• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

En blå gammal rostig Polo från -99. 4 cylindrar oljeindränkta grenrör av ren skönhet? Gudomligt vacker nästan rostfri bakre lucka med sin icke fungerande torkare . 4 st väl små silverfärgarde och svartskitiga av bromsbacksgunk alu fälgar med taskiga däck. Men den drar bara en halv liter milen. Olja :) 0-100 på två dagar. 40 Km ena dagen upp till affären och nästa 60km andra dagen in till stan.
 
Numera xc70
Bra familjebil

20160807_123805.jpg
 
Det är som att Porsches utvecklingsavdelning på pricken läst mina tankar kring hur en modern Porsche skall vara.
Jag håller med. Men ändå inte riktigt. Jag är så gammal och mossig att jag tycker att de kunde byggt den med lägre spec. Smalare hjul, 400+ hästar, lätta svänghjulet som standard och några färre kilon. Och så olimiterad produktion och mindre prislapp såklart. DÅ hade jag varit spekulant. Nu blev det ju bara en dröm på avstånd....
 
Jag håller med. Men ändå inte riktigt. Jag är så gammal och mossig att jag tycker att de kunde byggt den med lägre spec. Smalare hjul, 400+ hästar, lätta svänghjulet som standard och några färre kilon. Och så olimiterad produktion och mindre prislapp såklart. DÅ hade jag varit spekulant. Nu blev det ju bara en dröm på avstånd....

Jag är den största förespråkaren av lätta bilar du kan hitta. Men jag har insett att lättare än sådär blir inte en modern bil. Om vi inte pratar RS då, men då får vi åka paddellåda om vi ska åka 991 och det vill man ju inte. Dessutom är en R mer bruksvänlig (läs: man skulle kunna lura med sambon på en långtur).

EGENTLIGEN vet ju jag också att den optimala bilen är en toktrimmad R från tidigt 70-tal.

Detär sorgligt att moderna bilar ska behöva väga så mycket. Å andra sidan är det inte sorgligt att man eventuellt inte definitivt slår ihjäl sig om man träffar armcot med dem.
 
Gud vad fin merca, hur hittar man sådana exemplar?
Va min polare som hittade den på blocket tror jag. Han blev biten under semestern då vi va ett gäng som reste genom balkan bland annat. Och kul kuriosa om denna är att första ägaren var en säpo snubbe som jobbade med Carl Bildt i Bosnien :)
 
Jag är den största förespråkaren av lätta bilar du kan hitta. Men jag har insett att lättare än sådär blir inte en modern bil. Om vi inte pratar RS då, men då får vi åka paddellåda om vi ska åka 991 och det vill man ju inte. Dessutom är en R mer bruksvänlig (läs: man skulle kunna lura med sambon på en långtur).

EGENTLIGEN vet ju jag också att den optimala bilen är en toktrimmad R från tidigt 70-tal.

Detär sorgligt att moderna bilar ska behöva väga så mycket. Å andra sidan är det inte sorgligt att man eventuellt inte definitivt slår ihjäl sig om man träffar armcot med dem.
Ett mellanting, ca 1300 kg men känns lättare. Fortfarande det lilla gamla formatet och inte HELT kört om man skulle träffa ett räcke...
20160807_115309.jpg
 
Jag är den största förespråkaren av lätta bilar du kan hitta. Men jag har insett att lättare än sådär blir inte en modern bil. Om vi inte pratar RS då, men då får vi åka paddellåda om vi ska åka 991 och det vill man ju inte. Dessutom är en R mer bruksvänlig (läs: man skulle kunna lura med sambon på en långtur).

EGENTLIGEN vet ju jag också att den optimala bilen är en toktrimmad R från tidigt 70-tal.

Detär sorgligt att moderna bilar ska behöva väga så mycket. Å andra sidan är det inte sorgligt att man eventuellt inte definitivt slår ihjäl sig om man träffar armcot med dem.
Ny MX-5, runt 1000kg :). Grymt rolig att köra. Bör tåla att du kör in armcot men om du flippar runt vettefan :D
 
Ett mellanting, ca 1300 kg men känns lättare. Fortfarande det lilla gamla formatet och inte HELT kört om man skulle träffa ett räcke...
20160807_115309.jpg

Ah! Mycket bra.

Älskar luftkylt.

964a har cirkulerat i huvudet i många år, men jag missade liksom tåget. Dock är det nog den vägen jag skulle gå om jag skulle handla Porsche idag om det inte blev Cayman.

Ny MX-5, runt 1000kg :). Grymt rolig att köra. Bör tåla att du kör in armcot men om du flippar runt vettefan :D

Sant! Funderade länge och väl på Miata men gick själv på Lotus-spåret (så jobbigt att få ut mycket effekt ur en Miata). Enda 'vettiga' biltillverkaren förutom Porsche (enligt mig)! :p :D
 
Ah! Mycket bra.

Älskar luftkylt. 964a har cirkulerat i huvudet i många år.....

