• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

MaziK

Rolex
2-Faktor
I hear you, just ja den svarta är metallic på den. Det är bra det, för en solidsvart lack blir repig så fort en tittar på den :D

Jag har kontakat säljare som har en inne, men den är för dyr för mig, ligger på drygt 640k efter rabatt. Det som är lite svårt att räkna på med en sån är restvärde, troligtvis kommer den ligga högre än 50% (spekulation ifrån min sida) så den verkliga kostnaden lär inte vara så hög. Förmånsvärdet sticker iväg något jävulskt ....

Vad har du för utrustning?



Brilliant Sapphire Metallic, samma som 235:an. Det här var ju en färdigspecad bil som typ blev över, hade aldrig kunnat lösa det annars. Hade ju lovat mig själv att aldrig ha en svart bil igen.. men vafan ;) M2 finns ju bara att få i fyra färger, svart-, grå- och blåmetallic och solid vit. Inredningsvalet är svart skinn med blåa sömmar, vill man ha något annat får man köpa något annat märke. Samma med fälgarna.
 

Edin

Panerai
49DA4355-AF21-4B14-9557-63F5A9DB57B1.jpeg

EBFAD342-405C-4087-9FCB-AF7353342C76.jpeg
4AFE3ABC-040D-47CD-A11F-B0266FD97A61.jpeg


Sportar var det ja!

Bullrig, störig och alldeles, alldeles.. underbar! Höjden av frustration är att begränsa högerfoten i 200 mil :D

Förstår dig att det kommer bli kämpigt att rulla standard hjul.. :D

Stort grattis till nya åket!
 

demondave

Rolex
Förstår dig att det kommer bli kämpigt att rulla standard hjul.. :D

Stort grattis till nya åket!

Dagens lyxproblem! :D Hade nog haft lättare för fälgarna om dom var silverlackade. Gillar (bra) originalfälgar, men har lite svårt för mörka fälgar. Kanske ändrar mig om jag tar steget till svarta njurar, kan matcha bättre :)

Tack!
 

Edin

Panerai
Dagens lyxproblem! :D Hade nog haft lättare för fälgarna om dom var silverlackade. Gillar (bra) originalfälgar, men har lite svårt för mörka fälgar. Kanske ändrar mig om jag tar steget till svarta njurar, kan matcha bättre :)

Tack!
Svarta njurar är alltid ett måste på en Bmw med Shadowline! Speciellt då bilen i övrigt inte har någon krom bortsett från Bmw loggan.
Har själv beställt svarta njurar till mammas nya så jag lever som jag predikar. :)
 

demondave

Rolex
Svarta njurar är alltid ett måste på en Bmw med Shadowline! Speciellt då bilen i övrigt inte har någon krom bortsett från Bmw loggan.
Har själv beställt svarta njurar till mammas nya så jag lever som jag predikar. :)

Fast M2 har krom på framskärmarna också, på fejkutsläppet/loggan. Blir dyrt med allt plock, ska ju inte sticka under stol med att jag har fått sträcka mig långt redan för att kunna köra den här bilen.
 

Edin

Panerai
Fast M2 har krom på framskärmarna också, på fejkutsläppet/loggan. Blir dyrt med allt plock, ska ju inte sticka under stol med att jag har fått sträcka mig långt redan för att kunna köra den här bilen.

Förstår dig fullt där. Man kan ju alltid köra med en burk plastidip eller skita i det då det säkerligen enbart är vi tokar som är här i denna tråd som märker sånt. typ 1% av befolkningen eller nått.. :D
 

JohanHLM

Rolex
Kommer bli fem i familjen till våren och köpte därför en rymlig men tråkig bil (Kia Sorento) för ett tag sedan. Hade sedan tidigare en Bmw X1 och en Audi A1 där tanken var att Audin som tidigare funkat som pendlarbil skulle säljas och ersättas av BMWn. Nu slutade med att jag sålde båda och jagar något nytt att ta mig till och från jobbet men det ska även vara möjligt att klämma in en vagn och tre barn (1 bakåtvänd barnstol och två kuddar/framåtvända stolar) under kortare färder ex. till och från skola/förskola.
Har länge varit sugen på en Mercedes men frågan är om jag klarar mig på en C-klass eller om jag behöver upp till en E-klass?
BMW 3-serie känns för liten men jag tycker C-klass känns lite rymligare eller är det bara som jag inbillar mig? Finns det några andra halvrioliga alternativ? Är inte ute efter någon stötig räcer eftersom den främst är till för att ta sig från A-B.
 

