• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Kolla kampanjerna nu. Det är helt sjukt. Man får en Alltrack GTS (240) inklusive Executivepaket för 352'!
https://www.volkswagen.se/app/bygg-...at-alltrack-gts-executive-edition?page=engine

(Eftersom jag jobbar i bilindustrin råkar jag veta att svenska generalagenten för VW har råkat lova Tyskland att leverera lite för många Passater under 2017, så det lär vara rea hela året ut nu)

Nu har jag gjort ett besök hos VW och kört både Passat och Tiguan och min klara favorit blev Tiguanen. Jag upplevde den rymligare och tystare samt att det är skönt att komma upp en smula. Det får i alla fall mig att sänka tempot och företrädelsevis "fin-köra". Jag upplevde den också som något kvickare i styrningen. Jag märkte heller inte av någon speciell skillnad i kvalitet invändigt.

Efter rabatter så landar Passat 240 och Tiguan 240 på snudd på samma krona...ca 405´med active info display, navigation pro, dragpaket, svart innertak, fjärrstyrd värmare, el-baklucka och panoramatak. Väljer bort Dynaudio. Samma spec för Tiguan 190 landar på ca 370´.

Jag måste säga att det är svårslaget om man jämför med andra märken. Så det blir Tiguan, frågan är bara vilken motor.
 
Nu har jag gjort ett besök hos VW och kört både Passat och Tiguan och min klara favorit blev Tiguanen. Jag upplevde den rymligare och tystare samt att det är skönt att komma upp en smula. Det får i alla fall mig att sänka tempot och företrädelsevis "fin-köra". Jag upplevde den också som något kvickare i styrningen. Jag märkte heller inte av någon speciell skillnad i kvalitet invändigt.

Efter rabatter så landar Passat 240 och Tiguan 240 på snudd på samma krona...ca 405´med active info display, navigation pro, dragpaket, svart innertak, fjärrstyrd värmare, el-baklucka och panoramatak. Väljer bort Dynaudio. Samma spec för Tiguan 190 landar på ca 370´.

Jag måste säga att det är svårslaget om man jämför med andra märken. Så det blir Tiguan, frågan är bara vilken motor.
Jag har iofs 240 i Passaten men skulle lika gärna kunna kört på 190. För biltypen är det en mycket duglig motor.
Däremot valde jag Dynaudio för originalljudet är inte riktigt ok.
Samt safety-paketet eller vad det heter. För döda vinkelvarnare etc.
Och sen vet jag inte vad det sitter för stolar i Tiguanen? Passatens ergo-stolar är förvånansvärt bra så är det likadana så är det ju klockrent.
I övrigt mycket, mycket lullull för pengen och en schysst spec!
 
Jag har iofs 240 i Passaten men skulle lika gärna kunna kört på 190. För biltypen är det en mycket duglig motor.
Däremot valde jag Dynaudio för originalljudet är inte riktigt ok.
Samt safety-paketet eller vad det heter. För döda vinkelvarnare etc.
Och sen vet jag inte vad det sitter för stolar i Tiguanen? Passatens ergo-stolar är förvånansvärt bra så är det likadana så är det ju klockrent.
I övrigt mycket, mycket lullull för pengen och en schysst spec!

Det är ergo-stolarna men inte safety-paketet. Provkörde med det men blev mest irriterad över dödavinkel-varnaren. Läste specen lite mer noggrant nu och det är saker jag inte valt, men som jag antar ingår i något paket som tex 3-zons klimat. Deras Tiguan med 190-motorn var ute när jag var där idag, men sak tillbaka imorgon och provköra. Gillade iofs verkligen 240-motorn.

Tänker att det kanske kan vara värt att säga till utökad nybilsgaranti också ett tredje år så att det täcker hela leasingperioden.

EDIT: Till skillnad från Passaten så får man fortfarande 7-stegad låda även om man väljer 190hk.
 
