• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad är det för skillnad på motorn?
Jag tycker modellen är rätt ful innan facelift, och lite därför jag vill ha en sådan med eftersom de är billigare då :D
Gamla lyxbilar är trevligt!
Internet kan ge ett mycket bättre svar än mig, men det är kylröret med sina packningar och metall som kan ställa till det. Finns kit för detta så man slipper lyfta ut motorn men det är ju lite jobb. Sedan är det såklart mer effekt på 50-motorn. Det vissa kallar fult kallar jag karaktär, men förstår folk. Modellen börjar också kännas lite föråldrad men det är ju lyxen med grymma stolar osv man vill åt till stor del.
 

Tapiren

Cartier
Var också sugen på 7-serien men valde en 645a istället. Om man litar på internet skulle jag klart valt en 50 ist för 45 motorn. Dock är modellen mycket råare och bättre innan facelift. Faceliften harmoniserar inte med karossen i övrigt. Tycker inredningen är långt mycket bättre i 7an än i någon Jaguar jag testat, inget jag hade hängt upp mig på iaf. Gamla lyxbilar är riktigt trevliga!
Ja, det är ju svårt att säga med exakthet vad som är kvalitet, upplevd kvalitet osv. Jaguaren, om man ser till den jag har som är från 2004, har en inredning som är omodern och med ganska billig känsla i knapparna och övriga funktioner, men trots att den är både gammal och har gått långt finns det inget direkt slitage, den känns lika bra / dålig som när den var nya. De E65:eek:r jag åkt har känts mer slitna, som att de tappat mer med mil / år, knapparna har tappat sina ikoner, saker och ting har börjat sitta snett etc. Föregångaren E38 höll en helt annan klass, liksom E39.

Samma sak med Mercedes S-klass från de åren, jag köpte en kanonfin bil som rullar under 10.000 mil för ett antal år sedan, och det är sorgligt nog den enda bil där jag har märkt att min egen användning orsakat slitage trots att jag som med allt annat var ganska försiktig med den. Knappar som lossnade, tappade färg. W140 är betydligt mer gedigen.

Men kvalitet är svårt, jag har haft flera Toyota Land Cruiser och de är extremt slitstarka, jag förstår att man ibland ser sådana på annons där det står "obs, bara 29.000 mil" för de har bra hållbarhet, samtidigt som de känns väldigt plastiga sett till vad de kostar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, det är ju svårt att säga med exakthet vad som är kvalitet, upplevd kvalitet osv. Jaguaren, om man ser till den jag har som är från 2004, har en inredning som är omodern och med ganska billig känsla i knapparna och övriga funktioner, men trots att den är både gammal och har gått långt finns det inget direkt slitage, den känns lika bra / dålig som när den var nya. De E65:eek:r jag åkt har känts mer slitna, som att de tappat mer med mil / år, knapparna har tappat sina ikoner, saker och ting har börjat sitta snett etc. Föregångaren E38 höll en helt annan klass, liksom E39.

Samma sak med Mercedes S-klass från de åren, jag köpte en kanonfin bil som rullar under 10.000 mil för ett antal år sedan, och det är sorgligt nog den enda bil där jag har märkt att min egen användning orsakat slitage trots att jag som med allt annat var ganska försiktig med den. Knappar som lossnade, tappade färg. W140 är betydligt mer gedigen.

Men kvalitet är svårt, jag har haft flera Toyota Land Cruiser och de är extremt slitstarka, jag förstår att man ibland ser sådana på annons där det står "obs, bara 29.000 mil" för de har bra hållbarhet, samtidigt som de känns väldigt plastiga sett till vad de kostar.
Framförallt de gummi- och metallbelagda plastdetaljerna känns undermåliga i en bil som kostar 1 mkr tycker jag. Annars är det mycket som du säger, upplevd kvalitet varierar från person till person.
 

Tapiren

Cartier
Framförallt de gummi- och metallbelagda plastdetaljerna känns undermåliga i en bil som kostar 1 mkr tycker jag. Annars är det mycket som du säger, upplevd kvalitet varierar från person till person.
Ja, och det känns lite som att kanske främst BMW / Mercedes var ute och slirade en hel del (Jaguar har ju alltid varit dåliga vad gäller upplevd kvalitet) runt början på 2000-talet. Men med det sagt är jag ju sugen på en S-klass igen, jag gillade W220 karossen och tycker att den är betydligt trevligare att glida runt i än en ny förmånsbil även om den har några år på nacken.
 

dnill

Cartier
2-Faktor
Åker runt i denna gamla klenoden på sommaren. Bild från igår innan jag ställde undan den för året.
En 320E från 1993.
DDA5BBDA-C94F-4250-A5FD-2DD7A7C3A9B4.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag är så jäkla rådvill och skulle behöva lite input från forumet. Håller på att vela ihjäl mig vilken bil jag ska leasa på företaget.

