• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Men jag använder min tjänstebil privat, betalar soppan själv tex

Förmånsvärde enligt skv läggs på lönen (5200kr)
Soppan jag kör privat läggs på lönen (typ 800kr mån)

Sen skattar jag hela beloppet
 
Men jag använder min tjänstebil privat, betalar soppan själv tex

Förmånsvärde enligt skv läggs på lönen (5200kr)
Soppan jag kör privat läggs på lönen (typ 800kr mån)

Sen skattar jag hela beloppet

Yes det dras ifrån Bruttolönen. Men arbetsgivaren får betala sociala avgifter på förmånsvärdet.
Själv betalar jag soppan privat men nyttjar bilen privat eftersom jag betalar förmånsvärde.
 
Men jag använder min tjänstebil privat, betalar soppan själv tex

Förmånsvärde enligt skv läggs på lönen (5200kr)
Soppan jag kör privat läggs på lönen (typ 800kr mån)

Sen skattar jag hela beloppet
Är inte tjänstebil och förmånsbil samma sak nuförtiden dvs Skatteverket pratar endast om förmånsbil?
 
Det är kul när man pratar med folk i europa och nämner förmånsvärde och försöker förklara, vi framstår verkligen som ett skatteparadis...
Ett annat fantastiskt påhitt är sociala/arbetsgivaravgifter. I can go on forever. Haha! Förlåt ot!
Tjänstebil (ska inte köras en meter privat)
Förmånsbil (gör vad du vill så länge du sk(r)attar)
 
Det är kul när man pratar med folk i europa och nämner förmånsvärde och försöker förklara, vi framstår verkligen som ett skatteparadis...
Ett annat fantastiskt påhitt är sociala/arbetsgivaravgifter. I can go on forever. Haha! Förlåt ot!
Tjänstebil (ska inte köras en meter privat)
Förmånsbil (gör vad du vill så länge du sk(r)attar)

Eller varför inte marginalskatt och moms/mervärdesskatt.
Arbetsgivaravgifter var ju meningen att det skulle vara en tillfällig skatt.. Istället har dom bara successivt höjt den-
 
Det är kul när man pratar med folk i europa och nämner förmånsvärde och försöker förklara, vi framstår verkligen som ett skatteparadis...
Ett annat fantastiskt påhitt är sociala/arbetsgivaravgifter. I can go on forever. Haha! Förlåt ot!
Tjänstebil (ska inte köras en meter privat)
Förmånsbil (gör vad du vill så länge du sk(r)attar)
100mil är ok :)
 
Jag trodde detsamma.. Och det har nog sin grund i att så är fallet för vissa andra saker.
Om du t.e. äger en fiskebåt eller fritidsbåt som du bedriver turistverksamhet med. Då måste du betala förmånsvärde för att du har "möjligheten" att nyttja båten. Vilket jag personligen tycker är helt sjukt.

En bekant äger/ägde en fiskebåt som tog ut turister på fisketurer osv..
Båten hade ett vilorum med en bäddsoffa.. Detta gjorde att han skulle förmånsbeskattas hutlösa summor varje år.. Men han drog det till rätten och mig veterligen så håller dom på och tjatar fram och tillbaka än.

Det är ju förvisso företagarens skyldighet att bevisa att han inte nyttjar den privat. Men det kan ju han (Och jag) göra igenom körjournal, kvitton osv..

Och med handen på hjärtat så hade jag faktiskt inte använt RS6an privat...
Den skulle kosta över 20.000:-/mån med sociala avgifter och förmånsvärdet.. Då är inte ens leasingkostnad & försäkring medräknat.
Jag har redan en rolig bil privat, och därför har jag ingen nytta av att använda den privat.

Men eftersom jag kör så satans många mil i arbetet så är det givetvis roligt att ha en rolig bil i tjänsten.
Har en vän vars familjeföretag inom bygg/entreprenadsvängen leasar en RS6 med en total prislapp på 30 bagare i månaden, så att dyrt är det helt klart:nailbiting:
 
Då är den avställd #hejhöst
IMG_2563222222222223333333333333333333.jpg
 
Tillbaka
Topp