• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag var ganska nära att ta hem en 964 Nakai-San hade micklat med för några år sen. Visade sig att det i princip var omöjligt att regga den så det rann ut i sanden. Är ganska glad för det nu dock, vissa av byggena har gått för långt enligt mig. Jag har inget emot modifikationer men nu börjar det bli ganska ovanliga och unika modeller som kapas sönder.

En original 993 eller 964 RS, en 965 eller en 993 Turbo/GT2 räcker rätt långt ur coolhetsperspektiv. :)

Men det är klart, coola saker kan alltid bli coolare...

Jag håller med dig till 100 %. Rauh Welt och Techart är kul att googla. När det kommer till att äga är det original som gäller. Jag personligen gillar dock de vattenkylda mer och det beror på att jag kör mina bilar året runt.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Har blivit grymt sugen på en BMW M5, "gamla" E60n. Ylande V10a och härlig bil.
Någon som har en?

M5%20blk%20lrr%207064%20abp800.jpg
 

Tommy Blomqvist

Breitling
Brukar låna frugans 1,8t 9-3:a från 10 eftersom den är klart roligare än mitt lastfartyg/rymdskepp.

Var nämligen tvungen att byta till 7-sitsigt vid senaste barnen och det blev en Renault Grand Espace från 07.
En långfärdsvagn (när den går) som kan rullar fram på sina törstigta 245/45-18:eek:r en bit över 200 km/h.
Kommer ganska snabbt dit också även med en otrimmad 2,0T-motor.

espace1.jpg


Naturligtvis skruvar jag också en del på mitt gamla raceprojekt.
Det är en halvsunkig Camaro -74:a med toktrimmad 350 small block.

130404_camaro_renault.jpg
 

par

Patek
2-Faktor
Hur är ägandekostnaderna? Främst service och reparationer som jag tänker på.
Kanske borde fråga, vad köpte du när du sålde M5an? :p

Man kan säga såhär, jag hade den under 100 mil(innan jag tröttnade) och tappade 30 tusen så ägandekostnaderna var höga;) Men jag hann varken byta däck eller serva under tiden. Köpte en Corvette C6 Z06 efter jag sålt bmwn.

För att vara seriös så är det en jäkligt go bil att åka i, jag har hela tiden haft tjänstebil och entusiastbilar vid sidan om. Där passade den inte in, inte tillräckligt rå, tung och den är för lätt att leva.

Men ingen bil jag ägt slog de 80 liter soppa den drog på 20 mil, det rekordet står sig än:)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
2-Faktor
Man kan säga såhär, jag hade den under 100 mil(innan jag tröttnade) och tappade 30 tusen så ägandekostnaderna var höga;) Men jag hann varken byta däck eller serva under tiden. Köpte en Corvette C6 Z06 efter jag sålt bmwn.

För att vara seriös så är det en jäkligt go bil att åka i, jag har hela tiden haft tjänstebil och entusiastbilar vid sidan om. Där passade den inte in, inte tillräckligt rå, tung och den är för lätt att leva.

Men ingen bil jag ägt slog de 80 liter soppa den drog på 20 mil, det rekordet står sig än:)


Förutom den absurda bränsleförbrukningen har de även problem med SMG-pumpar, vevlager som slits ut på kort tid och VANOS-problem.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Man kan säga såhär, jag hade den under 100 mil(innan jag tröttnade) och tappade 30 tusen så ägandekostnaderna var höga;) Men jag hann varken byta däck eller serva under tiden. Köpte en Corvette C6 Z06 efter jag sålt bmwn.

För att vara seriös så är det en jäkligt go bil att åka i, jag har hela tiden haft tjänstebil och entusiastbilar vid sidan om. Där passade den inte in, inte tillräckligt rå, tung och den är för lätt att leva.

Men ingen bil jag ägt slog de 80 liter soppa den drog på 20 mil, det rekordet står sig än:)


Det måste ha varit tunga mil det om den drop 80 liter soppa på 20 mil, 4 liter milen, gick den pellen i botten alla de milen?
Förstår att den kanske inte var tillräckligt rå eller annorlunda jämfört med en vanilj-tjänstebil.
 

par

Patek
2-Faktor
Det måste ha varit tunga mil det om den drop 80 liter soppa på 20 mil, 4 liter milen, gick den pellen i botten alla de milen?
Förstår att den kanske inte var tillräckligt rå eller annorlunda jämfört med en vanilj-tjänstebil.

