Bor i Borås.
Har hört gott om Drive Clean Recond i Hindås. En liten bit att åka men de kanske har lånebil?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bor i Borås.
Är ju på vägen till firman. ToppHar hört gott om Drive Clean Recond i Hindås. En liten bit att åka men de kanske har lånebil?
Snokade lite på din instagram och hittade Lerum på något foto. Tror minsann att din svarta Ferrari kört förbi firman (Stenkullen) nån gång, nice!![]()
Ringde och killen verkade sjukt seriös.Har hört gott om Drive Clean Recond i Hindås. En liten bit att åka men de kanske har lånebil?
Har svårt att ladda på plats. Fastighetsägaren är nog skeptiskt. Kanske kan lura honom?Det är närmast perfekta förutsättningar, framförallt om du också kan ladda på plats. Annars kan det bli lite tight vintertid med vissa modeller.
Vad bra! Återkoppla gärna. Är nyfiken på resultatet.Ringde och killen verkade sjukt seriös.
Beställde deras – Silver paket: Ett lager ceramic pro 9h och ett lager ceramic pro light 6 000:-
Blir nog bra, har Deep Black Pearl lack
Ringde och killen verkade sjukt seriös.
Beställde deras – Silver paket: Ett lager ceramic pro 9h och ett lager ceramic pro light 6 000:-
Blir nog bra, har Deep Black Pearl lack
Det är väl skitbra. Om man utgår ifrån att den som tillverkat motorn från början hållt igen med hängsle och livrem, och att man inte har några problem att tappa allt vad motorgarantier heter.Ska ha in bilen 30 november, återkommer då.
När vi ändå diskuterar nya bilar, vad säger ni om motoroptimering för nya bilar? Bra eller anus?
Ska ha in bilen 30 november, återkommer då.
När vi ändå diskuterar nya bilar, vad säger ni om motoroptimering för nya bilar? Bra eller anus?
Är rätt sugen:
Effekt
Original
285
BSR
331
+ 46 HK
Vridmoment
Original
359
BSR
487
+ 128 NM
Vad är en riktig mappare?Jag tycker det där med "motoroptimering" är förjävla lustigt.
Du betalar massor med pengar för att någon dataknackare ska ladda in en färdig fil i din ECU och så vipps så har du påstådd effekt.
Men det har ju inte. Hur vet du att du har det?
En likadan motor som en annan är inte likadan. Dom är ALLTID olika.
Dom säger en påstådd effekt och du vet inte ens det viktigaste i hela motorn, AFR. Dom kollar inte ens lambda värdet när dom gör den där skiten. Dom kollar inte ens hur din motor går! Tänk om den går magert som fan och eldar ventiler? Synd.
Nej, Jag köper inte det där.
Ta bilen till en riktig mappare eller låt bli.
Mina två cent.
Någon som sätter sig med en dator i bilen och åker med eller som mappar den i bänk. Mao en unik mapp som skapas just för din bil.Vad är en riktig mappare?
Någon som sätter sig med en dator i bilen och åker med eller som mappar den i bänk. Mao en unik mapp som skapas just för din bil.
Har hört det från väldigt många nu, ev tar jag bort det och provar att köra utan. Och som du säger, det går att göra i efterhand.Riktigt fin! Jag hade däremot skippat PSP, är bara en programering och det går att göra i efterhand. Många tar bort PSP i efterhand just för att det anses störa körkänslan.
2 öre angående mappning:
Jag har mappat en jäkla hög med hojar, brukade utgå i från en "standardmap" från leverantören med rekommenderad map för den setup som satt på hojen, men fick ALLTID ända en hel del i mappen.
Har svårt att se att en "allmän" mapp till en specifik setup för bil skulle kunna vara så otroligt mycket bättre.
Njä. Mappning kanske behövs när du börjar byta ut delar men en standard Passat är till 99,9999999999% identisk med en annan Passat. Har ni sett hur motortillverkningen ser ut? Finns inga manuella ingrepp alls längre. Toleranserna är nere på obefintliga nivåer.
Att modda, byta delar osv och hålla på är en annan sak men det tror jag inte det vad @DW6900MS tänkt sig i sin nya tjänstebil...
