• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hahaha!
Ja men nu är det så att det är tjejen som kör den, jag har inget körkort :) 33 kraftfulla utan körkort.. Men måste ta tag i det nu ;) en av få Porsche ägare utan körkort
Haha det är ju för illa! Ring en bilskola imorgon och sätt upp dig på så många lektioner som möjligt, skit samma om det kostar några kronor. Du kan ju inte låta tjejen köra runt dig i porschen hela livet:) ....och nej det blir inte bättre om ni köper en annan bil, det funkar inte heller!
 
Hahaha!
Ja men nu är det så att det är tjejen som kör den, jag har inget körkort :) 33 kraftfulla utan körkort.. Men måste ta tag i det nu ;) en av få Porsche ägare utan körkort
Haha, fan vad sjukt. Riktigt go inställning tycker jag. Tycker du skall fortsätta att skita körkort och låta tjejen köra, varför inte liksom;).
 
Slängde på sommardäcken idag, kunde inte hålla mig längre när solen började visa sig :)
IMG_3265.jpg
Det var vågat men sommarpuckar redan nu. Riktigt nice naturligtvis men det är bara att hoppas att vi slipper drivis och snöstorm lagom till påsk:)
 
Är det inte lag fram till den 31 på att ha vinterdäck :angel: Fast det kanske skiljer sig lite i Skåne än här i Norrland :blackeye:

Endast om det är vinterväglag. Dvs när Polisen anser att det är snö, is eller frost på vägbanan..
Körde ofta med sommardäck vintertid då det inte var vinterväglag (hände att det gjordes även när det var snöstorm) när jag jobbade med hyrbilar. Rätt bra att lära sig hur sjukt stor skillnad det gör samtidig som man även lärde sig köra ordentligt och inte lita på bara däcken.
 
Endast om det är vinterväglag. Dvs när Polisen anser att det är snö, is eller frost på vägbanan..
Körde ofta med sommardäck vintertid då det inte var vinterväglag (hände att det gjordes även när det var snöstorm) när jag jobbade med hyrbilar. Rätt bra att lära sig hur sjukt stor skillnad det gör samtidig som man även lärde sig köra ordentligt och inte lita på bara däcken.
På så vis! Är det inte smidigare med all-around däck då? Är själv less på att köpa dyra dubbdäck då jag byter bil ofta, men tror nog jag ska köra på dubbfria på min nästa bil om det inte följer med dubb :)
 
På så vis! Är det inte smidigare med all-around däck då? Är själv less på att köpa dyra dubbdäck då jag byter bil ofta, men tror nog jag ska köra på dubbfria på min nästa bil om det inte följer med dubb :)

Jag tror allvarligt talat att INGEN som säger sig behöva dubbade vinterdäck verkligen behöver det. Klarar man sig i Europa och då Alperna utan ska man ta mig tusan göra det i Stockholm och resten av Sverige. Lite samma sak med alla som säger sig behöva fyrhjulsdrift för det är nog endast dom gångerna man hamnat lite på sniskan på någon taskig skogsväg eller i diket man verkligen behövde fyrhjulsdriften och då körde man säkerligen för fort för rådande väglag. Och den där skogsvägen, varför skulle du köra ända in till ditt favoritsvampställe? Jag klarar att ta mig fram med min lowrider och du klarar inte ens att ta dig fram med en höjd Passat med fyrhjulsdrift? Behöver man dra loss folk från refuger mitt i city med en bakhjulsdriven Mercedes på sommardäck skulle du nog inte ha fått körkort. Än mindre företagsbil (true story!)..

Tror nog de flesta förstår vad jag menar men för att vara övertydlig - lär er köra efter din förmåga och rådande förhållande eller ge fan i att köra bil!
 
