• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
A5 Sportback, med S-line, quattro och s-tronic

(Aha - inlägg nr 7000 på klocksnack blev om bilar...)

zAx7AZI.jpg
 
Fin som fan den där!! Lite synd bara att dem gjorde en bil som går saktare än kompressor E55an :(
Jo, det är sant.

Men ljudet Målarn, ljudet när man varvar en 6,2 liters V8 över 7000 rpm. ;)

Ska man prompt åka skitfort så får man köpa en 2012'a med 5,5 biturbo eller smaska på ett kit från Weistec. Eller så köper man en 997TT, fast det är en anna sak.

/gustav
 

Målarn

The Steak
Jo, det är sant.

Men ljudet Målarn, ljudet när man varvar en 6,2 liters V8 över 7000 rpm. ;)

Ska man prompt åka skitfort så får man köpa en 2012'a med 5,5 biturbo eller smaska på ett kit från Weistec. Eller så köper man en 997TT, fast det är en anna sak.

/gustav

Så sant så sant!! Weistec är Brutala :)!!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jo, det är sant.

Men ljudet Målarn, ljudet när man varvar en 6,2 liters V8 över 7000 rpm. ;)

Ska man prompt åka skitfort så får man köpa en 2012'a med 5,5 biturbo eller smaska på ett kit från Weistec. Eller så köper man en 997TT, fast det är en anna sak.

/gustav

Jag körde runt i en 997 TT i tre år och kan säga att den nästan står still jämfört med en GT-R.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Merca E63 men den underbara och numera föråldrade M165-motorn. Finns inte mycket som slår ljudet från den motorn när man går på gasen.

image.jpg


/gustav

Jag hörde något att om den inte rastas årligen på nordschleife blir det extra bilskatt på dig!;)
Jag kan förövrigt rekommendera "upplåsningen" av effekten, 80% blir 100% som i SLR, det gör verkligen underverk för ljudet ytterligare, min vän gjorde det med c63, det blev något hiskeligt, barn grät när han gasade på i stan.. :woot:
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag hörde något att om den inte rastas årligen på nordschleife blir det extra bilskatt på dig!;)
Jag kan förövrigt rekommendera "upplåsningen" av effekten, 80% blir 100% som i SLR, det gör verkligen underverk för ljudet ytterligare, min vän gjorde det med c63, det blev något hiskeligt, barn grät när han gasade på i stan.. :woot:

Det där fungerar inte på E63.
 
E55'an var kompressormstad och hade enormt vridmoment på momangen. Dock var den endast 5-växlad automat eftersom den nyare 7-xäxlade inte klarade vridmomentet.

E63'an tror jag är någon tiondel snabbare 0-100 men det beror mest på att växellådan är mycket effektivare och snabbare. Motorn som sitter i (M156) är en klassiker som tål att köras och sitter i Mercas SLR bland annat. Den är gjord för racing.

Men E55'an är lättare att trimma, dock tycker jag subjektivt att vrålet från en M165 är värt massor.

/gustav
 

Tapiren

Cartier
Som bilentusiast är detta en given tråd att läsa, många fina bilar som finns här på forumet!

Till vardags kör jag en japanskt, en Land Cruiser. Jag kan inte annat säga än att jag älskar den, känslan av att kunna ta sig var som helst, när som helst, är beroendeframkallande. Den är alltid rätt, som en smakfull klocka. Plus att den är riktigt snygg, i alla fall i mina ögon.

Alternerar den dock med en Jaguar S-type, men eftersom jag gillar engelska bilar har jag även en Daimler Double Six, en Jaguar XJS och en XJR. Den sistnämnda är lite rolig, modellen byggdes i tusentals exemplar men denna är en av några få manuellt växlade. Just ja, en Jaguar XKR står i garage också, den glömde jag, en gammal -99:a.