Fredde76

Omega
Kommer bli fem i familjen till våren och köpte därför en rymlig men tråkig bil (Kia Sorento) för ett tag sedan. Hade sedan tidigare en Bmw X1 och en Audi A1 där tanken var att Audin som tidigare funkat som pendlarbil skulle säljas och ersättas av BMWn. Nu slutade med att jag sålde båda och jagar något nytt att ta mig till och från jobbet men det ska även vara möjligt att klämma in en vagn och tre barn (1 bakåtvänd barnstol och två kuddar/framåtvända stolar) under kortare färder ex. till och från skola/förskola.
Har länge varit sugen på en Mercedes men frågan är om jag klarar mig på en C-klass eller om jag behöver upp till en E-klass?
BMW 3-serie känns för liten men jag tycker C-klass känns lite rymligare eller är det bara som jag inbillar mig? Finns det några andra halvrioliga alternativ? Är inte ute efter någon stötig räcer eftersom den främst är till för att ta sig från A-B.

Vill du ha kvalitet, utrymme och komfort så skaffar du en Audi A4.
 

LI0N

Panerai
Är den verkligen större än en C-klass?
Tycker A6 är betydligt snyggare än A4 men nackdelen med båda är att bagageluckan är så vinklad att det knappt går att få in något på höjden.

Jag upplever åtminstone en A4 som större än en 3-serie eller C-klass. BMW 5-serie är väl det ultimata valet om du ska ha med många och mycket. Mycket snyggare än en E-klass både utvändigt och invändigt.
 

JohanHLM

Rolex
Jag upplever åtminstone en A4 som större än en 3-serie eller C-klass. BMW 5-serie är väl det ultimata valet om du ska ha med många och mycket. Mycket snyggare än en E-klass både utvändigt och invändigt.
Absolut, kör jag på en 5-serie, A6 eller E-klass så är det inga problem att få plats. Vill dock gärna ha en så liten och smidig bil som det går men som ändå ska vara möjligt att trycka in ungarna för ett par 100 m färd.
Ska hela familjen iväg dvs. även frun tar vi Sorenton så min känsla är att det borde funka med A4 eller C-klass. Tanken är beg köp av en bil som är 1-3 år gammal och max 250 tkr så nya A4 känns inte aktuellt.
 

LI0N

Panerai
Absolut, kör jag på en 5-serie, A6 eller E-klass så är det inga problem att få plats. Vill dock gärna ha en så liten och smidig bil som det går men som ändå ska vara möjligt att trycka in ungarna för ett par 100 m färd.
Ska hela familjen iväg dvs. även frun tar vi Sorenton så min känsla är att det borde funka med A4 eller C-klass. Tanken är beg köp av en bil som är 1-3 år gammal och max 250 tkr så nya A4 känns inte aktuellt.

Just så, satt och tänkte på E90 BMW automatiskt :D F30 BMWn är faktiskt ganska rymlig och har relativt stort bagageutrymme. Jaguar XF ser åtminstone rymliga ut, har aldrig suttit i en men jag tycker att de är snygga, inredningen känns dock inte riktigt premium.
Om det är nya modellen av C-klass som kom 2015 du kollar på så så har den en liten fördel mot F30 just eftersom att den har kommit senare. En F30 med stora navi-paketet tycker jag att står helt jämt med nya c-klassen.
 