.....gick själv på Lotus-spåret (så jobbigt att få ut mycket effekt ur en Miata). Enda 'vettiga' biltillverkaren förutom Porsche (enligt mig)! :p :D
Är ingen luftkyld fanatiker själv, men är väldigt förtjust i just 964an. För mig är den rätt blandning och vintage och sportbil. En mix av gammalt och (nästan) nutida.
Bilarnas motsvarighet till en sen 5513 ungefär, utan målade index men med plexi. (Och fram till för ett par år sedan ungefär lika oälskad) :)
 
Är ingen luftkyld fanatiker själv, men är väldigt förtjust i just 964an. För mig är den rätt blandning och vintage och sportbil. En mix av gammalt och (nästan) nutida.
Bilarnas motsvarighet till en sen 5513 ungefär, utan målade index men med plexi. (Och fram till för ett par år sedan ungefär lika oälskad) :)

Själv älskar jag främst looken, och kompromisslösheten, i de äldre R och RSarna. Men jag tycker också om när saker och ting går undan och när det presterar 'modernt'. En bakdaterad 964 (hädelse I know) skulle inte vara fel, men en rätt specad 964 är fantastisk bara som den är.

996 (förutom RS) måste dock idag vara vad 964a var för några år sedan, även om marknadsvärdet hämtat sig lite på sistone så är det galet mycket bil för pengen. Vad kan det motsvara i klockvärlden? Två-tons-bratte från 2000-talet? :)
 
....996 (förutom RS) måste dock idag vara vad 964a var för några år sedan, även om marknadsvärdet hämtat sig lite på sistone så är det galet mycket bil för pengen. Vad kan det motsvara i klockvärlden? Två-tons-bratte från 2000-talet? :)

964 är ju inte jättesnabb och presterar ju inte riktigt modernt. Men den är kul att köra även i lägre hastigheter, vilket är en del av grejen för min del. Det är ändå ett stort steg bara från 3,2 generationen precis innan.
996 måste vara bland det mest prisvärda i sportbilsväg du kan köpa idag, i klassen över 150k. Med några få mods är det lätt att öka både körkänsla och "personlighet". Gillar dem skarpt. Fulldubbad C4 på vinterväg - mycket bättre blir det inte!
Bilder på Lotusspåret?
 
Jag tycker iof att 993 är en bättre bil på alla sätt samtidigt som den känns gammal på ett charmigt sätt. 964 når inte riktigt fram till samma nivå och den är lite dyrare att driva än 993.

Jag är lite tveksam till att 996 kommer skjuta i höjden så som 964,993 osv. Utöver att den urskiljer sig i utseendet från 911 så byggdes den i betydligt större volymer än 993 och 964. Jag kan minnas fel men var inte 993 den sista handbyggda dessutom?
 
Om vi nu snacka Porsche så måste jag ändå kasta in denna film. Fler av er kanske har sett denna iom att den finns att se på hodinkee men det gör det hela bara bättre.


En av de absolut fetaste Porschar ever! Schauffören ska vi inte snacka om ens.
 
Jag tycker iof att 993 är en bättre bil på alla sätt samtidigt som den känns gammal på ett charmigt sätt. 964 når inte riktigt fram till samma nivå och den är lite dyrare att driva än 993.

Jag är lite tveksam till att 996 kommer skjuta i höjden så som 964,993 osv. Utöver att den urskiljer sig i utseendet från 911 så byggdes den i betydligt större volymer än 993 och 964. Jag kan minnas fel men var inte 993 den sista handbyggda dessutom?

Det som folk hänger upp sig på mest vad gäller 996 är ju att den är vattenkyld.

Purister och bakåtsträvare som Porschefanatiker är (betalar gärna 10ggr mer pengar för en manuell R än en RS, envisas med motor bak osv osv) så kommer ny teknik alltid göra att priset dalar drastiskt. :)

OBS: Läs med en gnutta ironi. ;)
 
Jag tycker iof att 993 är en bättre bil på alla sätt samtidigt som den känns gammal på ett charmigt sätt. 964 når inte riktigt fram till samma nivå och den är lite dyrare att driva än 993.

Jag är lite tveksam till att 996 kommer skjuta i höjden så som 964,993 osv. Utöver att den urskiljer sig i utseendet från 911 så byggdes den i betydligt större volymer än 993 och 964. Jag kan minnas fel men var inte 993 den sista handbyggda dessutom?
993 är en bättre bil än 964. Men själv föredrar jag 964. Och jag gillar 996. (Vätskekylt är ju dessutom bättre på nästan alla vis)
Även om 996 verkar ha passerat botten prismässigt och troligtvis är på väg uppåt (aningen) så lär de aldrig nå samma (galna) prisutveckling som de luftkylda gamla porscharna haft. Det finns för många helt enkelt. I och med 996 började porsche bygga 911an på modernt vis, industriellt i stora antal. En vanlig bil helt enkelt. T.o.m. 993 (1997) byggdes de till stora delar för hand.
 
Tillbaka
Topp