Det är ergo-stolarna men inte safety-paketet. Provkörde med det men blev mest irriterad över dödavinkel-varnaren. Läste specen lite mer noggrant nu och det är saker jag inte valt, men som jag antar ingår i något paket som tex 3-zons klimat. Deras Tiguan med 190-motorn var ute när jag var där idag, men sak tillbaka imorgon och provköra. Gillade iofs verkligen 240-motorn.

Tänker att det kanske kan vara värt att säga till utökad nybilsgaranti också ett tredje år så att det täcker hela leasingperioden.

EDIT: Till skillnad från Passaten så får man fortfarande 7-stegad låda även om man väljer 190hk.
Precis och då försvinner ett av de starkaste aegulenten för 240 istället för 190. Den 7-växlade lådan är märkbart bättre.

Tänk på att maskinskadeförsäkringen har ett bra skydd upp till 8 år 10000 mil minst. Jag skulle inte välja nån extragaranti. Dels tror jag bilen håller, dels är det bara halv avdragsrätt på momsen så ju mer du kan hålla utanför desto bättre. Gäller även vinterdäck.

Golfen och Tiguan delar samma stolar. Passatens är något större. Satt du bra i Tiguanen försvinner det argumentet dock.
 
Precis och då försvinner ett av de starkaste aegulenten för 240 istället för 190. Den 7-växlade lådan är märkbart bättre.

Tänk på att maskinskadeförsäkringen har ett bra skydd upp till 8 år 10000 mil minst. Jag skulle inte välja nån extragaranti. Dels tror jag bilen håller, dels är det bara halv avdragsrätt på momsen så ju mer du kan hålla utanför desto bättre. Gäller även vinterdäck.

Golfen och Tiguan delar samma stolar. Passatens är något större. Satt du bra i Tiguanen försvinner det argumentet dock.

Tack för bra input. Fördelen med 190 blir ju lägre förmånsvärde och även lägre förbrukning. Fördelen med 240 är att det är en smula roligare, även om det så klart inte är en sportbil. En annan fördel med 190 är att det då finns utrymme att köpa till vinterhjul, (separat), och ändå hamna under pengarna för 240.

Jag gillade stolarna i Tiguanen även om jag saknade visst sidostöd som jag hade i Passaten, men det är inget som jag kommer sitta och irritera mig på medan jag kör.
 
Någon som har koll på om Bilexpo Norrort AB är seriösa handlare? Börjar så smått få sambon att glömma 7-sitsigt och acceptera en 5-serie och hittade en attraktiv bil här:
https://www.bytbil.com/stockholms-l...&utm_medium=referral&utm_source=autouncle_web
Screenshot_20171022-202829.png

Tankar från kunniga angående bilen ifråga är också uppskattat. Handla från firma känns säkrast (skall vara om någon klocksnackare har en som står och skräpar då). Tänkt budget ligger på 250.000:- men lite kan jag stretcha för rätt objekt. Kollade efter tips härifrån även på Subaru Legacy/Outback men lutar åt 5-serie.
 
Någon som har koll på om Bilexpo Norrort AB är seriösa handlare? Börjar så smått få sambon att glömma 7-sitsigt och acceptera en 5-serie och hittade en attraktiv bil här:
https://www.bytbil.com/stockholms-l...&utm_medium=referral&utm_source=autouncle_web
Screenshot_20171022-202829.png

Tankar från kunniga angående bilen ifråga är också uppskattat. Handla från firma känns säkrast (skall vara om någon klocksnackare har en som står och skräpar då). Tänkt budget ligger på 250.000:- men lite kan jag stretcha för rätt objekt. Kollade efter tips härifrån även på Subaru Legacy/Outback men lutar åt 5-serie.
Ser ut att vara en helt vanlig 3-årig leasingbil. Eftersom BMW har fri service så lär den ju ha fått all service den ska ha.
Inte läst vare sig något positivt eller negativt om firman. Brukar vara ett gott tecken.

Saknar dragkrok om det är något som betyder nåt för dig.
 
Tack för bra input. Fördelen med 190 blir ju lägre förmånsvärde och även lägre förbrukning. Fördelen med 240 är att det är en smula roligare, även om det så klart inte är en sportbil. En annan fördel med 190 är att det då finns utrymme att köpa till vinterhjul, (separat), och ändå hamna under pengarna för 240.

Jag gillade stolarna i Tiguanen även om jag saknade visst sidostöd som jag hade i Passaten, men det är inget som jag kommer sitta och irritera mig på medan jag kör.
Jag har en 190. Gör 0-100 på 7,7sek och toppar 230 km/h. Tycker sällan man har mer bråttom ;)
(Däremot skulle jag gärna velat ha 7vxl lådan)
 
Någon som har koll på om Bilexpo Norrort AB är seriösa handlare? Börjar så smått få sambon att glömma 7-sitsigt och acceptera en 5-serie och hittade en attraktiv bil här:
https://www.bytbil.com/stockholms-l...&utm_medium=referral&utm_source=autouncle_web
Screenshot_20171022-202829.png

Tankar från kunniga angående bilen ifråga är också uppskattat. Handla från firma känns säkrast (skall vara om någon klocksnackare har en som står och skräpar då). Tänkt budget ligger på 250.000:- men lite kan jag stretcha för rätt objekt. Kollade efter tips härifrån även på Subaru Legacy/Outback men lutar åt 5-serie.
Morsan köpte en E91 325d därifrån - allt gick smidigt och bra!
 
Ser ut att vara en helt vanlig 3-årig leasingbil. Eftersom BMW har fri service så lär den ju ha fått all service den ska ha.
Inte läst vare sig något positivt eller negativt om firman. Brukar vara ett gott tecken.

Saknar dragkrok om det är något som betyder nåt för dig.
Tack för dina tankar! Avsaknad av dragkrok är mindre bra, antar att det är dyrt att eftermontera? Dieselvärmare är väl ganska kostsamt att eftermontera också?
Missar mycket fast man lägger sjukt många timmar på billetande...
Morsan köpte en E91 325d därifrån - allt gick smidigt och bra!
Tack för det! Känns genast tryggare
 
Tack för dina tankar! Avsaknad av dragkrok är mindre bra, antar att det är dyrt att eftermontera? Dieselvärmare är väl ganska kostsamt att eftermontera också?
Missar mycket fast man lägger sjukt många timmar på billetande...
Båda de grejerna är svindyra att eftermontera. Bättre välja en annan bil som redan har det. Räkna med 15.000 för original svängbar dragkrok (kanske 7-8 om du monterar en fast krok på fristående verkstad) och minst 20.000 för dieselvärmaren. Snarare mer.
 
Båda de grejerna är svindyra att eftermontera. Bättre välja en annan bil som redan har det. Räkna med 15.000 för original svängbar dragkrok (kanske 7-8 om du monterar en fast krok på fristående verkstad) och minst 20.000 för dieselvärmaren. Snarare mer.
Tack för informationen! Får allvarligt överväga om dessa två saker är krav, är iallafall onekligen bra grejer att ha.
 
Vad finns det för mer kul i segmentet bland RS3/S3, Golf R, M135i & A45 AMG?
Vad/vilka ska man undvika?

Håller ju 235:an som roligare än 135:an, trevligare på vägen. Dessutom något större bagage konstigt nog, sen nu det blev viktigt. Vet om en jäkligt fin till salu ;)

Jämför man med RS3 går det ju inte helt bortse från M2 heller. Vet att M2:an var ett rejält hopp upp försäkringsmässigt hos flera bolag, gissar att detsamma gäller RS3. Bolaget som hade 235:an ville inte ens ta i M2:an utan att flytta flera av företagets fordon dit. Nog så viktigt med tanke på din ålder/bostadsort.
 
