• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag "sportar" en XC70 Classic Summum D4 AWD aut. Väldigt osexig bil på så många sätt. Dock så fyller den familjens behov väldigt väl. Stora nackdelen är såklart att dieseln kostar 28:-/litern. Men vi har bestämt oss för att nästa bil får bli helt på el, så denna får stanna tills ekonomin tillåter det bytet, vilket inte är idag.

En tanke som slog mig är varför dessa gamla diesel bastarder har stannat i värde så som dom verkar ha gjort?

Nu fick vi förvisso ett rätt bra pris på bilen när vi köpte den för drygt 3 år sedan. Men sedan dess har vi kört 6000 mil, och kunde sålt den till t.ex. Riddermarks Bil vilken dag som helst för samma eller t.o.m något högre pris än vi gav. Känns ju helt löjligt. Men detta får man väl ta in i totalekonomin nånstans om man skulle jämföra med en dyrare elbil.

Att det var komponentbrister under covid är ju känt, och att det därmed varit svårt att få fram bilar. Men jag tänker att det borde vara "modernare" bilar som håller priset uppe?

Vi har en XC60 D4 AWD har gjort samma analys; den är för törstig och nästa bil blir nog en elbil... men marknaden är allt för osäker och det känns bättre att köra slut på den bil vi har, än att byta nu idag. Vi hoppas innerligt att den håller ihop två år till, då kommer den passera 30-32.0000 mil och där någonstans får den väl betraktas som avskriven.

Några kollegor / bekanta har just köpt begagnad XC70 / XC60 och i min värld betalat alldeles för mycket, inte sett till marknadsvärdet men till vad man får för pengarna. Deras argument har varit ungefär desamma som vi hade vid köpet, det är svårt att hitta en bil med bättre komfort/säkerhet/kvalitet för de pengarna. Den är inte perfekt, och den går sönder, men kombinationen är svårslagen.

Men jag håller med, för åtta år sedan var jag på vippen att köpa en annan XC60 än den vi har idag, och det priset vi då diskuterade var c:a 10.000kr högre än vad samma bil verkar kosta idag. Helt otroligt.

Ytterligare några skäl;
-Marknaden har gått upp som helhet, i princip alla bilar har ökat i värde senaste tre-fyra åren. Allt från gamla V70 som gått 34.000 mil till nästan nya V90.
-Volvo har fått ett uppsving som märke med många nya modeller som är populära samt en förnyad och föryngrad image.
 
Här får du ju nästan bjuda på en bild där det är upptänt ju. :)

Får jag gissa att du jobbar i branschen då du valt en sån lösning i garagetaket? Vad är det för märke och modell på armaturerna?
Bild kommer snart :)

Jobbar ej i branchen. Jag skrev tidigare i tråden att just dem här armaturerna är inget vidare i kvalitet och vill därför inte skriva exakt vilka jag köpte(vill inte göra reklam för sådant som jag själv inte uppsakttar helt). Sök på hexagon lights garage eller dylikt så kommer du få träff, jag kanske borde skriva jag köpte ifrån så ni kan skippa dem :D

De är köpta via Aliexpress från Kina och kan tänka mig att de flesta är av motsvarande kvalitet. Har dock sett varianter som verkar ha lite mer påkostade hus bland annat. De som jag köpte var inte superbilliga gick på 420 USD då mäter yttre delen 4820*2410mm och sen hexagonerna.

Exv så har Autodude motsvarande: https://www.autodude.se/sv/produkt/hexagon_belysning_dr_dirt_garage_sky_14_grid_system
Dock ingen ram, vet heller inte riktigt hur deras är konstruerade. Men av att döma av deras bild med dem monterade så ser det ut att vara likadana som jag beställde.
 
Senast ändrad:
Vi har en XC60 D4 AWD har gjort samma analys; den är för törstig och nästa bil blir nog en elbil... men marknaden är allt för osäker och det känns bättre att köra slut på den bil vi har, än att byta nu idag. Vi hoppas innerligt att den håller ihop två år till, då kommer den passera 30-32.0000 mil och där någonstans får den väl betraktas som avskriven.

Några kollegor / bekanta har just köpt begagnad XC70 / XC60 och i min värld betalat alldeles för mycket, inte sett till marknadsvärdet men till vad man får för pengarna. Deras argument har varit ungefär desamma som vi hade vid köpet, det är svårt att hitta en bil med bättre komfort/säkerhet/kvalitet för de pengarna. Den är inte perfekt, och den går sönder, men kombinationen är svårslagen.