Det har kokats ner till två alternativ. För ungefär samma pengar står det mellan BMW X1 2.0D från 2017 och VW Tiguan TDI 190 GT från 2018. Båda bilarna har gått ca 500mil så det första värdetappet är avklarat vilket jag uppskattar. Ungefär samma utrustning med drag och fjärrstyrd parkeringsvärmare som viktigaste features.

I den bransch som jag jobbar i är det en fördel om det inte ser för "vräkigt" ut, och det har inte bara med priset att göra utan vilken känsla man får av bilen, (ja, jag inser att det är en smula subjektivt...men det finns nog en allmän uppfattning om man generaliserar). Bilen kommer att stripas med företagslogotyper.

Har varken ägt BMW eller Volksvagen tidigare så alla åsikter är välkomna.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag är så jäkla rådvill och skulle behöva lite input från forumet. Håller på att vela ihjäl mig vilken bil jag ska leasa på företaget.

Det har kokats ner till två alternativ. För ungefär samma pengar står det mellan BMW X1 2.0D från 2017 och VW Tiguan TDI 190 GT från 2018. Båda bilarna har gått ca 500mil så det första värdetappet är avklarat vilket jag uppskattar. Ungefär samma utrustning med drag och fjärrstyrd parkeringsvärmare som viktigaste features.

I den bransch som jag jobbar i är det en fördel om det inte ser för "vräkigt" ut, och det har inte bara med priset att göra utan vilken känsla man får av bilen, (ja, jag inser att det är en smula subjektivt...men det finns nog en allmän uppfattning om man generaliserar). Bilen kommer att stripas med företagslogotyper.

Har varken ägt BMW eller Volksvagen tidigare så alla åsikter är välkomna.
Tiguan är ju inte jättestor, men X1 är väl en dvärg? Om det nu spelar roll.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tiguan är ju inte jättestor, men X1 är väl en dvärg? Om det nu spelar roll.

Storleken är inte superviktig, men jag har tänkt den tanken också. Skulle på ett sätt vara skönt med en lite mindre bil med tanke på att det blir trängre och trängre inne i stan. Ska åka och provköra båda imorgon...har bara läst recensioner än så länge. Är Passaten större inuti än Tiguanen till och med? Sorry att det kommer frågor som det garanterat går att googla sig fram till....men jag föredrar att höra personliga reflektioner.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Storleken är inte superviktig, men jag har tänkt den tanken också. Skulle på ett sätt vara skönt med en lite mindre bil med tanke på att det blir trängre och trängre inne i stan. Ska åka och provköra båda imorgon...har bara läst recensioner än så länge. Är Passaten större inuti än Tiguanen till och med? Sorry att det kommer frågor som det garanterat går att googla sig fram till....men jag föredrar att höra personliga reflektioner.
Passaten är rejält mycket större.
Men både Tiguan och framför allt X1 är ju rätt trånga inuti sett till hur klossiga de är utanpå.
 

Bas

Patek
Jag skulle satsa på BMW, mer bil för pengarna, körglädje och bättre kvalité överlag.
Tiguan känns så plastig! Frågar du mig kan man aldrig jämför en VW mot en BMW !
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag skulle satsa på BMW, mer bil för pengarna, körglädje och bättre kvalité överlag.
Tiguan känns så plastig! Frågar du mig kan man aldrig jämför en VW mot en BMW !
Kan man inte? Det är ju precis det han gjort.
Även om Tiguan borde ställas mot X3 för en mer relevant jämförelse i någorlunda storleksklass.

Men visst, jag håller med om att Tiguan inte har den solidaste inredningen. Men det har ju knappast X1 heller om man är kräsen. Vill man att knappar och annat ska andas upplevd kvalitet så kanske Audi är ett bättre val.
Eller så bryr man sig om driftsäkerhet och köper en Subaru Forester istället.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Storleken är inte superviktig, men jag har tänkt den tanken också. Skulle på ett sätt vara skönt med en lite mindre bil med tanke på att det blir trängre och trängre inne i stan. Ska åka och provköra båda imorgon...har bara läst recensioner än så länge. Är Passaten större inuti än Tiguanen till och med? Sorry att det kommer frågor som det garanterat går att googla sig fram till....men jag föredrar att höra personliga reflektioner.
Kör du mycket där hög markfrigång är nödvändigt? Annars finns det ju oändligt mycket roligare bilar utanför små-suv-segmentet, för mindre pengar.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Kan man inte? Det är ju precis det han gjort.
Även om Tiguan borde ställas mot X3 för en mer relevant jämförelse i någorlunda storleksklass.

