• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Precis. Just därav har jag svårt för alla som säger sig BEHÖVA dubbdäck. Och visst finns det situationer där det är bättre med dubbat. Inget snack om saken men man klarar sig fortfarande på dubbfria däck. Och har man dagligen kört upp för gator likt Pettersbergsvägen i Hägersten med dubbfritt och bakhjulsdrift går det hur bra som helst. Självklart är det ju sjuk stor skillnad på bra och dåliga däck @demondave . Än mer på just vinterdäck. Sen att vintrarna i stockholm numer liknar någon slags kontinentalvinter gör ju att nordiska vinterdäck många gånger om inte merparten av tiden dessutom är för mjuka i gummiblandningen så man glider runt just.
Och nej, vad ni än säger så kommer jag aldrig att köpa dubbdäck då det gått bra i 12 år hittills. Allt går bara man kör efter rådande förutsättningar.

Nottrea dock att jag bor i Stockholm och absolut inte uttalar mig om er som bor i Norr som är mer utsatta än oss i Stockholm där stan stannar första dagen det kommer en centimeter snö för gemene man kör som en idiot.

On topic:
Är det någon här som har testat Mercedes CarPlay lösning? Jag har blivit allt mer sugen på en A-klass just för att ha en normal bil när det kommer bli en massa turer till Nynäshamn i sommar och höst när bygget ska övervakas. A-klass i övrigt har jag koll på men inte CarPlay. :)
Det är stor skillnad bara på Uppsala där är det oftast bra mycket mer vinter än stockholm trots närhet.

Sen räcker det med att jag behöver mina dubbdäck i en enda situation som kan vara liv och död. Så för mig är det självklart med bra dubbdäck.
Även om dubbfritt hade funkat i resterade situationer.
 
Vi har en Passat GTS 240 hk och vi ville ha Active info display också (vilket också krävde stora navin):
pl3532-activeinfodisplay-1920x1080.jpg

Men det som är dåligt är att:
Carplay är riktigt segt innan det kommer igång. Active info display säger typ: "external navigation" (man kan inte ha den vanliga kartan heller) om man kör Apple Maps (som är den enda kartan som funkar via Carplay). Får man sms eller t.ex. kör man Waze på mobilen med Carplay inkopplat så avbryter den radion men återstartar den inte. Spotify är allmänt buggigt och kräver en och annan omstart. Siri är ganska seg rent allmänt.

Det enda som är bra är att ta emot sms när Siri översätter alla smileys som finns! "Glad smiley med glasögon" :watching:

Får hålla med, känns som car play kommer utvecklas och bli bättre med tiden däremot. Förhoppningsvis blir det betydligt fler appar osv.
 
Hej alla biltokar. Har en BMW X3 20d 2013 års modell och funderar på att köpa en effektbox eller liknande. Finns en del varianter för detta på marknaden. Någon här som har några bra tips?
Aldrig dieselbox! Det förstör partikelfiltret i bilen. Boxen gör ingenting annat än att förvränga bränsletryckssignalerna i bilen så bilen öser in diesel (oavsett vad det står i reklamen). Rent skräp.

Ska du trimma är det en ordentlig mappning som gäller. V-tech exempelvis.
 
Aldrig dieselbox! Det förstör partikelfiltret i bilen. Boxen gör ingenting annat än att förvränga bränsletryckssignalerna i bilen så bilen öser in diesel (oavsett vad det står i reklamen). Rent skräp.

Ska du trimma är det en ordentlig mappning som gäller. V-tech exempelvis.
Tack. Precis den typ av input jag ville ha. Ska kolla v-tech!
 
Det är stor skillnad bara på Uppsala där är det oftast bra mycket mer vinter än stockholm trots närhet.

Sen räcker det med att jag behöver mina dubbdäck i en enda situation som kan vara liv och död. Så för mig är det självklart med bra dubbdäck.
Även om dubbfritt hade funkat i resterade situationer.

Hör vad du säger och vet vad du menar samt respekterar ditt val. Att dock alltid lita på materialet och aldrig lära sig rådande omständigheter är i mitt tycke fel. Vi inom familjen åker runt i en bil från -90 och den tar sig fram bättre än de flesta av dagens nya bilar när det verkligen är vinter. Det vart tänkt den skulle funka en vinter men det var fem år sedan och den har vare sig ABS, Anti sladd, airbags eller AC. Dock bra däck och jag lever fortfarande...
 
Hör vad du säger och vet vad du menar samt respekterar ditt val. Att dock alltid lita på materialet och aldrig lära sig rådande omständigheter är i mitt tycke fel. Vi inom familjen åker runt i en bil från -90 och den tar sig fram bättre än de flesta av dagens nya bilar när det verkligen är vinter. Det vart tänkt den skulle funka en vinter men det var fem år sedan och den har vare sig ABS, Anti sladd, airbags eller AC. Dock bra däck och jag lever fortfarande...
Såklart, många tror det är sommarväglag bara för att dom har awd och kör som galningar utan avstånd.
 
