• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jahapp,
Jag har, som en del kanske minns, beställt en sån här i December förra året:
26345256451_a653c85bfe_k.jpg


Men tydligen så är BMW bättre på att bygga rätt så bra bilar än på logistik och information.
Dessvärre ser min leverans ut att hamna i slutet av året eller i början av nästa år. Helt sjukt.

Jag kommer dock behålla min beställning då tilldelningen till Sverige ser ut att bli närmare 60 bilar per år än de uppskattade 100 man trott tidiigare.
Detta gör att det inte kommer bli lättare att få tag i en bil eller att leveranstiderna kommer minska och jag vill ju verkligen ha en M2 utan att betala överpris för en beggad bil eller en demo-bil som är enda alternativet idag.

Så, för att stilla bilabstinensbesvären så har jag istället lagt vantarna på en annan bil som får agera interimslösning under sommaren.
Inte mitt förstahandsval, det är så klart M2:an, men troligen en fantastiskt kul bil att avnjuta sommarmånaderna med.
4741d1454712673-official-magnetic-grey-metallic-thread-focus_rs_generic_images_099.jpg


Det blev alltså en Focus RS. I samma utförande som ovan och i princip fullutrustad inkl skalstolar men ingen taklucka.
Skall bli sjukt kul att se hur den står sig mot M2:an som ju var fruktansvärt trevlig att köra. Hoppas testa en demobil inom den närmsta veckan.
Focusen är kanske inte riktigt samma liga men ändock en imponerande drivlina och förarfocus som Ford har satsat på. Just körglädje och fyrhjulsdrift i kombination känns det inte som motsvarande tyska bilar levererar med sina Haldex-lösningar.

Mvh
 
Hej igen hörrni, har fortfarande inte köpt någon bil då det är så mycket att tänka på.. Har två modeller att välja bland, och tanken är att jag ska ha bilen i ca 5 år. Vad är det smartaste draget här sett ur ett monetärt perspektiv? Vill förstås tappa så lite som möjligt på detta. Jag tittar lite på blocket både privat och hos bilhandlare. Ny bil är uteslutet då jag som sagt inte orkar med värdeminskningen :)

Båda dessa modeller som nedan följer finns det massvis av på blocket..

Alternativ 1: Audi A6 4g Avant, automat, diesel 2.0 TDI, årsmod. 2012/2013, miltal: mellan 4000 - 7000 mil, prisbild ca 200 000kr (finns några fina för 209k - 215k, kan säkert pruta ner en tusing eller två)

Jag kör strax under 800mil om året, då har bilen alltså gått nästan 10 000mil och är då 9-10 år gammal. Tittar man på de bilar som idag gått ca 18 000 mil med samma utrustning så går dessa för ca 170-180k. Det är ju rena önskebilden när det är dags att sälja, men om 5 år lär ju priserna inte se ut så?

Alternativ 2: Mercedes CLA Shooting Brake 200CDI Automat, årsmod. 2016, miltal: helt ny i princip men redan uttagen av tidigare ägare, gått ca 100-500 mil. Prisbild ca 300 000kr. Säg att denna bil gått 6000 mil om 5 år, alltså 2021, hur lätt är den att sälja med minimal förlust?

Vilket alternativ förlorar jag minst pengar på om några år?

På båda bilarna tillkommer skatt, service det vet jag.

EDIT: Är tanken med tråden att posta bild på vad man kör eller fråga om råd? :p Hoppas det är ok
Jösses det var inte så lite olika bilar. CLA är så liten att du i princip kan stoppa in den i A6an om du vill. Vilka behov har du? Behöver du utrymme och är en lång person kommer du bli tokig i CLA. Jag som är 190cm har problem att ta mig in och ut ur bilen pga det låga taket och den lilla dörröppningen. Visst går det, men särskilt kul är det inte. Å andra sidan kommer A6 kännas som en tom finlandsfärja om du är en ensam singelkille i bilen. Det ekar närmast inuti så stor är den...
 
