• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ja, F-Pace är faktiskt riktigt lyckad, både körmässigt och inredning/exteriör. Motorn går ju tyvärr hårt men jag tror att alla fyrcylindringa dieselmotorer låter så? Det känns nästan som att nya dieselbilar låter värre nu än de gjorde för några år sedan. Samma sak med vissa bensinare som går fruktansvärt illa på tomgång.

Men det är väl samma motor/låda som XE, och den imponerade inte, jag trivdes inte alls med karaktären på den även om jag är osäker på om det är för att jag ogillar dieselgången, eller om det är för att den helt enkelt inte gick tillräckligt bra.

Jag såg denna KS-BMW för en tid sedan, någon härifrån misstänker jag?
 

Bilagor

  • BMW.jpg
    BMW.jpg
    98.7 KB · Visningar: 199
Ja, F-Pace är faktiskt riktigt lyckad, både körmässigt och inredning/exteriör. Motorn går ju tyvärr hårt men jag tror att alla fyrcylindringa dieselmotorer låter så? Det känns nästan som att nya dieselbilar låter värre nu än de gjorde för några år sedan. Samma sak med vissa bensinare som går fruktansvärt illa på tomgång.

Men det är väl samma motor/låda som XE, och den imponerade inte, jag trivdes inte alls med karaktären på den även om jag är osäker på om det är för att jag ogillar dieselgången, eller om det är för att den helt enkelt inte gick tillräckligt bra.

Jag såg denna KS-BMW för en tid sedan, någon härifrån misstänker jag?
Jaguars 2l diesel är märkbart knattrigare inuti än exempelvis Audi och BMWs senaste tvålitersdieslar

Synd, för bilen i övrigt är riktigt trevlig
 
Behöver lite råd, och tar tacksamt emot tips...:)
Skall beställa tjänstebil, och har bara Volvo, Audi och VW att välja på.
Alla kombi, diesel, automat och med fyrhjulsdrift.
Har kokat ned till två modeller, som är Volvo XC70 Classic och Audi A6 (190 hk).
Någon med erfarenheter för eller emot någon av de nämnda modellerna?
 
Behöver lite råd, och tar tacksamt emot tips...:)
Skall beställa tjänstebil, och har bara Volvo, Audi och VW att välja på.
Alla kombi, diesel, automat och med fyrhjulsdrift.
Har kokat ned till två modeller, som är Volvo XC70 Classic och Audi A6 (190 hk).
Någon med erfarenheter för eller emot någon av de nämnda modellerna?
Budget?
Har du kikat på Passat och Passat Alltrack?
Alltracken är i mitt tycke väldigt mycket modernare än XC70. Och större invändigt.
 
Budget?
Har du kikat på Passat och Passat Alltrack?
Alltracken är i mitt tycke väldigt mycket modernare än XC70. Och större invändigt.
Ja, provkörde Alltrack igår.
Även fast den är modernare känns den inte lika följsam som Volvon. Det känns också som ljudvolymen inne i kupén är högre och att växellådan inte växlar lika smidigt (vilket är konstigt eftersom den är nyare).
Avseende budget får jag lägga till lite själv för att ens komma till de förslag jag givit tidigare.
 
Ja, provkörde Alltrack igår.
Även fast den är modernare känns den inte lika följsam som Volvon. Det känns också som ljudvolymen inne i kupén är högre och att växellådan inte växlar lika smidigt (vilket är konstigt eftersom den är nyare).
Avseende budget får jag lägga till lite själv för att ens komma till de förslag jag givit tidigare.
Alltracken finns med dynamiskt chassi vilket är att föredra. Jag tycker precis tvärtom att den är mer precis i styrning än Volvo som är lite som att åka båt. Men det är nog en vanesak, liksom hur man gillar DSG-lådan. Den växlar definitivt riktigt mjukt och fint om man vill, även där kan man ju anpassa den med olika lägen.
Kupeljudet kan nog stämma att det är något högre än XC70 som är en riktigt, riktigt tyst bil. Jag har laminerade glas /akustikrutor runt om i min Alltrack och det hjälper mycket.

Om du gillar XC70 är det en riktigt bra bil det också.
 
Alltracken finns med dynamiskt chassi vilket är att föredra. Jag tycker precis tvärtom att den är mer precis i styrning än Volvo som är lite som att åka båt. Men det är nog en vanesak, liksom hur man gillar DSG-lådan. Den växlar definitivt riktigt mjukt och fint om man vill, även där kan man ju anpassa den med olika lägen.
Kupeljudet kan nog stämma att det är något högre än XC70 som är en riktigt, riktigt tyst bil. Jag har laminerade glas /akustikrutor runt om i min Alltrack och det hjälper mycket.

Om du gillar XC70 är det en riktigt bra bil det också.
Tänkte själv slå till på en Alltrack fast Golfen när det blir dags för inbyte i december:).
 