Som inlägg i dubbdäcksdebatten så kan det vara värt att veta att det betydligt fler dödsolyckor sommartid än vintertid. En annan sak som kan vara värd att veta också är att vid 60% av alla dödsolyckor har inte föraren rört bromsen överhuvudtaget. Det här med att man skulle undvika olyckor pga ett dubbdäck bromsar 2-3 meter snabbare är liksom bara inte sant.
 
Som inlägg i dubbdäcksdebatten så kan det vara värt att veta att det betydligt fler dödsolyckor sommartid än vintertid. En annan sak som kan vara värd att veta också är att vid 60% av alla dödsolyckor har inte föraren rört bromsen överhuvudtaget. Det här med att man skulle undvika olyckor pga ett dubbdäck bromsar 2-3 meter snabbare är liksom bara inte sant.

På vilket vis visar ditt resonemang på hur många dödsolyckor som undvikits tack vare dubbdäck? Det blir liksom en tankevurpa. Finska VTT har nog lite bättre på fötterna, http://teknikensvarld.se/dubbdack-leder-till-farre-olyckor-och-omkomna-178237/

Att flest dödsolyckor sker på sommaren är känt. En del av förklaringen är säkert att många känner sig tryggare bakom ratten när det inte är snö och is, att farterna ökar. Känns som att semestertider lockar ut många oerfarna bilförare på vägarna, folk som kör längre sträckor än dom är vana med och så vidare, i tillägg till ökad trafik. Det finns lite för många faktorer för att kunna uttala sig så tvärsäkert.

Bra däck generellt handlar om att undvika olyckor, eller i värsta fall lindra utgången när olyckan väl är framme. Några enstaka km/h kan vara skillnaden på liv och död när det smäller.

Bra däck, bälte, ESP, airbags. Ingetdera kan garantera odödlighet, men alla bättrar på chanserna att överleva. Däcken och ESP kan med lite tur rädda situationen så att det inte blir en olycka, är olyckan ändå framme ger det rätt förutsättningar för bälten och kuddar.

Bara en sådan sak som att hålla bilen på rätt kurs om man tappar kontrollen. Med bra däck minskar risken för sladd. Chanserna är långt bättre att överleva en frontalkollision än en sidokrock, tack vare deformationszonerna.
 
Bra däck är ju bra om man kör som om man hade dåliga däck. Känner man sig säkrare och kör fortare blir slutsumman noll.
 
Har en liten snabb fråga gällande dieselvärmare.. Är på jakt efter den senaste faceliften av Audi A6 med automatlåda och diesel, men vill gärna ha en parkerings/dieselvärmare. Värmer en sådan både motor OCH kupé eller bara en av dessa? :rolleyes::rolleyes::bored:
 
Har en liten snabb fråga gällande dieselvärmare.. Är på jakt efter den senaste faceliften av Audi A6 med automatlåda och diesel, men vill gärna ha en parkerings/dieselvärmare. Värmer en sådan både motor OCH kupé eller bara en av dessa? :rolleyes::rolleyes::bored:
Jag har en i min Volvo. Den värmer motor och kupén. Härligt att slippa skrapa rutor :)
 
Har fått en relativt bra offert på en Passat nu som jag tänkte presentera för chefen imorgon. Något som ni tycker jag missat eller är onödigt att ha med som kanske borde bytas ut mot något annat?
Passat alltrack 190hk DSG
Metallic lack
Parkeringsvärmare
Navigator
Active info display
Elstolar, 14 vägs med minne och massage, elspeglar
Easy park paket (drag, backkamera, sensorer)
Executive paket business (rattvärme, mörk tonade rutor, akustikrutor, elmanövrerad baklucka)

Angående en annan lack är det mest för alla bilar man ser antingen är vita, svarta eller silver. Vore lite kul att ha något annat :).
Kan detta tänkas bli en trevlig bil? Jobbigt att välja ny bil tycker jag, man vill inte stå efter någon månad och vara missnöjd...
 
Har fått en relativt bra offert på en Passat nu som jag tänkte presentera för chefen imorgon. Något som ni tycker jag missat eller är onödigt att ha med som kanske borde bytas ut mot något annat?
Passat alltrack 190hk DSG
Metallic lack
Parkeringsvärmare
Navigator
Active info display
Elstolar, 14 vägs med minne och massage, elspeglar
Easy park paket (drag, backkamera, sensorer)
Executive paket business (rattvärme, mörk tonade rutor, akustikrutor, elmanövrerad baklucka)

Angående en annan lack är det mest för alla bilar man ser antingen är vita, svarta eller silver. Vore lite kul att ha något annat :).
Kan detta tänkas bli en trevlig bil? Jobbigt att välja ny bil tycker jag, man vill inte stå efter någon månad och vara missnöjd...
Har du provkört? Jag har en Alltrack GTS 240HK som jag väntar på. Valde denna över R-line och faktiskt framför Audi A6.
Färg Indium grey metallic.
Har tillvalen du kryssat i samt
Safe tech-paket
Panoramasoltak (onödigt men mysigt)
Dynaudio stereo (riktigt bra faktiskt. Lite onödigt men jag gillar ljud)
Led High strålkastare med dynamisk helljusassistent (gör mycket för utseendet och ljuset är betydligt bättre än med vanliga Led eller Halogen)
Om jag vore du skulle jag fundera på hur viktigt det är med elstolarna, de år i grunden inte bättre komfortmässigt.
LED High skulle jag inte vilja vara utan.
Active info display är coolt och snyggt men "nödvändigt"?...
Navi är fullständigt onödigt om det inte vore för att det är ett måste för Active Info D. Funkar bra med Apple CarPlay.
 