Fredde76

Omega
Absolut, kör jag på en 5-serie, A6 eller E-klass så är det inga problem att få plats. Vill dock gärna ha en så liten och smidig bil som det går men som ändå ska vara möjligt att trycka in ungarna för ett par 100 m färd.
Ska hela familjen iväg dvs. även frun tar vi Sorenton så min känsla är att det borde funka med A4 eller C-klass. Tanken är beg köp av en bil som är 1-3 år gammal och max 250 tkr så nya A4 känns inte aktuellt.

https://www.blocket.se/uppsala/Audi_A4_Sedan_2_0_TDI_150_COCKPITPAKET_SE_UTR_74209556.htm?ca=11&w=3

Virtual Cockpit och Matrix LED är trevliga saker :)
 

JohanHLM

Rolex
Absolut, har dock en viss allergi mot sedan.
Tycker kombi är snyggare på mer eller mindre alla bilmodeller och dessutom betydligt smidigare att få in barnvagn och lite ryggsäckar.
Använder ytterst sällan allt lull lull som finns i vår nuvarande bil, det enda jag känner mig ha ett behov av är tråkigt nog bara bra belysning och automat.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
@JohanHLM A4 blir för liten. Punkt. Beror i och för sig på vad du har för vagn, men har du en "fullstor" så är hela-hela kofferten upptagen, och du måste dessutom ta i sär och trixa lite med den. Inte kul vid risigt väder.
Har du bara en "sulky" då ni tar lilla bilen så funkar det nog,
 

JohanHLM

Rolex
@JohanHLM A4 blir för liten. Punkt. Beror i och för sig på vad du har för vagn, men har du en "fullstor" så är hela-hela kofferten upptagen, och du måste dessutom ta i sär och trixa lite med den. Inte kul vid risigt väder.
Har du bara en "sulky" då ni tar lilla bilen så funkar det nog,
Just det, du gjorde dig av med din A4 för att skaffa en större. Tänkte ta en runda idag för att jämföra mellan lite olika tillverkare.
Börjar väll bli gubbe eftersom jag gillar utseendet på Mercan med det finns säkert en hel del andra modeller som kanske skulle funka bättre och ändå inte kännas klumpiga ex. Mazda 6, Kia Optima, Subaru Levorg, VW Passat, Volvo V60 mfl
 
D

Deleted member 5780

Guest
Just det, du gjorde dig av med din A4 för att skaffa en större. Tänkte ta en runda idag för att jämföra mellan lite olika tillverkare.
Börjar väll bli gubbe eftersom jag gillar utseendet på Mercan med det finns säkert en hel del andra modeller som kanske skulle funka bättre och ändå inte kännas klumpiga ex. Mazda 6, Kia Optima, Subaru Levorg, VW Passat, Volvo V60 mfl
Jag har tre ungar varav två har de små bälteskuddarna och en har en "stor" bakåtvänd stol. I en Passat B8. Rätt knökat om man vill kunna vara två vuxna också.
Glöm det i en A4, 3-serie, v60 etc.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Någon här som har haft en gammal BMW 7-serie?
Jag har blivit riktigt sugen på en för mellan 60-100 tusen, E65 gärna efter facelift.
Bensinare, gärna v8. Inte helt sugen på att åka i en 750 med V12.

Hur är dessa rent mekaniskt?

Ja, Jag kan meka själv. Så det blir inte ohyggligt dyrt att äga en. Jag vill dock inte behöva laga den varannan mil.
 

Tapiren

Cartier
Någon här som har haft en gammal BMW 7-serie?
Jag har blivit riktigt sugen på en för mellan 60-100 tusen, E65 gärna efter facelift.
Bensinare, gärna v8. Inte helt sugen på att åka i en 750 med V12.

Hur är dessa rent mekaniskt?

Ja, Jag kan meka själv. Så det blir inte ohyggligt dyrt att äga en. Jag vill dock inte behöva laga den varannan mil.