Jag tror allvarligt talat att INGEN som säger sig behöva dubbade vinterdäck verkligen behöver det. Klarar man sig i Europa och då Alperna utan ska man ta mig tusan göra det i Stockholm och resten av Sverige. Lite samma sak med alla som säger sig behöva fyrhjulsdrift för det är nog endast dom gångerna man hamnat lite på sniskan på någon taskig skogsväg eller i diket man verkligen behövde fyrhjulsdriften och då körde man säkerligen för fort för rådande väglag. Och den där skogsvägen, varför skulle du köra ända in till ditt favoritsvampställe? Jag klarar att ta mig fram med min lowrider och du klarar inte ens att ta dig fram med en höjd Passat med fyrhjulsdrift? Behöver man dra loss folk från refuger mitt i city med en bakhjulsdriven Mercedes på sommardäck skulle du nog inte ha fått körkort. Än mindre företagsbil (true story!)..

Tror nog de flesta förstår vad jag menar men för att vara övertydlig - lär er köra efter din förmåga och rådande förhållande eller ge fan i att köra bil!
Tror absolut inte man behöver varken dubbdäck eller fyrhjulsdrift ifall man kör med lite sunt förnuft under vintern. Nu bor jag i Umeå och väglaget är ju inte lika dåligt som på vissa ställen norrut. Har just sålt min A6 Quattro -07 då jag vill ha faceliften, men de nya A6orna med quattro är avsevärt mycket dyrare än den vanliga.. Byter hellre ut quattro mot en dieselvärmare :woot:
 
Blivit av med låter tufft :) men har aldrig tagit det. Eller jo föresten har på Legoland, räknas det? ;)
:D inte så tufft att bli av med kortet(jag har aldrig fått vara med om det själv)

Starkt av dig att kunna köra Porsche men ändå inte :) abstinensen hade blivit för mycket.

Jag tog inte kortet förrens jag var 27 så jag skall inte säga så mycket.
 
Tror absolut inte man behöver varken dubbdäck eller fyrhjulsdrift ifall man kör med lite sunt förnuft under vintern. Nu bor jag i Umeå och väglaget är ju inte lika dåligt som på vissa ställen norrut. Har just sålt min A6 Quattro -07 då jag vill ha faceliften, men de nya A6orna med quattro är avsevärt mycket dyrare än den vanliga.. Byter hellre ut quattro mot en dieselvärmare :woot:
Hämtade bilen i Umeå i Januari månad, sitter dubbar på, abs:en fick jobba en del, gled i rondeller, undrar hur det hade varit med odubbat :p
 
Jag tror allvarligt talat att INGEN som säger sig behöva dubbade vinterdäck verkligen behöver det. Klarar man sig i Europa och då Alperna utan ska man ta mig tusan göra det i Stockholm och resten av Sverige. Lite samma sak med alla som säger sig behöva fyrhjulsdrift för det är nog endast dom gångerna man hamnat lite på sniskan på någon taskig skogsväg eller i diket man verkligen behövde fyrhjulsdriften och då körde man säkerligen för fort för rådande väglag. Och den där skogsvägen, varför skulle du köra ända in till ditt favoritsvampställe? Jag klarar att ta mig fram med min lowrider och du klarar inte ens att ta dig fram med en höjd Passat med fyrhjulsdrift? Behöver man dra loss folk från refuger mitt i city med en bakhjulsdriven Mercedes på sommardäck skulle du nog inte ha fått körkort. Än mindre företagsbil (true story!)..

Tror nog de flesta förstår vad jag menar men för att vara övertydlig - lär er köra efter din förmåga och rådande förhållande eller ge fan i att köra bil!
Finns många inställningar till det där men den gång jag valde odubbat så var det den värsta vintern jag upplevt körmässigt i varje fall. Där jag bor är det ofta packad snö/isgata och min upplevelse är att dubbfritt inte biter fast lika bra på det underlaget vid akutsituationer (som ju är det som räknas, inte att kunna hålla 95 istället för 90 km/h).
Vad gäller AWD har jag som sagt klarat mig alla år men känner att jag nog kommer satsa på det nästa gång, framförallt för att det blir lite stadigare och tryggare i snömodd och något bättre framkomlighet vid halka. Segt att behöva stå och slira vid varje stopp hela tiden :) Att vi dessutom kör upp till Luleå vintertid minst en gång per år gör det också lite skönare faktiskt.
 
Jag tror allvarligt talat att INGEN som säger sig behöva dubbade vinterdäck verkligen behöver det. Klarar man sig i Europa och då Alperna utan ska man ta mig tusan göra det i Stockholm och resten av Sverige. Lite samma sak med alla som säger sig behöva fyrhjulsdrift för det är nog endast dom gångerna man hamnat lite på sniskan på någon taskig skogsväg eller i diket man verkligen behövde fyrhjulsdriften och då körde man säkerligen för fort för rådande väglag. Och den där skogsvägen, varför skulle du köra ända in till ditt favoritsvampställe? Jag klarar att ta mig fram med min lowrider och du klarar inte ens att ta dig fram med en höjd Passat med fyrhjulsdrift? Behöver man dra loss folk från refuger mitt i city med en bakhjulsdriven Mercedes på sommardäck skulle du nog inte ha fått körkort. Än mindre företagsbil (true story!)..

Tror nog de flesta förstår vad jag menar men för att vara övertydlig - lär er köra efter din förmåga och rådande förhållande eller ge fan i att köra bil!
Finns det någon som verkligen BEHÖVER en bil?
 
Jag tror allvarligt talat att INGEN som säger sig behöva dubbade vinterdäck verkligen behöver det. Klarar man sig i Europa och då Alperna utan ska man ta mig tusan göra det i Stockholm och resten av Sverige. Lite samma sak med alla som säger sig behöva fyrhjulsdrift för det är nog endast dom gångerna man hamnat lite på sniskan på någon taskig skogsväg eller i diket man verkligen behövde fyrhjulsdriften och då körde man säkerligen för fort för rådande väglag.

Nja det låter som att du har kört en del bil men det finns ju ställen som nästan kräver dubb. Som tex. vägen till tjejens föräldrar. 300 höjdmeter och ca. 1 mil grusväg från stora vägen, i stort sett snö från december till påsk, töar det lite och fryser på så är vägen isgata. Det går att klara sig utan 4wd men utan dubb, nje.
 
Dubbdäck har jag för att stanna fort. Moderna dubbdäck har blivit riktigt skapliga på asfalt, men på väglagen som råder när det är ökad olycksrisk är skillnaden fortfarande stor. Till dubbdäckens fördel. Det är sannolikt inte på torr asfalt risken för att behöva reda upp en situation är som störst.

Jag är en såndär tråkig jäkel som bara köper kvalitetsdäck, även när det gäller sommardäck. Oavsett bil och körning är prisskillnaden mellan skit och något som kan rädda liv försumbart liten, i förhållande till prestandaskillnaden. Billig livförsäkring! Bra däck är inte så dyrt, skitdäck är orimligt dyra i förhållande till vad man får.

4wd är bara för nöjets skull för mig! Kom ihåg att däcken är ännu viktigare på en fyrhjulsdriven bil. Det driver bra, men bromsar inte ett dugg bättre. Är man inte van är det lätt att tolka avsaknaden av hjulspinn som bra före.
 
För en som aldrig har kört med dubbade däck, hur känns det? Har klarat mig helt ok senaste 4 åren. Bor visserligen i Stockholm, men även vi har haft våra dåliga dagar. :)
Ni får det att låta som att bilen sitter fastklistrad på vägen så fort man har lite dubbar, låter som bullshit för mig. Hjälper det ens vid mycket snö eller är det mest skillnad vid halka/is?
 
För en som aldrig har kört med dubbade däck, hur känns det? Har klarat mig helt ok senaste 4 åren. Bor visserligen i Stockholm, men även vi har haft våra dåliga dagar. :)
Ni får det att låta som att bilen sitter fastklistrad på vägen så fort man har lite dubbar, låter som bullshit för mig. Hjälper det ens vid mycket snö eller är det mest skillnad vid halka/is?

Is och frosthalka är en jäkla skillnad. Torr, kall snö ingen skillnad alls, slask är alla breda däcks nemesis.

