• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Håller på och renoverar den här Corvette indy pacecar:en från 1978.
IMG_0015.JPG

IMG_0572.JPG

IMG_0573.JPG

Proveniens:)
IMG_0018.JPG

Original "tank sticker"
IMG_0752.JPG

IMG_0751.JPG

IMG_0753.JPG

IMG_0591.JPG

Holy shit.
Bra skick på den där, du...

Usch, då går ju den fetbort. Undrar om det finns någon modell öht från BMW dom är driftsäker. Jag har haft att göra med två x5or tidigare och det var tametusan problem med båda. Motorras på 4.6an dessutom. Suck.
Audi s4 2010?
Jag hade X6:an med 3-liters dieseln som jag körde 8000 mil med. Den hade gått 9000 mil när jag sålde den. Den kändes fortfarande som ny då. Vilken motor säger jag bara!

Vad är egentligen den stora kontentan om man söker familjebil, ca 400k.
Kravlista utrustn
Ny
Kombi
Dragkrok
Helskinn
automat
keyless
hög säkerhet
elbaklucka
värme i sätena bak
Gärna Fyrhjulsdrift
Inte supertrist att köra
Gärna hybrid (svårt för de pengarna)

Bilar jag tänker på är främst Passat Alltrack, nya V90 har slagit mig men Volvo tar emot.. Audi A6 är fantastisk men kommer ju ny kaross snart.
Någon som har en Passat GTE? Nöjda?

Kravlista utrustn
Ny
Kombi
Dragkrok
Helskinn
automat
keyless
hög säkerhet
elbaklucka
värme i sätena bak
Gärna Fyrhjulsdrift
Inte supertrist att köra

Bilar jag tänker på är främst Passat Alltrack, nya V90 har slagit mig men Volvo tar emot.. Audi A6 är fantastisk men kommer ju ny kaross snart.

Jag tänker spontant Passat / Passat Alltrack GTS med 240Hk, DSG och 4-Motion. Välj till Active Info Display så får du en väldigt trevlig bil. När det gäller GTE:n så är det en fantastisk sparbössa och jag vet att många är nöjda. Personligen upplever jag inte att den är jätterolig att köra på bensinmotorn, även om den räcker till.

Som ett alternativ till Passat GTE så skulle jag kolla på Mercedes C350E , svårt att få ner till 400tkr iofs. Men köper du via företag så brukar ju Mercedes kunna ordna fram bra rabatter och avtal för business edi.

Jag hade X6:an med 3-liters dieseln som jag körde 8000 mil med. Den hade gått 9000 mil när jag sålde den. Den kändes fortfarande som ny då. Vilken motor säger jag bara!
Jag ser nu att det blev fel när jag skrev inlägget. Den hade gått 9000 mil när jag köpte den, ska det stå, vilket innebär att den kändes som ny när jag sålde den och den då gått nästan 17000 mil. Är det någon motor jag skulle våga köpa som gått så långt är det BMW treliters diesel.

Jag ser nu att det blev fel när jag skrev inlägget. Den hade gått 9000 mil när jag köpte den, ska det stå, vilket innebär att den kändes som ny när jag sålde den och den då gått nästan 17000 mil. Är det någon motor jag skulle våga köpa som gått så långt är det BMW treliters diesel.

Polares far har en 530d (F10) som han haft sedan ny 2010 och det enda fel han haft är att oljenivåcensorn gick sönder i samband med service så de fick byta olja och sensorn två dagar efter första servicen. Han har funderat på att byta bil men de han pratat med säger att han lila gärna kan köra 15.000 mil till än att byta till en nyare 520d...

Polares far har en 530d (F10) som han haft sedan ny 2010 och det enda fel han haft är att oljenivåcensorn gick sönder i samband med service så de fick byta olja och sensorn två dagar efter förta servicen. Han har funderat på att byta bil men de han pratat med säger att han lila gärna kan köra 15.000 mil til än att byta till en ny 520d...
Ha ha, det säger en del. Det finns bilar som är byggda för att gå 30000 mil och det finns snygga konceptbilar som man ska sälja innan 10000 mil.

Juste. Följde n55ans öde när det väl begav sig. Beklagar :(
Hur länge hade du e90? Är löjligt sugen på e92 men känns som varenda säljare jag varit i kontakt med på begfronten har svarat wastegate rattle när jag frågat om det är något jag borde veta som inte framgått.

Mjo, tyvärr är det ju en väldigt hög stöldrisk när det gäller just BMW..

