• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Så en parkeringsvärmare värmer kupén och en dieselvärmare värmer motorn? Eller är båda samma sak? Vet att hjälpvärmaren hjälper motorn uppnå arbetstemperatur innan den slår av. Men den värmer alltså inte motorn när bilen är parkerad utan då är det enbart kupén? :)
Osäker på benämningen men den värmaren du pratar om på A6 värmer bara kupen.
 
Så en parkeringsvärmare värmer kupén och en dieselvärmare värmer motorn? Eller är båda samma sak? Vet att hjälpvärmaren hjälper motorn uppnå arbetstemperatur innan den slår av. Men den värmer alltså inte motorn när bilen är parkerad utan då är det enbart kupén? :)
Hade en Audi med dieselvärmare och den värmde både kupé och motor. Kallades parkeringsvärmare.
 
Har fått en relativt bra offert på en Passat nu som jag tänkte presentera för chefen imorgon. Något som ni tycker jag missat eller är onödigt att ha med som kanske borde bytas ut mot något annat?
Passat alltrack 190hk DSG
Metallic lack
Parkeringsvärmare
Navigator
Active info display
Elstolar, 14 vägs med minne och massage, elspeglar
Easy park paket (drag, backkamera, sensorer)
Executive paket business (rattvärme, mörk tonade rutor, akustikrutor, elmanövrerad baklucka)

Angående en annan lack är det mest för alla bilar man ser antingen är vita, svarta eller silver. Vore lite kul att ha något annat :).
Kan detta tänkas bli en trevlig bil? Jobbigt att välja ny bil tycker jag, man vill inte stå efter någon månad och vara missnöjd...
@MrPlow och @par kör ni också nya passaten? Vad tror ni om detta?
 
Så en parkeringsvärmare värmer kupén och en dieselvärmare värmer motorn? Eller är båda samma sak? Vet att hjälpvärmaren hjälper motorn uppnå arbetstemperatur innan den slår av. Men den värmer alltså inte motorn när bilen är parkerad utan då är det enbart kupén? :)
Det är två ord för samma sak. En liten separat brännare som ger värme.

MEN för att krångla till det så värmer vissa märkens lösningar både kupé och motor (volvo exempelvis) medans vissa bara värmer kupén (BMW exempelvis).
 
Hur ställer ni er till Privatleasing av tex en ny V70?
Hittar inga direkt uppgifter på vad det skulle kosta.. men kan man räkna med 3500-4000:- pr månad?

Det är antingen det eller köpa en begagnad d5'a.
 
@alfgren , @par & @Schildfat

En del bilar har en tilläggsvärmare då motorn tydligen inte klarar av att värma bilen fullt ut. Om bilen har en tilläggsvärmare är det relativt enkelt att komplettera denna så att du får värmare till motorn med. Vet att förra generationens Q7 hade detta...
 
@alfgren , @par & @Schildfat

En del bilar har en tilläggsvärmare då motorn tydligen inte klarar av att värma bilen fullt ut. Om bilen har en tilläggsvärmare är det relativt enkelt att komplettera denna så att du får värmare till motorn med. Vet att förra generationens Q7 hade detta...
Kom över en annons på blocket gällande just Q7an, men det är enbart de större motorerna som har denna verkar det som :) http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A8_Q7_dieselvarmare_parkeringsvarmare_29662711.htm?ca=2&w=3
 
Har fått en relativt bra offert på en Passat nu som jag tänkte presentera för chefen imorgon. Något som ni tycker jag missat eller är onödigt att ha med som kanske borde bytas ut mot något annat?
Passat alltrack 190hk DSG
Metallic lack
Parkeringsvärmare
Navigator
Active info display
Elstolar, 14 vägs med minne och massage, elspeglar
Easy park paket (drag, backkamera, sensorer)
Executive paket business (rattvärme, mörk tonade rutor, akustikrutor, elmanövrerad baklucka)

Angående en annan lack är det mest för alla bilar man ser antingen är vita, svarta eller silver. Vore lite kul att ha något annat :).
Kan detta tänkas bli en trevlig bil? Jobbigt att välja ny bil tycker jag, man vill inte stå efter någon månad och vara missnöjd...

@MrPlow och @par kör ni också nya passaten? Vad tror ni om detta?

Det enda du har glömt där som jag är sjukt imponerad av (men då hör till saken att jag kör en del landsväg utan gatubelysning) är LED High. Det är verkligen revolutionerande när det kommer till mörkerkörning.

Men annars ser det bra ut!
 
Det enda du har glömt där som jag är sjukt imponerad av (men då hör till saken att jag kör en del landsväg utan gatubelysning) är LED High. Det är verkligen revolutionerande när det kommer till mörkerkörning.

Men annars ser det bra ut!
Visst krävs det LED-high för att få de två projektorlinserna? Tycker det gör fronten på bilen ungefär dubbelt så snygg.
 