Har för mig jag fick in någon landsvägsmil också, men den är helt sjuk i bränsletörst. Allting annat framstår som rena miljöbilarna
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
2-Faktor
Det måste ha varit tunga mil det om den drop 80 liter soppa på 20 mil, 4 liter milen, gick den pellen i botten alla de milen?
Förstår att den kanske inte var tillräckligt rå eller annorlunda jämfört med en vanilj-tjänstebil.


Har för mig att en vän som har en sådan pratade om 1,2-1,3l/milen lugn motorvägskörning inom hastighetsgränsen +10km/h.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
2-Faktor
Det stämmer rätt bra med ägg under pedalen gick det nästan ner till litern. Det var när man tryckte till tankmätaren blev rena turbotrycksmätaren, fast omvänd;)


Känns som att jag tankar hela tiden med min E55, kan bara tänka mig hur det känns att köra 20 mil på 70 liter. Högsta förbrukningen jag mätt är 35 mil på 70 liter men då snackar vi över 200km/h konstant med 4 pers i bilen.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Har för mig jag fick in någon landsvägsmil också, men den är helt sjuk i bränsletörst. Allting annat framstår som rena miljöbilarna


Ska läsa på på M5-board, även fast den bara kommer att rulla som sommarbil så är 3-4 liter milen helt åt helvete för högt även för "söndagskörning". En tripp från Stockholm city till Vaxholm och tillbaka blir helt plötsligt runt 30 liter... fy fan.

Den högsta förbrukningen som jag har mätt upp över en tank var när jag kom 38 mil på 62 liter, strax över 1,6l/mil.

Tyskarna är duktiga på att ljuga ihop nån skön historia till bränsleförbrukning.
Nya SL65 AMG (2014) med dubbelturbo V12 ska tydligen bara dra 11,6l/100km blandad körning.
Kanske i nedförsbacke, en kraftig sådan, men annars inte.

Bra för bilens skattesats dock.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Tyskarna är duktiga på att ljuga ihop nån skön historia till bränsleförbrukning.
Nya SL65 AMG (2014) med dubbelturbo V12 ska tydligen bara dra 11,6l/100km blandad körning.
Kanske i nedförsbacke, en kraftig sådan, men annars inte.

Det är ju EU-testcykeln, inget konstigt med låga siffror där. Normal blandad körning drar en SL65 2013 ca 16 l/100 km.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Har blivit grymt sugen på en BMW M5, "gamla" E60n. Ylande V10a och härlig bil.
Någon som har en?

M5%20blk%20lrr%207064%20abp800.jpg

Har också ägt en sådan och det är en trevlig bil på många sätt. Personligen föredrar jag M3 då de är roligare att köra aktivt. Min var nästan ny så jag betalde inte en krona för service och det som gick sönder gick på garantin.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Känns som att jag tankar hela tiden med min E55, kan bara tänka mig hur det känns att köra 20 mil på 70 liter. Högsta förbrukningen jag mätt är 35 mil på 70 liter men då snackar vi över 200km/h konstant med 4 pers i bilen.

Jag körde upp en tank på 15 mil med min M5 om jag minns rätt. Vid vanlig körning så brukade jag hamna på ca 2,3 L/milen. Det gick att få ner den till 1,3 L/milen men då gick det så lugnt så det hade varit roligare att ta bussen.
 

Owaysis

Cartier
Är du här??? Smygroggar och kommer ha svårt för snack inom en timme :D

Haha ja jag förstår det!! Nej fan jag var bara runt lite på BMW-montern då polaren som jobbar på BMW fixat fribiljetter och vi hälsade på några av hans jobbarkompisar. Förutom det så såg vi bara "showen" sen så drog vi hem igen, vi var lite för bakis för att orka gå runt där i de andra hallarna, hade varit kul att snacka lite annars.. Fyfan vad Petter Solberg kan köra bil alltså, hans Cittra som han burnade runt i smattrade så skönt :D
 
Topp