Men visst, jag håller med om att Tiguan inte har den solidaste inredningen. Men det har ju knappast X1 heller om man är kräsen. Vill man att knappar och annat ska andas upplevd kvalitet så kanske Audi är ett bättre val.
Eller så bryr man sig om driftsäkerhet och köper en Subaru Forester istället.

Har sneglat på Subaru, men Outback. Hade den som hyrbil när min var bil var på reparation, och den var helt ok.
4wd och bra dragkapacitet är viktigare än hög markfrigång. Ytterligare så är AWD-looken något som tilltalar mig och som passar bra överens med företagets profil så det kommer landa i det segmentet till slut oavsett vilket bilmärke och modell det blir.

Fick ett kalaspris på en Passat Alltrack 240 från VW Kista, men då är det leverans i vår och jag behöver byta nu tyvärr.

Äh...det kommer säkert bli något helt ogenomtänkt och framhastat till slut. Såg att Renault hade 3 års fri service och vinterhjul på köpet just nu så det kanske slutar franskt :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Har sneglat på Subaru, men Outback. Hade den som hyrbil när min var bil var på reparation, och den var helt ok.
4wd och bra dragkapacitet är viktigare än hög markfrigång. Ytterligare så är AWD-looken något som tilltalar mig och som passar bra överens med företagets profil så det kommer landa i det segmentet till slut oavsett vilket bilmärke och modell det blir.

Fick ett kalaspris på en Passat Alltrack 240 från VW Kista, men då är det leverans i vår och jag behöver byta nu tyvärr.

Äh...det kommer säkert bli något helt ogenomtänkt och framhastat till slut. Såg att Renault hade 3 års fri service och vinterhjul på köpet just nu så det kanske slutar franskt :)

Blir det så jäkla mycket billigare?
Renault måste ha hyggligt knaggligt andrahandsvärde, vilket leasingbolagen måste ta hänsyn till om de ska garantera restvärdet.
 

Bas

Patek
Min åsikt är att du aldrig kan jämföra dom kvalité mässigt! Stäng dörren på en Tiguan och gör desamma på X1 så förstår du vad jag menar.

Sen att man kan jämför bilarna är en självklarhet men VW kommer aldrig vara premium som BMW och MB !
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Blir det så jäkla mycket billigare?
Renault måste ha hyggligt knaggligt andrahandsvärde, vilket leasingbolagen måste ta hänsyn till om de ska garantera restvärdet.

Det har du säkert en poäng i. Tänker bara att Renault kanske har hämtat sig något andrahandsvärdesmässigt i och med att Koleos och Talisman har tagits emot väl, och verkar vara några steg upp kvalitetsmässigt från tidigare.

Min åsikt är att du aldrig kan jämföra dom kvalité mässigt! Stäng dörren på en Tiguan och gör desamma på X1 så förstår du vad jag menar.

Sen att man kan jämför bilarna är en självklarhet men VW kommer aldrig vara premium som BMW och MB !

Drömmen skulle vara nya E-klass All-Terrain men tyvärr blir det för mycket pengar.
 
  • Like
Reactions: Bas

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Passaten är rejält mycket större.
Men både Tiguan och framför allt X1 är ju rätt trånga inuti sett till hur klossiga de är utanpå.
Har du kikat på nya Tiguan? Upplever den ganska mycket större än föregångaren. Nackdelen är bagaget men i övrigt är sätesutrymmet rätt gott för storleksklassen.
 

Tapiren

Cartier
Jag är så jäkla rådvill och skulle behöva lite input från forumet. Håller på att vela ihjäl mig vilken bil jag ska leasa på företaget.

Det har kokats ner till två alternativ. För ungefär samma pengar står det mellan BMW X1 2.0D från 2017 och VW Tiguan TDI 190 GT från 2018. Båda bilarna har gått ca 500mil så det första värdetappet är avklarat vilket jag uppskattar. Ungefär samma utrustning med drag och fjärrstyrd parkeringsvärmare som viktigaste features.

I den bransch som jag jobbar i är det en fördel om det inte ser för "vräkigt" ut, och det har inte bara med priset att göra utan vilken känsla man får av bilen, (ja, jag inser att det är en smula subjektivt...men det finns nog en allmän uppfattning om man generaliserar). Bilen kommer att stripas med företagslogotyper.