Jösses det var inte så lite olika bilar. CLA är så liten att du i princip kan stoppa in den i A6an om du vill. Vilka behov har du? Behöver du utrymme och är en lång person kommer du bli tokig i CLA. Jag som är 190cm har problem att ta mig in och ut ur bilen pga det låga taket och den lilla dörröppningen. Visst går det, men särskilt kul är det inte. Å andra sidan kommer A6 kännas som en tom finlandsfärja om du är en ensam singelkille i bilen. Det ekar närmast inuti så stor är den...
Hehe jo är medveten om hur stor A6an är, har varit och kikat på en sådan! Jag har inte behov av utrymmet utan tänker mer på att den är mer lättsåld och "håller värdet bättre" än de mindre modellerna som A3.. Men jag hittade faktiskt en fin A6a för ett riktigt bra pris med den utrustningsnivån jag är ute efter, bilen är inte splitterny utan har rullat ca 4000mil men den ser nästan ut att vara i nyskick :) Slänger upp lite bilder senare :)
 
Om bilen "håller värdet bättre" kommer du ändå ha betalat mer från början så det är inget som egentligen sparar dig pengar. Jag tycker också det är billigast att välja bilen man faktiskt vill ha, annars åker man mest runt och ångrar sig och då spelar det ingen roll om totalkostnaden är 500:-/mån lägre.
 
Senast ändrad:
Okej, nu är det som så att lilla mamma kommit allt närmare att behöva köpa nyare bil då gamla Bettan (Audi 100 från -90) börjar bli "liiite" till åren och jag har inte riktigt tid att underhålla den längre vilket jag gjort sedan vi köpte den som vinterbil för fem år sedan. Först var hon inne på en ny Mazda CX-3 men tyckte den hade lite mycket vägljud. Samma sak med Honda HRV som testades efter som gick bort direkt då stolarna var likt en dålig pinnstol. Volvo V40, V60, XC40 V60 CrossCountry (inte stora suven av de två) gick bort de med då hon inte gillade den "lilla dörröppningen" som hon sa. Hon har alltid haft som backup Vw Golf som bilval och idag provade vi alla nämnda förutom Volvos som hon enbart provsatt. en 1 år gammal Golf är som sagt en bra bil men den är ju så satans beige och när hon har krav på att den ska ha automatisk AC (climatronic) blir urvalet rätt begränsat för en budget på 200-250k. Är jag helt galen som i det intervallet tycker att hon ska kolla på Audi A3 med Quattro i det intervallet??

Fullt medveten om att jag tydligt och högt uttalat att jag inte är en fan av Audi men i jämförelsen mot Golf känns Audi bättre och mer bil för pengarna i detta fall konstigt nog..

Edit:
Bmw 1-serie är inte ett alternativ för hon hade förra generationens 118d M-sport som var jätte bra förutom att man man satt så lågt att all värdighet för en tant på 60+ försvann när man klev ur bilen. MB A-klass tycker hon är för liten men trevlig (hon körde den en del via mitt förra jobb) och B-klass är en pensionärsbuss..
 
Senast ändrad:
Okej, nu är det som så att lilla mamma kommit allt närmare att behöva köpa nyare bil då gamla Bettan (Audi 100 från -90) börjar bli "liiite" till åren och jag har inte riktigt tid att underhålla den längre vilket jag gjort sedan vi köpte den som vinterbil för fem år sedan. Först var hon inne på en ny Mazda CX-3 men tyckte den hade lite mycket vägljud. Samma sak med Honda HRV som testades efter som gick bort direkt då stolarna var likt en dålig pinnstol. Volvo V40, V60, XC40 V60 CrossCountry (inte stora suven av de två) gick bort de med då hon inte gillade den "lilla dörröppningen" som hon sa. Hon har alltid haft som backup Vw Golf som bilval och idag provade vi alla nämnda förutom Volvos som hon enbart provsatt. en 1 år gammal Golf är som sagt en bra bil men den är ju så satans beige och när hon har krav på att den ska ha automatisk AC (climatronic) blir urvalet rätt begränsat för en budget på 200-250k. Är jag helt galen som i det intervallet tycker att hon ska kolla på Audi A3 med Quattro i det intervallet??

Fullt medveten om att jag tydligt och högt uttalat att jag inte är en fan av Audi men i jämförelsen mot Golf känns Audi bättre och mer bil för pengarna i detta fall konstigt nog..

Edit:
Bmw 1-serie är inte ett alternativ för hon hade förra generationens 118d M-sport som var jätte bra förutom att man man satt så lågt att all värdighet för en tant på 60+ försvann när man klev ur bilen. MB A-klass tycker hon är för liten men trevlig (hon körde den en del via mitt förra jobb) och B-klass är en pensionärsbuss..
Honda Civic? Ful som stryk men nog rätt bra.
Eller kanske Golf ändå, med lite utrustning och kanske R-line blir den inte så himla beige tycker jag.
Med det sagt så är A3 en mysig bil jag själv ägt en gång. Men dyr om du vill ha en drivlina med fyrkrafs, då kan man nästan lika gärna kika på en större bil där dessa drivlinor är vanligare.
 
