• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ja, jag är väl av ungefär samma uppfattning. Dock tycker jag att en konventionell automatlåda är att föredra rent komfortmässigt, även om DSG säkert är snabbare i växlingarna så tycker jag att den är lite märklig. Vi har en Tiguan på firman och den är...ja den är märklig, växlar stundvis konstigt och är väldigt ryckig när man kör i köer.
Skulle jag också göra. Men om valet står mellan en Amarok DSG eller HiLux automat tror jag komforten i den förstsnämnda totalt sett är bättre ändå.

Har själv en DSG Passat och den känns alldeles utmärkt så fort bilen går fortare än 10 km/h. Under det är den klart yxigare än en konentionell automatlåda. Känns som bilen ibland "hoppar" iväg.
 

Tapiren

Cartier
Skulle jag också göra. Men om valet står mellan en Amarok DSG eller HiLux automat tror jag komforten i den förstsnämnda totalt sett är bättre ändå.

Har själv en DSG Passat och den känns alldeles utmärkt så fort bilen går fortare än 10 km/h. Under det är den klart yxigare än en konentionell automatlåda. Känns som bilen ibland "hoppar" iväg.
Ja, det tror jag också, absolut.

Vår sjuväxlade DSG har en märklighet i att den tappar drivningen, eller slirar på kopplingen, vid motlut. Vi har en ganska brant backe vid huset och försöker man smyga upp orkar den inte utan rullar helst tillbaka igen, så då får man trycka mer gas och bilen far upp med ett skutt. Men i fart är den bra, absolut, om än inte märkbart bättre än vanliga automater från exempelvis BMW eller liknande. Möjligen är den snabbare, men det är inget man märker av vid daglig körning tycker jag.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ja, det tror jag också, absolut.

Vår sjuväxlade DSG har en märklighet i att den tappar drivningen, eller slirar på kopplingen, vid motlut. Vi har en ganska brant backe vid huset och försöker man smyga upp orkar den inte utan rullar helst tillbaka igen, så då får man trycka mer gas och bilen far upp med ett skutt. Men i fart är den bra, absolut, om än inte märkbart bättre än vanliga automater från exempelvis BMW eller liknande. Möjligen är den snabbare, men det är inget man märker av vid daglig körning tycker jag.
Jag har samma situation med helvetesbacke upp till huset. Finns två lösningar:
1)Backa upp
2) Ta mer fart

Om du äger bilen privat så kan det vara bra att tänka på att långsam krypkörning i backe är det som sliter allra mest på DSG lådorna. Du bör köra så fort att kopplingen har "greppat" helt när du kör uppför backen. Om du backar sker detta vid lägre fart eftersom den växeln har lägst utväxling.

Leasar man bilen? Tja 3 år håller det säkert ändå...
 
D

Deleted member 1265

Guest
Kompletterade precis vagnparken med en liten räcer till frugan. 86 frustande hästar!
(Men det gör inte så mycket för man behöver inte bromsa i kurvorna ändå. Snacka om gocart).
IMG_1179.JPG
Läcker! Kanske den mest välbyggda u klassen!?
 

Bjoerling

Cartier
Kompletterade precis vagnparken med en liten räcer till frugan. 86 frustande hästar!
(Men det gör inte så mycket för man behöver inte bromsa i kurvorna ändå. Snacka om gocart).
IMG_1179.JPG
Trevlig kärra! Rattar tredörrarsvarianten (finns nån bild bak i tråden). Fin kvalitetskänsla för att vara småbil. Visst, 86hk är väl inte hisnande men tycker inte att den känns toktrött heller :)
 

Tapiren

Cartier
Jag har samma situation med helvetesbacke upp till huset. Finns två lösningar:
1)Backa upp
2) Ta mer fart

Om du äger bilen privat så kan det vara bra att tänka på att långsam krypkörning i backe är det som sliter allra mest på DSG lådorna. Du bör köra så fort att kopplingen har "greppat" helt när du kör uppför backen. Om du backar sker detta vid lägre fart eftersom den växeln har lägst utväxling.

Leasar man bilen? Tja 3 år håller det säkert ändå...

Bra tips! Känns mig nästan nervös inför helgens markarbeten vilket kommer innebära en hel del körande och trixande med släpvagn i nyss nämnda backe. Synd på en i övrigt trevlig bil, men det är inget jag skulle våga behålla efter tre år.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Bra tips! Känns mig nästan nervös inför helgens markarbeten vilket kommer innebära en hel del körande och trixande med släpvagn i nyss nämnda backe. Synd på en i övrigt trevlig bil, men det är inget jag skulle våga behålla efter tre år.
Om man tänker, och kör, på samma sätt man skulle gjort med en manuell bil trots att den saknar kopplingspedal så håller den (oftast iaf). Dvs inte krypa framåt i onödan, inte stå still i uppförsbacke med hjälp av drivningen osv.