Gammel Golfen fick sej ett litet lyft förra helgen. Även om jag är en notorisk tvättare/putsare så kändes den som ny igen efter en MrCap behandling:)
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Känns som ny igen trots sina 1,5 år på nacken..
 
Alltracken finns med dynamiskt chassi vilket är att föredra. Jag tycker precis tvärtom att den är mer precis i styrning än Volvo som är lite som att åka båt. Men det är nog en vanesak, liksom hur man gillar DSG-lådan. Den växlar definitivt riktigt mjukt och fint om man vill, även där kan man ju anpassa den med olika lägen.
Kupeljudet kan nog stämma att det är något högre än XC70 som är en riktigt, riktigt tyst bil. Jag har laminerade glas /akustikrutor runt om i min Alltrack och det hjälper mycket.

Om du gillar XC70 är det en riktigt bra bil det också.
Ska kolla mer innan beslut!:)
 
Är det nån som känner för att ge sin bil lite extra kärlek nu till sommarn o bor i Sthlm området så är det bara att dra ett pm..
 
Ja, F-Pace är faktiskt riktigt lyckad, både körmässigt och inredning/exteriör. Motorn går ju tyvärr hårt men jag tror att alla fyrcylindringa dieselmotorer låter så? Det känns nästan som att nya dieselbilar låter värre nu än de gjorde för några år sedan. Samma sak med vissa bensinare som går fruktansvärt illa på tomgång.

Men det är väl samma motor/låda som XE, och den imponerade inte, jag trivdes inte alls med karaktären på den även om jag är osäker på om det är för att jag ogillar dieselgången, eller om det är för att den helt enkelt inte gick tillräckligt bra.

Jag såg denna KS-BMW för en tid sedan, någon härifrån misstänker jag?
Trodde först att det var min bil någon smygfotat ;)
Men såg sedan att det var en 520d, och modellnamnet var kvar där bak. Kör en 320d, med borttagen benämning där bak. :)
 
Behöver lite råd, och tar tacksamt emot tips...:)
Skall beställa tjänstebil, och har bara Volvo, Audi och VW att välja på.
Alla kombi, diesel, automat och med fyrhjulsdrift.
Har kokat ned till två modeller, som är Volvo XC70 Classic och Audi A6 (190 hk).
Någon med erfarenheter för eller emot någon av de nämnda modellerna?

En nackdel med både Xc70 och A6 tycker jag är att modellerna är på väg att fasas ut, men det inte sagt att de på något vis är dåliga utan snarare tvärt om, säkerligen bästa årsmodellerna att köpa med tanke på att de har funnits länge på marknaden. Jag tycker att både A6 och Xc70 är grymt fina och väljer du Volvon får du en välutrustad med tanke på Classic som ingår när det är sista året.
Det kan nog vara så att modellerna känns gamla ganska snabbt när V90 och den nya A6:an(när den nu kommer) börjar rulla på gatorna. A6 med lite lulllull tycker jag är sjukt snyggt, tyvärr blir den dyr ganska snabbt när man börjat lasta på prylar:)
 
En nackdel med både Xc70 och A6 tycker jag är att modellerna är på väg att fasas ut, men det inte sagt att de på något vis är dåliga utan snarare tvärt om, säkerligen bästa årsmodellerna att köpa med tanke på att de har funnits länge på marknaden. Jag tycker att både A6 och Xc70 är grymt fina och väljer du Volvon får du en välutrustad med tanke på Classic som ingår när det är sista året.
Det kan nog vara så att modellerna känns gamla ganska snabbt när V90 och den nya A6:an(när den nu kommer) börjar rulla på gatorna. A6 med lite lulllull tycker jag är sjukt snyggt, tyvärr blir den dyr ganska snabbt när man börjat lasta på prylar:)
Ja, Så fort man börjar plocka på tillbehör till Audi rullar pengarna fort!
Det gör att Audin kostar mer, men med mindre finesser. Volvon å andra sidan verkar vara rätt törstig om jag sett rätt vid provkörning på motorväg. Mätt upp 0,8-0,9 liter/mil, vilket ger en betydlig kostnadsökning över tid jämfört med både Audi och Passat.
Det är synd eftersom Volvon verkar vara en bra, väl utrustad bil annars.

Någon med verklig erfarenhet av förbrukning för Volvo XC70 av senare årsmodell som kan kommentera bränsleförbrukningen?
 
Köpte en sån här idag :D Höll 140-150 hela vägen (more or less) från Gbg till Sthlm och den drog under litern = väl godkänt :) Specs: MB A45 AMG, 2015, 1350 mil, sportavgassystem, harman kardon, skalstolar, 360hk, awd mm. Trevlig liten sleeper ;)
image.jpeg
Sleeper tills du gasar för dem låter bra högt :D
Stort grattis med
 
Ja, Så fort man börjar plocka på tillbehör till Audi rullar pengarna fort!
Det gör att Audin kostar mer, men med mindre finesser. Volvon å andra sidan verkar vara rätt törstig om jag sett rätt vid provkörning på motorväg. Mätt upp 0,8-0,9 liter/mil, vilket ger en betydlig kostnadsökning över tid jämfört med både Audi och Passat.
Det är synd eftersom Volvon verkar vara en bra, väl utrustad bil annars.