Honda Civic? Ful som stryk men nog rätt bra.
Eller kanske Golf ändå, med lite utrustning och kanske R-line blir den inte så himla beige tycker jag.
Med det sagt så är A3 en mysig bil jag själv ägt en gång. Men dyr om du vill ha en drivlina med fyrkrafs, då kan man nästan lika gärna kika på en större bil där dessa drivlinor är vanligare.

Civic vart avfärdad innan den ens rullade ut på testturen. Saken är den att det inte blir en sproilans bil och om man har krav på automatisk AC och löstagbart drag landar man på snarlik prislapp som en A3 2.0 tdi quattro vilket är bra mycket roligare. Större bil är inte så intressant då parkerin sker på gatan och det välldigt ofta finns fickor stora för en A3/golf men inte för 5 meter Audi 100... :)
 
Okej, nu är det som så att lilla mamma kommit allt närmare att behöva köpa nyare bil då gamla Bettan (Audi 100 från -90) börjar bli "liiite" till åren och jag har inte riktigt tid att underhålla den längre vilket jag gjort sedan vi köpte den som vinterbil för fem år sedan. Först var hon inne på en ny Mazda CX-3 men tyckte den hade lite mycket vägljud. Samma sak med Honda HRV som testades efter som gick bort direkt då stolarna var likt en dålig pinnstol. Volvo V40, V60, XC40 V60 CrossCountry (inte stora suven av de två) gick bort de med då hon inte gillade den "lilla dörröppningen" som hon sa. Hon har alltid haft som backup Vw Golf som bilval och idag provade vi alla nämnda förutom Volvos som hon enbart provsatt. en 1 år gammal Golf är som sagt en bra bil men den är ju så satans beige och när hon har krav på att den ska ha automatisk AC (climatronic) blir urvalet rätt begränsat för en budget på 200-250k. Är jag helt galen som i det intervallet tycker att hon ska kolla på Audi A3 med Quattro i det intervallet??

Fullt medveten om att jag tydligt och högt uttalat att jag inte är en fan av Audi men i jämförelsen mot Golf känns Audi bättre och mer bil för pengarna i detta fall konstigt nog..

Edit:
Bmw 1-serie är inte ett alternativ för hon hade förra generationens 118d M-sport som var jätte bra förutom att man man satt så lågt att all värdighet för en tant på 60+ försvann när man klev ur bilen. MB A-klass tycker hon är för liten men trevlig (hon körde den en del via mitt förra jobb) och B-klass är en pensionärsbuss..

Opel Astra är faktiskt ingen skitbil, ett vasst tips! Den budgeten köper väl en vettigt utrustad ny Astra?
Edit: 215-220 köper en bra utrustad med 1.4 turbon. Gissar att det går att göra några kronor ner från listan på en Opel

En polare skadereglerar bilförsäkringar, mycket på maskinskadesidan. Han byter från BMW nu, står mellan en Opel eller Subaru helt grundat på maskinskadekostnaderna. Han har inte nerverna att åka BMW och Audi längre, när han sitter på facit :D
 
Senast ändrad:
Då var den här.
Har hunnit laborera lite med ljudet och jämfört källa från BT resp via Apple CarPlay. Har Dynaudio-stereon och stora Navin.
image.jpg

Visst är det skillnad, till CarPlays fördel. Bättre bas (inte mer men bättre) och mindre brus.
Tur man kan ladda jukeboxen med 12GB .flac-musik också. Eller köra en SSD med massivt bibliotek.
Eller ansluta till NASen hemma och streama direkt via hotspoten i bilen. Fick med 300GB Surfpott på ett mobilt 4G-modem.

Nämnde jag att jag gillar ljud och teknik?
 
Drog en repa igår kväll, i syfte att hålla ner insektspopulationen lite grann.
Lite väl mycket attack i kurvorna, och automaten i S-läge gör att en biltvätt, komplett med tandborstning av (fram)fälgarna kom som ett brev på posten!

Men. Lätt värt det! ;)

image.jpeg

Det där är ju nästan det jobbigaste med att köra en bil på sommaren. Blir indirekt så att jag tar det lugnt för att inte behöva tvätta varannan dag.
 
Det där är ju nästan det jobbigaste med att köra en bil på sommaren. Blir indirekt så att jag tar det lugnt för att inte behöva tvätta varannan dag.
Haha, jag är benägen att hålla med. Tycker att det är skoj att tvätta/städa bilen i sig, men det är svårt att hitta timmarna till det!

Jävligt läcker. En av mina personliga favoriter. M635CiA?
Vilket sammanträffande - Min också! ;)
Inget "M". Från fabrik fanns dessa bara med 5-växlad dogleg (även om det säkert finns någon lat jänkare som stoppat auto i sin).
 
