• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Bra fråga!

Någon har då i alla fall bemödats sig med gälar, fälgar, m-paket exteriört och fullavgas. Kommer inte ihåg vad det var för färg på bromsoken fram. Har för mig att de är blåa på M5, bak ser inte ut att vara blåa i alla fall.

Tror inte heller det finns någon vettig människa som inte beställer shadowline till en M5.
 
Med tanke på förarens val av "parkeringsplats", den fina blå "bandanan" från Polisen på backspegeln och att plåtarna i detta fall säger Bmw 530D kan vi nog konstatera att bilen i fråga är en stulen M5. Folk som inte lärt sig skillnaden på mitt och ditt borde bli av med sina klåfingriga fingrar..

Tror faktiskt på 530. Finns gott om dekaltrimmade bimmers.
Saknar, som sagt, blå ok och (svårt/omöjligt att se iofs) borrade skivor.
Därmed inte sagt att lagens långa arm inte varit där och prejat - men bandanan hamnar väl där oavsett vad som föranledde kraschen?
 
Kul att du varit ute i m2an!
Ang ljudnivån tvivlar jag starkt att det är mpss däcken. Dessa har jag kört mkt i golf r, rs4 samt rs6. Det är ett däck som inte låter så spec högt. MPSC1/2 däremot där lär det låta betydligt mer.
Konstigt att ni båda tycker den är högljudd, den verkar ju inte vara toklättad. Vad väger den in på 1500kg!? jag tänker måste ju vara rätt mkt isolering i den ändå?
Sen ang gasandet, min uppfattning är att moderna nyproducerade bilar med hög till mkt hög effekt tål full belasting från fabrik, så gasa på bara så länge det är arbetstemp i oljan!

Nu har jag ju bytt till Eagle F1 non-RFT på 235:an när jag slängde på BBS-fälgarna, dom är tystare än RFT-orginalen. Men ändå, även med det som referens, MPSS bullrade rejält på M2:an. En hel del av oväsenet var utan tvekan från däcken. Hört samma från en bekant som kör flånkans ny M3, den borde ju rimligtvis ha samma däck från fabrik.

Fick inte intrycket av att M2:an är jättelätt fysiskt, ingen koll på skillnaden. Chassisättningen är hårdare, och bussningarna känns spontant (och fullt rimligt) styvare. Just bussningar kan ju göra en hel del för hur mycket ljud som fortplantar sig från hjulupphängning till kaross.
Känslan är dock "lättare", mer agil. Mycket lyckad chassisättning ur det perspektivet.

BMW rekommenderar fortfarande inkörning, samma på 235:an faktiskt. Motorstyrningen loggar. Nu var det önskemål från säljaren, fick låna bilen en sväng innan den skulle in i hallen igen. Inte ute som ren demobil än, just för att den inte är inkörd. Det respekterar jag givetvis, har en känsla att det kommer bjudas möjlighet att testa M2 under betydligt tuffare förhållanden framöver.
 
Nu har jag ju bytt till Eagle F1 non-RFT på 235:an när jag slängde på BBS-fälgarna, dom är tystare än RFT-orginalen. Men ändå, även med det som referens, MPSS bullrade rejält på M2:an. En hel del av oväsenet var utan tvekan från däcken. Hört samma från en bekant som kör flånkans ny M3, den borde ju rimligtvis ha samma däck från fabrik.

Fick inte intrycket av att M2:an är jättelätt fysiskt, ingen koll på skillnaden. Chassisättningen är hårdare, och bussningarna känns spontant (och fullt rimligt) styvare. Just bussningar kan ju göra en hel del för hur mycket ljud som fortplantar sig från hjulupphängning till kaross.
Känslan är dock "lättare", mer agil. Mycket lyckad chassisättning ur det perspektivet.

BMW rekommenderar fortfarande inkörning, samma på 235:an faktiskt. Motorstyrningen loggar. Nu var det önskemål från säljaren, fick låna bilen en sväng innan den skulle in i hallen igen. Inte ute som ren demobil än, just för att den inte är inkörd. Det respekterar jag givetvis, har en känsla att det kommer bjudas möjlighet att testa M2 under betydligt tuffare förhållanden framöver.

Har för mig att M2 väger något kilo under 1500kg. Har även för mig att den väger mer än m235i
 
Har för mig att M2 väger något kilo under 1500kg. Har även för mig att den väger mer än m235i

Min väger 1645 faktiskt vikt enligt Bilregistret, vilket inkluderar fullt/driftsklart av vätskor och förare. Så 1575 fulltankad utan förare, vill minnas att en bilregistersförare är 70 kg.

