• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

J

Jackson

Guest
Jag hade en Kia Picanto 2015 års modell.... Otroligt nice bil att ha inne i stan, sjukt smidig att parkera och snål
 
Senast redigerad av en moderator:

demondave

Rolex
8D948621-F723-4F1D-B975-D5DFE99427B2.jpeg
3DC24DFA-2F60-4A06-BBD8-B0578AB424AF.jpeg


Vad sportar du INTE för någon bil, snarare. Imorgon byts den in. Varit en grymt trevlig bekantskap, helt problemfri och förbaskat kul. Kommer sakna BBS:arna, nu blir jag en sån där originalfälgssnubbe i tre år framåt.

Är någon sugen på en helrätt specad M235xi med precis över 2000 mil på mätaren är det bara att PM:a så förmedlar jag kontakt, bilfirman har en säljare som hänger här ;)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Finns det någon uppenbar fördel att leasa en begagnad kontra ny bil förutom att "inköpspriset" blir lägre? Hm....en fråga med mestadels självklara svar känner jag nu :) Men det kanske är någon detalj som jag har missat och som kan vara bra att tänka på.
Pratar du företag eller privatleasing nu? För företag är väl den uppenbara fördelen lägre leasingkostnad som du skriver. Dock blir försäkringskostnaden högre år 4 pga utebliven vagnskada.

För privatleasing finns ingen fördel annat än kortare återstående avtalstid om man är intresserad av en bil under kortare period än 3 år.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Pratar du företag eller privatleasing nu? För företag är väl den uppenbara fördelen lägre leasingkostnad som du skriver. Dock blir försäkringskostnaden högre år 4 pga utebliven vagnskada.

För privatleasing finns ingen fördel annat än kortare återstående avtalstid om man är intresserad av en bil under kortare period än 3 år.

Tack! Det är företagsleasing. Jag får nog sätta mig och räkna lite, det är ju lätt att bara titta på leasingkostnaden men som du säger så kan ju försäkringen göra det dyrare eller åtminstone tangera priset på en ny bil. Volkswagen har någon ny variant på företagsleasing men som tydligen ska fungera som en privatleasing, dvs att du bara lämnar tillbaka bilen efter leasingperioden.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
8D948621-F723-4F1D-B975-D5DFE99427B2.jpeg
3DC24DFA-2F60-4A06-BBD8-B0578AB424AF.jpeg


Vad sportar du INTE för någon bil, snarare. Imorgon byts den in. Varit en grymt trevlig bekantskap, helt problemfri och förbaskat kul. Kommer sakna BBS:arna, nu blir jag en sån där originalfälgssnubbe i tre år framåt.

Är någon sugen på en helrätt specad M235xi med precis över 2000 mil på mätaren är det bara att PM:a så förmedlar jag kontakt, bilfirman har en säljare som hänger här ;)

Tråkigt, men det kanske blir något roligare? M2?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack! Det är företagsleasing. Jag får nog sätta mig och räkna lite, det är ju lätt att bara titta på leasingkostnaden men som du säger så kan ju försäkringen göra det dyrare eller åtminstone tangera priset på en ny bil. Volkswagen har någon ny variant på företagsleasing men som tydligen ska fungera som en privatleasing, dvs att du bara lämnar tillbaka bilen efter leasingperioden.
Jupp. De kallar den säkert för nåt coolt men det är en vanlig operationell leasing som också finns hos ALD, Leaseplan mfl. Lite dyrare men väldigt bekvämt.
 

WiktorK

Omega
Jupp. De kallar den säkert för nåt coolt men det är en vanlig operationell leasing som också finns hos ALD, Leaseplan mfl. Lite dyrare men väldigt bekvämt.
Detta var intressant , min arbetsgivare håller på och ser över om man ska styra över från finansiell till operationell leasing. Enligt de indikationer som vi har fått så ska månadskostnaden för motsvarande bil, vara densamma oavsett upplägg.

