• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Vill gärna klargöra, att jag sportar med kroppen. Inte med bilen.

Börjar inse att jag är allt för kostnadsmedveten (läs: snål) för att slanta upp för en sportig bil. Sorgligt, men sant. I stället tänker jag tankar som "miljöpåverkan" samt att det är bra för hälsan att cykla till jobbet... Hindrar mig dock inte från att köpa AMS årsbok, vilket jag gjorde första gången 1989.

Med färre än femtonhundra körda mil per år, får jag nog tänka på mig själv som teoretiker, snarare än praktiker... Fast jag tycker förstås att jag är en bättre förare än genomsnittet... Jag är ju man...

:D

A
Tack för info... jag har länge undrat..;)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag håller med om Ringen - bra bedömningsgrund för hur kompetent en bil, och kanske framförallt en chaufför, är. Så där har du rätt om sanningen.

Raktframåka tycker dock jag personligen är helt ointressant, så ur mitt perspektiv har du där fel om sanningen! :D

För mig handlar 402m, eller flying mile eller vad man nu väljer att köra, alldeles för mycket om hur mycket pengar du är villig att plöja ner i maskinen och alldeles för lite om hur mycket kompetens som sitter mellan stolen och ratten - för mig är det där magin sker - i gränssnittet mellan människa och maskin.

Mitt hobbyåk som jag rullat bana med nu och då under de senaste åren framgick i en post högre upp:

https://klocksnack.se/threads/ot-bilar-vad-sportar-ni-för-bil.1213/page-42#post-499132

Den brukar kunna skrämma en och annan chaufför med, på papperet, mycket kompetentare bil när man rullar ut på banträffarna. På Nordschleife kommer jag dock få svårt att hänga med, speciellt när det är rakt. I valfri slalom/konbana kan jag nog bjuda upp till dans även om du rattar GTR! ;) Något annat eventuellt 'monster' vågar jag inte uttala mig om...

Vi får se till att det blir en KS-del, med tillhörande GTG, i depån på någon banträff framöver!

Mycket trevlig bil du har ;) Jag kan även hålla med dig om att föraren är väl så viktig i sammanhanget. En GTG med klockor och bilar som ämne tycker jag låter som en utmärkt idé.

(Ursäkta det korta svaret... Skriver från mobilen.)
 

Randel

Cartier


Nu har jag ju bara en ML 320, men det är väl samma modellserie som din ser det ut som. Jag tycker att ML är en fantastisk bil på det sätt att den är så bekväm att åka i med en ordentlig inredning och vettig fjädring, samtidigt som den har RIKTIGT fyrhjulsdrift och inte något Haldex-trams eller annat. Man sitter högt och bra men ändå känns den som en vanlig sedan på något sätt.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Vi du bli testförare daviden ? Jag vet att du har det i dig?:)
Självklart. :)

Vi borde, som du säger, sträcka ut Maseratin nu snart igen. Vore ju synd om den skulle stå och bli dammig liksom.

Fast, inget säger: "Jag har inget jag behöver bevisa för dig" mer än att sitta i Rapiden vid ett rödljus.
Om det mot all förmodan skulle vara någon som ändå vill hävda sig så kan man ju alltid trycka lite lätt på gasen, då berättar V12:an en historia om vem som är störst.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Självklart. :)

Vi borde, som du säger, sträcka ut Maseratin nu snart igen. Vore ju synd om den skulle stå och bli dammig liksom.

Fast, inget säger: "Jag har inget jag behöver bevisa för dig" mer än att sitta i Rapiden vid ett rödljus.
Om det mot all förmodan skulle vara någon som ändå vill hävda sig så kan man ju alltid trycka lite lätt på gasen, då berättar V12:an en historia om vem som är störst.

Minns du under bron? har du kvar klippet så är det ok att lägga in det...men glöm inte din dräpande kommentar!:)
 

Danielle

Panerai
Bilparken i dagsläget.:)
AM Rapide V-12
Maserati Gran-cabrio Sport 450 V-8
ML 500 4-matic V-8
20140316_104938_2_bestshot.jpg


2014-05-19 15 28 51.jpg

Fina bilar Omen! Vad tycker du om min pärla? :)


20140520_211340~3.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Nu har jag ju bara en ML 320, men det är väl samma modellserie som din ser det ut som. Jag tycker att ML är en fantastisk bil på det sätt att den är så bekväm att åka i med en ordentlig inredning och vettig fjädring, samtidigt som den har RIKTIGT fyrhjulsdrift och inte något Haldex-trams eller annat. Man sitter högt och bra men ändå känns den som en vanlig sedan på något sätt.

Det är kanonfina bilar, personbilskänsla trots att man sitter en bit upp.
Har kört den senaste MLn en del och jag gillar den skarpt!

Omen har faceliften som kom 09 om jag minns rätt, din något år äldre misstänker jag men är ju samma bil :)
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Det är kanonfina bilar, personbilskänsla trots att man sitter en bit upp.
Har kört den senaste MLn en del och jag gillar den skarpt!

Omen har faceliften som kom 09 om jag minns rätt, din något år äldre misstänker jag men är ju samma bil :)

"Grand Edition" står det på sidorna, vad menas med det?:)
 

Everglade

Omega
2-Faktor
Bilparken i dagsläget.:)
AM Rapide V-12
Maserati Gran-cabrio Sport 450 V-8
ML 500 4-matic V-8
20140316_104938_2_bestshot.jpg


Fantastisk bilpark!

Aston är mitt absoluta favoritmärke!
När barnen blivit stora och man inte behöver ha plats för fem + rejäl skuff för alla grejer man måste köra runt med. Då blir det inte bara en SUV utan också en DBS i garaget!

Jag har aldrig testat en Maserati men de är ljuvliga att se på och lyssna till!
 
Topp