• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Vad kul!
Har också kört en med DCT för några veckor sedan. Den hade gått lite längre så jag körde den väldigt hårt.
Mina intryck är att den går märkbart bättre än en M235 men inte mer än vad man kan förvänta sig av +45hk. M235 är redan en snabb bil, ingen tvekan.
Chassie och väghållning, bromsar och styrning samt motorljud är de största skillnaderna tycker jag. Till M2:ans fördel så klart. Den känns mer som en sportbil än en snabb "standardbil" om du förstår vad jag menar.
Dock är den väldigt hård och som du säger väldigt bullrig.
Bmw bantade den(ja, fortf för tung) med bla 10kg ljudisolering.
Michelin PSS är inte bullriga däck utan det är bilen som är bullrig.

Har ännu inte fått en produktionsvecka på min M2 så jag kommer ta ut en ny Focus RS över sommaren för att sedan sälja innan M2:an dyker upp.

M240 kommer säkerligen vara jämnsnabb rakt fram men det är ju knappast enbart det som M-bilar handlar om. Det är väl tur det finns alternativ :)

Mvh

Har vissa förhoppningar/drömmar om att få testa M2 på bana till hösten eller i värsta fall nästa år, där borde den komma till sin rätt.

Helt olika bilar, helt olika syften och prioriteringar. För mig hade den gärna fått vara lite vildare ändå, om jag ändå ska ge upp komforten. Men jag hade inte vantrivts om jag också hade stått på väntelistan ;)

Styrningen är något vassare, men det är nog ändå där jag märkte minst skillnad. Största skillnaden ligger helt klart i 235:ans RFT-däck, bytet till vanliga och lättare hjul gjorde rejäl skillnad på min. 235 fram, 255 bak, så -10mm mot M2:ans setup. Blev klart vassare, en riktigt trevlig förbättring! Valde att inte gå på superprestandadäck, då jag kommer hålla den på väg och inte bana, men typ MPSS hade säkert gjort ytterligare lite till. Eagle F1 är en vettig kompromiss, som gick att få till väldigt rätt pris.
 
Jag har för mig att jag sett någon här rattar nyaste Clio RS vilket är en sjysst bil men nu har Renault Sport gjort något helt bonkers!


Megane R26 motorn i en Clio och sen har de skippat automaten vilket ger närmast identisk vikt mot tidigare motorpaket! :woot:
 
Jag har för mig att jag sett någon här rattar nyaste Clio RS vilket är en sjysst bil men nu har Renault Sport gjort något helt bonkers!


Megane R26 motorn i en Clio och sen har de skippat automaten vilket ger närmast identisk vikt mot tidigare motorpaket! :woot:

Jag som rattar Nya Clio R.S. Trophy. Det går heta diskussioner om Renault Clio R.S. 16 i Renault gruppen på FB, verkar som en helt galen bil. Motorn är inte från Megane R26 utan den nya 2liters motorn som sitter i Renault Megane R.S. Trophy-R som va den brutalaste tills denna kom ;)
Förhoppningsvis så kommer den aldrig till ÅF i sverige för jag har inte råd att byta in en 4 månader gammal bil :D
 
Jag som rattar Nya Clio R.S. Trophy. Det går heta diskussioner om Renault Clio R.S. 16 i Renault gruppen på FB, verkar som en helt galen bil. Motorn är inte från Megane R26 utan den nya 2liters motorn som sitter i Renault Megane R.S. Trophy-R som va den brutalaste tills denna kom ;)
Förhoppningsvis så kommer den aldrig till ÅF i sverige för jag har inte råd att byta in en 4 månader gammal bil :D

My bad!
Är långt ifrån insatt i Renault världen. Inte heller läskunnig men det var inte någon nyhet som dyslektiker. :facepalm: Dock MÅSTE den ju komma till Sverige så jag kan köpa och då röra om i bensinen själv. :)
 
  • Like
Reactions: M3a
Audi Rs6 V10
image.jpeg
 
He he, det är som att vara 18-år igen och jag köpte min första bil, en VW Scirocco. :)

image.jpeg


Nu är fälg+däck 99% bestämt. Blir klassiska Vossen CV-3R i silver 9x20 fram och 10,5x20 bak med 255/30x20 respektive 305/25x20. Tar dock dryga veckan i leveranstid. Bild på en SL63 nedan med denna kombo.
image.jpeg


Precis fått hem lowering links från UK och ordnat med nya cambelbultar för att få lite justermån på framvagnen efter c:a 15 mm sänkning.

