• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

IMG_20170930_143331.jpg
IMG_20170930_151907.jpg

Åker lokalproducerat - Mahindra Scorpio årsmodell 2017.
Säkert 13,5 dieselhästar. 5 vxl. Stjärnor i NCAP (eller vad det heter), inte uppmätt. Inredning i man made leather aka konstläder, perfekt val i 40 gr..
Men på plussidan, en AC man nästan kan tillverka is i kupén med och grym höjd i kupén.

Behöver jag säga att jag saknar Touaregen jag hade i Sverige.
Fet! 75 hästar ju! ;)

Av ren nyfikenhet, vad får man ge för en sån skönhet från Indien?
Det blir ett lite luddigt svar då jag bara har halva sanningen, men jag kan kolla upp det :)

Saken är att företaget leasar en Toyota innova crysta (där har du lyx ;)). Men den är fast i ett garage i Delhi pga att det ska monteras en hastigespärr på leasingbilar och taxi, leasing företagen har överklaga och därför får vi inte köra med den. Denna är ersättningsbilen. Toyotan kostar ca 15 k sek/månad med ett 24 mån kontrakt.

Det blir ett lite luddigt svar då jag bara har halva sanningen, men jag kan kolla upp det :)

Saken är att företaget leasar en Toyota innova crysta (där har du lyx ;)). Men den är fast i ett garage i Delhi pga att det ska monteras en hastigespärr på leasingbilar och taxi, leasing företagen har överklaga och därför får vi inte köra med den. Denna är ersättningsbilen. Toyotan kostar ca 15 k sek/månad med ett 24 mån kontrakt.
Haha, ok! Gör dig inget besvär, var bara nyfiken! :)

Är bra nära kan jag meddela

Frågan är bara vilken, Camaro vet jag pris, utseende och hur den att köra, Mustangen vet jag ingen av kriterierna i princip. Bara att Mussen kommer ligga runt 500k med det jag vill ha.

20171007_102127.jpg
16-1.jpg
Camaron!

15k svenska kronor i månaden?! Du missade inte ett komma där?

Lite OT:
Dottern har tappat en nyckel till "slit- och släng/övningskörningsbilen" som är en gammal Volvo S40. Upplands motor vill ha 3 tusen för en ny nyckel och eftersom det tydligen sitter ett chip i går det inte att gå till första bästa klackbar. Nån som vet hur man kan komma undan billigare?

Lite OT:
Dottern har tappat en nyckel till "slit- och släng/övningskörningsbilen" som är en gammal Volvo S40. Upplands motor vill ha 3 tusen för en ny nyckel och eftersom det tydligen sitter ett chip i går det inte att gå till första bästa klackbar. Nån som vet hur man kan komma undan billigare?
Nyckeln måste kodas in så det är bara aukt. Volvo som gäller. Däremot kan du säkert få det billigare om du åker till en landsorts ÅF, typ Skobes, Rejmes mfl. Kan vara värt dagsturen.

Lite OT:

Jag har köpt ny nyckel till Volvo, förvisso ingen "gamal s40", men priset var ungefär detsamma och då kostade den riktiga nyckeln som sitter inne i fjärren och som man aldrig använder över 1500kr. Utan den kom man således ned i halva priset lite drygt. Är bilen så gamal att man startar med en riktig nyckel är dock detta spartips rätt värdelöst tyvärr.

Camaron, lite ovanligare och lite coolare.

Onekligen mycket mer ovanlig, den är riktigt grym.

Båda är vad jag förstår väldigt kompetenta så det handlar väl egentligen om vad du "vill ha" för bil. Tror inte de skiljer sig tillräckligt mycket för att styra valet på rent rationella grunder.
Ja det kommer nog bli känsla som styr.
Mustangen har bättre sikt, mer användbar bagage, lite större baksäte. Mustangen blir en refreshmodell, digital instrumentering (känns lite mer i tiden). Den kommer även få en ny tiostegad låda, magnetic ride, aktiv avgas. Den får 450 Hk(529NM) (ökning med nästan 30hk) detta är de stora skillnaderna som var mot Camaron(camaron har inte fått 10-stegad låda men har en 8-stegad)

Camaron var och är roligare att köra än befintlig Mustang, oklart hur Camaron står sig mot refreshen med uppdateringarna nämnda ovan.

Camaron har 5hk mer, närmare 100nm mer, väger hör och häpna nästan 200kg mindre än refresh-mussen

Då det kommer bli min daily driver så får jag ta hänsyn till saker som jag kanske inte hade gjort i vanliga fall.

:D ja den är riktigt bra, lite synd att mussen inte finns tillgänglig förens i Maj som demobil i Svedala.....

Senast ändrad:
Gör sig otroligt mycket bättre med Style 37!
Tycker även du gör rätt i att behålla. Kanske göra en konvertering till manuell låda. ;)

Jo det hade ju varit roligare, tyvärr så är det en 93a och då kan man inte registrera den med manuell låda utan att behöva bygga om hela bilen med motorbyte etc så jag får nöja mig med automat. Skönt i stan iaf :)

Alltid kört dubbat, ofta fyrhjulsdrivet. Nu måste jag välja igen, samma pengar för båda alternativen. Vad funkar bäst på en bakhjulsdriven, skapligt bullrig halvhårig bil?

Kommer antispinnlampan lysa konstant även på torr asfalt med mjuka Nokian dubbfria? Kommer öronen trilla av med dubbade Hakka 9?

Alltid kört dubbat, ofta fyrhjulsdrivet. Nu måste jag välja igen, samma pengar för båda alternativen. Vad funkar bäst på en bakhjulsdriven, skapligt bullrig halvhårig bil?

Kommer antispinnlampan lysa konstant även på torr asfalt med mjuka Nokian dubbfria? Kommer öronen trilla av med dubbade Hakka 9?
Dubbat eller odubbat beror mer på var du kör än vad du kör. Själv kör jag rätt lite i stan men åtskilliga mil på isiga vintervägar och då är dubbat givet.

Dubbat eller odubbat beror mer på var du kör än vad du kör. Själv kör jag rätt lite i stan men åtskilliga mil på isiga vintervägar och då är dubbat givet.

Kört dubbat i alla år, och allt som oftast fyrhjulsdrivet. Beställde dubbfria Nokian R2 idag.. Så från xDrive och dubbdäck, till bakhjulsdrivet och dubbfritt. Kanske ska köpa en bogserlina också :D

Minsta möjliga dimension på vinterpulkan är för övrigt 235/40-18, känns verkligen optimalt!

Finns det någon uppenbar fördel att leasa en begagnad kontra ny bil förutom att "inköpspriset" blir lägre? Hm....en fråga med mestadels självklara svar känner jag nu :) Men det kanske är någon detalj som jag har missat och som kan vara bra att tänka på.

Tillbaka
Topp