Har du provkört? Jag har en Alltrack GTS 240HK som jag väntar på. Valde denna över R-line och faktiskt framför Audi A6.
Färg Indium grey metallic.
Har tillvalen du kryssat i samt
Safe tech-paket
Panoramasoltak (onödigt men mysigt)
Dynaudio stereo (riktigt bra faktiskt. Lite onödigt men jag gillar ljud)
Led High strålkastare med dynamisk helljusassistent (gör mycket för utseendet och ljuset är betydligt bättre än med vanliga Led eller Halogen)
Om jag vore du skulle jag fundera på hur viktigt det är med elstolarna, de år i grunden inte bättre komfortmässigt.
LED High skulle jag inte vilja vara utan.
Active info display är coolt och snyggt men "nödvändigt"?...
Navi är fullständigt onödigt om det inte vore för att det är ett måste för Active Info D. Funkar bra med Apple CarPlay.
Provkört och var väldigt nöjd efter dem timmarna bakom ratten. Navigator är mer eller mindre nödvändigt för mig, kör till nya kunder mer eller mindre varje vecka i de nordiska länderna och känns dumt med extern navi då. Menar du att du får navi via Apple CarPlay? Active info displayen får bilen att kännas nyare :). Stolarna är väl mest för att min sambo gärna tar bilen ibland och det tar mig lång tid att finna rätt läge igen haha.
 
Provkört och var väldigt nöjd efter dem timmarna bakom ratten. Navigator är mer eller mindre nödvändigt för mig, kör till nya kunder mer eller mindre varje vecka i de nordiska länderna och känns dumt med extern navi då. Menar du att du får navi via Apple CarPlay? Active info displayen får bilen att kännas nyare :). Stolarna är väl mest för att min sambo gärna tar bilen ibland och det tar mig lång tid att finna rätt läge igen haha.
Du kan använda Navi via Apple car play ja.
Känner igen det där med stolarna. Min fru är 20 cm kortare än mig men hon får banne mig ställa tillbaka det som det var :)
 
Du kan använda Navi via Apple car play ja.
Känner igen det där med stolarna. Min fru är 20 cm kortare än mig men hon får banne mig ställa tillbaka det som det var :)
Vet att bmw har i något paket att den känner av vilken nyckel (fjärrkontroll) som används och ställer in stolen när man låser upp bilen. Antar att den funktionen finns även hos andra tillverkare, och känns ganska värd om man delar bil. :)
 
Du kan använda Navi via Apple car play ja.
Känner igen det där med stolarna. Min fru är 20 cm kortare än mig men hon får banne mig ställa tillbaka det som det var :)
Hon försöker ställa in så gott det går men det blir aldrig riktigt bra. Sen tar det lång tid innan man hittar rätt igen :)
 
Vet att bmw har i något paket att den känner av vilken nyckel (fjärrkontroll) som används och ställer in stolen när man låser upp bilen. Antar att den funktionen finns även hos andra tillverkare, och känns ganska värd om man delar bil. :)

Min Clk har det. Det är lite som rysk roulette i vardagen när man har tre val att starta bilen på. Två olika nycklar du kan starta bilen på vanligt vis med nyckeln och så åker stolen, ratten, och speglarna fram till inställt läge och sen ett tredje val med att trycka på startknappen på växelspaken. Har du riktig jävla otur har syrran lånat bilen. Hon är rena pysslingen i jämförelse med mig och då bilen dessutom har easy axess så syns det inte då allt åker tillbaka när man stänger av. Man kan tro att bilen vill amputera benen på en mot min egen vilja. :D
 
Senast ändrad:
Har en liten snabb fråga gällande dieselvärmare.. Är på jakt efter den senaste faceliften av Audi A6 med automatlåda och diesel, men vill gärna ha en parkerings/dieselvärmare. Värmer en sådan både motor OCH kupé eller bara en av dessa? :rolleyes::rolleyes::bored:
Den värmer bara kupén, sitter en hjälpvärmare som startar värma motorn när bilen startar.
 
Den värmer bara kupén, sitter en hjälpvärmare som startar värma motorn när bilen startar.
Så en parkeringsvärmare värmer kupén och en dieselvärmare värmer motorn? Eller är båda samma sak? Vet att hjälpvärmaren hjälper motorn uppnå arbetstemperatur innan den slår av. Men den värmer alltså inte motorn när bilen är parkerad utan då är det enbart kupén? :)
 
Tillbaka
Topp