Skall bättre på insugesbiten en aning. Har redan 82 mm spjällhus men skall komplettera med detta nedan så kompressorn får lite extra andning.
image.jpeg


Bilen har redan det mesta som är resonabelt prissmässigt när det kommer till modifikationer för lite mer drag, headers, 3" avgas, uppdaterad kylning med Johnson CM90 pump och extra värmeväxlare, portning kompressor ingångs- och utgångskanaler, kompressorrem och spännrulle, ECU/TCU mm.

Det jag funderar på är ett Meisterschaft system sista biten från dämparen och ut för lite extra riv. Förbannat dyrt bara.

Har vi någon initierad Mercamoddare härinne så skicka gärna ett PM.:)

/gustav
 
He he, det är som att vara 18-år igen och jag köpte min första bil, en VW Scirocco. :)

image.jpeg


Nu är fälg+däck 99% bestämt. Blir klassiska Vossen CV-3R i silver 9x20 fram och 10,5x20 bak med 255/30x20 respektive 305/25x20. Tar dock dryga veckan i leveranstid. Bild på en SL63 nedan med denna kombo.
image.jpeg


Precis fått hem lowering links från UK och ordnat med nya cambelbultar för att få lite justermån på framvagnen efter c:a 15 mm sänkning.

Skall bättre på insugesbiten en aning. Har redan 82 mm spjällhus men skall komplettera med detta nedan så kompressorn får lite extra andning.
image.jpeg


Bilen har redan det mesta som är resonabelt prissmässigt när det kommer till modifikationer för lite mer drag, headers, 3" avgas, uppdaterad kylning med Johnson CM90 pump och extra värmeväxlare, portning kompressor ingångs- och utgångskanaler, kompressorrem och spännrulle, ECU/TCU mm.

Det jag funderar på är ett Meisterschaft system sista biten från dämparen och ut för lite extra riv. Förbannat dyrt bara.

Har vi någon initierad Mercamoddare härinne så skicka gärna ett PM.:)

/gustav
Snyggt Gustav, stort grattis.
Står LarsK för fälgarna?
 
He he, det är som att vara 18-år igen och jag köpte min första bil, en VW Scirocco. :)

image.jpeg


Nu är fälg+däck 99% bestämt. Blir klassiska Vossen CV-3R i silver 9x20 fram och 10,5x20 bak med 255/30x20 respektive 305/25x20. Tar dock dryga veckan i leveranstid. Bild på en SL63 nedan med denna kombo.

Precis fått hem lowering links från UK och ordnat med nya cambelbultar för att få lite justermån på framvagnen efter c:a 15 mm sänkning.

/gustav

Kul!
Får man fråga vad det är för sorts camberbultar du hittat? MB orginal eller är det några specialare? Jag har lite pill med cambern fram på min W209 men det finna bara exentriska bussningar så man får inte så mycket camber via dom.. :(
 
Kul!
Får man fråga vad det är för sorts camberbultar du hittat? MB orginal eller är det några specialare? Jag har lite pill med cambern fram på min W209 men det finna bara exentriska bussningar så man får inte så mycket camber via dom.. :(
Det är bara MB's egna. Det kommer sannolikt inte att räcka för att få till det perfekt, men förhoppningsvis inte skitdåligt. De som sitter original på min går ej att justera någonting alls. Dessa nyare original MB har iaf liten justermån. I värsta fall får man byta till andra grejer men det tänkta jag undvika den här sommaren.