750 är V8, uppdateringen av 745 (och v12:an heter 760 på dessa). 745:an har något inbyggt strul i motorn med ett kylvattenrör som sitter otroligt illa, så du gör nog helt rätt om du satsar på faceliften med uppdaterade motorn på vilken jag tror de fått ordning på det. Växellådan har en del krångel med både det ena och andra även om den överlag är att betrakta som ganska bra, men det är förstås dumt att köpa en bil som har något av felen man kan läsa om bland annat här;

http://www.bmwlogicseven.com/?p=3738

Två kompisar har kört 745, de har varit helt ok men en växellåda rasade, dock förvånande dålig kvalitet på inredning och el, mycket småfel och en inredning som blev sliten snabbt. Jag körde Mercedes W220 ungefär samtidigt och den höll nog bättre, men även den hade märkligt nog låg kvalitet på inredningen. Jag köpte en samtida Jaguar i somras (-04) men den upplever jag faktiskt som överlag en bättre produkt rent kvalitetsmässigt.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
750 är V8, uppdateringen av 745 (och v12:an heter 760 på dessa). 745:an har något inbyggt strul i motorn med ett kylvattenrör som sitter otroligt illa, så du gör nog helt rätt om du satsar på faceliften med uppdaterade motorn på vilken jag tror de fått ordning på det. Växellådan har en del krångel med både det ena och andra även om den överlag är att betrakta som ganska bra, men det är förstås dumt att köpa en bil som har något av felen man kan läsa om bland annat här;

http://www.bmwlogicseven.com/?p=3738

Två kompisar har kört 745, de har varit helt ok men en växellåda rasade, dock förvånande dålig kvalitet på inredning och el, mycket småfel och en inredning som blev sliten snabbt. Jag körde Mercedes W220 ungefär samtidigt och den höll nog bättre, men även den hade märkligt nog låg kvalitet på inredningen. Jag köpte en samtida Jaguar i somras (-04) men den upplever jag faktiskt som överlag en bättre produkt rent kvalitetsmässigt.

Tack för ett bra svar!
Jag bara antog att 750 var V12, eftersom det var så det var förut.
Så kanske en 740 efter facelift kan bli aktuellt.
Lustigt att inredningen är av dålig kvalité, Det bör den inte vara på en sådan bil.
Tyvärr så är riktiga Jaggor rätt överprisade anser jag. Ska man köra jaguar så är det XJ och inte någon S-type eller liknande sminkade Mondeo.

Mercedes är tyvärr totalt uteslutet, klarar inte av dom.

Jag vill åka ett billigt (i inköp) lyx-lok som fungerar bra.
 

Tapiren

Cartier
Tack för ett bra svar!
Jag bara antog att 750 var V12, eftersom det var så det var förut.
Så kanske en 740 efter facelift kan bli aktuellt.
Lustigt att inredningen är av dålig kvalité, Det bör den inte vara på en sådan bil.
Tyvärr så är riktiga Jaggor rätt överprisade anser jag. Ska man köra jaguar så är det XJ och inte någon S-type eller liknande sminkade Mondeo.

Mercedes är tyvärr totalt uteslutet, klarar inte av dom.

Jag vill åka ett billigt (i inköp) lyx-lok som fungerar bra.

För mig som är född på 80-talet är 750 synonymt med v12, så att 750 "bara" är v8 numera känns fel. Men men, tiderna förändras.

Men 750 känns väldigt prisvärd, exempelvis denna;
https://www.blocket.se/goteborg/Bmw_750_76026195.htm?ca=11&w=3
I alla fall jag har verkligen vant mig vid designen också, när de lanserades blev man ju chockad men numera tycker man ju att de ser helt ok ut (och de blev ju mycket, mycket bättre när de uppdaterades).

Nu vill du ju inte ha en MB men jag var själv lite sugen på denna, men så snubblade jag över en gammal Jaguar igen så det blev inget denna gång, men jag gillar faktiskt W220-karossen, designen är hemsk men inredningen är snygg.
https://www.blocket.se/sodermanland/Mercedes_Benz_S_500_L__Lang_75587313.htm?ca=11&w=3
 

BadkarsPiraten

Vacheron
För mig som är född på 80-talet är 750 synonymt med v12, så att 750 "bara" är v8 numera känns fel. Men men, tiderna förändras.

