• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Plötsligt händer det!
Efter många års letande och velande har jag äntligen kommit till skott. Sommaren är räddad!

Skärmavbild 2016-05-24 kl. 11.57.14.png
Fantastisk bil! Du och Benjamin Clymer tycks ha samma smak (= god sådan). :)
För det är väl samma modell, fast kupé? Ca 50 sek in.
 
Något tips på tillvägagångssätt på rutan så man slipper "hinnan" efter man lagt på något, eller använder jag fel medel?

@thomastheswede Så jäkla härlig bil, man blir alldeles varm av den modellen. Stort grattis!

Carlack tycker jag funkar mycket bra. har man en REN ruta innan man börjar blir det bättre men sen är det nog så att jag oftast gör rent just rutan efter man åkt till landet eller liknande för sitter en B52:a länge så kan det ju till slut bli frätskador. Inte på rutan iof men på lacken..
 
Något tips på tillvägagångssätt på rutan så man slipper "hinnan" efter man lagt på något, eller använder jag fel medel?

@thomastheswede Så jäkla härlig bil, man blir alldeles varm av den modellen. Stort grattis!
På rutan har jag kört Aquapel!

Har inte upptäckt(läs sett) någon hinna, men kommer ihåg när ett stenskott i rutan skulle fixas så påpekade firman att det låg en just en hinna
 
Carlack tycker jag funkar mycket bra. har man en REN ruta innan man börjar blir det bättre men sen är det nog så att jag oftast gör rent just rutan efter man åkt till landet eller liknande för sitter en B52:a länge så kan det ju till slut bli frätskador. Inte på rutan iof men på lacken..
Jag kör bilen med högtryck efter varje körning om jag upptäcker mycket insekter på bilen :D. Har tvättat av bilen 3 ggr på 6 dagar nu.

Kommer ihåg att jag sket i att tvätta Passaten en gång på någon vecka fick polera bort vissa av insektsmärkena
 
Låter riktigt trevligt, vilken härlig glidare! Även hardttop!? Riktig nice.

Den "stora" motorn vad ligger den på

Ja, det blir nog en "terapi-bil" som man kan gå ner och putsa på när man behöver avreagera sig!

Den korta versionen:
-Porsche 356B T6 1600 från 1962 med matching numbers.
-Lilla motorn (60hk) (men vem faan har bråttom?)
-Såld ny i Tyskland, kom till Sverige för 4 år sedan.
-Totalrenoverad i Tyskland innan den kom till Sverige, inte till "mint" men till väldigt bra skick.
-Färg "Ivory" med blå skinnklädsel/cab
-Har även hardtop

:):):):):):):):):):)



Nej, det var inte jag. Dom kommer fram ur vintergömmorna över hela Sverige nu...
 
Jag kör bilen med högtryck efter varje körning om jag upptäcker mycket insekter på bilen :D. Har tvättat av bilen 3 ggr på 6 dagar nu.

Kommer ihåg att jag sket i att tvätta Passaten en gång på någon vecka fick polera bort vissa av insektsmärkena

Med andra ord ska du inte bygga ett garage, du ska bygga en tvätthall. :D
Jag är nog lika dan när jag har en bil jag bryr mig om så du är iof inte ensam. ;)
 
Fel plåtar eller någon som moddat den till att se ut som en m5?:)
Bra fråga!

Någon har då i alla fall bemödats sig med gälar, fälgar, m-paket exteriört och fullavgas. Kommer inte ihåg vad det var för färg på bromsoken fram. Har för mig att de är blåa på M5, bak ser inte ut att vara blåa i alla fall.
 
Bra fråga!

Någon har då i alla fall bemödats sig med gälar, fälgar, m-paket exteriört och fullavgas. Kommer inte ihåg vad det var för färg på bromsoken fram. Har för mig att de är blåa på M5, bak ser inte ut att vara blåa i alla fall.

Med tanke på förarens val av "parkeringsplats", den fina blå "bandanan" från Polisen på backspegeln och att plåtarna i detta fall säger Bmw 530D kan vi nog konstatera att bilen i fråga är en stulen M5. Folk som inte lärt sig skillnaden på mitt och ditt borde bli av med sina klåfingriga fingrar..
 
Dagens i lands problem:

Vilken bil kombi bilar är på G in förutom nedan? Byter q2 2017 men tiden går fort.

Audi kommer med ny A6
BMW kommer med ny 5:a
Volvo kommer med ny v90
E klass är kört, alldeles för dyr

344' att handla för.
 
Dagens i lands problem:

Vilken bil kombi bilar är på G in förutom nedan? Byter q2 2017 men tiden går fort.