Hade den i 2,5år. Körde ca 3000mil (10k-13k) och inget var bytt när jag köpte den,nuvarande ägaren bor i närheten och han har inte heller bytt varken turbos eller wastegate!
Kanske bara ren flyt att den inte drabbats?

Kravlista utrustn
Ny
Kombi
Dragkrok
Helskinn
automat
keyless
hög säkerhet
elbaklucka
värme i sätena bak
Gärna Fyrhjulsdrift
Inte supertrist att köra

Ska du ha bilen privat eller som tjänstebil? Har stor betydelse, Passat GTE är oerhört förmånlig som tjänstebil men inte lika mycket vid privatköp. Du tappar också möjligheten till fyrhjulsdrift där. Kör man långa sträckor är den också inte så lämplig egentligen.

Köper du privat öppnas enorma möjligheter. Jag hade då siktat in på en lätt begagnat Audi A6 3,0TDiQ (ev. Allroad), BMW 530XD eller Mercedes 350 4-matic. Oerhört sköna motorer och snäppet trevligare än Alltrack som är en rätt högtrimmad liten fyra under huven. Pinnar på bra när turbotrycket är uppe förvisso men har inte alls samma gång som de större motorerna.

Ska du ha bilen privat eller som tjänstebil? Har stor betydelse, Passat GTE är oerhört förmånlig som tjänstebil men inte lika mycket vid privatköp. Du tappar också möjligheten till fyrhjulsdrift där. Kör man långa sträckor är den också inte så lämplig egentligen.

Köper du privat öppnas enorma möjligheter. Jag hade då siktat in på en lätt begagnat Audi A6 3,0TDiQ (ev. Allroad), BMW 530XD eller Mercedes 350 4-matic. Oerhört sköna motorer och snäppet trevligare än Alltrack som är en rätt högtrimmad liten fyra under huven. Pinnar på bra när turbotrycket är uppe förvisso men har inte alls samma gång som de större motorerna.

I och med att han söker efter en ny bil enligt sin kravspec så förmodar jag att beggade bilar går bort, alla de bilar du föreslår är trevliga bilar är svåra att få in under 400 tkr . Är man sugen på en A6a så tycker jag att man ska kasta ett getöga på kampanjen just som gör det möjligt att välja en A6 S-Line Avant för 336 tkr.

Jag förstår inte vad du menar med att Passaten pinar på när turbotrycket är uppe? Det gäller väl samtliga turboladdade dieselmotorer? Jag vet inte vad du jämför motorgången med när du uttalar dig om Passat GTS. Det enda jag kan relatera till är min förra bil som va en Audi A6 3.0 TDI 218HK. Givetvis är det en skillnad mellan fyra och sex cylindrar. Men jag upplever ingen större skillnad som skulle vara av nackdel för Passaten.

Ja jag gör en Passat GTS själv och nej jag jobbar inte med Volkswagen på något sätt :)

Mjo, tyvärr är det ju en väldigt hög stöldrisk när det gäller just BMW..

Hade den i 2,5år. Körde ca 3000mil (10k-13k) och inget var bytt när jag köpte den,nuvarande ägaren bor i närheten och han har inte heller bytt varken turbos eller wastegate!
Kanske bara ren flyt att den inte drabbats?

Jag tror även att en sak många inte tänker på är att en turbo behöver tid att värma upp (olja då iof) och sen behöver den få tid på sig att svalna efter att ha arbetat hårt. Det sliter oerhört hårt att köra hårt och sen inte låta turbon få svalna innan man stänger av bilen.

Jag tror även att en sak många inte tänker på är att en turbo behöver tid att värma upp (olja då iof) och sen behöver den få tid på sig att svalna efter att ha arbetat hårt. Det sliter oerhört hårt att köra hårt och sen inte låta turbon få svalna innan man stänger av bilen.
Kommer ihåg saab jag hade så var det rutin innan man stängde av

Kravlista utrustn
Ny
Kombi
Dragkrok
Helskinn
automat
keyless
hög säkerhet
elbaklucka
värme i sätena bak
Gärna Fyrhjulsdrift
Inte supertrist att köra

400 kSEK skulle jag bränna så här:
200 kSEK begagnad V70 T6 AWD (Sverige)
100 kSEK beg MX-5 (Tyskland)
100 kSEK beg Nissan Leaf (Nederländerna?)
Men det kanske inte var din fråga? :)

Hellre VW än Volvo? Förklara hur du kommer till denna slutsats. Visst, jag kan acceptera att du inte gillar Volvo, men jag kan inte se någon parameter där VW är att föredra. Visst, VW kanske drar något lite mindre bränsle, beroende på motor, men hur mycket pengar sparar det totalt, och sett till bilens totalkostnad?