Då är det xdrive och aut, men utan soltak och elstolar. Så precis under 1500 med manuell, utan soltak och sådant låter fullt rimligt.
 
Har för mig att M2 väger något kilo under 1500kg. Har även för mig att den väger mer än m235i

Enligt uppgift så väger den tankad och klar runt 1560 kg (varför är nya bilar så tunga - ogillar - starkt) och jämfört med t.ex. en M4 som har 60 hästar mer och bara väger 35 kg mer så känns M2an inte så kul på papperet.

Men jag misstänker att M2ans storhet sitter någon annanstans än i HK/KG.

..och så är det ju en viss prisskillnad.
 
Var tvungen att kolla :D

image.png
image.png








Min väger 1645 faktiskt vikt enligt Bilregistret, vilket inkluderar fullt/driftsklart av vätskor och förare. Så 1575 fulltankad utan förare, vill minnas att en bilregistersförare är 70 kg.

Då är det xdrive och aut, men utan soltak och elstolar. Så precis under 1500 med manuell, utan soltak och sådant låter fullt rimligt.

Enligt uppgift så väger den tankad och klar runt 1560 kg (varför är nya bilar så tunga - ogillar - starkt) och jämfört med t.ex. en M4 som har 60 hästar mer och bara väger 35 kg mer så känns M2an inte så kul på papperet.

Men jag misstänker att M2ans storhet sitter någon annanstans än i HK/KG.

..och så är det ju en viss prisskillnad.
 
Blev inte någon ny/nyare bil för mamma. Bettan, en Audi 100 från 1990, rullade igenom besiktningen utan minsta anmärkning efter att ha varmkört katten. Bra men tråkigt... :)

Tror faktiskt på 530. Finns gott om dekaltrimmade bimmers.
Saknar, som sagt, blå ok och (svårt/omöjligt att se iofs) borrade skivor.
Därmed inte sagt att lagens långa arm inte varit där och prejat - men bandanan hamnar väl där oavsett vad som föranledde kraschen?

Det är nog möjligt att det är en 530D med. Är ju högst spekulativt utan att ha sett bilen själv och bilderna är inte de bästa för att avgöra det. Fälgarna är dock "rätt" för en M5 men som sagt, det är högst spekulativt men jag sätter ändå en tunna skit på att det är (var) en M5a. :)
 
När plugget är som jobbigast och man får ett samtal från farsan 120 mil söderut hemma i Småland: "Tänkte bara säga att din Alfa är nybesiktigad, så det är bara att dra ut och köra när du kommer hem!"
Senast denna bil var besiktigad var för flera år sedan. Jag köpte bilen som ett renoveringsobjekt för ca två år sedan, och har grejat med den så ofta jag har varit hemma från plugget i Luleå. Den senaste tiden har bilen stått på verkstad för det sista finliret, men nu ÄNTLIGEN är den körklar och nybesiktigad!!
 
Mycket landsväg motorväg kan vars till audins fördel pga av den fullsmetade isoleringen. Min nuvarande W212 suger röv när det gäller ljudnivå.

Skodan ligger dock bättre till än audin pga utrustningen men lider av vägljudet. Mondeon har jag aldrig ens suttit i, kanske läge att googla lite Ford i helgen!

Då har du inte missat något sämre bilar än Ford är svårt att hitta.. bemöda dig inte ens att prova... :)
 
Låter som dina erfarenheter (som så många gånger kring märket) kommer av nån Escort i mitten av 80-talet
Hehe nej då lite för ung för att ha erfarenheter från bilar då :) Mina kommer från nästan helt nya bilar då vi har några på jobbet. Jag blev nästan imponerad första gången jag körde den hur dåliga de är. Inredningen tar nog fan priset.. Säkert billiga men men..
 
Hehe nej då lite för ung för att ha erfarenheter från bilar då :) Mina kommer från nästan helt nya bilar då vi har några på jobbet. Jag blev nästan imponerad första gången jag körde den hur dåliga de är. Inredningen tar nog fan priset.. Säkert billiga men men..
...och du pratar om Mondeo? Ford har rätt stora variationer mellan modellerna. Visst är inte heller Mondeo i klass med MB men anmärkningsvärt dåliga är de inte.
 
Enligt uppgift så väger den tankad och klar runt 1560 kg (varför är nya bilar så tunga - ogillar - starkt) och jämfört med t.ex. en M4 som har 60 hästar mer och bara väger 35 kg mer så känns M2an inte så kul på papperet.

Men jag misstänker att M2ans storhet sitter någon annanstans än i HK/KG.

..och så är det ju en viss prisskillnad.
Håller med tillfullo.
Gillar nya golf gti clubsport s. Vikt 1280. Ns fullvarv 7.49 varken m2 eller m3/m4 hänger med där gissar jag.
 
Javisst. Men uttalandet "sämre bilar är svårt att hitta" är fortfarande helt fel även om du generaliserar.
Vad är "bra bilar" enl dig? Det som byggs i Ingolstadt och München?
 
Hehe. Min Passat Alltrack är väl närmast att jämställa med en VW Transporter då. Även om den inte lastar lika mycket.
image.jpg

Ingen av dem är iaf Ford... :D

Är du nöjd med Passaten? Vi hade en tidigare som vi var hyfsat missnöjda med, iofs hade vi grymt trist set up med gas/bensin och DSG, men shit vad svampig och trist den var...klart tveksam.
 
Ingen av dem är iaf Ford... :D

Är du nöjd med Passaten? Vi hade en tidigare som vi var hyfsat missnöjda med, iofs hade vi grymt trist set up med gas/bensin och DSG, men shit vad svampig och trist den var...klart tveksam.
Än så länge är jag nöjd. Det är i mitt tycke väldigt stor skillnad mellan senaste generationen och den föregående även om det är till synes en evolution och ingen revolution. Kupéutrymmen, materialval och ljudnivå har förbättrats.
Man bör nog sikta på ett vettigt utrustningspaket med t ex skinn och lite annat.
Nu är ju just min bil en crossover och inte tänkt till banracing, men svampig är den absolut inte. Däremot är det stor skillnad beroende på hur det dynamiska chassit är satt.
Väljer man vanliga Passat GTS ingår ju detta och den är nog stram nog för de flesta.
Jag har en rätt diger utrustningslista men det som jag upplever som riktig lyx jmf med min tidigare Passat B7 TDI177 är
- ErgoComfort-stolarna, passar mig bra.
- active info display
- 240hk biturbo, inte jämförbart med Audis dieselsexa men rätt rå ändå för biltypen. Vill man ha mer drag är det sexcylindrigt som gäller.
- dynamiska chassit
- Full LED med dynamisk/auto helljus
- ACC och övriga driver support funktioner
Samt lite onödig lyx som panoramasoltak, Navi och dynaudio-stereo.

Men visst, min spec kostar som en rätt ok Audi A6 med automat, värmare, alcantara och drag. Audin är fin men det var något jag inte gillade. Gubbstämpeln kanske. :)
Nästa gång det blir byte hoppas jag att Audi har ett trevligt alternativ på plats.
 
Än så länge är jag nöjd. Det är i mitt tycke väldigt stor skillnad mellan senaste generationen och den föregående även om det är till synes en evolution och ingen revolution. Kupéutrymmen, materialval och ljudnivå har förbättrats.
Man bör nog sikta på ett vettigt utrustningspaket med t ex skinn och lite annat.
Nu är ju just min bil en crossover och inte tänkt till banracing, men svampig är den absolut inte. Däremot är det stor skillnad beroende på hur det dynamiska chassit är satt.
Väljer man vanliga Passat GTS ingår ju detta och den är nog stram nog för de flesta.
Jag har en rätt diger utrustningslista men det som jag upplever som riktig lyx jmf med min tidigare Passat B7 TDI177 är
- ErgoComfort-stolarna, passar mig bra.
- active info display
- 240hk biturbo, inte jämförbart med Audis dieselsexa men rätt rå ändå för biltypen. Vill man ha mer drag är det sexcylindrigt som gäller.
- dynamiska chassit
- Full LED med dynamisk/auto helljus
- ACC och övriga driver support funktioner
Samt lite onödig lyx som panoramasoltak, Navi och dynaudio-stereo.

Men visst, min spec kostar som en rätt ok Audi A6 med automat, värmare, alcantara och drag. Audin är fin men det var något jag inte gillade. Gubbstämpeln kanske. :)
Nästa gång det blir byte hoppas jag att Audi har ett trevligt alternativ på plats.

Våran var en rätt basic 2012/13. Skinn och bra utrustningsnivå men rätt stram och miljöinriktad i övrigt (nåt businesspaket typ). Stram och hög kvalitetsfinish men pisstrist för att vara helt ärlig. Upplevde dock motorn och utväxlingen i stadstrafik som "blurrig" när man körde den på bensin, den gick helt klart bättre på gas. Sen var den sjukt svampig vid långfärd... När vi bytte så köpte min fru en Skoda Octavia istället, upplever den som en klart bättre bil i körkänsla och komfort.

Övervägde ett tag att köpa en Superb till mig också men det föll på att det dök upp helt andra bilbehov, annars tycker jag att Superben är ett grymt köp, åtminstone för oss som egentligen inte bryr oss så mycket om bil... :)
 
Var ute på en efterlängtad provkörning idag. Kluven, mycket kluven. Nu kommer jag låta som en såndär fanboy som bara måste försvara sitt val.. Men fan, vill ju älska M2:an. Den är grym, utan tvekan.. Men.

Ska understryka att det var en ytterst snäll provkörning varvtalsmässigt, bilen hade väl gått typ 10 mil. Höll mig under 4,5k, fattar själv att det är över det motorn verkligen vaknar till liv. Motorn har jag verkligen inget att klaga på heller, bara resten ;)

Satan, vilket vägljud! Mich PSS är verkligen inte tysta, och konstigt nog upplevdes vindbruset som markant högre än i 235:an. Hur det går till fattar inte jag, men både jag och brorsan reagerade på ljudnivån.

Komforten blir givetvis lidande även fjädringsmässigt, men där får man nåt ut av det.. Väghållning! Grym sådan, bilen känns lätt och agil, en känsla jag ofta saknat i nyare BMW. Frågan är bara om den är så mycket bättre än komfortförlusten, 235:an är inte heeelt hopplös heller med adaptiva chassit.

Jag skulle nog önska mer, mer extremt. M2 CSL, typ. Skulle inte ha några som helst problem att skippa än mer komfort då, när det inte ens försöker vara en kompromiss. Nu blir jag mest kluven, det sista jag trodde jag skulle vara.

Går inte komma undan att det är coolt med en bil som får bug splats på bakskärmarna, dock :D

För övrigt kommer M240i/xi till modellårsskiftet. 335-340 hästar säger ryktena. Facelift kommer senare, så när jag ska byta borde LCI M240 vara aktuellt. Till *40-motorn finns ett M sound & performance kit, då får man 360 hästar med fulla garantier. Ska förhoppningsvis ut och prova en 440 Grand Coupé med det kittet nästa vecka, ÅF'en håller på och ställer iordning en sådan.
Med det i 2-serien blir verkligen valet svårt. Möjligheten till xdrive uppskattas, och som det är nu skulle jag nog hellre långköra med Fiat Fiorinon i firman än M2:an. Komfortmässigt, that is, strikt det :D

M2:an är verkligen ingen dum bil, men en rejäl provkörning i M235/M240 och ordentlig självransakan över prioriteringarna rekommenderas, speciellt med väntetider snudd på Daytona-nivå för M2.

image.jpeg

image.jpeg

Vad kul!
Har också kört en med DCT för några veckor sedan. Den hade gått lite längre så jag körde den väldigt hårt.
Mina intryck är att den går märkbart bättre än en M235 men inte mer än vad man kan förvänta sig av +45hk. M235 är redan en snabb bil, ingen tvekan.
Chassie och väghållning, bromsar och styrning samt motorljud är de största skillnaderna tycker jag. Till M2:ans fördel så klart. Den känns mer som en sportbil än en snabb "standardbil" om du förstår vad jag menar.
Dock är den väldigt hård och som du säger väldigt bullrig.
Bmw bantade den(ja, fortf för tung) med bla 10kg ljudisolering.
Michelin PSS är inte bullriga däck utan det är bilen som är bullrig.

Har ännu inte fått en produktionsvecka på min M2 så jag kommer ta ut en ny Focus RS över sommaren för att sedan sälja innan M2:an dyker upp.

M240 kommer säkerligen vara jämnsnabb rakt fram men det är ju knappast enbart det som M-bilar handlar om. Det är väl tur det finns alternativ :)

Mvh
 
Kul att du varit ute i m2an!
Ang ljudnivån tvivlar jag starkt att det är mpss däcken. Dessa har jag kört mkt i golf r, rs4 samt rs6. Det är ett däck som inte låter så spec högt. MPSC1/2 däremot där lär det låta betydligt mer.
Konstigt att ni båda tycker den är högljudd, den verkar ju inte vara toklättad. Vad väger den in på 1500kg!? jag tänker måste ju vara rätt mkt isolering i den ändå?
Sen ang gasandet, min uppfattning är att moderna nyproducerade bilar med hög till mkt hög effekt tål full belasting från fabrik, så gasa på bara så länge det är arbetstemp i oljan!
Håller med, PSS är inte bullriga utan det är bilen som är dåligt isolerad. Man bantade den med 10kg ljudisolering tydligen.
Hade gärna fått lämnat kvar lite för min del, särskolt runt bakre hjulhusen :/
 
Tillbaka
Topp