Om du har innan input så lyssnar jag gärna?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Detta var intressant , min arbetsgivare håller på och ser över om man ska styra över från finansiell till operationell leasing. Enligt de indikationer som vi har fått så ska månadskostnaden för motsvarande bil, vara densamma oavsett upplägg.

Om du har innan input så lyssnar jag gärna?

Låter en smula orimligt.
Vid finansiell leasing så bekostar finansbolaget endast själva bilens (plus eventuella tillbehörs) kostnad. Vid operationell leasing så hanterar de en massa administration (P-böter, trängselskatt, etc) samtidigt som de garanterar återköpsvärdet och betalar fakturor för service och hjulskiften.
Någon jättestor skillnad behöver det så klart inte vara, men något litet bör de säkert försöka ta betalt för sina tjänster.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Detta var intressant , min arbetsgivare håller på och ser över om man ska styra över från finansiell till operationell leasing. Enligt de indikationer som vi har fått så ska månadskostnaden för motsvarande bil, vara densamma oavsett upplägg.

Om du har innan input så lyssnar jag gärna?
Operationell leasing är alltid dyrare. Finansbolaget tar över restvärdesrisken och det gör de aldrig gratis...

En annan sur grej med operationell leasing är att (ibland beroende på avtal) så begränsar finansbolaget kraftigt möjligheterna till olika modeller, tillval och motorer just för att de vill vara säkra på restvärdet. Fördelen med begränsat antal varianter är å andra sidan att de brukar kunna förhandla sig till bättre rabatter än styckesköp på de bilarna vilket sänker månadskostnaden.
 

WiktorK

Omega
Låter en smula orimligt.
Vid finansiell leasing så bekostar finansbolaget endast själva bilens (plus eventuella tillbehörs) kostnad. Vid operationell leasing så hanterar de en massa administration (P-böter, trängselskatt, etc) samtidigt som de garanterar återköpsvärdet och betalar fakturor för service och hjulskiften.
Någon jättestor skillnad behöver det så klart inte vara, men något litet bör de säkert försöka ta betalt för sina tjänster.


Tackar för återkopplingen och inputen.
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Börjat snegla på XC90 ~2016 årsmodell. Någon som har input kring denna bil? Ska man välja T6 eller D5? Någon utrustning man inte vill vara utan o.s.v.?
 

Molgan

Cartier
49DA4355-AF21-4B14-9557-63F5A9DB57B1.jpeg

EBFAD342-405C-4087-9FCB-AF7353342C76.jpeg
4AFE3ABC-040D-47CD-A11F-B0266FD97A61.jpeg


Sportar var det ja!

Bullrig, störig och alldeles, alldeles.. underbar! Höjden av frustration är att begränsa högerfoten i 200 mil :D


Härlig bil som kommer att ge dig många trevliga upplevelser :hungry: Och som bonus kommer du snart vara nästan lika lycklig som mig, men för att nå till mina 100% Nirvana så behöver du 2 cylindrar till :cigar: Min M3 E9x hälsar ”akta dig för Polisen” :hilarious:
 

demondave

Rolex
Grym! Stort grattis!
är det en solidsvart färg?

Brilliant Sapphire Metallic, samma som 235:an. Det här var ju en färdigspecad bil som typ blev över, hade aldrig kunnat lösa det annars. Hade ju lovat mig själv att aldrig ha en svart bil igen.. men vafan ;) M2 finns ju bara att få i fyra färger, svart-, grå- och blåmetallic och solid vit. Inredningsvalet är svart skinn med blåa sömmar, vill man ha något annat får man köpa något annat märke. Samma med fälgarna.

Grattis! Jag är rejält avundsjuk, så rolig bil kan jag tänka mig. Manuell eller automat? Kan tänka mig att det blir svårt att hålla sig på gasen i 200mil :)

Dubbelkopplingslåda. Hade först någon tanke på att en M2:a borde vara manuell, men efter 22 mil har jag nog helt vänt i den frågan. Grymt skön låda.

Bilen känns för övrigt långt mindre stötig och bullrig redan, den behövde nog bara sätta sig lite. Den här kan jag definitivt leva med! :D
 
Topp