Speciellt om säkerhet är en prioritet, titta gärna hur Volvos SPA-platform är överlägsen den från VW-gruppen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Scalable_Product_Platform
Volvon är konstruerad för att glida förbi, vilket är optimalt. Båda bilarna får högsta betyg, men det innebär inte att de är lika bra, då man inte kan får mer än "max", i XC90:ns fall.
XC90, V90 och S90 har samma plattform = konstruktion, SPA.
Dock skall det erkännas att Q7:an inte är sämre än den här Chryslern! Kolla när de kopplat på magbältet! Detta är när säkerhetstänkandet ändå nått en liten bit, så instrumentpanelen är något stötupptagande!

Senast ändrad:
Kravlista utrustn
Ny
Kombi
Dragkrok
Helskinn
automat
keyless
hög säkerhet
elbaklucka
värme i sätena bak
Gärna Fyrhjulsdrift
Inte supertrist att köra

Provkör Skoda Superb samt deras nya suv.

Jag är förvånad att Lexus ligger så högt upp, och att Audi, Landrover och Volvo ligger så långt ner. Inte så att Lexus inte är en premiumbil, men det är konstigt att de så snabbt lyckats så mycket bättre än de tre andra nämnda märkena, att etablera sig i "toppen".
----------
Vilka av följande bilfabrikat upplever du som statusmarkörer?

Total Män Kvinnor
Ferrari
62% 64% 59%
Lamborghini 60% 61% 58%
Porsche 59% 59% 59%
Koenigsegg 45% 57% 34%
Tesla 43% 47% 40%
BMW 38% 37% 40%
Mercedes-Benz 38% 41% 34%
Lexus 37% 37% 38%
Audi 21% 23% 19%
Landrover 15% 17% 14%
Volvo 9% 7% 11%
Jeep Cherokee 7% 7% 7%
Chevrolet 5% 2% 8%
Chrysler 5% 2% 7%
Mini 2% 1% 3%
Toyota 1% 1% 1%
VW 1% 1% 1%
Vet ej 12% 9% 14%
Inga/inget 7% 8% 6%
Annat märke 1% 2% 1%
Vilka av följande är de främsta statusmarkörerna?

Placering Totalt Män Kvinnor
1
Bostaden Bostaden Bostaden
2 Karriären Karriären Karriären
3 Utbildningen Bilen Utbildningen
4 Bilen Utbildningen Hälsan
5 Hälsan Hälsan Resorna
6 Resorna Resorna Bilen

https://www.mynewsdesk.com/se/kvd/p...-bil-naer-du-ska-imponera-paa-grannen-1864285

Ja, jag skulle också hellre ta en Skoda eller ta steget upp till Audi. (Märks det att jag inte gillar VW? :borg:)

Grannen har en Passat alltrack 2017. Så trång inuti jämfört med min. Förstår inte hur det kan skilja så mycket på samma plattform.

Skulle varmt rekommendera en provkörning och se vad man får för pengarna. För 350 bör du få en rikligt utrustad eller nya Kodiaq.

Någon som testat nya MB E-klass all terrain eller vad den nu heter? Typ v90xc fast e-klass.

Jag ska köra en imorgon, återkommer med recension.

1) De där motorerna säljs inte längre. Det är enbart EURO5 som påverkas.

2) Den där artikeln är VÄLDIGT skevt skriven. De bilar som inte påverkats nämns knappt. De som påverkats negativt slås upp stort med bild och grafik. Som SE och Hör ungefär.
Knappast.
Hade motorerna kunnat ge korrekta avgasvärden utan hårdvaruförändringar och med bibehållna prestanda hade bilarna självklart lämnat fabriken med den mjukvaran.

Alla visste att utan hårdvaruförändringar är prestandaoffer mycket sannolikt.

Knappast.
Hade motorerna kunnat ge korrekta avgasvärden utan hårdvaruförändringar och med bibehållna prestanda hade bilarna självklart lämnat fabriken sådana. Alla visste att utan hårdvaruförändringar är prestandaoffer mycket sannolikt.
Nej nu får du faktiskt läsa det du länkar till själv också. Det är 10 bilar som testats - hur många är det bild och grafik på? Jo naturligtvis enbart de som blev sämre.

Det ändrar fortfarande itne heller någonting för den som funderar på att köpa ny bil idag. De här motorerna säljs inte längre.

Tillbaka
Topp