/gustav
 
Det är bara MB's egna. Det kommer sannolikt inte att räcka för att få till det perfekt, men förhoppningsvis inte skitdåligt. De som sitter original på min går ej att justera någonting alls. Dessa nyare original MB har iaf liten justermån. I värsta fall får man byta till andra grejer men det tänkta jag undvika den här sommaren.

/gustav

Tror du har samma lösning som mig med andra ord. En exentrisk bussning och sen en bult som gör att man kan välja på tre lägen. Behöver du valsa skärmkanterna har jag en vals du gärna får låna men jag tar inget ansvar för utfallet. ;)
 
He he, det är som att vara 18-år igen och jag köpte min första bil, en VW Scirocco. :)

image.jpeg


Nu är fälg+däck 99% bestämt. Blir klassiska Vossen CV-3R i silver 9x20 fram och 10,5x20 bak med 255/30x20 respektive 305/25x20. Tar dock dryga veckan i leveranstid. Bild på en SL63 nedan med denna kombo.
image.jpeg


Precis fått hem lowering links från UK och ordnat med nya cambelbultar för att få lite justermån på framvagnen efter c:a 15 mm sänkning.

Skall bättre på insugesbiten en aning. Har redan 82 mm spjällhus men skall komplettera med detta nedan så kompressorn får lite extra andning.
image.jpeg


Bilen har redan det mesta som är resonabelt prissmässigt när det kommer till modifikationer för lite mer drag, headers, 3" avgas, uppdaterad kylning med Johnson CM90 pump och extra värmeväxlare, portning kompressor ingångs- och utgångskanaler, kompressorrem och spännrulle, ECU/TCU mm.

Det jag funderar på är ett Meisterschaft system sista biten från dämparen och ut för lite extra riv. Förbannat dyrt bara.

Har vi någon initierad Mercamoddare härinne så skicka gärna ett PM.:)

/gustav

Rekommenderar denna grupp på FB. https://www.facebook.com/groups/69388070001/?fref=ts

Det de inte kan om M113K är inte värt att veta. Jag kör också M113K men min är dock original och ska så förbli. :)
 
He he, det är som att vara 18-år igen och jag köpte min första bil, en VW Scirocco. :)

image.jpeg


Nu är fälg+däck 99% bestämt. Blir klassiska Vossen CV-3R i silver 9x20 fram och 10,5x20 bak med 255/30x20 respektive 305/25x20. Tar dock dryga veckan i leveranstid. Bild på en SL63 nedan med denna kombo.
image.jpeg


Precis fått hem lowering links från UK och ordnat med nya cambelbultar för att få lite justermån på framvagnen efter c:a 15 mm sänkning.

Skall bättre på insugesbiten en aning. Har redan 82 mm spjällhus men skall komplettera med detta nedan så kompressorn får lite extra andning.
image.jpeg


Bilen har redan det mesta som är resonabelt prissmässigt när det kommer till modifikationer för lite mer drag, headers, 3" avgas, uppdaterad kylning med Johnson CM90 pump och extra värmeväxlare, portning kompressor ingångs- och utgångskanaler, kompressorrem och spännrulle, ECU/TCU mm.

Det jag funderar på är ett Meisterschaft system sista biten från dämparen och ut för lite extra riv. Förbannat dyrt bara.

Har vi någon initierad Mercamoddare härinne så skicka gärna ett PM.:)

/gustav

Vad blir det för däck?
 
Vad blir det för däck?
Det vet jag inte än, varken exakt dimension eller märke.

Leveranstid på fälgen är några veckor och när den kommer så skall jag först testa med det däck jag har som är 245/35-20 fram. Är nämligen inte riktigt överens med generalagenten vilken däcksimension som gör sig bäst på 9x20 och 10,5x20 på min bil. Jag vill ha 255/30-20 fram och 295/25-29 bak men de föreslår annat.

/gustav
 
Tillbaka
Topp