Bodde centralt i Oslo för en del år sedan. Dubbdäck straffas där med en extra avgift, piggdekksgebyr, vilket gör att typ alla kör dubbfritt. Oslo var fan helt livsfarligt som fotgängare, alla övergångsställen var totalt blankpolerade av dubbfria däck som spunnit sig igång. Broddar borde sälja bra där, men det kommer nog nåt gebyr på sådana också. Glad att tjänstebilarna hade extradubbade däck, lät som rallybilar när man knastrade fram på gatorna :D

Körde dubbfritt 17" på förra BMW'n en vinter. Visst gick det. Det som störde mig mest var hur sjukt diffusa skandinaviska dubbfria är på torr/våt asfalt. Tokmjuk gummiblandning och alla sajpningar gjorde ju vägenskaperna bortåt farligt diffusa. Det var ändå kvalitetsdäck som score'ade högt på köregenskaperna i däcktesterna.
Mest bara kasade och släppte även vid helt normal körning, hade inte velat tvingas till en undanmanöver i landsvägsfarter med den setup'en.
 
Senast ändrad:
Jag har kört dubbfria däck 2002-2014 utan problem. Bytte till dubb förra året då nuvarande bil kändes osäker på dubbfria. Nästa bil vi köper får nog bli awd och dubbdäck då vi flyttat ut på landet och plogbilen gärna kommer någon dag efter snöfallet.
 
Har hakka 8 dubbat på ena bilen och hakka r2 odubbat på den andra. Det är som dag och natt vid halka. Fina norrlandsvägar vintertid ingen skillnad alls. Men framemot vårkanten då det tinar på dagen och fryser på natten är dubben ovärdelig.
 
Is och frosthalka är en jäkla skillnad. Torr, kall snö ingen skillnad alls, slask är alla breda däcks nemesis.

Bodde centralt i Oslo för en del år sedan. Dubbdäck straffas där med en extra avgift, piggdekksgebyr, vilket gör att typ alla kör dubbfritt. Oslo var fan helt livsfarligt som fotgängare, alla övergångsställen var totalt blankpolerade av dubbfria däck som spunnit sig igång. Broddar borde sälja bra där, men det kommer nog nåt gebyr på sådana också. Glad att tjänstebilarna hade extradubbade däck, lät som rallybilar när man knastrade fram på gatorna :D

Körde dubbfritt 17" på förra BMW'n en vinter. Visst gick det. Det som störde mig mest var hur sjukt diffusa skandinaviska dubbfria är på torr/våt asfalt. Tokmjuk gummiblandning och alla sajpningar gjorde ju vägenskaperna bortåt farligt diffusa. Det var ändå kvalitetsdäck som score'ade högt på köregenskaperna i däcktesterna.
Mest bara kasade och släppte även vid helt normal körning, hade inte velat tvingas till en undanmanöver i landsvägsfarter med den setup'en.
I see, I see. Kan väl förstå att det underlättar med dubbdäck i många lägen, men när jag läser alla inlägg här så låter det som att jag är en rallyförare jämfört med de. Aldrig haft problem när det har varit halka.

Hatar när alla kör 60km/h på E4:an så fort vägen glimrar lite grann och det är 0-grader ute. USCH!
(Kör det ni känner er bekväma med, men jag blir förbannad när ni tar vänsterfilen :) )
 
Finns det någon som verkligen BEHÖVER en bil?

Precis. Just därav har jag svårt för alla som säger sig BEHÖVA dubbdäck. Och visst finns det situationer där det är bättre med dubbat. Inget snack om saken men man klarar sig fortfarande på dubbfria däck. Och har man dagligen kört upp för gator likt Pettersbergsvägen i Hägersten med dubbfritt och bakhjulsdrift går det hur bra som helst. Självklart är det ju sjuk stor skillnad på bra och dåliga däck @demondave . Än mer på just vinterdäck. Sen att vintrarna i stockholm numer liknar någon slags kontinentalvinter gör ju att nordiska vinterdäck många gånger om inte merparten av tiden dessutom är för mjuka i gummiblandningen så man glider runt just.
Och nej, vad ni än säger så kommer jag aldrig att köpa dubbdäck då det gått bra i 12 år hittills. Allt går bara man kör efter rådande förutsättningar.

Nottrea dock att jag bor i Stockholm och absolut inte uttalar mig om er som bor i Norr som är mer utsatta än oss i Stockholm där stan stannar första dagen det kommer en centimeter snö för gemene man kör som en idiot.