Någon med verklig erfarenhet av förbrukning för Volvo XC70 av senare årsmodell som kan kommentera bränsleförbrukningen?
Jag kan inte kommentera XC70 specifikt, men om du nu kikar på bilar runt 400K ska du kanske tänka på att ett höjt chassi som de flesta crossovers har oundvikligen kommer leda till högre förbrukning än motsvarande "låg" modell. Och om du är bekymrad över förbrukningsskillnaden mellan Xc70 och A6 (borde vara max 0,2 l/mil) så antar jag att du kör riktigt mycket och långa sträckor. Har du inte behov av AWD, markfrigång och "suvplast" så är ju Audin det givna valet.
Eller en Passat som är en fem år märkbart nyare bil med mycket trevligare utrustning för samma pengar som Audin.
Eller en Skoda Superb, MB E200, BMW 520d, Mazda 6 för att nämna några alternativ.
 
Behöver lite råd, och tar tacksamt emot tips...:)
Skall beställa tjänstebil, och har bara Volvo, Audi och VW att välja på.
Alla kombi, diesel, automat och med fyrhjulsdrift.
Har kokat ned till två modeller, som är Volvo XC70 Classic och Audi A6 (190 hk).
Någon med erfarenheter för eller emot någon av de nämnda modellerna?
Gjort precis samma resa som du och valt mellan de modellerna.

Jag valda A6. Jag tycker det är den bästa bilen för mina behov. XC70 känns rakt igenom omodern, Passaten tycker jag inte ger samma kvalitetskänsla som A6, gillar inte inredningen och speciellt instrumentbrädan. Har provkört alla rätt intensivt och jag ger A6 tummen upp.

Valde till S-line exteriör som ingick i någon sorts kampanj, teknikpaket och lite annat. Perfekt familjesloda.:)

/gustav
 
Jag kan inte kommentera XC70 specifikt, men om du nu kikar på bilar runt 400K ska du kanske tänka på att ett höjt chassi som de flesta crossovers har oundvikligen kommer leda till högre förbrukning än motsvarande "låg" modell. Och om du är bekymrad över förbrukningsskillnaden mellan Xc70 och A6 (borde vara max 0,2 l/mil) så antar jag att du kör riktigt mycket och långa sträckor. Har du inte behov av AWD, markfrigång och "suvplast" så är ju Audin det givna valet.
Eller en Passat som är en fem år märkbart nyare bil med mycket trevligare utrustning för samma pengar som Audin.
Eller en Skoda Superb, MB E200, BMW 520d, Mazda 6 för att nämna några alternativ.
Bra alternativ, men kan som sagt bara välja på VW, Audi eller Volvo.
Kör Mercedes privat och en E-klass hade varit en favorit att kunna köra i jobbet, men nu är det som det är.
 
Bra alternativ, men kan som sagt bara välja på VW, Audi eller Volvo.
Kör Mercedes privat och en E-klass hade varit en favorit att kunna köra i jobbet, men nu är det som det är.
Är Passat GTE ett alternativ? Väldigt förmånligt under rätt förutsättningar.
Eller nya Audi A4, mindre men mkt trevlig.
 
Är Passat GTE ett alternativ? Väldigt förmånligt under rätt förutsättningar.
Eller nya Audi A4, mindre men mkt trevlig.
Audi A4 skulle kunna vara ett alternativ, men med den utrustningen ligger den i mer eller mindre samma pris som A6, eftersom Businessoaketen tydligen är mer förmånliga för A6.
Lutar mer och mer åt Passat Alltrack.
 
Audi A4 skulle kunna vara ett alternativ, men med den utrustningen ligger den i mer eller mindre samma pris som A6, eftersom Businessoaketen tydligen är mer förmånliga för A6.
Lutar mer och mer åt Passat Alltrack.
Alltrack är grym. Gillar du teknik och får in det i budget kan jag rekommendera Active info display.
 
Senast redigerad av en moderator:
Ingen bil att visa upp här, men så här skitiga blir framsätena på 1år. Häst och stalltjänst 98% av smutsen
image.jpeg
 
Det står D6 i botten av varvräknaren, är den bara 6-växlad? Bör va manuell låda i din då eftersom DSG:n har 7?
Nej jag har DSG7 i min Alltrack GTS med 240hk bi-turbomotorn. I den farten växlar lådan väldigt mjukt och man tänker sällan på om det en kortare nedväxling.
 
Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp