• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Gissar på att kunskapen finns här, så frågar på.
Vad ska man tänka på vid vinterförvaring? Ska ställa bort bilen nästa vecka. (35årig Porsche)
Något mer än torrboll och plocka bort jordpol? Full tank?
Tack på förhand.

Vet inte om det är någon exakt vetenskap, direkt.
Så här brukar jag i alla fall göra:

- Full tank
- Torrbollar
- Plockar batteriet och förvarar det i (det varmare) förrådet med underhållsladdning på
- Pallbockar (alternativet är väl rejält högt däcktryck)

Brukar inte innebära några alls bekymmer att starta upp på våren. Mer än att man kanske får borsta bort lite beläggningar från kontakter till bakljusen.
 

Sch0nning

Cartier
Vet inte om det är någon exakt vetenskap, direkt.
Så här brukar jag i alla fall göra:

- Full tank
- Torrbollar
- Plockar batteriet och förvarar det i (det varmare) förrådet med underhållsladdning på
- Pallbockar (alternativet är väl rejält högt däcktryck)

Brukar inte innebära några alls bekymmer att starta upp på våren. Mer än att man kanske får borsta bort lite beläggningar från kontakter till bakljusen.
Som du säger knappast någon vetenskap. Men bara så jag inte glömt något väsentligt.
Men då känns det som om jag har koll på läget. Tack! :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Som du säger knappast någon vetenskap. Men bara så jag inte glömt något väsentligt.
Men då känns det som om jag har koll på läget. Tack! :)
Det finns så många idéer om hur man borde göra, men eftersom detta funkar för mig så kör jag vidare!
Vet att det finns folk som hävdar att man ska _fylla_ upp motorn med olja när den står för vintern.
Men bortsett från att det känns som ett enormt slöseri med resurser och pengar så känns det också som att jag hade glömt bort det och försökt starta bilen med hela toppen full av olja.
Pallbockar verkar också vara en vattendelare. Bättre för däcken att vara i luften, bättre för dämparna att vara på marken.
I år får min stå, eftersom jag ändå ska ha nya däck till våren.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Min åsikt är att du aldrig kan jämföra dom kvalité mässigt! Stäng dörren på en Tiguan och gör desamma på X1 så förstår du vad jag menar.
Sen att man kan jämför bilarna är en självklarhet men VW kommer aldrig vara premium som BMW och MB !
Om du jämför bilar ur olika segment (t ex X1 och en större VW) och dessutom går på dörrljud så blir det lite lätt snett.
X1an är ju inte direkt "premium" annat än till priset. De flesta som glider runt i en snikutrustad 318/520d med bortplockad modellbeteckning har dock lite svårt att erkänna för sig själva att de egentligen ville haft automat, skinn, fetare motor och massa utrustning men inte hade råd. Men visst faen kör de preeeemium medan sossegrannen kör Golf.
 

Bas

Patek
Om du jämför bilar ur olika segment (t ex X1 och en större VW) och dessutom går på dörrljud så blir det lite lätt snett.
X1an är ju inte direkt "premium" annat än till priset. De flesta som glider runt i en snikutrustad 318/520d med bortplockad modellbeteckning har dock lite svårt att erkänna för sig själva att de egentligen ville haft automat, skinn, fetare motor och massa utrustning men inte hade råd. Men visst faen kör de preeeemium medan sossegrannen kör Golf.

En 520d motor är en otroligt bra motor ska du veta, oavsett vilken utrustning. En premium bil ska kunna vara premium i standard utförande. Kvalité som håller!

Sen den disskusionen om utrustning och pizza racers som dom kallas är en annan disskusion som vi inte behöver ta här.

Golf är en av världens bästa bilar, tror nog många Moderater också kör en golf.
 

15202

Omega
Om du jämför bilar ur olika segment (t ex X1 och en större VW) och dessutom går på dörrljud så blir det lite lätt snett.
X1an är ju inte direkt "premium" annat än till priset. De flesta som glider runt i en snikutrustad 318/520d med bortplockad modellbeteckning har dock lite svårt att erkänna för sig själva att de egentligen ville haft automat, skinn, fetare motor och massa utrustning men inte hade råd. Men visst faen kör de preeeemium medan sossegrannen kör Golf.
Haha :)

Men finns det någon som egentligen väljer 318? Eller en 520 utan automat....

Lär väl bli svårsålt i 2:a hand, samt svårt att pruta hos handlaren om man inte valt utrustning alls...
 

15202

Omega
Förresten... säljare på BMW sthlm ljög mig rakt upp i ansiktet häromdan...

Frågade om när nya 3-serie kmr ut, han svara att det kom en ny modell vid årsskiftet. Jag fråga om han mena facelift men han sa att de va en helt ny.

Antar att han ville kränga nån 3-serie till rabatterat pris nu innan lansering av nya modellen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Gissar på att kunskapen finns här, så frågar på.
Vad ska man tänka på vid vinterförvaring? Ska ställa bort bilen nästa vecka. (35årig Porsche)
Något mer än torrboll och plocka bort jordpol? Full tank?
Tack på förhand.
Full tank. Extra däckstryck i däcken eller ställ upp bilen på pallbockar.
Bäst är om du kan ha batteriet kvar i bilen men med laddare på. Använd modern laddare (CTEK motsv). Annars ta ur batteriet och ladda det hemma.

Låt bilen stå orörd under vintern. Starta den inte om du inte kan köra den helt varm (=flera mils körning). Annars ökar det bara slitaget på bilen. Aldrig någonsin låta en bil stå länge på bara tomgång.
 

Molgan

Cartier
Jag är så jäkla rådvill och skulle behöva lite input från forumet. Håller på att vela ihjäl mig vilken bil jag ska leasa på företaget.

Det har kokats ner till två alternativ. För ungefär samma pengar står det mellan BMW X1 2.0D från 2017 och VW Tiguan TDI 190 GT från 2018. Båda bilarna har gått ca 500mil så det första värdetappet är avklarat vilket jag uppskattar. Ungefär samma utrustning med drag och fjärrstyrd parkeringsvärmare som viktigaste features.

I den bransch som jag jobbar i är det en fördel om det inte ser för "vräkigt" ut, och det har inte bara med priset att göra utan vilken känsla man får av bilen, (ja, jag inser att det är en smula subjektivt...men det finns nog en allmän uppfattning om man generaliserar). Bilen kommer att stripas med företagslogotyper.

Har varken ägt BMW eller Volksvagen tidigare så alla åsikter är välkomna.

Jag har inte ägt eller kört någon av bilarna nån längre sträcka, men jag fick en riktigt positiv känsla av den nya Tiguan, den ser riktigt trevligt ut både från in och utsida! X1 ska enligt bekanta vara en mkt bra bil, långt bättre än X3 enligt dem som ägt båda.
Så jag tror du blir nöjd med vilken som, men Jante-Sverige hatar alla med en BMW, så ditt val :)
Jag kör VW i tjänsten och BMW privat, go figure :(
 

demondave

Rolex
Gissar på att kunskapen finns här, så frågar på.
Vad ska man tänka på vid vinterförvaring? Ska ställa bort bilen nästa vecka. (35årig Porsche)
Något mer än torrboll och plocka bort jordpol? Full tank?
Tack på förhand.

+1 på tipsen du redan fått, vettiga! Hade dessutom bytt olja innan, så inte motorn står med någon halvskitig olja i sig hela vintern. Säkert lite överdrivet, men bilar man ställer bort så brukar ju vara lite av ögonstenar.
 

Tapiren

Cartier
När jag ställer av brukar jag försöka fylla tanken med bensin som inte innehålle så mycket etanol, ofta blir det då 98 oktan. I övrigt följer jag tipsen här ovan, och hoppas på en smidig start till våren... peppar peppar har jag aldrig haft något problem relaterat till avställning, men i år med fem (!) hobbybilar i garagen så känns det mer nervöst än vanligt.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Kan man inte? Det är ju precis det han gjort.
Även om Tiguan borde ställas mot X3 för en mer relevant jämförelse i någorlunda storleksklass.

Men visst, jag håller med om att Tiguan inte har den solidaste inredningen. Men det har ju knappast X1 heller om man är kräsen. Vill man att knappar och annat ska andas upplevd kvalitet så kanske Audi är ett bättre val.
Eller så bryr man sig om driftsäkerhet och köper en Subaru Forester istället.

BMW:n har fallit bort...går Svensson och väljer mellan Tiguan och Passat :) Nya A4 har en otroligt fin förarmiljö men läns lite trång inuti, och A6 som kommer snart lär ju inte vara sämre, men det blir för mycket pengar.

Det är två oerhört bra bilar båda två, så jag hade nog provkört och se vilken som upplevdes trevligast. Rätta mig om jag har fel men Tiguan-plattformen har väl fått extremt bra kritik, vi har föregående generation Tiguan och är väl relativt nöjda, men det känns som att nya generationen är ett stort steg framåt. Skulle absolut kunna tänka mig en sådan, eller XC70-varianten av Golf kombi, den är också förvånansvärt trevlig. Gamla Tiguanen är helt ok för mig som är 190cm komfortmässigt, och nya är som sagt ett steg i rätt riktning på alla plan.

Jag tycker BMW:s små suv:ar känns ganska plastiga och tråkiga, nu har jag förvisso mest erfarenhet av X3 som en kollega har men jag skulle ha svårt att betala något extra för en sådan jämfört med VW, även om det förstås är en bra bil på alla sätt och vis.

=VW:n blir mitt val.

Var och tittade på nya, (fast begagnad), Tiguanen idag och blev positivt överraskad. Den stod inparkerad, men ska tillbaka imorgon och provköra.

Det låter inte bättre om X1ans dörrar. Det är omöjligt att man faktiskt testat båda och kommit fram till den slutsatsen. Jag anar viss märkesfanatism snarare än rationella fakta om man säger så...

Både Alltrack och Tiguan är byggda på MGB plattformen så de är väldigt lika till sitt uppträdande. Alltrack har större bagageutrymme men man sitter lite lägre och den ser väl inte lika "ball" ut om man går igång på SUV-grejen. Motorer, växellådor, stolar, instrumentering är samma.

Passaten är väsentligt större än Tiguan i allt. För Alltrack Golf så är bagageutrymmet ganska lika men kupen i Passat är markant större.

Min upplevelse var att Tiguanen var betydligt mer rymlig inuti, åtminstone om man utgår från förarplatsen. Åker utan baksätespassagerare 99% av tiden, så hur komforten är bak känns inte viktigt. De är åtminstone tillräckligt så att jag kunde sitta bakom mig själv, (186cm), när förarstolen var korrekt inställd.

Jag bytte i våras och jag valde Alltrack 190hk samt en tesla 90D och min kollega valde tiguanen
Vi kollade runt på många märken då vi inte har någon speciell budget utan kan köpa vad vi vill..

Jag måste säga att Alltracken är riktigt fin och ett rejält steg upp mot förra modellen. Nu drar jag sällan tungt men drar vanligt släp regelbundet och tycker motorn räcker till.
Prismässigt så finns det enligt mig ingen bil som matchar.
Kollegan som köpte tiguanen gillar sin bil men hade om han gjort om valet nu så hade han valt alltracken då den är tystare och bekvämare på vägen.

Blir inte klok på Passat vs Tiguan....det är nästan 50/50 om man läser alla kommentarer vilken som är tystast :) Men jag antar att det betyder att de är snarlikt tysta.

Jag har inte ägt eller kört någon av bilarna nån längre sträcka, men jag fick en riktigt positiv känsla av den nya Tiguan, den ser riktigt trevligt ut både från in och utsida! X1 ska enligt bekanta vara en mkt bra bil, långt bättre än X3 enligt dem som ägt båda.
Så jag tror du blir nöjd med vilken som, men Jante-Sverige hatar alla med en BMW, så ditt val :)
Jag kör VW i tjänsten och BMW privat, go figure :(

Äh...jag tycker inte att jante är inte så farligt, och det är ungefär samma i alla länder :) Men håller med om känslan i nya Tiguanen, hittade inget direkt att klaga på så det ska bli spännande att provköra imorgon.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
BMW:n har fallit bort...går Svensson och väljer mellan Tiguan och Passat :) Nya A4 har en otroligt fin förarmiljö men läns lite trång inuti, och A6 som kommer snart lär ju inte vara sämre, men det blir för mycket pengar.



Var och tittade på nya, (fast begagnad), Tiguanen idag och blev positivt överraskad. Den stod inparkerad, men ska tillbaka imorgon och provköra.



Min upplevelse var att Tiguanen var betydligt mer rymlig inuti, åtminstone om man utgår från förarplatsen. Åker utan baksätespassagerare 99% av tiden, så hur komforten är bak känns inte viktigt. De är åtminstone tillräckligt så att jag kunde sitta bakom mig själv, (186cm), när förarstolen var korrekt inställd.



Blir inte klok på Passat vs Tiguan....det är nästan 50/50 om man läser alla kommentarer vilken som är tystast :) Men jag antar att det betyder att de är snarlikt tysta.



Äh...jag tycker inte att jante är inte så farligt, och det är ungefär samma i alla länder :) Men håller med om känslan i nya Tiguanen, hittade inget direkt att klaga på så det ska bli spännande att provköra imorgon.
Passaten är en mer påkostad bil. Det märks om man kollar exempelvis stolar, dörrfickornas utförande och lite andra detaljer. Hur mycket det påverkar kan bara du avgöra. Men nu när de (färdigprutat) kostar samma pengar kan det vara värt att veta. Jag har bilbarnstolar i baksätet så för mig var utrymmet där ganska viktigt också.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Passaten är en mer påkostad bil. Det märks om man kollar exempelvis stolar, dörrfickornas utförande och lite andra detaljer. Hur mycket det påverkar kan bara du avgöra. Men nu när de (färdigprutat) kostar samma pengar kan det vara värt att veta. Jag har bilbarnstolar i baksätet så för mig var utrymmet där ganska viktigt också.
Håller med. Men vill man ha den med lullull och i Alltrack-utförande blir det ju dyrare.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Håller med. Men vill man ha den med lullull och i Alltrack-utförande blir det ju dyrare.
Kolla kampanjerna nu. Det är helt sjukt. Man får en Alltrack GTS (240) inklusive Executivepaket för 352'!
https://www.volkswagen.se/app/bygg-...at-alltrack-gts-executive-edition?page=engine

(Eftersom jag jobbar i bilindustrin råkar jag veta att svenska generalagenten för VW har råkat lova Tyskland att leverera lite för många Passater under 2017, så det lär vara rea hela året ut nu)
 

Ebbot

Cartier
Full tank. Extra däckstryck i däcken eller ställ upp bilen på pallbockar.
Bäst är om du kan ha batteriet kvar i bilen men med laddare på. Använd modern laddare (CTEK motsv). Annars ta ur batteriet och ladda det hemma.

Låt bilen stå orörd under vintern. Starta den inte om du inte kan köra den helt varm (=flera mils körning). Annars ökar det bara slitaget på bilen. Aldrig någonsin låta en bil stå länge på bara tomgång.


Vet du hur Biltemas laddare är gmf med ctek?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Kolla kampanjerna nu. Det är helt sjukt. Man får en Alltrack GTS (240) inklusive Executivepaket för 352'!
https://www.volkswagen.se/app/bygg-...at-alltrack-gts-executive-edition?page=engine

(Eftersom jag jobbar i bilindustrin råkar jag veta att svenska generalagenten för VW har råkat lova Tyskland att leverera lite för många Passater under 2017, så det lär vara rea hela året ut nu)
Det var ju iofs bra, även om det blir oåtkomligt för de flesta tjänstebilsförare. Men vill man sen ha drag, dieselvärmare, active info display, uppgraderade stolar, Dynaudio, glastak, LED High etc så drar det ju iväg en del. Men visst får man med det viktigaste i executive-paketet, och en stor bil som är rätt lagom bra på det mesta.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Körde förresten en flång ny Audi A4 Allroad som lånebil när min Passat Alltrack '16 var på service.
Mycket trevlig bil, som var hyggligt utrustad med navi, virtual cockpit och lite annat smått och gott.
Det jag kände mot min egen bil som för mig blir en dealbreaker var:
- vettigt ljud i stereon - skärpning Audi. Även om det var basic stereon så herregud vad kass.
- trång jmf med Passaten men det är ju inte så konstigt.
- skinnklädsel och stolar som är lite mer justerbara. Det var sportstolar i Audin men Passatens Ergocomfort är riktigt bra.
- lite förarstödsysten som adaptiv farthållare, lane assist etc.

I övrigt upplevde jag Audin klart solidare i inredningen förutom tygsätena som kändes lite "Opel '95"...
Passaten är inte dålig men Audins nyaste inredning med aluminiumpaneler etc är fin.
MMIn tillsammans med Navit och Google earth är fint integrerat och fungerar ungefär som i Passaten men med bättre reglage (touchskärm i Passat, ratt i mittkonsolen på Audin)

Undrar vad en A4 allroad utrustad som min Alltrack kostar.
Skinn, glastak, dieselvärmare och alla assistanssystem kostar ungefär dubbelt mot VW. Lite synd.
För att inte tala om vad nya A6 Allroad kommer gå loss på, men då pratar vi nog en heeeeelt annan liga.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det var ju iofs bra, även om det blir oåtkomligt för de flesta tjänstebilsförare. Men vill man sen ha drag, dieselvärmare, active info display, uppgraderade stolar, Dynaudio, glastak, LED High etc så drar det ju iväg en del. Men visst får man med det viktigaste i executive-paketet, och en stor bil som är rätt lagom bra på det mesta.
Drag, LED high ingår och även active info display om jag minns rätt. Parkeringsvärmare tillkommer. Det andra är inga "måsten" i min värld direkt. Ingår definitivt inte på Tiguan heller ;) Tittar man vad övriga konkurrenter kostar i samma storleksklass är det väldigt svårslaget. Skulle inte vilja sitta på en finansiell leasing på en 1-2 år gammal Passat för tillfället. Storslakt av andrahandsvärdet framöver.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Drag, LED high ingår och även active info display om jag minns rätt. Parkeringsvärmare tillkommer. Det andra är inga "måsten" i min värld direkt. Ingår definitivt inte på Tiguan heller ;) Tittar man vad övriga konkurrenter kostar i samma storleksklass är det väldigt svårslaget. Skulle inte vilja sitta på en finansiell leasing på en 1-2 år gammal Passat för tillfället. Storslakt av andrahandsvärdet framöver.
Nej Passat med vettig utrustning och motor är betydligt mer påkostad än en Tiguan. Och oerhört vettigt utrustad jmf med lika stora kombis i samma prisklass.

Nej jag skulle inte heller valt en Passat i fjol om andrahandsvärdet var mitt problem. Förmånsbil ftw.
 

Anthraxabuz

Panerai
Tips på suv..
Ska byta jobb och bil.. Behöver en fyrhjulsdriven bil med lite högre markfrigång. Helst 7 sitsig också.
Har kikat lite på Skoda kodiaq, nya Tiguan allspace, Kia Sorento, Mitsubishi Outlander diesel. Outlander phev kan också vara intressant, någon som kör en sådan och kan delge ris och ros?
Xc90 borde också funka. Men känner att förmånsvärdet är onödigt högt på den..
Kom med tips och förslag!
 

15202

Omega
Körde förresten en flång ny Audi A4 Allroad som lånebil när min Passat Alltrack '16 var på service.
Mycket trevlig bil, som var hyggligt utrustad med navi, virtual cockpit och lite annat smått och gott.
Det jag kände mot min egen bil som för mig blir en dealbreaker var:
- vettigt ljud i stereon - skärpning Audi. Även om det var basic stereon så herregud vad kass.
- trång jmf med Passaten men det är ju inte så konstigt.
- skinnklädsel och stolar som är lite mer justerbara. Det var sportstolar i Audin men Passatens Ergocomfort är riktigt bra.
- lite förarstödsysten som adaptiv farthållare, lane assist etc.