Men jag håller med, för åtta år sedan var jag på vippen att köpa en annan XC60 än den vi har idag, och det priset vi då diskuterade var c:a 10.000kr högre än vad samma bil verkar kosta idag. Helt otroligt.

Ytterligare några skäl;
-Marknaden har gått upp som helhet, i princip alla bilar har ökat i värde senaste tre-fyra åren. Allt från gamla V70 som gått 34.000 mil till nästan nya V90.
-Volvo har fått ett uppsving som märke med många nya modeller som är populära samt en förnyad och föryngrad image.

Vi köpte första gemensamma bilen i somras och man kan ju lugnt säga att man fick betala premium för man köpte bil under/efter pandemin..
För oss landade det i en v60 CrossCountry från 2020 med 4.000 mil på mätaren. Vi räknade rätt mycket och kände inte vi ville dra på oss mer lån och krediter än vi redan hade och valde då att köpa kontant istället för leasing av elbil.

Stor anledning till detta var att tillgången på elbil som ska täcka våra behov de närmsta 5-8 åren var närmast obefintlig i närtid och inget kändes täcka för våra krav på långresor som bilen ska tjänstgöra för och rätt mycket släpkörning (tung bil-/båttrailer). Att stanna och ladda pålägg till fjällen/Skåne och köa vid laddaren finns inte! Gjort det förr och aldrig igen för min del!!
Det ska dock sägas att extremt mycket av de Volvos som säljs som premium select antingen ser ut som skit eller har inkomplett servicehistorik för att eventuella framtida garanti/försäkringsfrågor ska vara möjliga så det var inte enkelt heller!

Med det sagt kommer det bli en mindre elbil som komplement för allt hemmavid inom 1-2 år. Detta var vårat beslut baserat på vår ekonomi, behov, körmönster.
 
En tanke som slog mig är varför dessa gamla diesel bastarder har stannat i värde så som dom verkar ha gjort?
1) Malusskatt på nya av samma typ ungefär 15000kr om året
2) När XC70 var ny kostade de nånstans 350-400k. En ny motsvarande V90CC kostar idag snarare 550k (plus malus) vilket flyttat hela marknaden uppåt
3) Bilbrist pga stor export senare år
 
Jag "sportar" en XC70 Classic Summum D4 AWD aut. Väldigt osexig bil på så många sätt. Dock så fyller den familjens behov väldigt väl. Stora nackdelen är såklart att dieseln kostar 28:-/litern. Men vi har bestämt oss för att nästa bil får bli helt på el, så denna får stanna tills ekonomin tillåter det bytet, vilket inte är idag.

En tanke som slog mig är varför dessa gamla diesel bastarder har stannat i värde så som dom verkar ha gjort?

Nu fick vi förvisso ett rätt bra pris på bilen när vi köpte den för drygt 3 år sedan. Men sedan dess har vi kört 6000 mil, och kunde sålt den till t.ex. Riddermarks Bil vilken dag som helst för samma eller t.o.m något högre pris än vi gav. Känns ju helt löjligt. Men detta får man väl ta in i totalekonomin nånstans om man skulle jämföra med en dyrare elbil.

Att det var komponentbrister under covid är ju känt, och att det därmed varit svårt att få fram bilar. Men jag tänker att det borde vara "modernare" bilar som håller priset uppe?

IMG_0142.jpg
Dom där ” kämparna” har en marknad norröver och exporteras mot norrland etc. trots bränsletörst… säger väl en del om biltypen..
 
Random fråga: närmare 30 år gammal bil med 26.000 mil. Är 750.000 verkligen rimligt pris? Visst, den SER fin ut .. men?

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Porsche 911 964 Carrera 4 - 250 hk - Mycket gott skick https://www.blocket.se/annons/alvsborg/porsche_911_964_carrera_4_250_hk_mycket_gott_skick/102666855

Njaa.... jag tror att det är svårt att nå den prisnivån, det är en 4x4, den har taklucka, nyimport, många mil... ingen av dessa faktorer är väl någon katastrof var för sig men kombinationen gör att priset känns lite i överkant.

"På pappret" känns dessa bättre, plus att de ligger lite lägre i pris;
 
Random fråga: närmare 30 år gammal bil med 26.000 mil. Är 750.000 verkligen rimligt pris? Visst, den SER fin ut .. men?

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Porsche 911 964 Carrera 4 - 250 hk - Mycket gott skick https://www.blocket.se/annons/alvsborg/porsche_911_964_carrera_4_250_hk_mycket_gott_skick/102666855
Njaa.... jag tror att det är svårt att nå den prisnivån, det är en 4x4, den har taklucka, nyimport, många mil... ingen av dessa faktorer är väl någon katastrof var för sig men kombinationen gör att priset känns lite i överkant.

"På pappret" känns dessa bättre, plus att de ligger lite lägre i pris;


Skicket och helhetsintrycket och senare historik spelar allt större roll på gamla bilar. I något skede kommer de allihopa att behöva större underhåll oavsett hur mycket eller lite de körts.

Här är t ex en Urquattro som verkar ha varit väl använd under en lång period för att senare bli genomgången och renoverad. Finns säkert en köpare till den bilen där ute trots höga mil. De flesta Urquattro användes på sin tid året runt som bruksbilar. Många har olyckshistorik. Det är svårt att få tag i reservdelar och komponenter. En bil med färre mil kan vara i betydligt sämre skick och svår att få i toppskick i brist på komponenter om de saknas eller är i dåligt skick.

 
Skicket och helhetsintrycket och senare historik spelar allt större roll på gamla bilar. I något skede kommer de allihopa att behöva större underhåll oavsett hur mycket eller lite de körts.

Här är t ex en Urquattro som verkar ha varit väl använd under en lång period för att senare bli genomgången och renoverad. Finns säkert en köpare till den bilen där ute trots höga mil. De flesta Urquattro användes på sin tid året runt som bruksbilar. Många har olyckshistorik. Det är svårt att få tag i reservdelar och komponenter. En bil med färre mil kan vara i betydligt sämre skick och svår att få i toppskick i brist på komponenter om de saknas eller är i dåligt skick.

Ja, i sak håller jag väl med dig, skick är viktigare än mil. Men även i ljuset av det så tycker jag 911:an är för dyr, det finns inget konkret som talar för att den skulle vara så mycket bättre skick än någon av de andra som är till salu plus att det är en 4x4 med taklucka. Det är säkert en fin bil, och seriös handlare, men jag tycker att man generellt sett ska vara försiktig med antagandet att högre pris = bättre bil.
 
Ja, i sak håller jag väl med dig, skick är viktigare än mil. Men även i ljuset av det så tycker jag 911:an är för dyr, det finns inget konkret som talar för att den skulle vara så mycket bättre skick än någon av de andra som är till salu plus att det är en 4x4 med taklucka. Det är säkert en fin bil, och seriös handlare, men jag tycker att man generellt sett ska vara försiktig med antagandet att högre pris = bättre bil.

Säger inte emot dig när det gäller de specifika annonserna. Har inte studerat dem närmare.

Finns tillval som är attraktivare än andra. Men även där kan det skilja sig åt mellan olika köpare. Har följt diskussionerna rätt många år och faktum är att trender förändras.

Är man spekulant på en 964 bör man nog titta på ett antal exemplar innan man slår till. De var billiga ett tag (ca 180’) och det kan ha straffat sig med dåliga reparationer och bristfälligt underhåll i något skede. Många bilar har körts på bana och byggts om till wannabe RS och sedan återställda nu när de börjar betinga pengar.

Många chansar säkert med priset idag. De har köpt dem för många år sedan när de var billiga. Är antagligen inte desperat på något sätt att sälja. Bilen i fråga kanske är ett säljuppdrag. Verkar vara rätt vanligt att sälja den typen av bil på kommission. Det är vad jag hade gjort om jag var säljare. Det är inte lätt att sälja bilar i en högre prisklass privat. I synnerhet inte bilar som är 20- 30 år gamla och man vill ha bra betalt.
 
Skicket och helhetsintrycket och senare historik spelar allt större roll på gamla bilar. I något skede kommer de allihopa att behöva större underhåll oavsett hur mycket eller lite de körts.

Här är t ex en Urquattro som verkar ha varit väl använd under en lång period för att senare bli genomgången och renoverad. Finns säkert en köpare till den bilen där ute trots höga mil. De flesta Urquattro användes på sin tid året runt som bruksbilar. Många har olyckshistorik. Det är svårt att få tag i reservdelar och komponenter. En bil med färre mil kan vara i betydligt sämre skick och svår att få i toppskick i brist på komponenter om de saknas eller är i dåligt skick.

Jag kan inget om bilar så jag kan inte säga emot. Men känns spontant som att en bil med den mätarställningen och den ålder är en jättereparation bara någon sommar bort.
 
