• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Ska du lägga 120k hade jag tittat på VW Sharan, Volvo XC90 och Ford S-Max. Så länge du kör långsträcka åtminstone en gång i månaden så är det inga problem med diesel. Dessa bilar har också ofta dieselvärmare så de kommer bli varma fortare än Voyagern. Räkna med 1.5 liter per mil på 3.8an och att den är oerhört svårsåld när du tröttnat.
Tack för dina tankar! Motorvärmare/dieselvärmare har jag inte ens tänkt på.
Absolut, det räcker med en långkörning nån gång då och då för att hålla DPF i schack.
När jag valde bensin framför diesel gick jag mer på att högre inköpspris och väsentligt högre (än värre framöver, förmodligen) årsskatt slås ut ganska mycket över bara 1.000 mil med lägre förbrukning.
Men absolut - en Chrysler 3.8 kanske inte är det hetaste på begagnatmarknaden, så det kan mycket väl bli så att värdefallet på denna slås ut ännu värre.
Ja, andrahandsvärdet är väl sådär men jag tänkte att den redan har 7 år på nacken så en stor del av värdetappet redan skett.
 

Sch0nning

Cartier
20170815_203040.jpg

Lite tisdagsmys.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Det börjar bli dags att byta fruns bil. Till en början hade vi tänkt privatleasa typ Audi A1 för 2000kr/mån men jag har börjat tänka om.
Saken är den att hennes bil rullar 500-700 mil/år. Verkar onödigt att betala för 1000 mil/år då.
Tänker mig därför en bättre begagnad bil, kravet är att två vuxna och tre barn skall få plats kortare sträckor. Först tänkte jag helt ekonomiskt men bilhjärtat började bulta. Eftersom att jag själv harvar förmånsbil som sällan blir mer än bekväm så kanske skaffa något lite roligare.
Vi hade tänkt spendera ca 200 kkr, så vad finns det för alternativ?
Är tex Golf MK6 R ett alternativ? Iaf på pappret. Det fina med den bilen är att frun får alla bekvämligheter och jag kan knycka den ibland och åta till Anderstorp :)
Oavesett bil åker man på en service per år, så om den kostar 4000 eller 6000 spelar mindre roll. Däck är ingen issue inte heller bränsleförbrukning med tanke på de få milen. Jag vill dock uppnå hög driftsäkerhet och pålitlighet. Försäkring lär väl inte vara mycket högre än random bil när man är 35+ i mellanstor stad?
Så ska jag gå tillbaka till ruta 1? Leasa en bil med 1,0 liters motor eller gå vidare med uppkomna tanke?
Tacksam för input.

Bild för uppmärksamhet:
034motorsport-volkswagen-mkvi-golf-r-7-1200x800.jpg
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Det börjar bli dags att byta fruns bil. Till en början hade vi tänkt privatleasa typ Audi A1 för 2000kr/mån men jag har börjat tänka om.
Saken är den att hennes bil rullar 500-700 mil/år. Verkar onödigt att betala för 1000 mil/år då.
Tänker mig därför en bättre begagnad bil, kravet är att två vuxna och tre barn skall få plats kortare sträckor. Först tänkte jag helt ekonomiskt men bilhjärtat började bulta. Eftersom att jag själv harvar förmånsbil som sällan blir mer än bekväm så kanske skaffa något lite roligare.
Vi hade tänkt spendera ca 200 kkr, så vad finns det för alternativ?
Är tex Golf MK6 R ett alternativ? Iaf på pappret. Det fina med den bilen är att frun får alla bekvämligheter och jag kan knycka den ibland och åta till Anderstorp :)
Oavesett bil åker man på en service per år, så om den kostar 4000 eller 6000 spelar mindre roll. Däck är ingen issue inte heller bränsleförbrukning med tanke på de få milen. Jag vill dock uppnå hög driftsäkerhet och pålitlighet. Försäkring lär väl inte vara mycket högre än random bil när man är 35+ i mellanstor stad?
Så ska jag gå tillbaka till ruta 1? Leasa en bil med 1,0 liters motor eller gå vidare med uppkomna tanke?
Tacksam för input.

Bild för uppmärksamhet:
034motorsport-volkswagen-mkvi-golf-r-7-1200x800.jpg
Golf R lät ju som ett klockrent alternativ! Två flugor i en smäll osv. :)
 

SenorE

Omega
Det börjar bli dags att byta fruns bil. Till en början hade vi tänkt privatleasa typ Audi A1 för 2000kr/mån men jag har börjat tänka om.
Saken är den att hennes bil rullar 500-700 mil/år. Verkar onödigt att betala för 1000 mil/år då.
Tänker mig därför en bättre begagnad bil, kravet är att två vuxna och tre barn skall få plats kortare sträckor. Först tänkte jag helt ekonomiskt men bilhjärtat började bulta. Eftersom att jag själv harvar förmånsbil som sällan blir mer än bekväm så kanske skaffa något lite roligare.
Vi hade tänkt spendera ca 200 kkr, så vad finns det för alternativ?
Är tex Golf MK6 R ett alternativ? Iaf på pappret. Det fina med den bilen är att frun får alla bekvämligheter och jag kan knycka den ibland och åta till Anderstorp :)
Oavesett bil åker man på en service per år, så om den kostar 4000 eller 6000 spelar mindre roll. Däck är ingen issue inte heller bränsleförbrukning med tanke på de få milen. Jag vill dock uppnå hög driftsäkerhet och pålitlighet. Försäkring lär väl inte vara mycket högre än random bil när man är 35+ i mellanstor stad?
Så ska jag gå tillbaka till ruta 1? Leasa en bil med 1,0 liters motor eller gå vidare med uppkomna tanke?
Tacksam för input.
Totalkostnaden för en Golf R kommer vara ungefär det dubbla jämfört med att privatleasa en bil för 2000kr/mån, Men det är en enorm skillnad i bil också såklart.
Om det är värt det eller ej är det nog bara du själv som kan avgöra.
 
Senast ändrad:

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Totalkostnaden för en Golf R kommer vara ungefär det dubbla jämfört med att privatleasa en bil för 2000kr/mån, Men det är en enorm skillnad i bil också såklart.
Om det är värt det eller ej är det nog bara du själv som kan avgöra.
Min beräkning är ungefärlig.
Kapital sett över 3 år, 2000 kr/månad.
Skatt ~250 kr/mån
Försäkring ~500 kr/mån
Service ~500 kr/mån
Så alltså 3250 vs 2000 kr/mån. Däck och bränsle är väl i princip jämt skägg kan jag tänka mig.
Men som sagt, är mest nervös för att det blir en massa problem med en säg 5 år gammal Golf R. Dock finns det en del fördelar som gör att jag lutar åt detta alternativ.
Större bil, automat, 4wd osv. Sen är den så klart liite roligare. Frågan är om det finns andra alternativ
 

SenorE

Omega
Min beräkning är ungefärlig.
Kapital sett över 3 år, 2000 kr/månad.
Skatt ~250 kr/mån
Försäkring ~500 kr/mån
Service ~500 kr/mån
Så alltså 3250 vs 2000 kr/mån. Däck och bränsle är väl i princip jämt skägg kan jag tänka mig.
Men som sagt, är mest nervös för att det blir en massa problem med en säg 5 år gammal Golf R. Dock finns det en del fördelar som gör att jag lutar åt detta alternativ.
Större bil, automat, 4wd osv. Sen är den så klart liite roligare. Frågan är om det finns andra alternativ

Tror att du har räknat lite lågt på försäkring och service/reparationer, samt att däck och bränsle blir nog ett par hundralappar dyrare på Golfen.

Ett kul alternativ är Seat Leon Cupra, jag själv kör en sådan. Senaste generationen från 2014 och framåt är baserad på Golf 7 /Audi S3, så den är modernare än Golf 6 R. Går att hitta en bra lågmilad under 200k.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Min beräkning är ungefärlig.
Kapital sett över 3 år, 2000 kr/månad.
Skatt ~250 kr/mån
Försäkring ~500 kr/mån
Service ~500 kr/mån
Så alltså 3250 vs 2000 kr/mån. Däck och bränsle är väl i princip jämt skägg kan jag tänka mig.
Men som sagt, är mest nervös för att det blir en massa problem med en säg 5 år gammal Golf R. Dock finns det en del fördelar som gör att jag lutar åt detta alternativ.
Större bil, automat, 4wd osv. Sen är den så klart liite roligare. Frågan är om det finns andra alternativ

Jag tror faktiskt att det är en relativt snäll kalkyl. Tror att @SenorE ligger närmre sanningen.
Framför allt är det slitagedelar och eventuella "problem med en säg 5 år gammal Golf R" som skulle kunna spöka.
Räknar vi noggranna kalkyler så hade jag inte sagt att däck och bränsle är jämt skägg. I och med att din fru kör så lite så borde däckskostnaden vara noll och intet på leasingbilen, men ändå springa iväg till någon tusenlapp över tre år med Golfen.
Bränslekostnaden kommer också att bli någon hundring i månaden. Säg att du snittar 1l/mil (kanske väl högt) med Golfen och 0,6l/mil med Audin. Det slås ut till dryga 300kr/mån vid nuvarande bensinpriser och 700 mil/år.

