• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Kanonbil om du frågar mig. Nedre läppen kostar inte mycket. Jag behövde dock aldrig ens byta ut den. Köp köp köp!
Beror på var i landet man bor. I Götlaborg blir det inte lika mycket snö som i de norra delarna. Körde själv en 996 GT3 från Stockholm till Gävle i snöstorm för ett tiotal år sedan, det var väl ingen höjdare direkt. Men som @Molgan säger handlar det mycket om planering, i Stockholm är det sällan några större problem att köra sportbilar i innerstan på vintern. Har en gammal kollega som använde sin 575M året om utan incidenter.

Beror på var i landet man bor. I Götlaborg blir det inte lika mycket snö som i de norra delarna. Körde själv en 996 GT3 från Stockholm till Gävle i snöstorm för ett tiotal år sedan, det var väl ingen höjdare direkt. Men som @Molgan säger handlar det mycket om planering, i Stockholm är det sällan några större problem att köra sportbilar i innerstan på vintern. Har en gammal kollega som använde sin 575M året om utan incidenter.

Det snöar aldrig i Gävle-trakten längre så det är lugnt. Frågan är om man inte kan köra R-däck året runt! :)

Framkomligeheten är ju inte problemet med vinterkörningen utan att bilen ser ut som skräp efteråt. Lovar er att 1 vinter sliter lika mycket som 5 somrar (minst) på lacken. Det är synd om så fina bilar (tycker jag).

Håller med - men en 4S med lite mil på skulle jag lätt kunna bruksa året runt. Kanonbil för det ju, och det är ju inte direkt som att man förstör något unikt samlarobjekt.

Sugen på V90 Cross Country. Testade i dag och blev kär. Har ramavtal via jobbet med 12% rabatt men då måste man ta jobbleasingen och det är ju ett helvete att bli fastlåst i. Dyrt också, tycker jag. Försäljaren surrade om 7% om man cashar den privat. Har ni någon uppfattning vad rabatten landar på om man kollar runt? Vill ha en D4 Plus med klimatpaket, loungepaket och teknikpaket samt ett par andra tillval. Ingen superkittad bil alltså utan typ standard V90 CC.
Var i landet finns du? Kan kolla med en vän som är försäljningschef på Bilia vad där finns för marginaler att lämna rabatt på.

Sugen på en 4s. Nojjig över att den skulle vara en dödsfälla på vintern, inte kul att ha som enda bil och vara nervös.

Men va fan, så illa kan det inte vara

Ska du pendla 10 mil om dagen så kanske en Passat eller något annat tråkigt är att föredra. Men annars hade jag kört på Possen då glädjen är enorm. Sen är det alltid kul att bevisa motsatsen för alla olyckskorpar och förståsigpåare. Körde min 996 turbo året runt i två år och min 997 turbo året runt i tre år. Inga problem däremot en massa glädje. Något jag ser fram mot att berätta för min son när han en dag kommer ställa samma fråga. :)

Tjena

tackar ödmjukast för erbjudandet. Det blir inte aktuellt förrens först nästa år. Vill inte uppta din tid i onödan

Jag har tänkt köra bilen året om tänker det kommer funka. Finns många som kör bakjulsdrivna bilar på vintern och det verkar funka :D
Den är väl inte heller överjäkligt låg, tror inte det blir ett bekymmer heller på vintern. Får vara lite mer lätt på gasen helt enkelt. Det som är jobbigt för mig är att vintertid sliter en hel del på bilen. Men jag tvättar våra bilar minst en gång i veckan under vintertid, tyvärr så har jag inte möjlighet att spola av undertill.

Det roliga/sorgliga är att jag ringde Bavaria Solna för någon vecka sedan och frågade gällande M2 och provkörning. Hon som jag pratade med garvade i princip mig i örat "det finns minsann ingen sådan för provkörning ...... någonstans". Blir jättetaggad att handla bil ifrån dem då. Känns som vanligt att de skiter i vilket bilfan säljs ändå.

Tack! Har inte bestämt om jag ska köra året om. Jag vet inte hur kul den är i stan på vintern? Lär vara ganska usel och jag har inte behovet. Men klart det vore kul att sladda lite runt kiosken. Om du bor i Stockholmsområdet så kan vi ta en sväng? Bavaria i Uppsala har en demobil annars.

Vore grymt med en manuell. Den kommer säkert bli eftertraktad på sikt!

Var på ett event hos Bavaria Solna för någon vecka sen. En säljare där att de hade den för provkörning. Ev kanske samma som finns i Uppsala nu då.

Ansåg mig förtjäna en sen födelsedagspresent.
Och samtidigt kapa nån minut på restiden till jobbet.
sketch-1505765213980.png
sketch-1505765251099.png

Ejnork, lyssna på Götlaborg , Ingen mins en fegis och att vara "praktisk" när man inte behöver är så förbannat Svensson så jag i alla fall kräks. Det är ju som Götlaborg säger att man kommer minnas en sådan bil långt efter. En tråkig Passat eller annat lär man glömma en bil senare. Lev lite! ;)

Det är med stolthet jag berättar för andra att jag sladdat Porker i sex år varje dag (har även haft en 996 Carrera). Jag blir varm ända in i själen av bara tanken. Bilar ska användas och ingen blir glad av en garagehora.