Jag kan inget om bilar så jag kan inte säga emot. Men känns spontant som att en bil med den mätarställningen och den ålder är en jättereparation bara någon sommar bort.

Skulle nog vara mer åldersrelaterat än miltal. Sök på high mileage 964 eller 993 för den delen. Det finns många väl använda bilar där ute. Så länge man sköter underhållet är det oerhört välgjorda bilar.

T om en en Daihatsu från 80- talet gick 50 000+ mil innan den blev påkörd och skrotad någon gång på tidigt 2000- tal. En släkting körde en från ny och den var inte ens väl servad eller så.
 
Ja, i sak håller jag väl med dig, skick är viktigare än mil. Men även i ljuset av det så tycker jag 911:an är för dyr, det finns inget konkret som talar för att den skulle vara så mycket bättre skick än någon av de andra som är till salu plus att det är en 4x4 med taklucka. Det är säkert en fin bil, och seriös handlare, men jag tycker att man generellt sett ska vara försiktig med antagandet att högre pris = bättre bil.
Gratis vinterförvaring hos handlaren, check….
 
Sålde en bil till Kamux förra veckan, måste bara ge dem lite ros, sjukt smidigt, såpass bra betalt att privatförsäljning el KVD kändes ointressant och noll arbetsinsats från min sida.

Kan varmt rekommenderas!
 
Sålde en bil till Kamux förra veckan, måste bara ge dem lite ros, sjukt smidigt, såpass bra betalt att privatförsäljning el KVD kändes ointressant och noll arbetsinsats från min sida.

Kan varmt rekommenderas!
Det där låter ju trevligt. Känns som att såna handlare kommer ta över dom affärerna vi privatpersoner gjorde själva tidigare.

Jag har själv sålt en bil till Riddermarks Bil med samma positiva erfarenhet. Dom kom och "besiktigade" bilen hemma hos mig i Malmö, körde den härifrån, ställde den sen på en transport upp till Stockholm. Såklart sedvanlig tvätt osv innan ut till försäljning. Sen så begärde dom endast 10.000:- mer för bilen än vad jag fick.

Jag frågade dom nyfiket hur dom kunde gå runt på detta, och svaret (som kändes ärligt) var att dom behöver inte tjäna nåt på bilarna. Dom tjänar pengar på att sälja finansiering och förlängd garanti. Detta gånger volym såklart.

Känns ju ändå som en schyst affärsmodell på nåt vis. Vi som säljer till dom får ok betalt, och kunden som köper är ju faktiskt fri att välja om dom vill köpa till dessa tilläggstjänster. Win-win.
 
Det där låter ju trevligt. Känns som att såna handlare kommer ta över dom affärerna vi privatpersoner gjorde själva tidigare.

Jag har själv sålt en bil till Riddermarks Bil med samma positiva erfarenhet. Dom kom och "besiktigade" bilen hemma hos mig i Malmö, körde den härifrån, ställde den sen på en transport upp till Stockholm. Såklart sedvanlig tvätt osv innan ut till försäljning. Sen så begärde dom endast 10.000:- mer för bilen än vad jag fick.

Jag frågade dom nyfiket hur dom kunde gå runt på detta, och svaret (som kändes ärligt) var att dom behöver inte tjäna nåt på bilarna. Dom tjänar pengar på att sälja finansiering och förlängd garanti. Detta gånger volym såklart.

Känns ju ändå som en schyst affärsmodell på nåt vis. Vi som säljer till dom får ok betalt, och kunden som köper är ju faktiskt fri att välja om dom vill köpa till dessa tilläggstjänster. Win-win.
Kamux la ut min bil 30 min efter att de hämtat upp den, utan bilder men ändå. Processeffektivitet….

De lade på 30k men det är ju asking price och en rekond krävs + att alla 8 däcken (19 resp 17) tum var slitna så kändes helt ok för min del.
 
Lite drygt 1000 mil per år är ju ingenting.

Det där med milhysteri kan gå för långt. Det många som sitter och har ångest och planerar när och hur de kan köra med sina bilar och att de ska hinna sälja dem innan de knappt har fått någon körvana i dem.

Det fina med att köpa en välhållen bil som inte är en lågmilare är att man kan använda den med gott samvete.

Utslaget över tid blir några få hundra mil årligen blir rätt stor skillnad i totala milen efter 30 år. Beroende på hur bilen har använts kan nog skicket vara väl så bra som en bil med 1/3 miltal förutsatt att ägarna har tagit hand om bilen.

Bilen i annonsen har körts 866 mil per år om mätaren står på 26000 mil idag. Ytterligare 150 mil per år och mätaren hade passerat 30 000 mil. En sådan bil har nog fått gå driftvarm när den har använts och körts lite längre sträckor på landsväg eller motorväg.

Om någon hade kört 300 mil per år hade det stått 9000 mil på mätaren. Det skulle kunna en bil som körts till och från trackdays om i närområde och på transport längre bort och piskats heldagar på banan med open pitlane. Ägarna har plastfoliering på utsatta ställen och haft ur originalinredningen i förebyggande syfte.

300 mil årligen kan också betyda att bilen har använts ytterst lite. Man har i princip underhållskört bilen mellan de årliga besiktningarna, men man har ingen större koll på vad som behöver åtgärdas eftersom man spenderat så lite tid bakom ratten.

Ökar man det årliga användandet till 500 mil per år kommer mätarställningen vara 15 000. De flesta skulle tycka att bilen börjar ha gått långt. Det är sjukt när man talar om äldre bilar.

Bästa köpet är en bil som någon har använt och kört med där de har lärt känna bilen och åtgärdat saker i förebyggande syfte.
 
Det där låter ju trevligt. Känns som att såna handlare kommer ta över dom affärerna vi privatpersoner gjorde själva tidigare.

Jag har själv sålt en bil till Riddermarks Bil med samma positiva erfarenhet. Dom kom och "besiktigade" bilen hemma hos mig i Malmö, körde den härifrån, ställde den sen på en transport upp till Stockholm. Såklart sedvanlig tvätt osv innan ut till försäljning. Sen så begärde dom endast 10.000:- mer för bilen än vad jag fick.

Jag frågade dom nyfiket hur dom kunde gå runt på detta, och svaret (som kändes ärligt) var att dom behöver inte tjäna nåt på bilarna. Dom tjänar pengar på att sälja finansiering och förlängd garanti. Detta gånger volym såklart.

Känns ju ändå som en schyst affärsmodell på nåt vis. Vi som säljer till dom får ok betalt, och kunden som köper är ju faktiskt fri att välja om dom vill köpa till dessa tilläggstjänster. Win-win.
En gissning är att de la på 10.000kr på däcken också, man brukar bara få med den uppsättning däck som sitter på bilen när den levereras, däcken för "den andra säsongen" brukar kosta ganska mycket extra, 10-15.000 verkar vara gängse prisbild.

Jag vet inte vad de stora handlarna ger för en rekond på en bil men kanske... 800-1000kr? De brukar ju bli hyggligt rena och de värsta reporna poleras kanske bort men mer än så är det inte. På de stora handlare jag känner brukar det vara olika former av arbetsmarknadsstöd där en kille går över en bil på en timme, max. Men med mer eller mindre noll i lönekostnad så blir prisbilden därefter...

Men absolut, finansieringen och garantierna är nog där marginalerna finns.

Och nog är det smidigt, jag hade gjort likadant.
 
Det där låter ju trevligt. Känns som att såna handlare kommer ta över dom affärerna vi privatpersoner gjorde själva tidigare.

Jag har själv sålt en bil till Riddermarks Bil med samma positiva erfarenhet. Dom kom och "besiktigade" bilen hemma hos mig i Malmö, körde den härifrån, ställde den sen på en transport upp till Stockholm. Såklart sedvanlig tvätt osv innan ut till försäljning. Sen så begärde dom endast 10.000:- mer för bilen än vad jag fick.

Jag frågade dom nyfiket hur dom kunde gå runt på detta, och svaret (som kändes ärligt) var att dom behöver inte tjäna nåt på bilarna. Dom tjänar pengar på att sälja finansiering och förlängd garanti. Detta gånger volym såklart.

Känns ju ändå som en schyst affärsmodell på nåt vis. Vi som säljer till dom får ok betalt, och kunden som köper är ju faktiskt fri att välja om dom vill köpa till dessa tilläggstjänster. Win-win.
Min spaning är att det är mer eller mindre hopplöst att privatsälja en bil över 200k. Folk har helt enkelt inte det i kontanter och det blir för bökigt.
 
Min spaning är att det är mer eller mindre hopplöst att privatsälja en bil över 200k. Folk har helt enkelt inte det i kontanter och det blir för bökigt.
Har använt mig av Blipp.se (förvisso som köpare) vid affär mellan privatpersoner och det var faktiskt rätt smidigt. Kräver såklart att båda inblandade parter är vettiga personer, vilket inte alltid är fallet vid t.ex. Blocket-affär…
 
Tillbaka
Topp