Missförstå mig rätt. Jag är en stor förespråkare för att köpa en Golf R framför en leasing-Audi.
Men det är så _otroligt_ billigt att privatleasa bilar för stunden - och för att ta rätt beslut vill man ha en helt korrekt kalkyl.
Om det är värt skillnaden är helt upp till dig.
 

SenorE

Omega
Kan också tillägga att jag mycket hellre hade valt en Golf 7 GTI framför en Golf 6 R, har kört båda och 7 GTI är en ruskigt bra bil som känns mkt modernare än sexan, skillnaden i prestanda är ytterst liten.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ytterst tacksam för input.
Jag är idel öra.
Jag är lika gammal som dig och billigaste försäkring jag hittade var 8000kr. Bor storstadsnära men i "bra" område. Bromsar och belägg är dyrt på Golf R och det är rätt rimligt att behöva byta det efter ett par år. Bensinförbrukning minst 1 liter milen, snarare 1.2 om du kör främst stadstrafik. Vid 6000 och 12000 mil ska oljan i DSG lådan bytas och det kostar 2-3 tusen utöver normal service. Kolla att inte däck behöver bytas för där har du minst 6000kr om du ska ha någorlunda däck. Köper du av din lokala gummigubbe istället för internet är det snarare 8000kr.

Det är fortfarande oerhört mycket bil för pengarna men det är inte samma pengar som en A1. Å andra sidan får man ju dubbelt så mycket bil också...

En gissning baserat på 3 års ägande på en Golf R
Skatt 2500kr
Försäkring 8000kr
Service och rep 6000kr
Däck 2000kr
Värdeminskning 20.000kr
= 3200kr plus bränsle. Fortfarande prisvärt.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Jag är lika gammal som dig och billigaste försäkring jag hittade var 8000kr. Bor storstadsnära men i "bra" område. Bromsar och belägg är dyrt på Golf R och det är rätt rimligt att behöva byta det efter ett par år. Bensinförbrukning minst 1 liter milen, snarare 1.2 om du kör främst stadstrafik. Vid 6000 och 12000 mil ska oljan i DSG lådan bytas och det kostar 2-3 tusen utöver normal service. Kolla att inte däck behöver bytas för där har du minst 6000kr om du ska ha någorlunda däck. Köper du av din lokala gummigubbe istället för internet är det snarare 8000kr.

Det är fortfarande oerhört mycket bil för pengarna men det är inte samma pengar som en A1. Å andra sidan får man ju dubbelt så mycket bil också...

En gissning baserat på 3 års ägande på en Golf R
Skatt 2500kr
Försäkring 8000kr
Service och rep 6000kr
Däck 2000kr
Värdeminskning 20.000kr
= 3200kr plus bränsle. Fortfarande prisvärt.

Skatt, bara 2500 kr/år?
Kollade försäkring, på "annat" bolag skulle det kosta mig strax under 6000 kr/år. Borde få ner det en tusenlapp hos "mitt" bolag (prisuppgift ej tillgänglig).
JAg inser att det är hårklyveri, hela budgeten kan snabbt reseras om bilen går sönder men frågan är hur sannolikt?
Finns det någon annan bil i samma klass som man borde kika på också?
Ska också tillägga att det skulle kännas lite "lättare" att ta pengar från mitt "fritidskonto" till en Golf R för klibbiga däck eller värre belägg än att bara tanka frugans A1:a :D
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Skatt, bara 2500 kr/år?
Kollade försäkring, på "annat" bolag skulle det kosta mig strax under 6000 kr/år. Borde få ner det en tusenlapp hos "mitt" bolag (prisuppgift ej tillgänglig).
JAg inser att det är hårklyveri, hela budgeten kan snabbt reseras om bilen går sönder men frågan är hur sannolikt?
Finns det någon annan bil i samma klass som man borde kika på också?
Ska också tillägga att det skulle kännas lite "lättare" att ta pengar från mitt "fritidskonto" till en Golf R för klibbiga däck eller värre belägg än att bara tanka frugans A1:a :D
2208kr till och med https://biluppgifter.se/fordon/Mjy783

Helt klart är det oförutsedda fel som är den stora risken. Annars skulle begagnade bilar inte kosta 50% av nypris efter 3 år ;)

BMW 130i, Honda Civic Type-R, Ford Focus ST är väl motsvarigheterna. Vill väl påstå att 130 och Golf R spelar i en annan liga utförandemässigt dock.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
hehe, det är jag med på.
Men vart hamnar Golf och just Golf R på skalan driftsäkerhet?
Generellt känns det väl som en ganska väl ihopsatt bil?
Bara DSG lådan jag skulle vara orolig för. Resten håller. Tyvärr finns inga bra sätt att veta om bilen är hårt körd eller ej. Trimmade bilar eller bilar med bangrejer skulle jag undvika dock.
 
Topp