• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Har hänt mig en gång bara, men det borde ge en fingervisning om kostnadsskillnaden mellan bilmärken ändå.

Fast egentligen inte :) pratar vi slitagedelar så absolut men vad en insats kostar säger inte mycket. Finns många goda exempel på det :)
Däremot kan man fundera på var man bor tex om man köper en sådan kärra. I Östersund finns det ingen på 20-30mils radie som är auktoriserad.
 
Du har ju vagnskada att ersätta strålkastarna med. Dock så kommer dyra reservdelspriser skapa en dyrare försäkring för modellen som helhet iofs.
 
Du har ju vagnskada att ersätta strålkastarna med. Dock så kommer dyra reservdelspriser skapa en dyrare försäkring för modellen som helhet iofs.
Strålkastarna ja. Min gissning är att de avspeglas i priser på slitagedelar med såsom bromsat, bussningar o dylikt, men de är som sagt en gissning från mig.
 
Strålkastarna ja. Min gissning är att de avspeglas i priser på slitagedelar med såsom bromsat, bussningar o dylikt, men de är som sagt en gissning från mig.
Land Rover är långt ifrån kända för billiga reservdelar. Det behöver vi inte oroa oss för.
Range Rover (och Sport) har dessutom svinaktigt dyra försäkringspremier pga mycket stölder av delar och hela bilar som exporteras till öst.
 
Ja, de har ju fördelar, men de känns inte som riktiga...bilar. De känns fel, som verktyg eller liknande är de ok men hela grejen med en bil är ju motorn, ljudet. Men jag är ju generellt konservativ, ny teknik är inget för mig.

Stora fördelen är väl förenklad service, de är ju betydligt enklare och därmed billigare att serva än förbränningsmotorer, samtidigt som tillverkarna knappast med glädje kommer se denna enorma inkomstkälla försvinna, så de hittar nog på något nytt, kostsamma uppdateringar, batteriservice etc.


Jag har alltid haft bilar som absolut största intresse. I början tyckte jag att elbilar var pest och pina, men har börjat inse att det bara är bra för miljön. Tråkiga människor som vill åka tråkiga bilar får gärna göra det, så länge man själv inte tvingas göra det.

Jag tror att elbilstrenden kan liknas vid kvartskrisen. Många tillverkare kommer stryka med, men det kommer nog alltid finnas någon som bygger bilar med förbränningsmotor.

Hur mycket det blir i straffskatt på dem om 50 år låter jag dock vara osagt ;)
 
Hallå hallå. Min morfar letar lite efter en ny bil (begagnad) och han har hittat en volkswagen golf sport årsmodell 2015 110hk som han gillar. Dock är denna bilen en bensin/gas bil. Är det någon som har erfarenhet av en gas/bensin bil?
 
Hallå hallå. Min morfar letar lite efter en ny bil (begagnad) och han har hittat en volkswagen golf sport årsmodell 2015 110hk som han gillar. Dock är denna bilen en bensin/gas bil. Är det någon som har erfarenhet av en gas/bensin bil?
Gas är rätt krångligt. Begränsat utbud stationer som erbjuder gas jämfört med bensin :)
 
Hallå hallå. Min morfar letar lite efter en ny bil (begagnad) och han har hittat en volkswagen golf sport årsmodell 2015 110hk som han gillar. Dock är denna bilen en bensin/gas bil. Är det någon som har erfarenhet av en gas/bensin bil?

Har han planerat ha bilen länge rekommenderas en "ren rasig" bil. Golf är ju annars en bra bil. många köpare och pressen kan ju inte ha fel. Är det Sportsvan så är det säkert en mycket bra bil för äldre.
 
Just köpt en sådan här, snott bilden men ser likadan ut :) :
6441857948.jpg
 
Hallå hallå. Min morfar letar lite efter en ny bil (begagnad) och han har hittat en volkswagen golf sport årsmodell 2015 110hk som han gillar. Dock är denna bilen en bensin/gas bil. Är det någon som har erfarenhet av en gas/bensin bil?
Jag hade absolut inte köpt en, det finns i princip inga fördelar utan bara nackdelar, framförallt att det är krångligt med dubbla system för bränslet, dubbelt så mycket som kan krångla och gå sönder. Så länge de är hyfsat nya är de ok men när åren kommer är de inte helt roliga att hålla i drift. Vi har VW med olika gas/bensin-motorer på jobbet och de fungerar helt ok så länge de är nya men sen är de rätt så krångliga tycker jag. Plus att det känns som en ganska kall bil på andrahandsmarknaden, folk är misstänksamma mot gasbilar.

Bilen som sådan är nog helt ok, jag hade köpt en Toyota då deras kvalitet statistiskt sett är väldigt hög, visst kan de vara lite charmlösa men det är nog VAG-produkterna också kan jag tycka. Är morfar mest intresserad av annat i livet än bilar hade jag nog föreslagit en japansk bil, även om Golf som sagt också är ett bra val-
 
Jag har alltid haft bilar som absolut största intresse. I början tyckte jag att elbilar var pest och pina, men har börjat inse att det bara är bra för miljön. Tråkiga människor som vill åka tråkiga bilar får gärna göra det, så länge man själv inte tvingas göra det.

Jag tror att elbilstrenden kan liknas vid kvartskrisen. Många tillverkare kommer stryka med, men det kommer nog alltid finnas någon som bygger bilar med förbränningsmotor.

Hur mycket det blir i straffskatt på dem om 50 år låter jag dock vara osagt ;)

Jag tänkte också på kvartskrisen:)

Ja, ja, det är väl bara att betala och vara glad.

Jag arbetar på ett fastighetsbolag och jag kan ju säga att intresset för laddstolpar har varit helt enormt sedan förra året, de boende har drivit på som tusan, nu har vi tagit fram och lanserat ett koncet där man för 500kr månad får stople och fri el, men nu har intresset tvärdött, ingen är beredd att betala, inte än i alla fall (vaddå, ska jag BETALA för att rädda miljön, aldrig i livet, det får någon annan göra!)
 
Jag tänkte också på kvartskrisen:)

Ja, ja, det är väl bara att betala och vara glad.

Jag arbetar på ett fastighetsbolag och jag kan ju säga att intresset för laddstolpar har varit helt enormt sedan förra året, de boende har drivit på som tusan, nu har vi tagit fram och lanserat ett koncet där man för 500kr månad får stople och fri el, men nu har intresset tvärdött, ingen är beredd att betala, inte än i alla fall (vaddå, ska jag BETALA för att rädda miljön, aldrig i livet, det får någon annan göra!)
Låter bekant. Miljön är viktig, men någon annan får rädda den :rolleyes:
 
Kikar lite på Golf GTI från -05 men då många verksr gått runt 18-20.000 mil så undrar jag lite hur hållbara de är. De har ju säkerligen gått ganska hårt under sin livstid dessutom.

Bör man vara orolig och avstå?
 
Hallå hallå. Min morfar letar lite efter en ny bil (begagnad) och han har hittat en volkswagen golf sport årsmodell 2015 110hk som han gillar. Dock är denna bilen en bensin/gas bil. Är det någon som har erfarenhet av en gas/bensin bil?

Vi hade en Passat med gas/bensindrift tidigare (årsmodell 2012). Det funkade med gas eftersom vi har många gasstationer i trakten. Upplevde motorn som helt ok, men rätt blurrig i kombo med automatlådan. Sen tycker jag passaren generellt har rätt tragiska vägenskaper. Men det är ju såklart subjektivt. Rätt kass ur ett service och småfelsperspektiv också.

Vid närmare eftertanke gillade jag den kanske inte alls. :D
 
Vi hade en Passat med gas/bensindrift tidigare (årsmodell 2012). Det funkade med gas eftersom vi har många gasstationer i trakten. Upplevde motorn som helt ok, men rätt blurrig i kombo med automatlådan. Sen tycker jag passaren generellt har rätt tragiska vägenskaper. Men det är ju såklart subjektivt. Rätt kass ur ett service och småfelsperspektiv också.

Vid närmare eftertanke gillade jag den kanske inte alls. :D
Jag kan inte kommentera motorn, men däremot så skulle jag vilja slå ett slag för vägegenskaperna på Golf. Vi hade en diesel 2014 eller 2015 på körskolan, hemma har vi en 2009/2010 etanol. Båda är roliga och stabila att köra. Dock så är det för hög ljudnivå i vår Golf, men det är åtgärdat för några år sedan skulle jag tro, tänkte inte alls på det när jag övningskörde.
 
Gasbil åker man om man tar den som tjänstebil, inte annars. Som privatperson finns nästan bara nackdelar. Sämre effekt, kortare räckvidd, mindre lastutrymme och dubbelt så många felkällor. Den lilla besparing som finns jämfört med en bensinbil på förbrukningsfronten kompenserar inte för det i min mening.
 
Gasbil åker man om man tar den som tjänstebil, inte annars. Som privatperson finns nästan bara nackdelar. Sämre effekt, kortare räckvidd, mindre lastutrymme och dubbelt så många felkällor. Den lilla besparing som finns jämfört med en bensinbil på förbrukningsfronten kompenserar inte för det i min mening.
Jag tror den lilla besparingen man gör går förlorad när man väl ska sälja bilen dessutom.
 
Tillbaka
Topp