leveranstid. Eftersom det ändå är långt ifrån gratis via jobbet börjar tankarna vakna kring att köpa själv istället. Någon som vet hur precisionen är på Teslas uppskattade leveranstider? Om det står "Augusti 2022" på hemsidan, kan man lita på det?

(Det är M3 LR som är aktuell)
Stod lite om leveranstider i följande artikel i DI: https://www.di.se/bil/farthinder-vid-elbilshorisonten-det-skapar-en-osakerhet/?variantType=LARGE
Den är låst, men här kommer delar ur innehållet:

"Beställer man en ID3 eller ID4 nu så kan man räkna med produktion nån gång under kvartal tre. Dock kan det finnas lagerbilar hemma för snabbare leverans så vi rekommenderar att man som kund ställer frågan till någon av våra Volkswagen-återförsäljare”, säger kommunikationschefen Marcus Thomasfolk.

Även hos Audi har man svårt att möta det stora intresset för de eldrivna modellerna. Suven E-tron och sportbilen E-tron GT har leveranstid i april respektive maj men det betydligt vanligare tjänstebilsvalet, Audi Q4 E-Tron, får man dock vänta på till under senhösten.

Hos det koreanska märket, som nyligen lanserat modellen EV6, är det mellan 2-9 månaders väntetid beroende på vilken modell och specifikation på bilen kunderna väljer.

Den som vill ha en Volvo XC40 Recharge eller en C40 Recharge får beställa en av modellår 2023, eftersom produktionen av 2022-års bilar är slutsåld. Det innebär att väntetiden på en bil blir till under sensommar eller höst.

Renault, vars Zoe var Sveriges tionde mest sålda elbil i Sverige ifjol, har omkring 100 bilar i lager för omgående leverans, annars får man vänta till i april. Senare under året kommer den större och mer påkostade Megane E-Tech och de första kunderna ska få sina bilar i juni enligt planerna.

BMW-kunder som väntar på en av märkets nya elbilar, IX eller I4, får ställa in sig på att vänta. Båda modellerna går att beställa men leveranserna beräknas till under 2023.

Tesla, vars produktion i den nya Berlinfabriken inte dragit igång ännu, klarar sig bra genom att skeppa Model Y till Europa från Kina och den som beställer nu kan få en bil i mars. För Model 3 är det i dagsläget maj som gäller. Den amerikanska elbilstillverkaren befinner i en tillväxtfas som de flesta konkurrenter bara kan drömma om. Ifjol ökade leveranserna med nästan 100 procent till nära 1 miljon bilar. Det alltså trots att Berlinfabriken blivit försenad.
 
Snackade med säljare idag och alla modeller som är aktuella via jobbet har bedrövlig leveranstid. Eftersom det ändå är långt ifrån gratis via jobbet börjar tankarna vakna kring att köpa själv istället. Någon som vet hur precisionen är på Teslas uppskattade leveranstider? Om det står "Augusti 2022" på hemsidan, kan man lita på det?

(Det är M3 LR som är aktuell)

När jag beställde för några år sedan kom den ungefär i utsatt tid, kanske en månad försenad. Pratade med en kille som hade beställt en Model S i början av 2021 och den skulle levererats hösten 2021, den har fortfarande inte kommit.

Men det verkar väl iof inte vara unikt för Tesla att leveranserna tar tid just nu och att det mesta blir försenat.

Så för att summera skulle jag inte tro att du kan lita på det :)
 
Men har inte alla nya bilar det? Ok, kanske inte Dacia och Kia men alla normala bilar?

Vi hade det på sista två Volvo-bilarna och det är några år sedan, och det var inga fullsmetade XC90 utan mer normala XC60.

Sen tror jag det är vanligare på usa-bilar, de har nästan alltid haft kyla via fjärren oavsett modell.
Du kan väl bara få kyla i Volvo genom att motorn är igång? Så var det iaf på min XC60 -18.
 
Du kan väl bara få kyla i Volvo genom att motorn är igång? Så var det iaf på min XC60 -18.
Ja, så är det ju, men bilen behålls ju låst så det är ingen säkerhetsrisk eller liknande med det. Om kylan kommer via el eller motorn spelar ju ingen roll så länge man slipper oroa sig för att någon hoppas in i bilen och drar iväg :)
 
Ja, så är det ju, men bilen behålls ju låst så det är ingen säkerhetsrisk eller liknande med det. Om kylan kommer via el eller motorn spelar ju ingen roll så länge man slipper oroa sig för att någon hoppas in i bilen och drar iväg :)
Den stora skillnaden är att i Teslan behöver du inte göra något när du stannar och ska sitta en stund. Den kyler eller värmer kupén medan du smaskar Donken och kollar Ozark på Netflix :cool:

Vill du kyla bilen innan avfärd släpps inga avgaser ut, som Volvo gör.
 
Den stora skillnaden är att i Teslan behöver du inte göra något när du stannar och ska sitta en stund. Den kyler eller värmer kupén medan du smaskar Donken och kollar Ozark på Netflix :cool:

Vill du kyla bilen innan avfärd släpps inga avgaser ut, som Volvo gör.
Hur f-n visste du att jag precis börjat följa Ozark?

Fördelen med hybrid är att man kan kolla på Netflix hemma i soffan eftersom man slipper vänta på laddning;)

Men oaktat det förstår jag inte riktigt, kyla/värme i kupen får man ju ändå, antingen genom att lämna på tomgång eller starta via appen
 
Hur f-n visste du att jag precis börjat följa Ozark?

Fördelen med hybrid är att man kan kolla på Netflix hemma i soffan eftersom man slipper vänta på laddning;)

Men oaktat det förstår jag inte riktigt, kyla/värme i kupen får man ju ändå, antingen genom att lämna på tomgång eller starta via appen
Alla tittar på Ozark. Senaste säsongen var magiskt bra! Ruth, Darlene och de andra är ju så skadade! 😁

Helt ärligt har jag aldrig väntat på laddningen av bilen. Kör inte så mycket men när det går ner mot 15-20 mil kvar stoppar jag i sladden på kvällen.

Det jag menade var att man inte behöver ha någon avgasmotor igång för att få värme/kyla i en elbil.
 
Tillbaka
Topp