• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Mercedes W213 - Vilken motor satsar jag på? (Av de små). Vilken/vilka utrustningar är ”måste”? Normalt år för mig är ca 700 mil.
Tänker mig något beggat runt 300. Aldrig ägt en Mercerdes.
Merci

Kasta om siffrorna och skaffa en fin W123 istället. Mycket charmigare bil. Jag har haft flera stycken men fina börjar bli dyra nu.

Skämt åsido, W213 är bra och de flesta exemplaren i Sverige bör vara 200/220 dieslar. Bra och pålitliga motorer där både motor och autlåda normalt sett klarar långt över 50 000 mil efter vanlig service. Tråkiga motorer dock (har själv en 200 fast i W212-kaross).

E-klassen är fortfarande en kvalitetsbil skulle jag säga, även om det nu inte är som på W123 och W124-tiden då Mercedes i princip var det bästa. Stort minus med W213 är att det kommer börja läcka luft från bälgarna bak eller i anslutningarna till dem någon gång mellan 12-20 000 mil. Går snabbt för verkstaden att laga/byta men det är dyra delar. Ad-blue är ett helvete (gäller alla bilmärken) om man bor där det blir vinter. Jag lät koda bort ad-bluen på min då systemet frös för andra gången. Bälgarna är förstås också bytta..

Kör man så lite som du skulle jag tittat på roligare motor - E63 kanske? Jag som ligger på över 3 000 mil om året är nöjd med att åka ca 130-140 mil på en tank sommartid med lilla 200-dieseln.

Utrustning? skippa 4-matic om du inte verkligen behöver det. Sikta på en bil med Burmeisterljud om du gillar att poppa musik.

Mercedes W213 - Vilken motor satsar jag på? (Av de små). Vilken/vilka utrustningar är ”måste”? Normalt år för mig är ca 700 mil.
Tänker mig något beggat runt 300. Aldrig ägt en Mercerdes.
Merci

Jag har en W213 med 220 dieseln, älskar fullkomligt bilen, tycker den är helt perfekt!
Min är väl utrustad med Amg paket och stora skärmarna, skönaste stolarna med härlig läderklädsel vilket jag kan rekommendera.
Min saknar luftfjädringen vilket jag är glad för, dyra reparationer kommer förr eller senare.

Bilagor

• IMG_7243.PNG
    IMG_7243.PNG
    47.1 KB · Visningar: 8
Tack alla för inputs gällande E-klassen. Blir att avvakta lite, min spontanköpta T-Roc verkar inte vara så populär bland handlarna, knappt några som vill ta in den.

Mitt i köp av ny bostad och ids inte blocket.

Tack alla för inputs gällande E-klassen. Blir att avvakta lite, min spontanköpta T-Roc verkar inte vara så populär bland handlarna, knappt några som vill ta in den.

Mitt i köp av ny bostad och ids inte blocket.
Min erfarenhet av att sälja bilar i närtid är - inte lönt att försöka själv via blocket etc. Ta in anbud från Kamux, Riddermarks, Niemi och CarNext tex. Har fått såpass bra betalt att det inte känts som en privat affär på Blocket skulle kunna matcha. Handlarna har små marginaler, de tjänar pengar på kringtjänster som finans, serviceavtal och förmedling av försäkring / garantitjänster.

Digital instrumentering gör ganska stor skillnad på dem, det känns fräschare och mer modernt.

Kolla inredningen, väldigt många har en plastig galon-klädsel som ofta kallas ”skinnklädsel” men det är ren okunnighet, det är Mercedes Artico som är just konstläder/galon.
Ja fy, den är trist. Bra påpekande, lätt att missa då säljaren gärna vill vara otydlig avseende sk ”skinnklädsel”

Ånyo en Subaru Outback 2024. Min förra hade en slirande växellåda som jag inte var nöjd med. Risbergs Bil I Täby ansåg att det är helt ok att växellådan slirar. Ett måndagsexemplar??

20250111_101049.jpg

Det har skrivits mycket om denna bil och det sista har väl inte sagts ännu.

Jag bjuder 50000 sista pris kan hämta ikväll

mvh

Rapportera gärna dina erfarenheter här live så får du ventilera och vi andra skratta åt eländet. Win/win 😅
Fick hjälp här senaste jag sålde privat, måste varit en 5 år sedan. En Forester XT på 33k mil.

