• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Funderar på köpa en ny "KIA Ceed sw" första privata bilköp. inte testkört än men tycker karossen är fin, vill ha automat och något man slipper mecka med.
Men är detta en bra bang for buck enligt er bilkunniga ? själv har jag bytt däck och fyllt på spolarvätska ett par ggr.

2016-kia-ceed-sw-facelift-3.jpg
mvh

Så sjukt nöjd med min Merca, en av de snyggaste modeller de producerat i modern tid i min mening.:)

För i sommar är bilen klar. Fixad med ABC-systemet som krånglat (vanligt fel), nya hjul, sänkning, minimal spoiler fram, nytt 3" insug, 4-hjulsinställning. I vinter blir det det möjligen att försöka hitta lite extra effekt, dock finns det tyvärr inga billiga hk kvar att plocka ut, ny grill, ännu hårigare avgas ratt och försöka få ordning på stereon som behöver uppgraderas en aning.
IMG_2144.JPG

IMG_2149.JPG

IMG_2154.JPG

/gustav
Snyggt!

Är det någon som har erfarenhet från Lexus lillasuv dvs. NX300H? Hur är den att leva med, körmässigt, hur upplevs kvalitén?
Jag åker runt i min 190 HK A5:a, men trött på manuell låda och sambon önskar en högre bil. Därav börjat snegla mot eventuella suv:ar.

Min chef har nyligen bytt till en NX300 och är överlag nöjd, däremot tycker han att den är en aning gubbig och inte speciellt rolig att köra. Han gick från BMW och det är inget snack om att Lexusen är skönare, däremot var BMW:n mycket roligare att köra enligt honom.
Bra förmånsvärde om du du har tänkt att plocka ut bilen som förmånsbil:)

Funderar på köpa en ny "KIA Ceed sw" första privata bilköp. inte testkört än men tycker karossen är fin, vill ha automat och något man slipper mecka med.
Men är detta en bra bang for buck enligt er bilkunniga ? själv har jag bytt däck och fyllt på spolarvätska ett par ggr.

mvh
Har åkt en del i nya Kia och trots att det tar emot måste jag erkänna att det är en väldigt prisvärd bil. Inte i närheten av tyska premium-märken i känsla, men söker du något som tar dig billigt från punkt A till B är det nog ett bra köp. Fri service ganska länge har jag för mig också :)

Disclaimer: Jag äger ingen Kia och kommer nog aldrig göra det heller... :D

mvh

Även jag har kört en del Kia men det var ett tag sedan men som @LS säger är det bra bilar om man vill ha något prisvärt som inte strular likt en äldre bil kan göra. Personligen kommer jag aldrig köpa en Kia då det är som att döda det intresse jag har för bilar. Helt klart en bra vettig A till B bil likt en Mercedes B-klass vilket är en jättebra bil men sen tar all empati för bilen slut.

Det enda jag undrar över på bilar som Kia och liknande märken är det här med andrahandsvärde? är de procentellt lika bra som en Volvo, Golf eller är de med som en Mercedes CL eller S-klass Cupé?

Generellt sett så håller de nog värdet ganska bra, i vart fall i rena kronor räknat och om man jämfört med motsvarande bil från dyrare märke. Jag jämförde lite snabbt tre år gamla Piccanto / Polo och Ceed / Golf, prisskillnaden i båda fallen låg runt 40.000kr när de var nya, nu tre år senare skiljer det 20.000kr.

Överlag verkar det som att de flesta är väldigt nöjda med sina Kia, jag hade inte tvekat.

Om du ska satsa på en Cee´d så sikta på en GT-Line. Jag upplever att det gör mycket för helhetsintrycket i bilen. Detsamma gäller för nya Sportage´n.

Aldrig ägt en bil privat tidigare så tänkte börja lite lågt som första familjebil . Känns som en bilaffär sällan är något man går plus på . Så är mest intresserad av någon ny bil som inte kostar så mycket mer än 200k. Känns lagom för mig. Även om en BMW Audi eller Mercedes såklart lockar. Många kör ju Kia idag så tämöte höra mig för lite då ni verkar ha bättre koll än mig fast då lite exklusivexklusivare smak kanske hehe . Blir att provköra en till att börja med .

Edit. Jag hade tänkt mig en lite mer utrustad Kia med färddator och större motor m.m. @WiktorK Mvh

Senast ändrad:

mvh

Jag hade en Kia K5 (Optima i sverige) och jag älskade den.
Plastig som fan inuti, men bekväm och skön.