Plötsligt händer det!
Efter många års letande och velande har jag äntligen kommit till skott. Sommaren är räddad!

Skärmavbild 2016-05-24 kl. 11.57.14.png
På fullt allvar wtf hahaha. Så jäkla läcker!
Stort grattis är nog inte bara sommaren som är räddad. Tänk vinterdagar då det är jobbigt, då är det bara att gå ut till garaget och le :)

Har du lite info att dela med dig
 
På fullt allvar wtf hahaha. Så jäkla läcker!
Stort grattis är nog inte bara sommaren som är räddad. Tänk vinterdagar då det är jobbigt, då är det bara att gå ut till garaget och le :)

Har du lite info att dela med dig
Ja, det blir nog en "terapi-bil" som man kan gå ner och putsa på när man behöver avreagera sig!

Den korta versionen:
-Porsche 356B T6 1600 från 1962 med matching numbers.
-Lilla motorn (60hk) (men vem faan har bråttom?)
-Såld ny i Tyskland, kom till Sverige för 4 år sedan.
-Totalrenoverad i Tyskland innan den kom till Sverige, inte till "mint" men till väldigt bra skick.
-Färg "Ivory" med blå skinnklädsel/cab
-Har även hardtop

:):):):):):):):):):)


Verkligen! Holy shit!
Såg jag dig köra från Göteborgstrakten och söderut i söndags förmiddag?
Nej, det var inte jag. Dom kommer fram ur vintergömmorna över hela Sverige nu...
 
Herreminje vilken fantastisk bil! Fler bilder!

Nu när sommarbilen är såld och en mer förnuftig bil har inhandlats hade jag intalat mig själv att jag skulle kunna klara mig utan något roligare på sommaren. Kollar blocket efter roliga bilar varje dag.... tragiskt!
 
Ja, det blir nog en "terapi-bil" som man kan gå ner och putsa på när man behöver avreagera sig!

Den korta versionen:
-Porsche 356B T6 1600 från 1962 med matching numbers.
-Lilla motorn (60hk) (men vem faan har bråttom?)
-Såld ny i Tyskland, kom till Sverige för 4 år sedan.
-Totalrenoverad i Tyskland innan den kom till Sverige, inte till "mint" men till väldigt bra skick.
-Färg "Ivory" med blå skinnklädsel/cab
-Har även hardtop

:):):):):):):):):):)



Nej, det var inte jag. Dom kommer fram ur vintergömmorna över hela Sverige nu...

STOOOORT STOOOORT GRATTIS!

Fantastiskt läcker och bra bakgrund!

Riktig drömbil!

Grattis igen!

...och ja, jag är avis!
 
Herreminje vilken fantastisk bil! Fler bilder!

Nu när sommarbilen är såld och en mer förnuftig bil har inhandlats hade jag intalat mig själv att jag skulle kunna klara mig utan något roligare på sommaren. Kollar blocket efter roliga bilar varje dag.... tragiskt!
Får bjussa på lånade bilder på samma modell så länge, ska ta mig samman och plåta lite i helgen om vädret tillåter.

4.JPG
356Bt6.jpg
188672_Rear_3-4_Web.jpg.png
188672_Misc_3d194b90-4659-4232-9a9a-a2f2f7e02d54_Web.jpg.png
188672_Front_3-4_Web.jpg.png
 

Bilagor

  • 188672_Rear_3-4_Web.jpg.png
    188672_Rear_3-4_Web.jpg.png
    141.2 KB · Visningar: 37
Det där är ju nästan det jobbigaste med att köra en bil på sommaren. Blir indirekt så att jag tar det lugnt för att inte behöva tvätta varannan dag.

Jag tvättade min i en timme för att nästan direkt efter köra flertal fullgasrepor samt öka kurvtagning på en väg ute i skogen.

Det var många insekter som satt fast på den precis nytvättade bilen...
 
  • Like
Reactions: Zed
Jag tvättade min i en timme för att nästan direkt efter köra flertal fullgasrepor samt öka kurvtagning på en väg ute i skogen.

Det var många insekter som satt fast på den precis nytvättade bilen...

Det är det som är pinan med at gilla köra bil och ha en välputtsad bil. Samtidigt är det något som är skönt med att smacka ihjäl massa flugor och B52: or (större flygfän likt humlor och trollsländor). Har dock lärt mig att vaxade fälgar och ruta gör jobbet att ta bort skiten mycket, mycket enklare. :)
 
Tillbaka
Topp