Ingen som suktar efter nya Volvo V90?
volvo-v90-2017-061-700x457.jpg
 
Ingen som suktar efter nya Volvo V90?
volvo-v90-2017-061-700x457.jpg
Ser intressant ut på bild. Får se när man kan kika på den och provköra om dem är med i fighten om nästa bil.

Dem ligger väl lite högt i pris för den gemene tjänarebils föraren (7,5basbelopp)? Känns som Volvo kan tappa mycket marknad på det. Men vem vet..
 

Pappas barndoms vän var rätt skön som chef just när det kom till tjänstebilar/förmånsbilar i företaget han styrde på. Tre saker var stenhårt; Tysk bil då företaget var tyskt, Silverfärgad bil samt kombi. I början fick dom inte ha skin, navi eller annat lull-lull men alla bilar det hade alla för att dom jobbade på och presterade bra men aldrig stora fälgar så det syntes. Företaget gick VÄLLDIGT bra och det slutade med att den vanligaste bilen i företaget var Porsche Panamera. Den gick som kombi i hans ögon: Bästa var ändå att "länebilen" i företaget som jag fick ha en sommar då jag jobbade extra hos dom var en Cayman. Värdens mest opraktiska budbil men jävlar vad snabba leveranser man fick till. :D
 
Snygg som fan....men....skulle aldrig välja Volvo före Audi/BMW/Mercedes. Kan inte riktigt förklara varför, bara en känsla som jag förmodligen alltid kommer att ha:)
Håller med. Även om de andra märkena väl nästan är lika vanliga idag så känns Volvo så mycket vanligare, vilket gör märket tråkigt.

Har dock noll relation till nyare Volvos, förutom att jag kört en V70 (2012) vi hade på jobbet fram till att någon/några efterblivna kollegor krockade med den i parkeringshuset så många gånger att cheferna tog den ifrån oss.
 
Är det någon har testat Audi Connect? Är det värt att sätta in ett SIM-kort i bilen eller är det bara slöseri på något man aldrig kommer använda mer än att testa några gånger?
 
Är det någon har testat Audi Connect? Är det värt att sätta in ett SIM-kort i bilen eller är det bara slöseri på något man aldrig kommer använda mer än att testa några gånger?

Har Audi Connect men har aldrig satt i ett SIM-kort. Hade varit kul att testa men har inte att känt att jag har behovet. Vet knappt vad man får förutom att GPS:en kan visa Google Earth. Dessutom bl.a flygavgångar och bensinpriser.
 
Snygg som fan....men....skulle aldrig välja Volvo före Audi/BMW/Mercedes. Kan inte riktigt förklara varför, bara en känsla som jag förmodligen alltid kommer att ha:)
Har nog främst att göra med status och att Volvo i mångas ögon inte är lika "flådiga" tyvärr är nog det oftast den främsta anledningen till att folk "inte kan köpa Volvo" utan hellre kör en snikutrustad Audi än en fullmatad Volvo. Låter bättre att man kör Tyskt.

Nu är jag inget Volvo freak men tycker ofta man hör dessa kommentarer och det är sällan jag upplever att bilarna är så mycket bättre faktiskt. Utseende må för all del vara subjektivt och svårbedömt men att tyskarna skulle vara så mycket bättre numera, nä det köper jag inte. Annat var det på 70/80-talet då var skillnaden enorm ju.
 
Vad gäller Volvo mot Audi, Mercedes och Bmw så tycker jag personligen att Volvo är det märke vars bilar levererar absolut sämst körupplevelse. Bmw är många gånger de bilar som generellt är roligast att köra men senaste 3-serien är långt ifrån den kvalitetskänsla jag tyckte man hittade i tidigare två generationerna så därav har jag nog i mångt och mycket svängt till att gilla Mercedes mer. Dock inte helt såld på nya mittkonsolen i nyaset C-klassen. Bmw sålde själen i mina ögon när de kom med 2 seriens minibussar med framhjulsdrift och alla j***a X-coupe modeller...
 
image.jpeg
Kanske för att det är en Volvo, helt enkelt?
Volvo vill gärna verka premium och konkurrera med tyskarna men kommer i mina ögon aldrig göra det.
Minns det som igår när 850 lanserades.
"Nu ska volvo tävla i premimumsegmentet"
S80 vill jag också minnas hade liknande ambitioner....
Nya volvos har dock lite ny o frän teknik, man ska aldrig säga aldrig, men osäkert om jag kommer äga en.
 
Är det någon har testat Audi Connect? Är det värt att sätta in ett SIM-kort i bilen eller är det bara slöseri på något man aldrig kommer använda mer än att testa några gånger?
Du kan köra en hotspot i bilen också, men att du får livedata från Google till navigatorn är väl det bästa. Brukar väl ingå i något paket?
 
Du kan köra en hotspot i bilen också, men att du får livedata från Google till navigatorn är väl det bästa. Brukar väl ingå i något paket?
Jag har det redan i bilen men precis som alla andra verkar ha gjort har jag inte satt i något sim-kort. Satt mest och funderade på om det va värt det men det verkar det inte vara :).
 
Tillbaka
Topp