• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Efter att ha ögnat igenom denna tråden inser jag att det säkert finns någon/några här som kan hjälpa mig med svaret på en fråga jag har.

Jag går i tankarna att köpa en 911, 996 eller 997 har jag inte riktigt bestämt ennu. Det jag funderar på är om någon utav er som haft en sådan har haft barn i barnstol i baksätet? Min son är nu 3,5år och det vore kul om vi kunde åka i den alla 3. Då tänker jag på lite längre turer än att åka 5 minuter för att äta en glass för då skulle nog t.o.m. jag kunna plåga mig ner :). Sen undrar jag hur det är med värmen i baksätet. Blir det varmt som helvetet där med tanke på att du sitter precis framför motorn?

Har ni några andra tipps t.ex. om det är några specifika år man ska passa sig för eller liknande så mottages dessa mer än gärna.
Inte jag heller som ägt en 996:a. Tror det skall gå in att få in en barnstol men som Guskleto har jag heller aldrig testat! Dock fick jag in två medelålderskvinnor så känns som det borde gå!
 
  • Like
Reactions: par

Tapiren

Cartier
Vill se bilder på dessa! :D
Jag är ingen stor fotograf, även om jag egentligen gillar att går runt med kameran blir det sällan att jag får tid till det. Så trots att jag köpte mig en ganska dyr kamera har jag inte lyckats producera något annat än mobilbilder, nåväväl, såhär brukar det se ut hemmavid;

Daimler Double Six, en gammal XJ med sex liters v12:a under huven, i allt väsentligt en mycket trevlig bil.


Sen XKR:en då, också en trevlig bil;


Och här skymtar favoriten, en XJS -92:a, lilla motorn (fyra liter, rak sexa) i den men det gör inte så mycket, man kan utan vidare snitta under litern och trots att 225 hk eller vad det nu är i den kanxske inte är imponerande med dagens mått är den faktiskt förhållandevis kvick;


XJR:en har jag faktiskt bara hunnit ta en bild på, den står undangömd i ett garage för tillfället, men såhär ser i alla fall förarplatsen ut, som sagt så är den lite rolig eftersom den har manuell låda och 99/100 bilar byggdes med automat. Hyfsat med prestanda i den, 326hk, men åter igen så är ju dagens bilar långt värre;


Och så bruksbilarna då, en S-type och i bakgrunden en Toyota LC100, den sistnämnda är faktiskt riktigt...mäktig, stor och rejäl med en underbar känsla av jag-kan-åka-vart-jag-vill. Trots att Toyota kanske är det ocharmigaste man kan äga har jag verkligen fattat tycka för den.

 

Chattras

Cartier
Inte jag heller som ägt en 996:a. Tror det skall gå in att få in en barnstol men som Guskleto har jag heller aldrig testat! Dock fick jag in två medelålderskvinnor så känns som det borde gå!
Fick det plats ska nog min son på 3,5år få plats. Har sett att det finns barnstolar från Porsche. Dom borde ju vara anpassade. Enklaste är nog att ringa Porsche, be dom montera i en stol och testa. Är dom sugna på att kränga en bil borde dom ju lösa detta.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Satt inklämd i baksätet på en 997 mellan Borås -> Anderstorp, inte bekvämt!

Däremot vet jag att det FINNS barnstolar (Britax rings a bell), hör med gänget på Porschecenter i Borås så hjälper dom säkert till :)
Tel: 033-12 95 95
 

Erik1

Patek
2-Faktor
05.jpg

Mazda 323F 01a. Snabb liten rackare, värt att notera att det inte är min bild så hemmastaljingen uteblir(!)

Däremot rispat och lagade lås på båda dörrarna, pundarna med skruvmejslar fattar inte vad klisterlappen som det står "elektroniskt lås" på betyder..
 

cab

Audemars
2-Faktor
Efter att ha ögnat igenom denna tråden inser jag att det säkert finns någon/några här som kan hjälpa mig med svaret på en fråga jag har.

Jag går i tankarna att köpa en 911, 996 eller 997 har jag inte riktigt bestämt ennu. Det jag funderar på är om någon utav er som haft en sådan har haft barn i barnstol i baksätet? Min son är nu 3,5år och det vore kul om vi kunde åka i den alla 3. Då tänker jag på lite längre turer än att åka 5 minuter för att äta en glass för då skulle nog t.o.m. jag kunna plåga mig ner :). Sen undrar jag hur det är med värmen i baksätet. Blir det varmt som helvetet där med tanke på att du sitter precis framför motorn?

Har ni några andra tipps t.ex. om det är några specifika år man ska passa sig för eller liknande så mottages dessa mer än gärna.

Sett många bilar från Porscheklubben med barnstol i alla modeller du nämner och någon värme från motorn är det inte att tala om heller. Kan väl blir lite varmt och solen ligger på direkt på den stora bakrutan men så är det ju i alla bilar.

Bara köpa dig en elva :)
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Efter att ha ögnat igenom denna tråden inser jag att det säkert finns någon/några här som kan hjälpa mig med svaret på en fråga jag har.

Jag går i tankarna att köpa en 911, 996 eller 997 har jag inte riktigt bestämt ennu. Det jag funderar på är om någon utav er som haft en sådan har haft barn i barnstol i baksätet? Min son är nu 3,5år och det vore kul om vi kunde åka i den alla 3. Då tänker jag på lite längre turer än att åka 5 minuter för att äta en glass för då skulle nog t.o.m. jag kunna plåga mig ner :). Sen undrar jag hur det är med värmen i baksätet. Blir det varmt som helvetet där med tanke på att du sitter precis framför motorn?

Det som kan vara lite trixigt är att det är rätt smalt (det är liksom en brunn ner på respektive säte bak) och det är inte alla barnstolar som får plats. Av bakåtvända funkar i alla fall Britax Hiway (kan vara den enda faktiskt, Porsche har inga egna bakåtvända annat än för spädbarn). Framåtvända finns det ett gäng olika som passar. Sök på Porscheklubbens forum så finns det trådar om vilka modeller som funkar. Har för mig att det är nån Britax som är bäst även framåtvänt.

Har haft sonen bak i min 996:a och det funkar även om det är rätt knöligt att spänna fast honom. Han sitter än så länge bakåtvänt.

Men som sagts tidigare, klart du ska köpa en elva :)
 

Thomas77

Omega
Kör en halvrisig Volvo S60 2.5T 2004:a. Fått nytt jobb nu så det kanske blir en nyare bil. Annars finns det ju en viss charm (dårskap?) att ha en klocka på armen som är värd mer än bilen man kör ;)
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Har inte ägt en bil på över 15 år, har inte ens svenskt körkort. Men när det begav sig (1996) ägde jag först en osannolikt risig Renault 5 (med stort rosthål i golvet bakom förarsätet så man fick ha regnjacka på sig inne i bilen när det regnade för att inte bli blöt på ryggen) när jag bodde i Frankrike, och sedan en nästan lika osannolikt risig Land Rover Defender (en 67:a tror jag det var, som dock gick som en välservad klocka) när jag bodde i Skottland.
 

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Rullar Prius, och är faktiskt jäkligt nöjd, kan skrämma folk när jag kryper upp bakom dom och tutar, samt behöver inte betala speciellt mycket till soppa! Och ungen får plats med marginal även den "lilla" barnvagnen, nästa bil blir en q7 alt Mercedes-Benz
 
Topp