• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Lämnat in fronten för lagning av nya stenskott, bättringar av gamla stenskott, samt åtgärd av märken/bulor från gammal skyltplacering. Som ny och efter en första visuell test perfekt nyans. Ska se om jag återmonterar imorgon.
40F6B324-0620-495E-BEE6-41A406793931.jpeg

A6E96029-F4C2-454B-B598-D16EB96AB4AE.jpeg

Senast ändrad:
Snyggt! Sjukt snyggt! Hur stort är ditt garage och upplever du storleken som ok? Kommer bygga garage i närtid och måste veta hur stort man ska försöka tjata till sig hemma 😁
Större än du tror. Så fort man ska ha in andra saker än bara bilgrejer så försvinner utrymmet direkt. Bygg max vad detaljplanen tillåter, du kommer aldrig ångra dig. Det blir inte nämnvärt dyrare heller.

Maz verkar ha bättre pli på sin familj än vad jag har för han har inte en grej som är icke-bilrelaterad i garaget. Det har inte jag. Utemöbler, cyklar, säsongskläder mm tränger sig in :(

Senast ändrad:
Snyggt! Sjukt snyggt! Hur stort är ditt garage och upplever du storleken som ok? Kommer bygga garage i närtid och måste veta hur stort man ska försöka tjata till sig hemma 😁
Allt beror ju egentligen på vad du ska ha i garaget.
1, 2, 3, 7 bilar? Alla @alfgren ´s grejer osv. ;)
Men annars gissningsvis minst ca 40m2 skulle jag säga. 4-6m brett och 8-10m långt.

Allt beror ju egentligen på vad du ska ha i garaget.
1, 2, 3, 7 bilar? Alla @alfgren ´s grejer osv. ;)
Men annars gissningsvis minst ca 40m2 skulle jag säga. 4-6m brett och 8-10m långt.

Som en kontrast till er med välstädat garage.

För att få ut den röda Kian behöver man köra ut Miatan, sen baxa över åkklipparen dit och sen är det bara att backa ut.

16228140275975164571520534954561.jpg

16228140651421259724801083544256.jpg

Husgaraget är inte just mindre stökigt.

16228163534133441751487512119342.jpg

16228163723724368020088000524818.jpg

Mitt tips som alla andra påpekat, så stort som möjligt.
Obs att det är föräldrarnas garage så jag skyller ifrån mig, (även om iallafall mopeden + lite till är mitt)
Stora garaget är 56kvm 7×8 och med en stor port (bred och hög) byggd för Cheva van hi-top.
Som tidigare konstaterats så har garage en tendens att samla "bra-att-ha-grejor"

• Like
Reactions: LS
Tack!

Beror lite på vad du skall ha garaget till.
Men som nämnts tidigare i tråden bygg så stort som du får/vill lägga på garaget.

Vårat garage är inte så stort för vi har en riktig dålig detaljplan, den totala byggarean får totalt vara på 1/9 av tomtens storlek.... Utvändig area är 27.8 (om jag kommer ihåg rätt), med den väggtjocklek och extra installationszon jag gjorde så är det drygt 22kvm invändigt. Har haft en del olika bilar där, på Mazdan och Mustangen som har rätt stora dörrar så har jag kunnat öppna dem mer eller mindre fullt ut på båda sidor om man jag inte har massa saker längs väggarna.

Med långa bilar så blir det inte mycket plats framför och bakom bilen, så exv 1m längre garage hade gjort en grym skillnad hos oss. 30kvm invändigt skulle jag vilja säga räcker gott och väl för en bil, men lite beroende på vad mer som skall vara där samt vad du skall ha garaget till så..... Jag meckar en del men inga motor/växellådsbyten... än 🤪 så det går med den storlek vi har men jag skulle absolut inte klagat på 20kvm till så säga.

Om du ej får bygga stort tänk på att köra så bred port som möjligt, vår är en 3m bred port och hade ej rekommenderat en port som är mindre än så.

Tänk om man hade haft ett ordentligt garage, och gott om fritid… 🥰

Jag vet vart det står en MGA twin cam.
Den står faktiskt bredvid i bild här, den vita nere i hörnet.
Den jäveln är nog värd otroliga summor pengar….
3904056F-1025-48B8-A298-D3FE1AB5BBF9.jpeg

Hämtade en XC60 i fredags, någon här med erfarenhet av Volvos inbyggda modem / internetconnectivity? Mitt fungerar kanske 10% av tiden, märkligt - det är ju GSM/LTE och borde funka som en vanlig mobil?

Min bil har Google os om det har någon påverkan.
Fick min V60 för två veckor sedan, har haft samma problematik. Verkar tyvärr rätt vanligt med problem med uppkopplingen i de nya Volvo bilarna med Google när jag har kikat runt på olika forum. Det går att ”reseta” uppkopplingen genom att hålla in knappen för värmen för framrutan ca. 30 sek. Det fungerade för mig idag. Får hoppas det löses med en OTA

Fick min V60 för två veckor sedan, har haft samma problematik. Verkar tyvärr rätt vanligt med problem med uppkopplingen i de nya Volvo bilarna med Google när jag har kikat runt på olika forum. Det går att ”reseta” uppkopplingen genom att hålla in knappen för värmen för framrutan ca. 30 sek. Det fungerade för mig idag. Får hoppas det löses med en OTA
Peppar peppar men min har funkat några dagar i sträck nu. Dock laggar tex Spotify ibland trots att skärmen visar full signalstyrka och LTE, borde gå snabbt som attan. I landsproblem…

När min fru köpte sin ett år gamla Hyundai i30 kombi ville vi ha med ett original lastnät i stål. Kostade 4k monterat men va fan, har man två hundar i bagaget vill man ha rejäla grejor. Givetvis var det restnoterat så vi fick nöja oss med det medföljande "myggnätet" ett tag:
Lastnät 2022-10-25 (1).jpg

Tiden gick och efter nästan två månader fick vi beskedet att det utgått ur sortimentet och inget skulle ersätta. Kunde dom väl ha sagt direkt ... :banghead:

För att göra saker enkelt bytte vi våra redan betalade 4k mot en fri service nästa gång och gav oss ut på jakt efter ett alternativ. The Lord works in mysterious ways så av en slump hade Vi Bilägare just testat märkesoberoende lastnät, dvs sådana som kan anpassas efter bilen. Efter att ha läst testen och Googlat lite kom vi fram till att det var någon av dom här två som gäller:
Lastnät 2022-10-25 (ViB).jpg

Då dom fästs i dom bakre nackskyddens stålpinnar inkräktar dom inte på bagaget och är dessutom mycket lätta att vid behov ta bort. Det som fällde avgörandet var att Variobarrier var krocktestad, men båda två hade nog funkat lika bra. Sagt och gjort:
Lastnät 2022-10-25 (2).jpg

Lite pilligt att få dit fästena på nackstöden ...
Lastnät 2022-10-25 (3).jpg

... men sen var det bara att skruva fast nätet, anpassat perfekt efter min frus bil:
Lastnät 2022-10-25 (4).jpg

Slutsats: Sparat några tusenlappar och fick nog en bättre lösning än med originalet. :happyhappy:

När min fru köpte sin ett år gamla Hyundai i30 kombi ville vi ha med ett original lastnät i stål. Kostade 4k monterat men va fan, har man två hundar i bagaget vill man ha rejäla grejor. Givetvis var det restnoterat så vi fick nöja oss med det medföljande "myggnätet" ett tag:
Lastnät 2022-10-25 (1).jpg

Tiden gick och efter nästan två månader fick vi beskedet att det utgått ur sortimentet och inget skulle ersätta. Kunde dom väl ha sagt direkt ... :banghead:

För att göra saker enkelt bytte vi våra redan betalade 4k mot en fri service nästa gång och gav oss ut på jakt efter ett alternativ. The Lord works in mysterious ways så av en slump hade Vi Bilägare just testat märkesoberoende lastnät, dvs sådana som kan anpassas efter bilen. Efter att ha läst testen och Googlat lite kom vi fram till att det var någon av dom här två som gäller:
Lastnät 2022-10-25 (ViB).jpg

Då dom fästs i dom bakre nackskyddens stålpinnar inkräktar dom inte på bagaget och är dessutom mycket lätta att vid behov ta bort. Det som fällde avgörandet var att Variobarrier var krocktestad, men båda två hade nog funkat lika bra. Sagt och gjort:
Lastnät 2022-10-25 (2).jpg

Lite pilligt att få dit fästena på nackstöden ...
Lastnät 2022-10-25 (3).jpg

... men sen var det bara att skruva fast nätet, anpassat perfekt efter min frus bil:
Lastnät 2022-10-25 (4).jpg

Slutsats: Sparat några tusenlappar och fick nog en bättre lösning än med originalet. :happyhappy:

Och dessutom gör MIM jävligt stabila grejer, både ur din och hundarnas synpunkt :D

Tillbaka
Topp