Audi kommer med ny A6
BMW kommer med ny 5:a
Volvo kommer med ny v90
E klass är kört, alldeles för dyr

344' att handla för.
Ny Q5, Ny a5 coupe(brutalt snygg bil) visas 2 juni och efterföljs av sportback men vet ej när den släpps
A6 2017 fick en liten facelift så lite osäkert om den byts till 2018 modellen
 
Dagens i lands problem:

Vilken bil kombi bilar är på G in förutom nedan? Byter q2 2017 men tiden går fort.

Audi kommer med ny A6
BMW kommer med ny 5:a
Volvo kommer med ny v90
E klass är kört, alldeles för dyr

344' att handla för.
För dina 8 basbelopp eller vad det nu är får du
-en väldigt naken A6a med framhjulsdrift, manuell låda och tygklädsel. Kanske dragkrok om du ber snällt.
-en trist naken 520d
-en rätt basic V90, förmodligen

eller

-en Passat med valfri spis och rätt mycket utrustning som gör den åtminstone hyggligt kul.
-Skoda superb med mycket lullull
-Ford Mondeo, fullsmetad.


Vad är fyra ringar i nosen värt?
 
För dina 8 basbelopp eller vad det nu är får du
-en väldigt naken A6a med framhjulsdrift, manuell låda och tygklädsel. Kanske dragkrok om du ber snällt.
-en trist naken 520d
-en rätt basic V90, förmodligen

eller

-en Passat med valfri spis och rätt mycket utrustning som gör den åtminstone hyggligt kul.
-Skoda superb med mycket lullull
-Ford Mondeo, fullsmetad.


Vad är fyra ringar i nosen värt?
Mycket landsväg motorväg kan vars till audins fördel pga av den fullsmetade isoleringen. Min nuvarande W212 suger röv när det gäller ljudnivå.

Skodan ligger dock bättre till än audin pga utrustningen men lider av vägljudet. Mondeon har jag aldrig ens suttit i, kanske läge att googla lite Ford i helgen!
 
  • Like
Reactions: par
Var ute på en efterlängtad provkörning idag. Kluven, mycket kluven. Nu kommer jag låta som en såndär fanboy som bara måste försvara sitt val.. Men fan, vill ju älska M2:an. Den är grym, utan tvekan.. Men.

Ska understryka att det var en ytterst snäll provkörning varvtalsmässigt, bilen hade väl gått typ 10 mil. Höll mig under 4,5k, fattar själv att det är över det motorn verkligen vaknar till liv. Motorn har jag verkligen inget att klaga på heller, bara resten ;)

Satan, vilket vägljud! Mich PSS är verkligen inte tysta, och konstigt nog upplevdes vindbruset som markant högre än i 235:an. Hur det går till fattar inte jag, men både jag och brorsan reagerade på ljudnivån.

Komforten blir givetvis lidande även fjädringsmässigt, men där får man nåt ut av det.. Väghållning! Grym sådan, bilen känns lätt och agil, en känsla jag ofta saknat i nyare BMW. Frågan är bara om den är så mycket bättre än komfortförlusten, 235:an är inte heeelt hopplös heller med adaptiva chassit.

Jag skulle nog önska mer, mer extremt. M2 CSL, typ. Skulle inte ha några som helst problem att skippa än mer komfort då, när det inte ens försöker vara en kompromiss. Nu blir jag mest kluven, det sista jag trodde jag skulle vara.

Går inte komma undan att det är coolt med en bil som får bug splats på bakskärmarna, dock :D

För övrigt kommer M240i/xi till modellårsskiftet. 335-340 hästar säger ryktena. Facelift kommer senare, så när jag ska byta borde LCI M240 vara aktuellt. Till *40-motorn finns ett M sound & performance kit, då får man 360 hästar med fulla garantier. Ska förhoppningsvis ut och prova en 440 Grand Coupé med det kittet nästa vecka, ÅF'en håller på och ställer iordning en sådan.
Med det i 2-serien blir verkligen valet svårt. Möjligheten till xdrive uppskattas, och som det är nu skulle jag nog hellre långköra med Fiat Fiorinon i firman än M2:an. Komfortmässigt, that is, strikt det :D

M2:an är verkligen ingen dum bil, men en rejäl provkörning i M235/M240 och ordentlig självransakan över prioriteringarna rekommenderas, speciellt med väntetider snudd på Daytona-nivå för M2.

image.jpeg

image.jpeg
 
Var ute på en efterlängtad provkörning idag. Kluven, mycket kluven. Nu kommer jag låta som en såndär fanboy som bara måste försvara sitt val.. Men fan, vill ju älska M2:an. Den är grym, utan tvekan.. Men.

Ska understryka att det var en ytterst snäll provkörning varvtalsmässigt, bilen hade väl gått typ 10 mil. Höll mig under 4,5k, fattar själv att det är över det motorn verkligen vaknar till liv. Motorn har jag verkligen inget att klaga på heller, bara resten ;)

Satan, vilket vägljud! Mich PSS är verkligen inte tysta, och konstigt nog upplevdes vindbruset som markant högre än i 235:an. Hur det går till fattar inte jag, men både jag och brorsan reagerade på ljudnivån.