I övrigt upplevde jag Audin klart solidare i inredningen förutom tygsätena som kändes lite "Opel '95"...
Passaten är inte dålig men Audins nyaste inredning med aluminiumpaneler etc är fin.
MMIn tillsammans med Navit och Google earth är fint integrerat och fungerar ungefär som i Passaten men med bättre reglage (touchskärm i Passat, ratt i mittkonsolen på Audin)

Undrar vad en A4 allroad utrustad som min Alltrack kostar.
Skinn, glastak, dieselvärmare och alla assistanssystem kostar ungefär dubbelt mot VW. Lite synd.
För att inte tala om vad nya A6 Allroad kommer gå loss på, men då pratar vi nog en heeeeelt annan liga.
Jävla tjat om din Passat. Du vill ha en en Audi/Bmw etc men vill inte erkänna det.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jävla tjat om din Passat. Du vill ha en en Audi/Bmw etc men vill inte erkänna det.
Trevligt. Vem är du och varför skickar du inte dina gnäll i PM?

Ja jag hade gladeligen bytt till en A6 Allroad (inte A4) om det inte råkade vara en oerhörd prisskillnad. Någon pizzaräzer vill jag dock inte ha.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
BMW:n har fallit bort...går Svensson och väljer mellan Tiguan och Passat :) Nya A4 har en otroligt fin förarmiljö men läns lite trång inuti, och A6 som kommer snart lär ju inte vara sämre, men det blir för mycket pengar.


Var och tittade på nya, (fast begagnad), Tiguanen idag och blev positivt överraskad. Den stod inparkerad, men ska tillbaka imorgon och provköra.



Min upplevelse var att Tiguanen var betydligt mer rymlig inuti, åtminstone om man utgår från förarplatsen. Åker utan baksätespassagerare 99% av tiden, så hur komforten är bak känns inte viktigt. De är åtminstone tillräckligt så att jag kunde sitta bakom mig själv, (186cm), när förarstolen var korrekt inställd.



Blir inte klok på Passat vs Tiguan....det är nästan 50/50 om man läser alla kommentarer vilken som är tystast :) Men jag antar att det betyder att de är snarlikt tysta.

Äh...jag tycker inte att jante är inte så farligt, och det är ungefär samma i alla länder :) Men håller med om känslan i nya Tiguanen, hittade inget direkt att klaga på så det ska bli spännande att provköra imorgon.

Har en BMW X1 sedan cirka ett år och är nöjd. F48 har ungefär samma innermått som nuvarande X3, så den är väl packad. Vissa sörjer att den är baserad på en framhjulsdriven plattform, men stör mig inte. Valde mellan Tiguan och X1. Men valde BMW på grund av att jag fick en bättre totaldeal. Dessutom vettig utrustning till rimligare pris (LED, drag, aut. vinterhjul). Sedan har ju VAGs kvalitet inte varit på topp historiskt, men det kanske är löst nuförtiden. Ok inredning, även om man kan störa sig på tex växelspaken och att det är lite väl analogt
 
Senast ändrad:

andrewski

Omega
Kolla kampanjerna nu. Det är helt sjukt. Man får en Alltrack GTS (240) inklusive Executivepaket för 352'!
https://www.volkswagen.se/app/bygg-...at-alltrack-gts-executive-edition?page=engine

(Eftersom jag jobbar i bilindustrin råkar jag veta att svenska generalagenten för VW har råkat lova Tyskland att leverera lite för många Passater under 2017, så det lär vara rea hela året ut nu)
Därför de rear ut Passat SC 220 TSI GT R-Line exteriör för under 300 tusen hos flera handlare! :D
 

Chattras

Cartier
Jag kör en X5 40e som tjänstebil sedan i våras. Galet lågt förmånsvärde på den på grund av elen. Tror den finns som 7-sits. Galet nöjd med min. Kanske kan vara ett alternativ.


Tips på suv..
Ska byta jobb och bil.. Behöver en fyrhjulsdriven bil med lite högre markfrigång. Helst 7 sitsig också.
Har kikat lite på Skoda kodiaq, nya Tiguan allspace, Kia Sorento, Mitsubishi Outlander diesel. Outlander phev kan också vara intressant, någon som kör en sådan och kan delge ris och ros?
Xc90 borde också funka. Men känner att förmånsvärdet är onödigt högt på den..
Kom med tips och förslag!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Topp