Ejnork, lyssna på Götlaborg , Ingen mins en fegis och att vara "praktisk" när man inte behöver är så förbannat Svensson så jag i alla fall kräks. Det är ju som Götlaborg säger att man kommer minnas en sådan bil långt efter. En tråkig Passat eller annat lär man glömma en bil senare. Lev lite! ;)

Fattar hur du menar och jag är helt med! I mitt jobb måste jag dock vara säker på att ta mig från A till B vissa dagar.

Det snöar aldrig i Gävle-trakten längre så det är lugnt. Frågan är om man inte kan köra R-däck året runt! :)

Håller med - men en 4S med lite mil på skulle jag lätt kunna bruksa året runt. Kanonbil för det ju, och det är ju inte direkt som att man förstör något unikt samlarobjekt.
En 4S har väl dragit iväg i pris de senaste, bättre å bruksköra en vanlig carrera 4 då.

Tjena

tackar ödmjukast för erbjudandet. Det blir inte aktuellt förrens först nästa år. Vill inte uppta din tid i onödan

Jag har tänkt köra bilen året om tänker det kommer funka. Finns många som kör bakjulsdrivna bilar på vintern och det verkar funka :D
Den är väl inte heller överjäkligt låg, tror inte det blir ett bekymmer heller på vintern. Får vara lite mer lätt på gasen helt enkelt. Det som är jobbigt för mig är att vintertid sliter en hel del på bilen. Men jag tvättar våra bilar minst en gång i veckan under vintertid, tyvärr så har jag inte möjlighet att spola av undertill.

Det roliga/sorgliga är att jag ringde Bavaria Solna för någon vecka sedan och frågade gällande M2 och provkörning. Hon som jag pratade med garvade i princip mig i örat "det finns minsann ingen sådan för provkörning ...... någonstans". Blir jättetaggad att handla bil ifrån dem då. Känns som vanligt att de skiter i vilket bilfan säljs ändå.

Jag var i kontakt med två olika säljare på Bavaria Solna, en som jag dessutom jobbat med tidigare. Fick samma bemötande. Inte klokt. Dom kan dra något gammalt över sig.

Bavaria Uppsala var däremot toppen. Likaså serviceavdelningen i Solna.

Tjena

Det är sorgligt, med den bra konjunktur som varit så har många säljare haft det för lätt verkar det som.

Har hört gott om Bavaria Uppsala ifrån andra också.

Njut av bilen

Jag var i kontakt med två olika säljare på Bavaria Solna, en som jag dessutom jobbat med tidigare. Fick samma bemötande. Inte klokt. Dom kan dra något gammalt över sig.

Bavaria Uppsala var däremot toppen. Likaså serviceavdelningen i Solna.

• Like
Reactions: Tim
Någon som har erfarenhet av senaste varianten av Amarok Aventura V6 och nya Toyota HiLux?
Jag premierar komfort före terrängegenskaperna.

Jo den gamla hiluxen var ju verkligen en traktor, men tänkte att den senaste skulle blivit bättre på det avsnittet..
Well well, man får väl vänta till våren 2018 när Mercedes X-class kommer med V6, de med fyror kommer att rulla ut på Svenska vägar i november.

Jo den gamla hiluxen var ju verkligen en traktor, men tänkte att den senaste skulle blivit bättre på det avsnittet..
Well well, man får väl vänta till våren 2018 när Mercedes X-class kommer med V6, de med fyror kommer att rulla ut på Svenska vägar i november.

Än sålänge är väl Amaroken (rätt beställd) ensam om vägfyrhjulsdrift i segmentet? Komfortmässigt en jäkla skillnad vintertid mot valet bakhjulsdrift eller stel fyrhjulsdrift. Som jag har fattat det kommer väl X-klass med liknande möjlighet att välja vägfyrhjulsdrift istället för terränganpassat som på resten av flakbilarna.

X-klass ska bli intressant att testa. Nya Vito/Viano verkar ju vara ett jäkla lyft komfort- och förfiningsmässigt. Kul om X är samma lyft för pickup-klassen.

Vi har två eller tre Amarok på jobbet varav en V6, de är väldigt trevliga tycker jag (både med fyran och sexan). Klart mer personbilslika än Navara som vi hade tidigare, hur den står sig mot nya Hilux vet jag inte men det skulle förvåna mig om japanen har något att hämta där. Jag hade utan tvekan valt Amarok om jag skulle köpa en pickis och prioriterade komfort och personbilslikt uppträdande.

V6: orna har väl en "riktig" automat också, till skillnad från dsg som satt i de med fyra cylindrar?

Ska man säga något negativt om Amarok får det väl vara att de kanske inte håller någon höjdarkvalitet, vi har dels Amarokerna och några personbilar från VW, ingen av dem är väl något under av kvalitet direkt, inga stora grejer men småstrul hela tiden och av någon anledning är det en del lacksläpp på dem, det känns inte ok att lacken faller av på bilar som är mindre än ett år.

Senast ändrad:
Stämmer

På en treårig företagsleasing skulle jag inte stoppa pga DSG ändå men att köpa en äldre bil privat med DSG (som dessutom hyfsat sannolikt har gått en del med tung last/släp) - njä
Ja, jag är väl av ungefär samma uppfattning. Dock tycker jag att en konventionell automatlåda är att föredra rent komfortmässigt, även om DSG säkert är snabbare i växlingarna så tycker jag att den är lite märklig. Vi har en Tiguan på firman och den är...ja den är märklig, växlar stundvis konstigt och är väldigt ryckig när man kör i köer.

Tillbaka
Topp