Var ute på en efterlängtad provkörning idag. Kluven, mycket kluven. Nu kommer jag låta som en såndär fanboy som bara måste försvara sitt val.. Men fan, vill ju älska M2:an. Den är grym, utan tvekan.. Men.
Ska understryka att det var en ytterst snäll provkörning varvtalsmässigt, bilen hade väl gått typ 10 mil. Höll mig under 4,5k, fattar själv att det är över det motorn verkligen vaknar till liv. Motorn har jag verkligen inget att klaga på heller, bara resten
Satan, vilket vägljud! Mich PSS är verkligen inte tysta, och konstigt nog upplevdes vindbruset som markant högre än i 235:an. Hur det går till fattar inte jag, men både jag och brorsan reagerade på ljudnivån.
Komforten blir givetvis lidande även fjädringsmässigt, men där får man nåt ut av det.. Väghållning! Grym sådan, bilen känns lätt och agil, en känsla jag ofta saknat i nyare BMW. Frågan är bara om den är så mycket bättre än komfortförlusten, 235:an är inte heeelt hopplös heller med adaptiva chassit.
Jag skulle nog önska mer, mer extremt. M2 CSL, typ. Skulle inte ha några som helst problem att skippa än mer komfort då, när det inte ens försöker vara en kompromiss. Nu blir jag mest kluven, det sista jag trodde jag skulle vara.
Går inte komma undan att det är coolt med en bil som får bug splats på bakskärmarna, dock
För övrigt kommer M240i/xi till modellårsskiftet. 335-340 hästar säger ryktena. Facelift kommer senare, så när jag ska byta borde LCI M240 vara aktuellt. Till *40-motorn finns ett M sound & performance kit, då får man 360 hästar med fulla garantier. Ska förhoppningsvis ut och prova en 440 Grand Coupé med det kittet nästa vecka, ÅF'en håller på och ställer iordning en sådan.
Med det i 2-serien blir verkligen valet svårt. Möjligheten till xdrive uppskattas, och som det är nu skulle jag nog hellre långköra med Fiat Fiorinon i firman än M2:an. Komfortmässigt, that is, strikt det
M2:an är verkligen ingen dum bil, men en rejäl provkörning i M235/M240 och ordentlig självransakan över prioriteringarna rekommenderas, speciellt med väntetider snudd på Daytona-nivå för M2.