Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vad har du för ytbehandling på betongen? Står i valet hur jag ska göra, har 97kvm obehandlad garageyta att fixa snart.
Lyft kräver oftast borrhål i golvet. Obra tillsammans med golvvärme...
Skruvar du själv på dina bilar, eller vill du lyfta för att inspektera och beundra?Exakt. Det hade blivit lite svårt eftersom jag tänkt att ha en liknade variant som på bilden.
![]()
Exakt. Det hade blivit lite svårt eftersom jag tänkt att ha en liknade variant som på bilden.
![]()
När tar du av rattmuffen? I samband med däckbyte?![]()
Renault Laguna -10. Väldigt nöjd med den, faktiskt.![]()
När tar du av rattmuffen? I samband med däckbyte?
Skruvar du själv på dina bilar, eller vill du lyfta för att inspektera och beundra?
Nej inte på mina egna, förutom några däckbyten mellan banfälgar och standard. Någon polering kan det även bli. Hjälper dock kompisar att mecka och då är det inte fel att ha ett bra garage. Men inte så ofta att lyften vart ett förstahandsval.
Du kan ha golvvärme men markera då vart du skall ha lyften och lämna det området fritt av värmeslingor! då är det inga problem.Har faktiskt aldrig funderat på detta... Går det verkligen inte att ha båda två? Värme och lyft?
Ska bygga garage nästa sommar, och då har alltid varit självklart med golvvärme. Problemet är bara att jag redan köpt in en lyft!![]()
Vet ni vad det här är? Det här är skolexemplet på smakfull stil och klass.För tillfället denna
![]()
Funderade länge på om jag skulle svara på detta eller inte för jag tror inte du kommer ta till dig det jag skriver ändå. Volkswagen har nu träffat Teknikens Värld och resultatet är väl inte så smickrande - för Teknikens Värld. Läs nu NOGA det som står, sedan får du fundera på om du vill tolka det som en konspiratorisk foliehatt eller om det helt enkelt kan vara så att en liten svensk biltidning kanske inte har resurser att testa bilars motorstyrning på ett tillförlitligt sätt på en privat bromsbänk i en skitig verkstad i Södermanland.Bra exempel med punktering! Verkligen jämförbart med att en bränsleinjektor går sönder!
Volkswagen Aktiengesellschafts bilar har erkänt dålig hållbarhet, de går sönder ofta, de har många problem.
Subaru lär väl vara en av de sämre japanska märkena vad gäller tillförlitlighet. Dock är koppling, precis som däck, något som föraren eller körmiljön kan ha stor påverkan på, och ta sönder. Till skillnad från en bränsleinjektor, som mest beror på inköp och kvalitetssäkring.
VAG är en felaktig förkortning för koncernen:
"From the late 1970s to 1992, the acronym V.A.G was used by Volkswagen AG as a brand for group-wide activities, such as distribution and leasing. Contrary to popular belief, "V.A.G" had no official meaning, and was never the name of the Volkswagen Group."
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group
Angående 0.4% klagande kunder: Jag vet inte om vi kan lita på Volkswagen Aktiengesellschaft siffror, de verkar ju ljuga gång efter gång.
Om vi anta ratt 0.4% stämmer, så är det ju siffran på de som klagat. Hur många som numera inte gillar sin bil, och inte tänker köpa en Volkswagen Aktiengesellschaft bil igen, det vet vi inte. Många orkar nog inte klaga, men är ändå missnöjda med sin bil. Jag är själv mycket noga med min bil, men om jag hade en VW och visste att jag fått senaste uppdateringen av motorstyrningsmjukvaran, ja då kan man ju inte göra så mycket mer. Jag vet inte om jag skulle orka klaga och lägga tid på det. Speciellt då detta gäller lite äldre bilar, som många köpt begagnat, vem skall man klaga till då, den man köpte bilen av? De nybilskunder som finns kvar kan ju klaga där de köpt bilen, men de lär inte vara så många.
Nej, dessa prestandaförsämringar tär på Volkswagen Aktiengesellschafts rykte i det tysta.
Vet ni vad det här är? Det här är skolexemplet på smakfull stil och klass.
Funderade länge på om jag skulle svara på detta eller inte för jag tror inte du kommer ta till dig det jag skriver ändå. Volkswagen har nu träffat Teknikens Värld och resultatet är väl inte så smickrande - för Teknikens Värld. Läs nu NOGA det som står, sedan får du fundera på om du vill tolka det som en konspiratorisk foliehatt eller om det helt enkelt kan vara så att en liten svensk biltidning kanske inte har resurser att testa bilars motorstyrning på ett tillförlitligt sätt på en privat bromsbänk i en skitig verkstad i Södermanland.
Det som gör Teknikens Världs resultat så svåra att förstå är det faktum att det överhuvudtaget inte finns någonting i åtgärden som påverkar den del som handlar om vridmoment. Det gör alltså att det är en fysikalisk omöjlighet att vridmomentskurvan ändras – helt enkelt eftersom inga förändringar som kan ha påverkat den är gjorda. Något mer än så går inte att tillägga, detta är ett faktum, sade Markus Köhne.