Har varken ägt BMW eller Volksvagen tidigare så alla åsikter är välkomna.

Det är två oerhört bra bilar båda två, så jag hade nog provkört och se vilken som upplevdes trevligast. Rätta mig om jag har fel men Tiguan-plattformen har väl fått extremt bra kritik, vi har föregående generation Tiguan och är väl relativt nöjda, men det känns som att nya generationen är ett stort steg framåt. Skulle absolut kunna tänka mig en sådan, eller XC70-varianten av Golf kombi, den är också förvånansvärt trevlig. Gamla Tiguanen är helt ok för mig som är 190cm komfortmässigt, och nya är som sagt ett steg i rätt riktning på alla plan.

Jag tycker BMW:s små suv:ar känns ganska plastiga och tråkiga, nu har jag förvisso mest erfarenhet av X3 som en kollega har men jag skulle ha svårt att betala något extra för en sådan jämfört med VW, även om det förstås är en bra bil på alla sätt och vis.

=VW:n blir mitt val.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Det är två oerhört bra bilar båda två, så jag hade nog provkört och se vilken som upplevdes trevligast. Rätta mig om jag har fel men Tiguan-plattformen har väl fått extremt bra kritik, vi har föregående generation Tiguan och är väl relativt nöjda, men det känns som att nya generationen är ett stort steg framåt. Skulle absolut kunna tänka mig en sådan, eller XC70-varianten av Golf kombi, den är också förvånansvärt trevlig. Gamla Tiguanen är helt ok för mig som är 190cm komfortmässigt, och nya är som sagt ett steg i rätt riktning på alla plan.

Jag tycker BMW:s små suv:ar känns ganska plastiga och tråkiga, nu har jag förvisso mest erfarenhet av X3 som en kollega har men jag skulle ha svårt att betala något extra för en sådan jämfört med VW, även om det förstås är en bra bil på alla sätt och vis.

=VW:n blir mitt val.

Skriver under på detta.
Om inte nya X1:an är väsentligt bättre än förra (som vi kikade på, men som fick stryka på foten för en Golf) så ser jag inte direkt att BMW skulle ha något upp på Folkan.
Oavsett hur det nu låter när man stänger dörrarna. ;)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Skriver under på detta.
Om inte nya X1:an är väsentligt bättre än förra (som vi kikade på, men som fick stryka på foten för en Golf) så ser jag inte direkt att BMW skulle ha något upp på Folkan.
Oavsett hur det nu låter när man stänger dörrarna. ;)
Det låter inte bättre om X1ans dörrar. Det är omöjligt att man faktiskt testat båda och kommit fram till den slutsatsen. Jag anar viss märkesfanatism snarare än rationella fakta om man säger så...

Både Alltrack och Tiguan är byggda på MGB plattformen så de är väldigt lika till sitt uppträdande. Alltrack har större bagageutrymme men man sitter lite lägre och den ser väl inte lika "ball" ut om man går igång på SUV-grejen. Motorer, växellådor, stolar, instrumentering är samma.

Passaten är väsentligt större än Tiguan i allt. För Alltrack Golf så är bagageutrymmet ganska lika men kupen i Passat är markant större.
 

wesly

Omega
Har sneglat på Subaru, men Outback. Hade den som hyrbil när min var bil var på reparation, och den var helt ok.
4wd och bra dragkapacitet är viktigare än hög markfrigång. Ytterligare så är AWD-looken något som tilltalar mig och som passar bra överens med företagets profil så det kommer landa i det segmentet till slut oavsett vilket bilmärke och modell det blir.

Fick ett kalaspris på en Passat Alltrack 240 från VW Kista, men då är det leverans i vår och jag behöver byta nu tyvärr.

Äh...det kommer säkert bli något helt ogenomtänkt och framhastat till slut. Såg att Renault hade 3 års fri service och vinterhjul på köpet just nu så det kanske slutar franskt :)


Jag bytte i våras och jag valde Alltrack 190hk samt en tesla 90D och min kollega valde tiguanen
Vi kollade runt på många märken då vi inte har någon speciell budget utan kan köpa vad vi vill..

