• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Räcker gör den säkert, men tycker att man med en sån stor (och nu lyxig) bil ska ha möjligheten att åtminstone köpa till en V6a istället för en liten fyra, även om den är snålare och lika stark. Skulle jag varit intresserad av att köpa en stor suv och valt mellan tex X5, ML, Q7 och XC90 så skulle XC90an gå bort direkt bara pga motorn. Tror nog många resonerar som jag, så tycker det är synd att de inte erbjuder en högteknologisk V6a/rak sexa/V8 för jag skulle gärna se att de slår igenom hos så många kundgrupper som möjligt.
Visst. Själv förstår jag inte poängen med att stoppa in en överdimensionerad motor i en designad lyx-minibuss, för körglädje får man ju ändå leta länge efter.
Gillar inte SUVar alls egentligen när de är av denna typ.
Antingen behöver man en kombi, eller en större minivan. Eller en offroad-kapabel maskin med höjd markfrigång.
Premium-SUVar försöker stoppa in allt i ett enda paket, vilket trots saftig prislapp bara blir en bil som inte är ändamålsenlig för någonting. Utom att se dyr ut på garageuppfarten då.
 
Det är rätt förenklat att dra parallellen att man automatiskt vill åka fort bara för att man vill ha större motor. Hört talas om gångkultur? Finns fortfarande inga fyror som levererar någonting bättre än en sexa där. Oavsett effekt tillsammans med elmotor, det är inte det som det handlar om.
 
Det är rätt förenklat att dra parallellen att man automatiskt vill åka fort bara för att man vill ha större motor. Hört talas om gångkultur? Finns fortfarande inga fyror som levererar någonting bättre än en sexa där. Oavsett effekt tillsammans med elmotor, det är inte det som det handlar om.
Kan du utveckla? Är det mullret från åtta cylindrar som sörplar bränsle du vill åt? Eller det jämna bottendraget?
För rent tekniskt är det svårt att motivera en ineffektiv relik monterad i en turbotraktor som används för att skjutsa ungarna runt fina villaförorten...
Testa köra en Tesla så kommer du glömma allt vad muskelbilskomplex heter.
 
Kan du utveckla? Är det mullret från åtta cylindrar som sörplar bränsle du vill åt? Eller det jämna bottendraget?
För rent tekniskt är det svårt att motivera en ineffektiv relik monterad i en turbotraktor som används för att skjutsa ungarna runt fina villaförorten...
Testa köra en Tesla så kommer du glömma allt vad muskelbilskomplex heter.
Testa att vrida om nyckeln på en italiensk åtta så kommer du glömma allt vad el-moppe heter.
 
Kan du utveckla? Är det mullret från åtta cylindrar som sörplar bränsle du vill åt? Eller det jämna bottendraget?
För rent tekniskt är det svårt att motivera en ineffektiv relik monterad i en turbotraktor som används för att skjutsa ungarna runt fina villaförorten...
Testa köra en Tesla så kommer du glömma allt vad muskelbilskomplex heter.
Visst är det förlegat med stora (bensin)motorer och vi som uppskattar motorljud, karaktär osv är antagligen försvinnande få. Likväl får ljudet från bmw-sexan mig alltid att le lite extra :)

Att elbilar är framtiden känns ganska givet. Ska bli sjukt spännande att se presentationen av Tesla Model 3 om 11 dagar.
 
Testa att vrida om nyckeln på en italiensk åtta så kommer du glömma allt vad el-moppe heter.


Här känner jag att jag måste flika in.

Som ägare av, eller numera f.d ägare av en Italiensk V8 men i dagsläget ägare av en 100% eldriven bil så tycker jag att jag har skaplig koll på vad jag pratar om.

Det ena utesluter inte det andra. Elbilen är en bruksbil och F430 i mitt fall en hobbybil.

Olika tekniker för olika avseenden. Det ena konkurrerar inte mot det andra i något avseende över huvud taget. De är inte jämförbara och skall inte jämföras IOM att det är två helt skiljda produkter helt utan likheter.
 
