• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Köpte ny daily igår. 520dA xDrive. Får se hur länge jag pallar :D
IMG_8183.JPG
Hur känns motorn för den storleken på bil? Är den väldigt klen för 5-serien?
 
När jag skulle välja ny bil så satte jag upp lite olika "måsten"
1. Öppen bil = Enormt utbud
2. Prestanda 0-100 < 5sek , toppf >250 km/h = Fortfarande stort utbud
3. Gå att köra med året om = minskade rejält
4. Pris < 300 000:- = Och där försvann de flesta
5. Till slut hittade jag en som fyllde kraven = SL 55 AMG med 525 hk 750 Nm rastar den det mesta , och om jag har behovet så kan jag få ut 700 hk för vad en service på en Ferrrari kostar :) Bilden visar en likadan fast jag har snyggare AMG Fälgar 19" .Efter ett år är jag helnöjd :)
Mercedes_SL_55_AMG_front.jpg

Gillar bilen skarpt - förutom färgen. Kollade på en sån tidigare men jag backade pga den sjuka försäkringen. Är den inte otroligt dyr? Har för mig att den hamnade på över 35 för mig helår, då är jag ändå över 40 år. Iofs bodde jag i Stockholm på den tiden.
 
Helförsäkring på runt en tusenlapp i månaden , är nog lika på alla bilar av den här typen . Men att bo utanför Stockholm är ett måste :)
Håller med om att färgen är trist , tyvärr är säkert 90 % just silver ---
 
Funkar bra som daily med andra ord :) . Har hört att folk brukar klaga på att man väljer just 520 för det inte finns något drag för omkörningar osv.
Nu har ju jag haft bilen ca 24 timmar så jag kanske inte ska ropa hej ännu :angel: Men mina senaste bilar har haft mellan 350 - 500 hk och jag tycker att dom här 190 diesel hästarna funkar iaf. Sen är väl tanken att åka billigt, nytt och trevligt i vinter... Får väl se hur länge det håller men just nu gillar jag den.
 
När jag skulle välja ny bil så satte jag upp lite olika "måsten"
1. Öppen bil = Enormt utbud
2. Prestanda 0-100 < 5sek , toppf >250 km/h = Fortfarande stort utbud
3. Gå att köra med året om = minskade rejält
4. Pris < 300 000:- = Och där försvann de flesta
5. Till slut hittade jag en som fyllde kraven = SL 55 AMG med 525 hk 750 Nm rastar den det mesta , och om jag har behovet så kan jag få ut 700 hk för vad en service på en Ferrrari kostar :) Bilden visar en likadan fast jag har snyggare AMG Fälgar 19" .Efter ett år är jag helnöjd :)
Mercedes_SL_55_AMG_front.jpg
Har också en. Grymma bilar.

 
Gillar bilen skarpt - förutom färgen. Kollade på en sån tidigare men jag backade pga den sjuka försäkringen. Är den inte otroligt dyr? Har för mig att den hamnade på över 35 för mig helår, då är jag ändå över 40 år. Iofs bodde jag i Stockholm på den tiden.
Inte så farligt. 14k per år. 33 år i centrala Gbg.
 
Yes bruttolöneavdrag! Förklara gärna vad du menar med begränsad förmån?
Eftersom du betalar bilen med din bruttolön så blir förmånen begränsad då du betalar en hel del för bilen (beror på lite olika aspekter såklart).

Värt att tänka på (beroende på vad du tjänar) är att din lön sänks vilket kan innebära lägre sjukpeng, föräldrapeng, pension osv.
 
Eftersom du betalar bilen med din bruttolön så blir förmånen begränsad då du betalar en hel del för bilen (beror på lite olika aspekter såklart).

Värt att tänka på (beroende på vad du tjänar) är att din lön sänks vilket kan innebära lägre sjukpeng, föräldrapeng, pension osv.
Absolut det har jag tänkt på! Fördelen är ju att man slipper låta sina egna pengar sitta låsta i en bilfinansiering vilket är surt! Bättre att de får jobba på annat vis.
 
Yes bruttolöneavdrag! Förklara gärna vad du menar med begränsad förmån?
Är du född 79 eller senare så har du ITP1 där pensionen är helt proportionerlig mot bruttolönen, 4% upp till brytpunkten för statlig skatt, 30% på allt över.