On topic:
Är det någon här som har testat Mercedes CarPlay lösning? Jag har blivit allt mer sugen på en A-klass just för att ha en normal bil när det kommer bli en massa turer till Nynäshamn i sommar och höst när bygget ska övervakas. A-klass i övrigt har jag koll på men inte CarPlay. :)
 
Senast ändrad:
Precis. Just därav har jag svårt för alla som säger sig BEHÖVA dubbdäck. Och visst finns det situationer där det är bättre med dubbat. Inget snack om saken men man klarar sig fortfarande på dubbfria däck. Och har man dagligen kört upp för gator likt Pettersbergsvägen i Hägersten med dubbfritt och bakhjulsdrift går det hur bra som helst. Självklart är det ju sjuk stor skillnad på bra och dåliga däck @demondave . Än mer på just vinterdäck. Sen att vintrarna i stockholm numer liknar någon slags kontinentalvinter gör ju att nordiska vinterdäck många gånger om inte merparten av tiden dessutom är för mjuka i gummiblandningen så man glider runt just.
Och nej, vad ni än säger så kommer jag aldrig att köpa dubbdäck då det gått bra i 12 år hittills. Allt går bara man kör efter rådande förutsättningar.

Nottrea dock att jag bor i Stockholm och absolut inte uttalar mig om er som bor i Norr som är mer utsatta än oss i Stockholm där stan stannar första dagen det kommer en centimeter snö för gemene man kör som en idiot.

On topic:
Är det någon här som har testat Mercedes CarPlay lösning? Jag har blivit allt mer sugen på en A-klass just för att ha en normal bil när det kommer bli en massa turer till Nynäshamn i sommar och höst när bygget ska övervakas. A-klass i övrigt har jag koll på men inte CarPlay. :)
Håller med dig till viss del :)

Jag recenserade CarPlay för passaten i något inlägg upp.

Tror inte att det är så mycket bättre på merca.
 
Håller med dig till viss del :)

Jag recenserade CarPlay för passaten i något inlägg upp.

Tror inte att det är så mycket bättre på merca.

Missade det! Synd att det inte funkade smidigare då tanken är oerhört lockande. I A-klassen behöver man dock inte köpa stora navin för att få CarPlay enligt deras "bygg bil" tjänst dock.
 
Vi har en Passat GTS 240 hk och vi ville ha Active info display också (vilket också krävde stora navin):
pl3532-activeinfodisplay-1920x1080.jpg

Men det som är dåligt är att:
Carplay är riktigt segt innan det kommer igång. Active info display säger typ: "external navigation" (man kan inte ha den vanliga kartan heller) om man kör Apple Maps (som är den enda kartan som funkar via Carplay). Får man sms eller t.ex. kör man Waze på mobilen med Carplay inkopplat så avbryter den radion men återstartar den inte. Spotify är allmänt buggigt och kräver en och annan omstart. Siri är ganska seg rent allmänt.
Varför kör du Apple Maps?
Är den vanliga navin i Discovery Pro inte bra?
 
Varför kör du Apple Maps?
Är den vanliga navin i Discovery Pro inte bra?
Kör du CarPlay är enda alternativet Apple Maps (inte Waze eller Google Maps). Vanliga navin har inte poliskontroller eller lika dynamiska rutter. Plus att den inte känner till Norra länken och inte en stor korsning i närheten av oss. Den senare har funnits sen man uppfann hjulet.
 
Kör du CarPlay är enda alternativet Apple Maps (inte Waze eller Google Maps). Vanliga navin har inte poliskontroller eller lika dynamiska rutter. Plus att den inte känner till Norra länken och inte en stor korsning i närheten av oss. Den senare har funnits sen man uppfann hjulet.
Ok. Jag beställde Discovery Pro enbart för att det var en förutsättning för active info display och att det lirar snyggt med Dynaudio och lite annat lull lull.
 
Hej alla biltokar. Har en BMW X3 20d 2013 års modell och funderar på att köpa en effektbox eller liknande. Finns en del varianter för detta på marknaden. Någon här som har några bra tips?
 
Tillbaka
Topp