Blev trakasserad och hotad i flera veckor av idioten som köpte. När han hämtade bilen kom han med en ciderflaska med motorolja(?) som han tömde i bilen. Dagen efter hade bilen gått bananas, vilket var mitt fel och ansvar… 😅

Har sällan haft några problem att sälja på blicket. Gäller bara att ha rätt pris från början och vara tydlig med att man inte är intresserad av bud/bytesaffärer eller betalning i guld. 😄

Jag har en W213 med 220 dieseln, älskar fullkomligt bilen, tycker den är helt perfekt!
Min är väl utrustad med Amg paket och stora skärmarna, skönaste stolarna med härlig läderklädsel vilket jag kan rekommendera.
Min saknar luftfjädringen vilket jag är glad för, dyra reparationer kommer förr eller senare.
Ja, luftfjädring är inget man vill ha när garantin har gått ut. 😄

På tal om Blocket och hur det är att annonsera där.

Rensade i min Google Drive och hittade denna skärmbilden jag tog för typ 7-8 år sedan då jag sålde någon klocka via Blocket. Minns jag rätt så hade vi via Blockets meddelandetjänst redan gått från 14' till 12', sen ville han få ner det ännu mer via SMS.

Fick mig ett bra skratt iallafall
:hilarious:
Screenshot_20171031-142244.jpg

På tal om Blocket och hur det är att annonsera där.

Rensade i min Google Drive och hittade denna skärmbilden jag tog för typ 7-8 år sedan då jag sålde någon klocka via Blocket. Minns jag rätt så hade vi via Blockets meddelandetjänst redan gått från 14' till 12', sen ville han få ner det ännu mer via SMS.

Fick mig ett bra skratt iallafall
:hilarious:
Screenshot_20171031-142244.jpg

Min sambo brukar höja priset på saker hon säljer på Tradera ju mer det prutas. Födelsedag och kompis kostar extra. 😄

Gör man en del bilaffärer på blocket lär man sig snabbt vilka som inte ens är värt att svara på. Flertalet som prutar mycket spelar ingen roll ens om man säger ja till - de har inga pengar ändå. Det blir allt som oftast bara helt tyst. Oklart vad det är för poäng i vad de håller på med.

Annars har jag bara haft en person som på något sätt försökt tjafsa efter köpet på runt 30 sålda bilar.

Gör man en del bilaffärer på blocket lär man sig snabbt vilka som inte ens är värt att svara på. Flertalet som prutar mycket spelar ingen roll ens om man säger ja till - de har inga pengar ändå. Det blir allt som oftast bara helt tyst. Oklart vad det är för poäng i vad de håller på med.

Annars har jag bara haft en person som på något sätt försökt tjafsa efter köpet på runt 30 sålda bilar.
Ja, exakt. 4 av 5 är inte seriösa, och det märker man direkt. Ingen ide att ens svara. Och är dom köpsugna, så hör dom av sig igen om man råkar sålla bort någon av misstag.
Det är ju helt meningslöst att hålla på och messa med massa spånhuven.

Jag var i Berlin för någon vecka sedan och besökte ett ställe som heter Classic Remise.
Något slags kollektiv av verkstäder och handlare som restaurerar gamla klassiska bilar och sedan säljer dem som jag förstod det som.
Man kunde alltså gå runt och dregla över en massa riktigt fina bilar i fin miljö.
Allt var till salu men tyvärr var det ju inte billigt..
Sedan fanns det även bilar bakom glasväggar men de var inte till salu, där var det snarare någon slags förvaring.
Rekommenderas om man ska till Berlin

Skickar med lite bilder på bara ett litet urval av alla häftiga bilar.

IMG_7874.jpeg IMG_7875.jpeg IMG_7876.jpeg IMG_7877.jpeg IMG_7878.jpeg IMG_7879.jpeg IMG_7880.jpeg IMG_7881.jpeg IMG_7882.jpeg IMG_7883.jpeg IMG_7885.jpeg IMG_7884.jpeg IMG_7886.jpeg IMG_7893.jpeg IMG_7892.jpeg IMG_7895.jpeg IMG_7896.jpeg IMG_7908.jpeg IMG_7910.jpeg IMG_7909.jpeg IMG_7897.jpeg IMG_7890.jpeg
IMG_7912.jpeg
IMG_7916.jpeg
IMG_7917.jpeg

IMG_7918.jpeg

Det fanns även några rätt häftiga verkstäder..

IMG_7899.jpeg
IMG_7900.jpeg
IMG_7901.jpeg

IMG_7903.jpeg

Senast ändrad:
Hej Bullen,

En vardagsbil, spelar det ngn roll om jag har den i varm eller kallgarage?

Varm låter skönast, men minns mig ha hört att det inte är bra för en daily, under vintern med tempskillnader på daglig basis? Är detta lite av en skröna eller sanning?

Tillbaka
Topp