• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Berätta gärna hur de övriga 5% lyckas klara sig utan värdeminskning vid köp av ny bil. Eller är du så okunnig om bilar som du utmärker dig att vara?

Va? Om du ska köpa en en AMG eller RS (för att ta två exempel). Vad tror du är bäst ekonomiskt:

1) att köpa en sprillans; eller,
2) att köpa en som gått dryga 3000 mil.

?
 
Va? Om du ska köpa en en AMG eller RS (för att ta två exempel). Vad tror du är bäst ekonomiskt:

1) att köpa en sprillans; eller,
2) att köpa en som gått dryga 3000 mil.

?
3000 mil är inte en ny bil. Det är en beggad bil som rullat ganska långt.
Och mitt första inlägg som du började tjafsa om handlade om gamla bilar, jag vet inte vad som menades med definitionen a gammal bil var från den som först skrev det. Men för mig är det 6-10 år gammal. Inte redan vid 3000 mil vilket uppskattningsvis på en kombisportbil är 2-3 år gammal.
 
3000 mil är inte en ny bil. Det är en beggad bil som rullat ganska långt.
Och mitt första inlägg som du började tjafsa om handlade om gamla bilar, jag vet inte vad som menades med definitionen a gammal bil var från den som först skrev det. Men för mig är det 6-10 år gammal. Inte redan vid 3000 mil vilket uppskattningsvis på en kombisportbil är 2-3 år gammal.

Ärligt talat, komigen nu. Du som första ägare av dylik bil kommer att ta den största smällen avseende värdeminskning. Är det oklart?

Och nej, jag tjafsar inte. Du verkar vara en drömmare, och det är ju kul!
 
Det går att köpa ny bil och i princip slippa värdeminskning om man
1) Har oerhört bra kontakt med återförsäljare och får mer rabatt än normalköpare. Sedan säljer man efter max 6 månader.
2) Köper en limiterad Porsche/Ferrari modell.

Så många andra sätt finns inte
 
Det går att köpa ny bil och i princip slippa värdeminskning om man
1) Har oerhört bra kontakt med återförsäljare och får mer rabatt än normalköpare. Sedan säljer man efter max 6 månader.
2) Köper en limiterad Porsche/Ferrari modell.

Så många andra sätt finns inte

Tvåan köper jag.
Men vad gäller ettan så borde "har oerhört bra kontakt" skrivas om till "du ligger med någon som har hög position hos generalagent". Det är nog väldigt få modeller där första alternativet faktiskt är överensstämmande med verkligheten.
Man måste få ganska många fler procent rabatt än normalköparen om det ska motsvara ett halvårs värdefall.
 
Många har fått detta om bakfoten.
Bilden på en röd RS6a i ett p-garage är inte min bil. Detta har jag påpekat flera gånger.
Det är en röd RS6a med svart optik som är sänkt 20mm (Precis så jag vill ha den helt enkelt)
Länk till inlägget jag talar om: (Det är alltså såhär bilen kommer se ut efter sänkningen..
Tyck vad ni vill om det. Jag tycker den gör sig riktigt bra i sänkt tillstånd som på bilden.

Angående värdeminksningen så gissar jag på att bilen sjunkit 2-350.000:- om ett par år när jag säljer den. Så det är tyvärr en dyr hobby. Men ack så roligt man har :)

OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?



Så det är inget du kan sätta fingret på varför du föredrar en sänkt bil? Själv drar jag direkt kopplingen att det är en falsk rs, men vi är ju alla olika så klart.

I ärlighetens namn så kunde jag inte bry mig mindre om du tror det är en A6a eller inte :)
Därför tänker jag inte heller försöka motbevisa dig. Tro vad du vill helt enkelt.
 
För att förtydliga, @Magido. Grym bil du köpt och kul med projekt - jag gillar original bättre. Men vi är alla olika, inte meningen att klanka ner på dig.
 
Idag kom postgubben med mer godis :D
Fick samtal ifrån en firma igår. Och det visade sig att dom både mappar, sänker och installerar systemet på Söndag!! :)

Bonusbild på min älskling bakom ratten (9 veckor och 2 dagar gammal ;))

790f2336fb.jpg


79159e8a3f.jpg

7913db7fd3.jpg
 
Tvåan köper jag.
Men vad gäller ettan så borde "har oerhört bra kontakt" skrivas om till "du ligger med någon som har hög position hos generalagent". Det är nog väldigt få modeller där första alternativet faktiskt är överensstämmande med verkligheten.
Man måste få ganska många fler procent rabatt än normalköparen om det ska motsvara ett halvårs värdefall.
Det finns kunder som exempelvis får köpa bilar som egentligen är tänkta som demobilar. Där ligger rabatten runt 20%. Är modellen hyffsat attraktiv (tänk V90, XC90 och dylikt) motsvarar det värdeminskningen och ibland mer.
 
Idag kom postgubben med mer godis :D
Fick samtal ifrån en firma igår. Och det visade sig att dom både mappar, sänker och installerar systemet på Söndag!! :)

Bonusbild på min älskling bakom ratten (9 veckor och 2 dagar gammal ;))

790f2336fb.jpg


79159e8a3f.jpg

7913db7fd3.jpg
Polarn har likadant eller snarlikt system på sin, fy tusan vilket skönt ljud det blir! Grattis till en riktigt fin bil!
 
Polarn har likadant eller snarlikt system på sin, fy tusan vilket skönt ljud det blir! Grattis till en riktigt fin bil!

Vad glad jag blir!! :D
Jag har ju inte hört en RS6a med eftermarknadssystem.. Gött att höra att det låter som jag hoppas)

Jon Olssons RS6a har jag hört och åkt med i. Men den låter förjävligt om jag får uttrycka mig så.
Han har tagit bort kattarna hela vägen och ersatt med raka rör. Så det låter burkigt typ.
 
Bild 1) Bild på en bil i London (Sänkt 20mm med svarta rails och lister
Bild 2) Såhär ser min bil ut i dagsläget
Bild 3) Såhär menar jag att listerna skall bli (Sänkningen ej photoshoppad)

Kände att jag behövde klargöra några missförstånd.
Bild 1 är 20mm lägre än bild 2 & 3

IMG_4260.jpg


7938e6cf74.jpg


793916736f.jpg
Att köra listerna svarta istället blir toppen. Krom tillhör 60-talet.
Sänkningen, mja den är nog låg nog för min smak redan idag.
 
Synd du inte förstod mitt inlägg och hjälper mig att förstå. Tro vad?

Jag tolkade ditt inlägg som att du trodde jag hade byggt om en A6a till en RS6a.
Anledningen till att jag vill sänka är:

-Jag tycker det är snyggare när det är så lite mellanrum mellan däckkant och stötfångare (Dock får inte stötfångaren gå över däcket)
-Bilen upplevs stabilare när det går undan i små snäva kurvor och rondeller
-Det går enkelt att återställa med en knapp i bilen (Luftfjädring)
 
Berätta gärna hur de övriga 5% lyckas klara sig utan värdeminskning vid köp av ny bil. Eller är du så okunnig om bilar som du utmärker dig att vara?

Om du köper en ny bil där efterfrågan är högre än tillverkningen är chanserna goda att du lyckas kvala in i dessa 5%. Exempel på dessa är bilar likt Porsche GT3 RS, Cayman GT4 där efterfrågan är långt högre än tillgången. Andra exempel är när man köper liknande type av bil men ed en konfiguration som utmärker sig markant från normen, ett exempel på detta är de extremt få som beställde en Ferrari 599 med manuell växellåda. Dessa bilar säljs idag för mer än dubbelt nypriset.
 
Jag tolkade ditt inlägg som att du trodde jag hade byggt om en A6a till en RS6a.
Anledningen till att jag vill sänka är:

-Jag tycker det är snyggare när det är så lite mellanrum mellan däckkant och stötfångare (Dock får inte stötfångaren gå över däcket)
-Bilen upplevs stabilare när det går undan i små snäva kurvor och rondeller
-Det går enkelt att återställa med en knapp i bilen (Luftfjädring)
Så mao stör det inte att det är mer luft vid sidan av däcket än ovanför? Att man vill ha det tight förstår jag helt. Visste inte heller att den hade inställningsbar luftfjädring, "nollpunkten" blir lägre men du kan höja upp den i något normal/komfortläge? Min kommentar om äkta RS6 syftade endast på känslan jag får när jag ser bilar som är rejält låga/sänkta. Som sagt verkligen inget ont om bilen eller att du ändrar den, var bara nyfiken på vad som får folk att sänka den där sista biten. Speciellt om det är en såpass sänkt/pimpad modell från fabrik.
 
Så mao stör det inte att det är mer luft vid sidan av däcket än ovanför? Att man vill ha det tight förstår jag helt. Visste inte heller att den hade inställningsbar luftfjädring, "nollpunkten" blir lägre men du kan höja upp den i något normal/komfortläge? Min kommentar om äkta RS6 syftade endast på känslan jag får när jag ser bilar som är rejält låga/sänkta. Som sagt verkligen inget ont om bilen eller att du ändrar den, var bara nyfiken på vad som får folk att sänka den där sista biten. Speciellt om det är en såpass sänkt/pimpad modell från fabrik.

Nej det stör mig inte. Och japp exakt.
Om du växlar ifrån dynamic till komfort så höjer den sig rätt rejält.
Men utöver det kommer jag även ha en liten knapp eller dosa någonstans i bilen som "nollställer" sänkningen jag gjort. Då blir den helt normal.
Det är en box man kopplar in någonstans.. (Är rätt okunnig, men så jag fått det förklarat för mig) kan ladda upp bild efter Söndag :D

Okej då förstår jag! Missförstod dig bara lite :)
 
Kör på Magido det kommer bli skitbra - det där är ultimata bruksbilen i mina ögon.

Hälsa Särås ifrån Lorant om det är dit du ska - vilket jag misstänker .

Bildbevis förväntar vi oss i alla fall!
 
Tillbaka
Topp