Inser nu att det finns ett visst mönster i mitt bilägande... :angel:
 

Randel

Cartier
Liten bil-anekdot: För ganska exakt fyra år sedan hämtade jag ut bilen på bilderna här, en Mercedes E 220CDI Coupé. Jag hade beställt den bara ca. sex veckor tidigare när jag lyckades få tag på en bilfirma som redan lagt en beställning på just den här bilen där orderlåsning fortfarande inte var gjord, vilket innebar att jag fortfarande kunde göra vissa smärre ändringar. Den var dock redan beställd med de två saker som jag själv ändå valt att lägga till: AMG-pakt och panorama-tak. Bilderna är från dagen när jag hämtade ut den och jag var såklart glad som som en speleman :D Det funkade perfekt att ha en son på tre år i baksätet trots att det bara är en coupé: Man pyser nämligen bara ner båda rutorna på högersidan av bilen och slänger in inom genom de öppna rutorna ner i den bakåtvända barnstolen i baksätet:smug:

Vi hade en fantastisk månad tillsammans, Mercan och jag, men det är som vanligt: "It's all fun and games until somebody loses an eye...". Eller tills ens fru blir gravid :bag::D Två småttingar i baksätet på en Coupé? Nja, troligtvis inte. Så, det blev en ML 320CDI istället och resten är historia. Men, jäklar vad jag saknar den där Coupén! Grymt trevlig att köra, och panoramatak är klart underskattat.
IMG_0303.jpg
IMG_0302.jpg
 

Icaras

Rolex
Som bilentusiast är detta en given tråd att läsa, många fina bilar som finns här på forumet!

Till vardags kör jag en japanskt, en Land Cruiser. Jag kan inte annat säga än att jag älskar den, känslan av att kunna ta sig var som helst, när som helst, är beroendeframkallande. Den är alltid rätt, som en smakfull klocka. Plus att den är riktigt snygg, i alla fall i mina ögon.

Alternerar den dock med en Jaguar S-type, men eftersom jag gillar engelska bilar har jag även en Daimler Double Six, en Jaguar XJS och en XJR. Den sistnämnda är lite rolig, modellen byggdes i tusentals exemplar men denna är en av några få manuellt växlade. Just ja, en Jaguar XKR står i garage också, den glömde jag, en gammal -99:a.

Inser nu att det finns ett visst mönster i mitt bilägande... :angel:
Vill se bilder på dessa! :D
 

Chattras

Cartier
Efter att ha ögnat igenom denna tråden inser jag att det säkert finns någon/några här som kan hjälpa mig med svaret på en fråga jag har.

Jag går i tankarna att köpa en 911, 996 eller 997 har jag inte riktigt bestämt ennu. Det jag funderar på är om någon utav er som haft en sådan har haft barn i barnstol i baksätet? Min son är nu 3,5år och det vore kul om vi kunde åka i den alla 3. Då tänker jag på lite längre turer än att åka 5 minuter för att äta en glass för då skulle nog t.o.m. jag kunna plåga mig ner :). Sen undrar jag hur det är med värmen i baksätet. Blir det varmt som helvetet där med tanke på att du sitter precis framför motorn?

Har ni några andra tipps t.ex. om det är några specifika år man ska passa sig för eller liknande så mottages dessa mer än gärna.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Efter att ha ögnat igenom denna tråden inser jag att det säkert finns någon/några här som kan hjälpa mig med svaret på en fråga jag har.

Jag går i tankarna att köpa en 911, 996 eller 997 har jag inte riktigt bestämt ennu. Det jag funderar på är om någon utav er som haft en sådan har haft barn i barnstol i baksätet? Min son är nu 3,5år och det vore kul om vi kunde åka i den alla 3. Då tänker jag på lite längre turer än att åka 5 minuter för att äta en glass för då skulle nog t.o.m. jag kunna plåga mig ner :). Sen undrar jag hur det är med värmen i baksätet. Blir det varmt som helvetet där med tanke på att du sitter precis framför motorn?

Har ni några andra tipps t.ex. om det är några specifika år man ska passa sig för eller liknande så mottages dessa mer än gärna.

Har ingen aning om barnstolen men jag har aldrig märkt av att det skulle komma någon värme bakifrån.
 
Topp