Komforten blir givetvis lidande även fjädringsmässigt, men där får man nåt ut av det.. Väghållning! Grym sådan, bilen känns lätt och agil, en känsla jag ofta saknat i nyare BMW. Frågan är bara om den är så mycket bättre än komfortförlusten, 235:an är inte heeelt hopplös heller med adaptiva chassit.

Jag skulle nog önska mer, mer extremt. M2 CSL, typ. Skulle inte ha några som helst problem att skippa än mer komfort då, när det inte ens försöker vara en kompromiss. Nu blir jag mest kluven, det sista jag trodde jag skulle vara.

Går inte komma undan att det är coolt med en bil som får bug splats på bakskärmarna, dock :D

För övrigt kommer M240i/xi till modellårsskiftet. 335-340 hästar säger ryktena. Facelift kommer senare, så när jag ska byta borde LCI M240 vara aktuellt. Till *40-motorn finns ett M sound & performance kit, då får man 360 hästar med fulla garantier. Ska förhoppningsvis ut och prova en 440 Grand Coupé med det kittet nästa vecka, ÅF'en håller på och ställer iordning en sådan.
Med det i 2-serien blir verkligen valet svårt. Möjligheten till xdrive uppskattas, och som det är nu skulle jag nog hellre långköra med Fiat Fiorinon i firman än M2:an. Komfortmässigt, that is, strikt det :D

M2:an är verkligen ingen dum bil, men en rejäl provkörning i M235/M240 och ordentlig självransakan över prioriteringarna rekommenderas, speciellt med väntetider snudd på Daytona-nivå för M2.

image.jpeg

image.jpeg

Jäklar vilken bil! Tack för bilderna har min skäl inte hängt med på den Bavariska biten de senaste åren. Måste in och läsa autopower i helgen.... Vill vara 20 igen, en liten stund bara.
 
Jäklar vilken bil! Tack för bilderna har min skäl inte hängt med på den Bavariska biten de senaste åren. Måste in och läsa autopower i helgen.... Vill vara 20 igen, en liten stund bara.

Har inte autopower dött ut, typ? Trodde det var bimmerpost med 789 underforum som gällde nu.

Lirka lite med nån ÅF i närheten om dom har en inne, den är väl värd besväret att övertyga dom om att du måste provköra ;)
 
Mycket landsväg motorväg kan vars till audins fördel pga av den fullsmetade isoleringen. Min nuvarande W212 suger röv när det gäller ljudnivå.

Skodan ligger dock bättre till än audin pga utrustningen men lider av vägljudet. Mondeon har jag aldrig ens suttit i, kanske läge att googla lite Ford i helgen!
Jag kör en rätt fullsmetad Passat Alltrack GTS med 240hk diesel. Du får en rätt vettig kombi för din budget om du väljer en vanlig Passat, kanske R-Line med 190hk. Tex DSG, 4-motion, skinnklädsel, adaptiv farthållare, dieselvärmare, krok och vettiga strålkastare borde gå in under budget.
Innan jag bestämde mig kikade jag på både A6 och BMW 520. Även med min budget tyckte jag dessa blev för snikna.

Min granne kör en ny Mondeo och den är rätt trevlig. Ingen Passat och absolut inte någon Audi men tyst och mysig att åka i. Mycket bil för pengarna och har ryckt upp sig sedan förra generationen.
 
Ska understryka att det var en ytterst snäll provkörning varvtalsmässigt, bilen hade väl gått typ 10 mil. Höll mig under 4,5k, fattar själv att det är över det motorn verkligen vaknar till liv. Motorn har jag verkligen inget att klaga på heller, bara resten ;)

Satan, vilket vägljud! Mich PSS är verkligen inte tysta, och konstigt nog upplevdes vindbruset som markant högre än i 235:an. Hur det går till fattar inte jag, men både jag och brorsan reagerade på ljudnivån.

image.jpeg

image.jpeg

Kul att du varit ute i m2an!
Ang ljudnivån tvivlar jag starkt att det är mpss däcken. Dessa har jag kört mkt i golf r, rs4 samt rs6. Det är ett däck som inte låter så spec högt. MPSC1/2 däremot där lär det låta betydligt mer.
Konstigt att ni båda tycker den är högljudd, den verkar ju inte vara toklättad. Vad väger den in på 1500kg!? jag tänker måste ju vara rätt mkt isolering i den ändå?
Sen ang gasandet, min uppfattning är att moderna nyproducerade bilar med hög till mkt hög effekt tål full belasting från fabrik, så gasa på bara så länge det är arbetstemp i oljan!
 
Tillbaka
Topp