Dock något jag noterat. Kia Ceed existerar inte ens i KIAs hemland, Korea. Det är något europeiskt hittepå tror jag. Så Ceed har jag aldrig åkt, endast K5 som jag hade i 1 år. Mycket bra bil, skulle definitivt kunna tänka mig ha en sån hemma i Sverige.

Aldrig ägt en bil privat tidigare så tänkte börja lite lågt som första familjebil . Känns som en bilaffär sällan är något man går plus på . Så är mest intresserad av någon ny bil som inte kostar så mycket mer än 200k. Känns lagom för mig. Även om en BMW Audi eller Mercedes såklart lockar. Många kör ju Kia idag så tämöte höra mig för lite då ni verkar ha bättre koll än mig . Blir att provköra en till att börja med . Mvh

Jag tror att du kommer bli nöjd med KIA som en daglig transportör! Enligt mitt tyckte så har Kia gjort och gör fortfarande en imponernade resa, som innebär roligare design, bättre drivlinor och mer angenäma interiörer. Genom mitt jobb så har jag möjligheten att få prova mycket nya modeller som släpps. Bland annat hade jag förmånen att låna nya Kia Sportage ett par dagar och jag blev mycket imponerad. Den upplevedes mycket gedigen och välbyggd och jag tycker inte att prisskillnaden gentemot en motsvarande XC60 känns befogad, då det skiljer nästan 100 kalle till Kia´s fördel.

Jag tror att du kommer bli nöjd med KIA som en daglig transportör! Enligt mitt tyckte så har Kia gjort och gör fortfarande en imponernade resa, som innebär roligare design, bättre drivlinor och mer angenäma interiörer. Genom mitt jobb så har jag möjligheten att få prova mycket nya modeller som släpps. Bland annat hade jag förmånen att låna nya Kia Sportage ett par dagar och jag blev mycket imponerad. Den upplevedes mycket gedigen och välbyggd och jag tycker inte att prisskillnaden gentemot en motsvarande XC60 känns befogad, då det skiljer nästan 100 kalle till Kia´s fördel.

En god vän har en Kia ceed och det är nog den sämsta nyare bil jag åkt. Allt känns plastigt och tråkigt, extremt hög bullernivå i bilen och tråkig körkänsla. Dock billig och snål med bra garantier.

Jag hade en Kia K5 (Optima i sverige) och jag älskade den.
Plastig som fan inuti, men bekväm och skön.

Dock något jag noterat. Kia Ceed existerar inte ens i KIAs hemland, Korea. Det är något europeiskt hittepå tror jag. Så Ceed har jag aldrig åkt, endast K5 som jag hade i 1 år. Mycket bra bil, skulle definitivt kunna tänka mig ha en sån hemma i Sverige.
Många tillverkare har samma modeller men olika beteckningar i olika länder. Honda Jazz heter tex Honda F*tta i Japan. (No joke)

Aldrig ägt en bil privat tidigare så tänkte börja lite lågt som första familjebil . Känns som en bilaffär sällan är något man går plus på . Så är mest intresserad av någon ny bil som inte kostar så mycket mer än 200k. Känns lagom för mig. Även om en BMW Audi eller Mercedes såklart lockar. Många kör ju Kia idag så tämöte höra mig för lite då ni verkar ha bättre koll än mig fast då lite exklusivexklusivare smak kanske hehe . Blir att provköra en till att börja med .

Edit. Jag hade tänkt mig en lite mer utrustad Kia med färddator och större motor m.m. @WiktorK Mvh
En skaplig tumregel är att du om du har bilen i tre år, sköter den väl och inte kör för jäkla långt så får du tillbaka hälften av det bilen kostade.
Jag har flera i min bekantskapskrets som "glömmer" räkna med värdeminskningen i bilkalkylen, gör man det så är det ju inte så dyrt att köpa ny bil;-)

Köp en Civic Tourer istället. Då får du kvalitén som är så Nice att ha om man inte är bilkunnig. Dom säljer ut -15 modellerna nu så du kan få en till riktigt bra pris.

Tack för alla åsikter/input. Förstår att det inte är en premium bil direkt. Ska kolla civic med, inte bestämt mig än men lutar som sagt åt någon lite värre Kia. Går på semester nu så ska boka in en provkörning iaf. Mvh

Tillbaka
Topp