Testa att vrida om nyckeln på en italiensk åtta så kommer du glömma allt vad el-moppe heter.
Har du många Suvar som är bestyckade med "italienska åttor"? För mitt resonemang kretsar kring det larviga i att vilja köra en "sportig Suv"...
 
Här känner jag att jag måste flika in.

Som ägare av, eller numera f.d ägare av en Italiensk V8 men i dagsläget ägare av en 100% eldriven bil så tycker jag att jag har skaplig koll på vad jag pratar om.

Det ena utesluter inte det andra. Elbilen är en bruksbil och F430 i mitt fall en hobbybil.

Olika tekniker för olika avseenden. Det ena konkurrerar inte mot det andra i något avseende över huvud taget. De är inte jämförbara och skall inte jämföras IOM att det är två helt skiljda produkter helt utan likheter.
Instämmer. Mina kommentarer om V8 i Suvar grundade sig mer på att jag tycker hela biltypen är tramsig, särskilt när man ger dem epitetet "sport"...
 
Har du många Suvar som är bestyckade med "italienska åttor"? För mitt resonemang kretsar kring det larviga i att vilja köra en "sportig Suv"...


Har precis sålt min X6 som får ses som en sportig suv och den var absolut inte löjlig, snarare en av dom bästa bilar jag har haft.

Det finns inget larvigt med att föredra stora bilar med stora motorer. Min X6a kändes väldigt mycket sportigare än många mindre bilar som ska verka sportiga men i själva verket inte alls är det.

Jag gillar sportiga suvar för att dom har en bra framkomlighet på vintern, man sitter högt och man åker bekvämt samtidigt som att dom har ett bra tryck när man vill gasa och dom svänger helt ok efter en kurvig väg. Säger man något annat så kan man omöjligt ha ägt en själv.
 
Har du många Suvar som är bestyckade med "italienska åttor"? För mitt resonemang kretsar kring det larviga i att vilja köra en "sportig Suv"...
Så det handlar inte om motorvalet egentligen, utan din inställning till biltypen? Skumt resonemang. Har själv svårt för SUVar och håller huvudsakligen med dig - de är stora, tunga, lutar mer i kurvorna än lägre bilar vilket jag haaatar och är i princip lika rymliga som valfri större kombi, och framkomlighet? Ganska lika. Men, för mig, är hela grejen med en mångcylindring motor karaktären och ljudet. De går jämnare och de låter bättre. En rak sexa och en 90 graders V8 är exempel är perfekta motorkonstruktioner vad gäller primär- och sekundärvibrationer. Inte en rak fyra. Oavsett vad det är för biltyp (så länge det är en bil med lyxiga "ambitioner") så föredrar jag fler cylindrar. I en Golf skulle jag inte välja en sexa till exempel...
 
SUV bestyckad med italiensk V8 skulle säkert sälja som smör. Tyskarna lyckas ju uppenbarligen riktigt väl i genren. Det är väl rätt uppenbart att ingen behöver en SUV med 450 hk eller 600++ hästar egentligen. Ja, hela konceptet är tramsigt men tydligen säljer det, annars skulle de väl inte hålla på.
Att inte erbjuda något mer än 4-cylindrigt/hybrid hos Volvo gör nog helt krasst att de missar en del försäljning.
XC90 verkar ju för all del sälja rätt bra men skulle förmodligen sälja bättre med något mer än 4-cyl/hybrid, uppenbarligen finns det ju en kundgrupp som är beredd att betala för "sport-SUV:ar" med skapligt med mos.
Själv nöjer jag mig med 4-cyl i en små-tramsig SUV men jag skäms inte för det :D:D:D
 
El är den nya v8:an. Stora bensinmotorer är hopplöst otidsenligt varför det är ett helt logiskt val.

"Sport"-suvar är det töntigaste som finns.
Bara för att en V8 är ett ologiskt val betyder väl inte det att det inte säljer? Se på Rolex, är det logiskt att ge 60k+ för klocka som endast skall visa tiden? ändå går det bättre än aldrig förr för Rolex..
För många är det känslan man vill åt, om det sen är logiskt eller ej är inte relevant :)

Rent krasst är ju alla bilar med stora motorer/mycket hästkrafter otidsenliga och ologiska så länge du inte nyttjar bilen på bana..
 
Bara för att en V8 är ett ologiskt val betyder väl inte det att det inte säljer? Se på Rolex, är det logiskt att ge 60k+ för klocka som endast skall visa tiden? ändå går det bättre än aldrig förr för Rolex..
För många är det känslan man vill åt, om det sen är logiskt eller ej är inte relevant :)

Rent krasst är ju alla bilar med stora motorer/mycket hästkrafter otidsenliga och ologiska så länge du inte nyttjar bilen på bana..

Det logiska ligger i att det blir fulare och fulare att ha en bensinslukande bil, och en statusmsrkör att köra miljövänligt. Undersökningar har väl visat att förmögna i allt större utsträckning väljer bort motorstyrka till favör för miljön. Volvo vill förmodligen vara en modern ststusbil. Oavsett hur kul det är med många cylindrar. Och uppenbarligen har de lyckats jävligt bra. Absolut hade man hittat ytterliggare kunder med v8 men kanske förlorat andra i en annan ända. Inte heller hade det bättrat på deras image som en modern ststusbil.
Apropå italienska sportvagnar så har de ockå börjat pyssla med el, tillsammans med Porsche och alla andra.
 
Här känner jag att jag måste flika in.

Som ägare av, eller numera f.d ägare av en Italiensk V8 men i dagsläget ägare av en 100% eldriven bil så tycker jag att jag har skaplig koll på vad jag pratar om.

Det ena utesluter inte det andra. Elbilen är en bruksbil och F430 i mitt fall en hobbybil.

Olika tekniker för olika avseenden. Det ena konkurrerar inte mot det andra i något avseende över huvud taget. De är inte jämförbara och skall inte jämföras IOM att det är två helt skiljda produkter helt utan likheter.

Men @MrPlow levererade en jävligt bra oneliner. Det måste vi ändå ge kredd! :D
 
Det logiska ligger i att det blir fulare och fulare att ha en bensinslukande bil, och en statusmsrkör att köra miljövänligt. Undersökningar har väl visat att förmögna i allt större utsträckning väljer bort motorstyrka till favör för miljön. Volvo vill förmodligen vara en modern ststusbil. Oavsett hur kul det är med många cylindrar. Och uppenbarligen har de lyckats jävligt bra. Absolut hade man hittat ytterliggare kunder med v8 men kanske förlorat andra i en annan ända. Inte heller hade det bättrat på deras image som en modern ststusbil.
Apropå italienska sportvagnar så har de ockå börjat pyssla med el, tillsammans med Porsche och alla andra.
Hört många som klagar på att volvos xc90 är fööör slö. Därför går de till andra märken, och ja för pengarna får man ganska fina alternativ hos bmw, audi, porsche, med lite snyt.
 
image.png
Är det bara jag som tycker inredningen i tesla ser ut som skräp för vad man betalar??
 
image.png
Är det bara jag som tycker inredningen i tesla ser ut som skräp för vad man betalar??

Har visserligen inte suttit i en, men verkligen tråkig och intetsägande design av bilden att döma, bara en stor Ipad i mitten. Titta på konsolen mellan sätena....ser riktigt lågbudget ut. Jämför med nya Audi A4 för typ en tredjedel av priset av en Tesla.
audia4_2016_03.jpg
 
Senast ändrad:
image.png
Är det bara jag som tycker inredningen i tesla ser ut som skräp för vad man betalar??
Ogillar speciellt den stora paddan. Jag vill ha reglage, jag vill ha en ratt/manick som man scrollar runt med i menyn(touchskärm är ett plus, men inte bara enbart touch), jag vill ha en riktigt ratt eller knappar när jag ändrar volymen/byter låt eller ändrar AC i bilen.
 
Inte för att jag vill ge mig in i hela SUV diskussionen här men då jag i mitt förra jobb hade möjligheten att köra X5, X6, ML, Q7 likt M5, 135m, California, 458 och SLS kan jag säga så mycket som att X5 och Q7 är riktigt trevliga bilar. X6 är helt okej att köra och åka med (det är ju i princip en X5) men då jag tycker det är en modell som helt förstör just anledningen till att man köper en SUV där man ska kunna kasta in massor i bak och dra tungt är den totalt idiotisk i min mening (förlåt @Norrlänningen ). Just X5 och X6 fick jag möjlighet att köra 3.0d, 4.0d, M50d, 5M så jag tycker nog jag testat de flesta alternativen vad gäller effekt. Har man bara en motor som orkar med en omkörning samtidigt som den avskyr bränsle är det rätt motor. Biltypen som sådan är i mina ögon helt idiotisk om man inte bor på landet och kör massa grusvägar och i annan eländig terräng men i ärlighetens namn är det värsta dessa bilar får utstå generellt en snöhög eller en trottoarkant...

V8or här däremot hemma i bilar likt California, 458 och SLS. Allt annat är bara fel i den typen av bil men sen kör man inte dessa vardagligen så då är det mer motiverat att ha en törstig motor när körningen är något närmast rekreation och njutning. I en suv där det finns noll njutning mer än sköna stolar och att man är "king of the hill" i trafiken är det bara fel och o-ekonomistk i mina ögon...
 
Det tråkiga är att inredningen i Tesla ser långt mycket bättre ut på bild, än vad den känns i verkligheten. Den är ljusår efter även enklare varianter av BMW/Mercedes och andra premiumbilar. Men, den är deras första försök till att bygga en bil för de stora massorna så det får väl ändå ses som godkänt, och den kommer ju från USA och där är nivån på inredningen en annan än vi är vana vid så med deras mått är den säkert helt ok.

Tyvärr är nog bilar likt Tesla och Nissan Leaf framtiden, även om jag själv inte är imponerad och absolut inte skulle vilja äga en är det svårt att inte se fördelarna i form av enklare konstruktion avseende motor och drivning vilket medför färre servicepunkter, och dessutom den längre driftskostnad som elmotorn medför.
 
Nu har jag inte tjänstebil men om jag hade det som man bytte efter 2-4 år skulle jag absolut kunna tänka mig att ha en elbil om man hade tillgång till laddning på jobbet och hemma (eller där bilen är mestadels av tiden) samt att den kommer såpas långt att man kan ta sig till och från landet eller liknande utan att behöva stanna för att ladda. Ska man längre än så kan man ju byta bil med någon polare eller morsan. Köpa själv skulle jag dock inte göra...
 
Nu har jag inte tjänstebil men om jag hade det som man bytte efter 2-4 år skulle jag absolut kunna tänka mig att ha en elbil om man hade tillgång till laddning på jobbet och hemma (eller där bilen är mestadels av tiden) samt att den kommer såpas långt att man kan ta sig till och från landet eller liknande utan att behöva stanna för att ladda. Ska man längre än så kan man ju byta bil med någon polare eller morsan. Köpa själv skulle jag dock inte göra...
Jag är inne på samma spår som dig. Håller helt med. Om jag skulle dra en roadtrip under sommaren med t.ex. En Tesla så säger jag bara lycka till med att hitta en station för laddning långt nere i balkan. :)
 
Hört många som klagar på att volvos xc90 är fööör slö. Därför går de till andra märken, och ja för pengarna får man ganska fina alternativ hos bmw, audi, porsche, med lite snyt.
Jag är inne på samma spår som dig. Håller helt med. Om jag skulle dra en roadtrip under sommaren med t.ex. En Tesla så säger jag bara lycka till med att hitta en station för laddning långt nere i balkan. :)
Lycka till att få behålla bilen hela vägen genom Balkan. Räcker ju att man kör över till Polen så ska försäkringsbolaget skinna en på extrapremier.
 
Lycka till att få behålla bilen hela vägen genom Balkan. Räcker ju att man kör över till Polen så ska försäkringsbolaget skinna en på extrapremier.
Det var ett snabbt exempel. Behöver inte vara en tjänstebil.

En vän till mig tröttnade på Teslan efter någon månad efter att hans son kört slut på batteriet ett antal gånger och sedan kunde han inte ta sig till jobbet. Han älskade effekten, men bytte ut den till slut ändå.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp