Tapiren
Basic
Jag "sportar" en XC70 Classic Summum D4 AWD aut. Väldigt osexig bil på så många sätt. Dock så fyller den familjens behov väldigt väl. Stora nackdelen är såklart att dieseln kostar 28:-/litern. Men vi har bestämt oss för att nästa bil får bli helt på el, så denna får stanna tills ekonomin tillåter det bytet, vilket inte är idag.
En tanke som slog mig är varför dessa gamla diesel bastarder har stannat i värde så som dom verkar ha gjort?
Nu fick vi förvisso ett rätt bra pris på bilen när vi köpte den för drygt 3 år sedan. Men sedan dess har vi kört 6000 mil, och kunde sålt den till t.ex. Riddermarks Bil vilken dag som helst för samma eller t.o.m något högre pris än vi gav. Känns ju helt löjligt. Men detta får man väl ta in i totalekonomin nånstans om man skulle jämföra med en dyrare elbil.
Att det var komponentbrister under covid är ju känt, och att det därmed varit svårt att få fram bilar. Men jag tänker att det borde vara "modernare" bilar som håller priset uppe?
Vi har en XC60 D4 AWD har gjort samma analys; den är för törstig och nästa bil blir nog en elbil... men marknaden är allt för osäker och det känns bättre att köra slut på den bil vi har, än att byta nu idag. Vi hoppas innerligt att den håller ihop två år till, då kommer den passera 30-32.0000 mil och där någonstans får den väl betraktas som avskriven.
Några kollegor / bekanta har just köpt begagnad XC70 / XC60 och i min värld betalat alldeles för mycket, inte sett till marknadsvärdet men till vad man får för pengarna. Deras argument har varit ungefär desamma som vi hade vid köpet, det är svårt att hitta en bil med bättre komfort/säkerhet/kvalitet för de pengarna. Den är inte perfekt, och den går sönder, men kombinationen är svårslagen.
Men jag håller med, för åtta år sedan var jag på vippen att köpa en annan XC60 än den vi har idag, och det priset vi då diskuterade var c:a 10.000kr högre än vad samma bil verkar kosta idag. Helt otroligt.
Ytterligare några skäl;
-Marknaden har gått upp som helhet, i princip alla bilar har ökat i värde senaste tre-fyra åren. Allt från gamla V70 som gått 34.000 mil till nästan nya V90.
-Volvo har fått ett uppsving som märke med många nya modeller som är populära samt en förnyad och föryngrad image.