Kör man väldigt regelbundet med släp och ska trixa runt det så är det inte rätt transmission tyvärr.
 

Edin

Panerai
@alfgren , @80s och @Bjoerling

A1 är nog snyggast i klassen. Dock föredrar jag ändå Polon. Känns mer ombonad men kan ha att göra med att jag inte kommer överens med "Ådis" stereo styrnings system. Polon har knappar för alla gamlingar (och mig). Är man snabb vid rödljusen slår man alla i att vara snabbast från linjen trots låga 70-110 ponnysar, i alla fall och det är ju det viktigaste. :D
 

Edin

Panerai
Häftig du är. Det har aldrig slagit dig att guppen finns av en anledning?

Absolut. men är det 30 och man håller 30, måste man köra i 2 km/h över dom då när det lika väl går att hålla 30 (som är den utsatta hastigheten)?
Tycker det är speciellt underligt att folk som kör just upphöjda bilar och suvar inte har fattat att dom inte kör sportbil sett till markfrigången längre...
 

Henkesm

Omega
Någon som har en bra kontakt på BMW/Audi/Lexus i Stockholm?
Nytt jobb ny tjänstetjänare.
7,5Bas.
Sugen på en 420D om det går in eller något annat kul!
 

demondave

Rolex
Dilemma. M2 som daily driver året runt, hur funkar det? Finns ju några här vill jag minnas, någon som kan dela med sig av erfarenheterna?

Gissningsvis bullrigare och med mer hjulspinn än 235xi :D
 

Molgan

Cartier
Vi har två eller tre Amarok på jobbet varav en V6, de är väldigt trevliga tycker jag (både med fyran och sexan). Klart mer personbilslika än Navara som vi hade tidigare, hur den står sig mot nya Hilux vet jag inte men det skulle förvåna mig om japanen har något att hämta där. Jag hade utan tvekan valt Amarok om jag skulle köpa en pickis och prioriterade komfort och personbilslikt uppträdande.

V6: orna har väl en "riktig" automat också, till skillnad från dsg som satt i de med fyra cylindrar?

Ska man säga något negativt om Amarok får det väl vara att de kanske inte håller någon höjdarkvalitet, vi har dels Amarokerna och några personbilar från VW, ingen av dem är väl något under av kvalitet direkt, inga stora grejer men småstrul hela tiden och av någon anledning är det en del lacksläpp på dem, det känns inte ok att lacken faller av på bilar som är mindre än ett år.

Amarok har sedan 2013 i Europa enbart levererats med den 8 växlade (riktiga) automaten eller manuell låda. (I samma veva som den började tillverkas i Tyskland)
De första modellerna som tillverkades i sydamerika kunde fås med DSG, men oavsett skall man för allt i världen undvika dessa tidiga modellerna då de var skräp och som tur är inte så vanliga i Sverige.

Vad gäller kvaliten så kan jag inte anmärka negativt, jag har kört 13k (hårda) mil med min Amarok som är uttagen januari 2014 utan ett enda fel, de bytte någon typ av plastdosa som en recall men min hade inte visat nått fel innan. Så kvaliten kan åtminstone jag inte klaga på, ska jag klaga på nått så passar inte en 4-cyl motor på den här bilen men det går ju idag att råda bot på..
Men lite less vw så ska vänta in x-klass med v6 och testa den innan jag bestämmer mig..
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
IMG_20170930_143331.jpg
IMG_20170930_151907.jpg

Åker lokalproducerat - Mahindra Scorpio årsmodell 2017.
Säkert 13,5 dieselhästar. 5 vxl. Stjärnor i NCAP (eller vad det heter), inte uppmätt. Inredning i man made leather aka konstläder, perfekt val i 40 gr..
Men på plussidan, en AC man nästan kan tillverka is i kupén med och grym höjd i kupén.

Behöver jag säga att jag saknar Touaregen jag hade i Sverige.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är bra nära kan jag meddela

Frågan är bara vilken, Camaro vet jag pris, utseende och hur den att köra, Mustangen vet jag ingen av kriterierna i princip. Bara att Mussen kommer ligga runt 500k med det jag vill ha.

20171007_102127.jpg
16-1.jpg
Båda är vad jag förstår väldigt kompetenta så det handlar väl egentligen om vad du "vill ha" för bil. Tror inte de skiljer sig tillräckligt mycket för att styra valet på rent rationella grunder.
 
Topp