Jag måste säga att Alltracken är riktigt fin och ett rejält steg upp mot förra modellen. Nu drar jag sällan tungt men drar vanligt släp regelbundet och tycker motorn räcker till.
Prismässigt så finns det enligt mig ingen bil som matchar.
Kollegan som köpte tiguanen gillar sin bil men hade om han gjort om valet nu så hade han valt alltracken då den är tystare och bekvämare på vägen.
 

wesly

Omega
Jag bytte i våras och jag valde Alltrack 190hk samt en tesla 90D och min kollega valde tiguanen
Vi kollade runt på många märken då vi inte har någon speciell budget utan kan köpa vad vi vill..

Jag måste säga att Alltracken är riktigt fin och ett rejält steg upp mot förra modellen. Nu drar jag sällan tungt men drar vanligt släp regelbundet och tycker motorn räcker till.
Prismässigt så finns det enligt mig ingen bil som matchar.
Kollegan som köpte tiguanen gillar sin bil men hade om han gjort om valet nu så hade han valt alltracken då den är tystare och bekvämare på vägen.

För att förtydliga så var det passat Alltrack jag köpte
 
Det låter inte bättre om X1ans dörrar. Det är omöjligt att man faktiskt testat båda och kommit fram till den slutsatsen. Jag anar viss märkesfanatism snarare än rationella fakta om man säger så...

Både Alltrack och Tiguan är byggda på MGB plattformen så de är väldigt lika till sitt uppträdande. Alltrack har större bagageutrymme men man sitter lite lägre och den ser väl inte lika "ball" ut om man går igång på SUV-grejen. Motorer, växellådor, stolar, instrumentering är samma.

Passaten är väsentligt större än Tiguan i allt. För Alltrack Golf så är bagageutrymmet ganska lika men kupen i Passat är markant större.
Nu är vi ju dock på KS och där är BMW, MB och Audi grundplåten för en lyckad fasad, precis likt Rolex :D
 
D

Deleted member 1265

Guest
På tal om skönt ljud när man stänger dörrar.
Bland mina favoriter lyder
1 bmw e28
2 Porsche 993
3 Min polares mint org volvo 240 fan vad gott det lät! :)
 

Tapiren

Cartier
Det låter inte bättre om X1ans dörrar. Det är omöjligt att man faktiskt testat båda och kommit fram till den slutsatsen. Jag anar viss märkesfanatism snarare än rationella fakta om man säger så...

Både Alltrack och Tiguan är byggda på MGB plattformen så de är väldigt lika till sitt uppträdande. Alltrack har större bagageutrymme men man sitter lite lägre och den ser väl inte lika "ball" ut om man går igång på SUV-grejen. Motorer, växellådor, stolar, instrumentering är samma.

Passaten är väsentligt större än Tiguan i allt. För Alltrack Golf så är bagageutrymmet ganska lika men kupen i Passat är markant större.

Jag är grymt imponerad av Golf, en kollega har precis plockat ut en Alltrack och det är en oerhört trevlig bil, om man inte verkligen behöver utrymmet tycker jag Golf kombi eller XC-varianten Alltrack är ett utmärkt val, skulle utan tvekan kunna tänka mig en själv. Det är frustrerande i sig, då jag generellt inte vw-gruppens produkter men de har varit oerhört duktiga på att paketera vettiga bilar med vettiga paket som trots allt ger en hel del för pengarna (i synnerhet om man har förmånsbil).
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag är grymt imponerad av Golf, en kollega har precis plockat ut en Alltrack och det är en oerhört trevlig bil, om man inte verkligen behöver utrymmet tycker jag Golf kombi eller XC-varianten Alltrack är ett utmärkt val, skulle utan tvekan kunna tänka mig en själv. Det är frustrerande i sig, då jag generellt inte vw-gruppens produkter men de har varit oerhört duktiga på att paketera vettiga bilar med vettiga paket som trots allt ger en hel del för pengarna (i synnerhet om man har förmånsbil).
Mmm. Köper man företagsbil är ju ofta själva bilen bara en liten del av hur attraktivt erbjudandet är. För privatköpare låter det kanske bakvänt men kampanjer, rabatter och restvärden är det man köper bil på. Inte märket...

Åker själv Passat R-line TDI 190 4M och just genom ovanstående förutsättningar blev det samma månadskostnad som motsvarande Tiguan så kolla erbjudandena noggrant. Större bagage, större baksäte, mer påkostad inredning och lägre ljudnivå fällde avgörandet till slut även om det är kul att sitta högt.
 

Sch0nning

Cartier
Gissar på att kunskapen finns här, så frågar på.
Vad ska man tänka på vid vinterförvaring? Ska ställa bort bilen nästa vecka. (35årig Porsche)
Något mer än torrboll och plocka bort jordpol? Full tank?
Tack på förhand.
 
Topp