Håller ju 235:an som roligare än 135:an, trevligare på vägen. Dessutom något större bagage konstigt nog, sen nu det blev viktigt. Vet om en jäkligt fin till salu ;)

Jämför man med RS3 går det ju inte helt bortse från M2 heller. Vet att M2:an var ett rejält hopp upp försäkringsmässigt hos flera bolag, gissar att detsamma gäller RS3. Bolaget som hade 235:an ville inte ens ta i M2:an utan att flytta flera av företagets fordon dit. Nog så viktigt med tanke på din ålder/bostadsort.
Känns som att man spräcker budgeten rätt bra då också va? :) Just estetiskt sett föredrar jag 135:an, bortset från denna 235:a som sticker ut. (https://www.blocket.se/ostergotland/BMW_M235_Xdrive_420Hk__M_Performance_75470246.htm?ca=11&w=3)

Sikta på, säg 200-300k. Kanske öppnar upp för fler förslag då? Sthlm, under 25. Lär inte vara någon som vill försäkra en, det löser sig. :)
 
Känns som att man spräcker budgeten rätt bra då också va? :) Just estetiskt sett föredrar jag 135:an, bortset från denna 235:a som sticker ut. (https://www.blocket.se/ostergotland/BMW_M235_Xdrive_420Hk__M_Performance_75470246.htm?ca=11&w=3)

Sikta på, säg 200-300k. Kanske öppnar upp för fler förslag då? Sthlm, under 25. Lär inte vara någon som vill försäkra en, det löser sig. :)

Den var bra stukad! Tänkte på den här https://www.bmw.se/sv/avdelning/ate...yZS5ibXcuc2UvYXV0b3dheC1iaWwvYXV0b3dheC1iaWw= ;) Men ja, lika illa över budget, även om det här är premium selection med garanti osv.

Haha, precis! Blev nästan nostalgisk när man fick offerter på 27k helåret, på en bil med vagnskadegaranti. Kändes som att vara 25 igen :D Som tur var ett par bolag vettigare, 5,5k får det vara värt.

I prisklassen känns det som du täckt in det jag skulle titta efter i alla fall. Ev. slänga in någon form av jänkemuskler som joker tillsammans med någon Alfa.
 
BMW:n har fallit bort...går Svensson och väljer mellan Tiguan och Passat :) Nya A4 har en otroligt fin förarmiljö men läns lite trång inuti, och A6 som kommer snart lär ju inte vara sämre, men det blir för mycket pengar.

Blir inte klok på Passat vs Tiguan....det är nästan 50/50 om man läser alla kommentarer vilken som är tystast :) Men jag antar att det betyder att de är snarlikt tysta.

Den längre hjulbasen gör Passaten tystare/mindre stötig än tiguanen
Rent komfortmässigt är det även olika stolar vilket gör att man kan uppleva skillnad
 
Vafaen nu blev det svårt igen.
Hade i princip bestämt mig....
För en 50th anniversary, det är något med Camaron som inte är harmonisk, känns som att två olika team desginat fram och bakdelen
chevrolet_camaro_ss_50th_anniversary_20.jpeg
Chevrolet-Camaro-Fifty-02.jpg



Då släpper ford bilder på nya mussen med performance pack 2, inget som kommer säljas i Europa tyvärr.
Skillnad mot performance pack 1 som alla bilar i Sverige kommer få
Sitter forgedfälgar på 19x10.5 fram och 19x11 skodda med 305/30mm pilot supersport 2 däck, hårdare fjädrar fram och bak, sänkt fram och bak, magneriden är omprogrammerad, styvare krängningshämmare, splitter fram och den lilla läppen bak.
KS_musse.jpg
KS_musse2.jpg
KS_musse3.jpg
KS_musse4.jpg



Tänker som så att jag på en PP1 gör som följande, andra fälgar/däck(som jag ändå måste köpa) , samma fjädrar som PP2, samma krängningshämmare, samma splitter och läpp bak som PP2 då bör den bli rätt stygg. Mussen känns mer harmonisk i linjerna jämfört med Camaron
 
Tillbaka
Topp