Men 750 känns väldigt prisvärd, exempelvis denna;
https://www.blocket.se/goteborg/Bmw_750_76026195.htm?ca=11&w=3
I alla fall jag har verkligen vant mig vid designen också, när de lanserades blev man ju chockad men numera tycker man ju att de ser helt ok ut (och de blev ju mycket, mycket bättre när de uppdaterades).

Nu vill du ju inte ha en MB men jag var själv lite sugen på denna, men så snubblade jag över en gammal Jaguar igen så det blev inget denna gång, men jag gillar faktiskt W220-karossen, designen är hemsk men inredningen är snygg.
https://www.blocket.se/sodermanland/Mercedes_Benz_S_500_L__Lang_75587313.htm?ca=11&w=3

Den 750n har jag missat faktiskt.
Den såg riktigt trevlig och prisvärd ut faktiskt!
Jag vill ha dessa karosser eftersom de är så groteska. Jag gillar när det är groteskt. :)
Men någon 760 har jag då faktiskt inte sett, de kanske inte fanns i denna kaross?
 

Tapiren

Cartier
Den 750n har jag missat faktiskt.
Den såg riktigt trevlig och prisvärd ut faktiskt!
Jag vill ha dessa karosser eftersom de är så groteska. Jag gillar när det är groteskt. :)
Men någon 760 har jag då faktiskt inte sett, de kanske inte fanns i denna kaross?
Jo, det fanns 760 också (både före/efter facelift) men jag hittade inte heller någon nu när jag sökte i Sverige, vilket är lite märkligt för SÅ ovanliga är de inte.

Annars finns ju alltid Range Rover, om du vill ha en riktigt stor och maffig bil.

När vi ändå pratar om gamla lyxbilar; nu är den utesluten av andra anledningar men det är inte så länge sedan jag körde en Lexus LS430 och den hade två funktioner som var lite roliga, massage i baksätet men inte fram (!) och fläktmunstycken som såg ut som helt vanliga munstycken med ventiler, men som sakta rörde sig upp och ned för att skapa en behaglig ventilation.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Köp inte en 740 utan gå på 750 istället. Jag har haft en 540 E60 LCI och den var i tröttaste laget jämfört med främst de stora dieselsexorna. Fantastiskt motorljud dock (hade Eisenmann sportsystem).
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för ett bra svar!
Jag bara antog att 750 var V12, eftersom det var så det var förut.
Så kanske en 740 efter facelift kan bli aktuellt.
Lustigt att inredningen är av dålig kvalité, Det bör den inte vara på en sådan bil.
Tyvärr så är riktiga Jaggor rätt överprisade anser jag. Ska man köra jaguar så är det XJ och inte någon S-type eller liknande sminkade Mondeo.

Mercedes är tyvärr totalt uteslutet, klarar inte av dom.

Jag vill åka ett billigt (i inköp) lyx-lok som fungerar bra.
Var också sugen på 7-serien men valde en 645a istället. Om man litar på internet skulle jag klart valt en 50 ist för 45 motorn. Dock är modellen mycket råare och bättre innan facelift. Faceliften harmoniserar inte med karossen i övrigt. Tycker inredningen är långt mycket bättre i 7an än i någon Jaguar jag testat, inget jag hade hängt upp mig på iaf. Gamla lyxbilar är riktigt trevliga!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Var också sugen på 7-serien men valde en 645a istället. Om man litar på internet skulle jag klart valt en 50 ist för 45 motorn. Dock är modellen mycket råare och bättre innan facelift. Faceliften harmoniserar inte med karossen i övrigt. Tycker inredningen är långt mycket bättre i 7an än i någon Jaguar jag testat, inget jag hade hängt upp mig på iaf. Gamla lyxbilar är riktigt trevliga!

Vad är det för skillnad på motorn?
Jag tycker modellen är rätt ful innan facelift, och lite därför jag vill ha en sådan med eftersom de är billigare då :D
Gamla lyxbilar är trevligt!
 
Topp