Antar att du ligger över då du funderar på att löneväxla, resultatet är då att din pensionsavsättning minskar med bruttolöneavdrag*,3/mån.

Ovan är bara en aspekt i kalkylen, men en som många missar.
 
Känslan var ju helt otroligt bra! Blev en bra uppgradering från Citroen C4 (jättefin bil dock och fungerade klockrent) till en BMW -2017 ! Nästan lika go känsla som att köpa en ny klocka :)

IMG_3115.jpg

IMG_3119.jpg


Nu väntar jag att få besked från transportstyrelsen så att jag kan få boendeparkering. Lite jobbigt att jag måste ta bussen från stan nu för att hämta den men tar väl några dagar innan parkeringskortet kommer :)
 
Nu väntar jag att få besked från transportstyrelsen så att jag kan få boendeparkering. Lite jobbigt att jag måste ta bussen från stan nu för att hämta den men tar väl några dagar innan parkeringskortet kommer :)

Grattis! Nytt är alltid nytt. :)
Jag antar att det är en tjänstebil och således inte står på dig varav du väntar på pappren. Men varför kan du inte parkera den i stan trots detta?
 
Tack! Behöver boendeparkering och vid mig kostar parkering 30kr/h :)

Hitta en bra gata bara, någon som blev arg på min natten till måndag och bucklade till den.

Ouch!
Sjukt sura pengar och drygt att få bilen skadad. Jag är extremt nöjd att jag fick parkeringsplats samma månad som jag flyttade in i min lägenhet drygt 200 meter från porten. Speciellt eftersom många av gatans barn kör bandy och fotboll på gatan vilket är trevligt så länge inte min bil tar skada. Har dock ingen bil för stunden men släpper absolut inte p-platsen! :D
 
Fråga om förmånsvärde

Jag kör i dagsläget en Audi A6 i tjänsten. Bilen brukar jag även privat, så jag betalar förmånsvärde för den.
Men sedan jag köpte en sportigare bil privat så har jag inte använt den privat. Så det börjar bli riktigt tröttsamt att dega ut förmånsvärde + sociala avgifter för bilen varje månad.

Jag har istället funderat på att leasa en begagnad Audi RS6 i arbetet..
Dock utan att betala förmånsvärde..

Nu tänker många säkert "Tror du vi går på den" och Skatteverket är ju inte dumma i skallen.
Men om jag faktiskt bara använder bilen i arbetet (Kör bil 5-10 timmar varje dag runt om i Sverige) så borde dom väl ändå inte kunna taxera mig för det?

Jag för givetvis en noggrann körjournal, med tankingarna runt om i hela landet som kan styrkas emot mina uppdrag i tjänsten..

Anledningen till att jag frågar är för att jag hört rykten om att man måste kunna motivera varför man skall ha en bil med 500hästkrafter i tjänsten..
Vilken givetvis inte går att motivera med något annat än att man gillar körglädjen den ger.

Men var sätts gränsen? En del kör en 1,0 TDI Volvo C30, en del passater > Audi > Lamborghini osv.... Har verkligen Skatteverket den makten att avgöra vad som tillåts köra i tjänsten och inte?
 
Fråga om förmånsvärde

Jag kör i dagsläget en Audi A6 i tjänsten. Bilen brukar jag även privat, så jag betalar förmånsvärde för den.
Men sedan jag köpte en sportigare bil privat så har jag inte använt den privat. Så det börjar bli riktigt tröttsamt att dega ut förmånsvärde + sociala avgifter för bilen varje månad.

Jag har istället funderat på att leasa en begagnad Audi RS6 i arbetet..
Dock utan att betala förmånsvärde..

Nu tänker många säkert "Tror du vi går på den" och Skatteverket är ju inte dumma i skallen.
Men om jag faktiskt bara använder bilen i arbetet (Kör bil 5-10 timmar varje dag runt om i Sverige) så borde dom väl ändå inte kunna taxera mig för det?

Jag för givetvis en noggrann körjournal, med tankingarna runt om i hela landet som kan styrkas emot mina uppdrag i tjänsten..

Anledningen till att jag frågar är för att jag hört rykten om att man måste kunna motivera varför man skall ha en bil med 500hästkrafter i tjänsten..
Vilken givetvis inte går att motivera med något annat än att man gillar körglädjen den ger.

Men var sätts gränsen? En del kör en 1,0 TDI Volvo C30, en del passater > Audi > Lamborghini osv.... Har verkligen Skatteverket den makten att avgöra vad som tillåts köra i tjänsten och inte?

Är det inte så att det räcker att du har _möjlighet_ att använda bilen privat för att du ska förmånsbeskattas?

Edit: Rättar mig själv innan någon annan hinner före. ;) Från SKV "Om du som ägare eller anställd i ett företag har dispositionsrätt till en bil måste du, för att undvika bilförmån, kunna visa att bilen endast använts privat i ringa omfattning. Detta görs vanligen med en detaljerad och noggrant förd körjournal men samtliga omständigheter vägs in i bedömningen, som till exempel det privata bilinnehavet." Och det hade du uppenbarligen redan koll på. ;)
 
Är det inte så att det räcker att du har _möjlighet_ att använda bilen privat för att du ska förmånsbeskattas?

Edit: Rättar mig själv innan någon annan hinner före. ;) Från SKV "Om du som ägare eller anställd i ett företag har dispositionsrätt till en bil måste du, för att undvika bilförmån, kunna visa att bilen endast använts privat i ringa omfattning. Detta görs vanligen med en detaljerad och noggrant förd körjournal men samtliga omständigheter vägs in i bedömningen, som till exempel det privata bilinnehavet." Och det hade du uppenbarligen redan koll på. ;)

Jag trodde detsamma.. Och det har nog sin grund i att så är fallet för vissa andra saker.
Om du t.e. äger en fiskebåt eller fritidsbåt som du bedriver turistverksamhet med. Då måste du betala förmånsvärde för att du har "möjligheten" att nyttja båten. Vilket jag personligen tycker är helt sjukt.

En bekant äger/ägde en fiskebåt som tog ut turister på fisketurer osv..
Båten hade ett vilorum med en bäddsoffa.. Detta gjorde att han skulle förmånsbeskattas hutlösa summor varje år.. Men han drog det till rätten och mig veterligen så håller dom på och tjatar fram och tillbaka än.

Det är ju förvisso företagarens skyldighet att bevisa att han inte nyttjar den privat. Men det kan ju han (Och jag) göra igenom körjournal, kvitton osv..

Och med handen på hjärtat så hade jag faktiskt inte använt RS6an privat...
Den skulle kosta över 20.000:-/mån med sociala avgifter och förmånsvärdet.. Då är inte ens leasingkostnad & försäkring medräknat.
Jag har redan en rolig bil privat, och därför har jag ingen nytta av att använda den privat.

Men eftersom jag kör så satans många mil i arbetet så är det givetvis roligt att ha en rolig bil i tjänsten.
 
Jag trodde detsamma.. Och det har nog sin grund i att så är fallet för vissa andra saker.
Om du t.e. äger en fiskebåt eller fritidsbåt som du bedriver turistverksamhet med. Då måste du betala förmånsvärde för att du har "möjligheten" att nyttja båten. Vilket jag personligen tycker är helt sjukt.

En bekant äger/ägde en fiskebåt som tog ut turister på fisketurer osv..
Båten hade ett vilorum med en bäddsoffa.. Detta gjorde att han skulle förmånsbeskattas hutlösa summor varje år.. Men han drog det till rätten och mig veterligen så håller dom på och tjatar fram och tillbaka än.

Det är ju förvisso företagarens skyldighet att bevisa att han inte nyttjar den privat. Men det kan ju han (Och jag) göra igenom körjournal, kvitton osv..

Och med handen på hjärtat så hade jag faktiskt inte använt RS6an privat...
Den skulle kosta över 20.000:-/mån med sociala avgifter och förmånsvärdet.. Då är inte ens leasingkostnad & försäkring medräknat.
Jag har redan en rolig bil privat, och därför har jag ingen nytta av att använda den privat.

Men eftersom jag kör så satans många mil i arbetet så är det givetvis roligt att ha en rolig bil i tjänsten.

Lyckas du med detta konststycke är det hatten. Körjournal är ju relativt enkelt att föra idag med de man kan plugga in i obd uttagen heller. Det verkar dock inte omöjligt men inte helt enkelt heller kanske. :)
 
Jag trodde detsamma.. Och det har nog sin grund i att så är fallet för vissa andra saker.
Om du t.e. äger en fiskebåt eller fritidsbåt som du bedriver turistverksamhet med. Då måste du betala förmånsvärde för att du har "möjligheten" att nyttja båten. Vilket jag personligen tycker är helt sjukt.

En bekant äger/ägde en fiskebåt som tog ut turister på fisketurer osv..
Båten hade ett vilorum med en bäddsoffa.. Detta gjorde att han skulle förmånsbeskattas hutlösa summor varje år.. Men han drog det till rätten och mig veterligen så håller dom på och tjatar fram och tillbaka än.

Det är ju förvisso företagarens skyldighet att bevisa att han inte nyttjar den privat. Men det kan ju han (Och jag) göra igenom körjournal, kvitton osv..

Och med handen på hjärtat så hade jag faktiskt inte använt RS6an privat...
Den skulle kosta över 20.000:-/mån med sociala avgifter och förmånsvärdet.. Då är inte ens leasingkostnad & försäkring medräknat.
Jag har redan en rolig bil privat, och därför har jag ingen nytta av att använda den privat.

Men eftersom jag kör så satans många mil i arbetet så är det givetvis roligt att ha en rolig bil i tjänsten.

Fritidsbåtar och fritidshus behandlas inte på samma sätt som bilar.
 
Fråga om förmånsvärde

Jag kör i dagsläget en Audi A6 i tjänsten. Bilen brukar jag även privat, så jag betalar förmånsvärde för den.
Men sedan jag köpte en sportigare bil privat så har jag inte använt den privat. Så det börjar bli riktigt tröttsamt att dega ut förmånsvärde + sociala avgifter för bilen varje månad.

Jag har istället funderat på att leasa en begagnad Audi RS6 i arbetet..
Dock utan att betala förmånsvärde..

Nu tänker många säkert "Tror du vi går på den" och Skatteverket är ju inte dumma i skallen.
Men om jag faktiskt bara använder bilen i arbetet (Kör bil 5-10 timmar varje dag runt om i Sverige) så borde dom väl ändå inte kunna taxera mig för det?

Jag för givetvis en noggrann körjournal, med tankingarna runt om i hela landet som kan styrkas emot mina uppdrag i tjänsten..

Anledningen till att jag frågar är för att jag hört rykten om att man måste kunna motivera varför man skall ha en bil med 500hästkrafter i tjänsten..
Vilken givetvis inte går att motivera med något annat än att man gillar körglädjen den ger.

Men var sätts gränsen? En del kör en 1,0 TDI Volvo C30, en del passater > Audi > Lamborghini osv.... Har verkligen Skatteverket den makten att avgöra vad som tillåts köra i tjänsten och inte?
För att lyckas med detta krävs att du har en motsvarande bil privat. Annars tror SKV inte på dig i princip oavsett vad du skriver i körjournalen.

Vet en kille som drev eventverksamhet med 997 GT3 RS. Han dömdes att betala förmånsvärde för att han hade nyckel till lokalen den förvarades i och därmed hade möjlighet att disponera bilen.

Om du vill ha särskild granskning av bilförmån är en RS6 ett lysande sätt att få det...
 
För att lyckade med detta krävs att du har en motsvarande bil privat. Annars tror SKV inte på dig i princip oavsett vad du skriver i körjournalen.

Vet en kille som drev eventverksamhet med 997 GT3 RS. Han dömdes att betala förmånsvärde för att han hade nyckel till lokalen den förvarades i och därmed hade möjlighet att disponera bilen.

Äger en R8a privat (Som jag brukar) vilket enkelt kan visas med kvitton och mätarställningen på bilen efter besiktning osv.
997 får nog anses något mer extrem än RS6 dock.

RS6an anses ju fortfarande vara en "familjevagn" med rejäl effekt.
Troligare att man kör tusentals mil igenom europa med en RS6a än en GT3a hehe :D
Men jag förstår ditt resonemang! Vad hände? Blev han beskattat retroaktivt (Förmånsvärde för alla månader han haft bilen)
 
För att lyckas med detta krävs att du har en motsvarande bil privat. Annars tror SKV inte på dig i princip oavsett vad du skriver i körjournalen.

Vet en kille som drev eventverksamhet med 997 GT3 RS. Han dömdes att betala förmånsvärde för att han hade nyckel till lokalen den förvarades i och därmed hade möjlighet att disponera bilen.

Om du vill ha särskild granskning av bilförmån är en RS6 ett lysande sätt att få det...

Hade skatteverket rätt då?
 
Tillbaka
Topp