Volkswagen själva ställer alltid bilen i testbänken och gör ett första test. Därefter genomför man uppdateringen, fortfarande med bilen kvar i testbänken. Därefter gör man ett nytt test.
Att först testa bilen, sedan köra den till en verkstad för att göra uppdateringen, och sedan köra den tillbaka till testbänken är förenat med många felkällor. Man kan räkna med att det kan finnas en felmarginal på 10-20 procent i de fallen.
Teknikens världs resultat slår både uppåt och nedåt. Gissa varför.
Det går inte att bemöta det här. Det är bara fjanterier. Det är helt uppenbart att du inte förstår skillnaden mellan en privat bromsbänk i en verkstad och dess precision jämfört med vad som krävs i certifieringsarbete. Du har inte ens förstått att det inte VW själva som testat bilarna utan KBA. Det senare utgår jag från att du inte vet vad det är heller.1) Är de självhatare och miljösadister på VW? De har alltså kompetensen att ta fram en motor som inte släpper ut olagliga mängder avgaser, utan att det försämrar motorns prestanda? Men de valde ändå att inte göra detta? De valde alltså att båda förstöra miljön, och äventyra företagets goda rykte och finanser? Varför?
Mig veterligen har det inte skett några enorma genombrott vad gäller programmering av dieselmotorer sedan de berörda bilarna såldes som nya. Innan vi går vidare och dricker VW:s cool aid (= äter upp deras PR-spinn), då måste vi få svar på frågan varför de inte levererade bilarna "så här" från början. Om motorerna kan göras utsläppslagsuppfyllande utan prestandaförsämringar, varför lämnade inte motorerna så från fabriken? Detta är en mycket relevant fråga som VW inte svarat på. Istället ljög och fuskade ett helt företag, förstörde miljön och till slut har de fått stora imageskador och enorma kostnader och skadestånd.
Tills jag fått svar på denna viktiga fråga, varför, så utgår jag ifrån att företaget bara gör som de gjort tidigare, dvs fortsätter att ljuga.
2) Det blir ju alltid lite bättre om du hänvisar till källa när du citerar! Vad är din källa?
3) Det stärker inte din trovärdighet när du använder formuleringar som "privat bromsbänk i en skitig verkstad i Södermanland". Om du ens försöker låtsas insatt, så borde du veta att Sveriges största, eller näst största (beroende på vem du frågar), kompetenscentrum inom dieselmotorer ligger i Södermanland. Men om du hellre vill tro på lögner från skinande rena lokaler så är det upp till dig!
Istället för att hålla på med att angripa min person, kan du inte svara på det som är viktigt i sammanhanget? Kan du inte hitta på något? Har inte VW någon färdig förklaring?:Det går inte att bemöta det här. Det är bara fjanterier. Det är helt uppenbart att du inte förstår skillnaden mellan en privat bromsbänk i en verkstad och dess precision jämfört med vad som krävs i certifieringsarbete. Du har inte ens förstått att det inte VW själva som testat bilarna utan KBA. Det senare utgår jag från att du inte vet vad det är heller.
Utan att ha någon ambition att ge mig in i den diskussion ni har haft så känner nog jag ungefär som du och det sa jag redan från början när de började prata om åtgärder, om de nu hade möjligheten att på ett smidigt sätt bygga en bil som uppfyllde kraven från både myndigheter och kunder, varför gjorde de inte det?Istället för att hålla på med att angripa min person, kan du inte svara på det som är viktigt i sammanhanget? Kan du inte hitta på något? Har inte VW någon färdig förklaring?:
Är de självhatare och miljösadister på VW? De har alltså kompetensen att ta fram en motor som inte släpper ut olagliga mängder avgaser, utan att det försämrar motorns prestanda? Men de valde ändå att inte göra detta? De valde alltså att båda förstöra miljön, och äventyra företagets goda rykte och finanser? Varför?
Om du litar på allt vad VW säger och eventuella tyska myndigheter, då har du inte förstått hur Tyskland fungerar. Jämför gärna resursunderläget Finansinspektionen har gentemot bankerna, till vilket kommer att få personer på FI vill bränna sina framtida karriärmöjligheter hos just bankerna. Och då ligger ändå Sverige bättre till än Tyskland på korruptionsrankinglistor.
Bara ett exempel:
http://www.csmonitor.com/Business/2...und-the-world/Germany-tax-deduction-on-bribes
Gött! Grattis vilken motor köpte ni?Jodå så att jag köpte en Golf Alltrack i helgen![]()
Gött! Grattis vilken motor köpte ni?
Tack, det blev 1.8 TSI, blir skönt med fyhjulsdrift igen. Annars så har den automat, drag, förlängd nybilsgaranti, backkamera, regnsensor, bi-xenon, pluspaket, dragpaket, parkeringssensorer fram och bak samt parkeringsvärmare.
Jodå så att jag köpte en Golf Alltrack i helgen![]()
Det är 177hk varianten främst som drabbats. 184hk varianten ska vara lugnt.Sugen på att köpa en BMW 320d -12. Har dock hört en hel del om att deras N47 motor har problem med att kamkedjor går av osv. Verkar främst röra sig om tidigare modeller men verkar ha drabbat vissa F30. Någon som känner till det eller har erfarenhet av de motorn?