Njä. Mappning kanske behövs när du börjar byta ut delar men en standard Passat är till 99,9999999999% identisk med en annan Passat. Har ni sett hur motortillverkningen ser ut? Finns inga manuella ingrepp alls längre. Toleranserna är nere på obefintliga nivåer.
Att modda, byta delar osv och hålla på är en annan sak men det tror jag inte det vad @DW6900MS tänkt sig i sin nya tjänstebil...
Frågan är om det är BSR man skall vända sig till. Helt ärligt känns effekten bra just nu, men jag vet hur det brukar bli![]()
Instämmer i det mesta men det finns lägen där biltillverkarna hos gjort det enkelt för sig genom att använda exakt samma (ner på artikelnummernivå) komponenter och endast ändrat effekten genom motorstyrningen. Dessa lämpar sig alldeles strålande för chippning där det enda man gör är att ta bort den aktiva strypningen. Exempel är BMW 320 och 328 F3, Volkswagen TSI220 och TSI280. Volvo T3 och T4 är andra. Men eftersom DW6900 köpt i "fel" ände av skalan så kan han ju inte gynnas av sådan "simpel" chippning utan då får man talla på andra saker som du skriver.Du kan absolut ha rätt, har ingen koll där. Men, är alla indatagivare (spjällägesgivare, luftmasse-"moj" osv) exakt lika kalibrerade? Smådetaljer kan (=brukar kunna) variera, även om ändlägeskalibreringen är korrekt.
Därmed inte sagt att det är något som helst problem med en standardmap på en standardbil.
Absolut inte.
Det man bör tänka på vid all form av motoroptimering via omprogrammering är att en armé av duktiga ingenjörer, med tillgång till oändligt mycket mer resurser än motoroptimeringsfirmorna, har gjort originalmappen.
De har - utifrån sina "mål" - gjort den perfekta mappen. Det man gör om man ska få ut mer effekt är att åsidosätta de målen. Mer förbrukning, mer ljud, sämre avgasväden eller högre (teoretiskt) motorslitage blir följden.
Kunde tex VW göra en bil med mer effekt men med samma tillförlitlighet, avgasvärden, förbrukning och ljudnivå skulle de såklart göra det.
Nu till ett grymt i-landsproblem jag har.
Kan jag köpa en solidsvart bil som skall köras året om, förvisso med stenskottsfoilering. Det är en 2017 års modell(helt ny), den kostar 30-35k mindre än en 2018 i solidvit/röd/svart.
Frågan är om jag kommer bli tokig på lacken, bilen är grymt rå i svart färg dock!
Hur länge ska du behålla bilen? För om du tänkt byta in den om inte allt för många år så kommer ju den årsmodellsskillnaden ge utslag i inbytesvärderingen och besparingen behöver inte bli 35k riktigt.Nu till ett grymt i-landsproblem jag har.
Kan jag köpa en solidsvart bil som skall köras året om, förvisso med stenskottsfoilering. Det är en 2017 års modell(helt ny), den kostar 30-35k mindre än en 2018 i solidvit/röd/svart.
Frågan är om jag kommer bli tokig på lacken, bilen är grymt rå i svart färg dock!
Aha-åha.Instämmer i det mesta men det finns lägen där biltillverkarna hos gjort det enkelt för sig genom att använda exakt samma (ner på artikelnummernivå) komponenter och endast ändrat effekten genom motorstyrningen. Dessa lämpar sig alldeles strålande för chippning där det enda man gör är att ta bort den aktiva strypningen. Exempel är BMW 320 och 328 F3, Volkswagen TSI220 och TSI280. Volvo T3 och T4 är andra. Men eftersom DW6900 köpt i "fel" ände av skalan så kan han ju inte gynnas av sådan "simpel" chippning utan då får man talla på andra saker som du skriver.
Jag tror att det enda man kan vara säker på är att tillverkaren av motorn borde ha bättre koll än diverse optimeringsfirmor som inte lämnar garantier.Aha-åha.
Låter rimligt. Kan "man" vara säker på att motoroptimeringsfirman gör styrningen exakt som originalmodellen (den med mer effekt)?
I så fall är det ju som du säger helt strålande.
Jag tror att det enda man kan vara säker på är att tillverkaren av motorn borde ha bättre koll än diverse optimeringsfirmor som inte lämnar garantier.
Det är ju just det du inte vet. Kanske är det bara en enda kodrad / variabel som begränsar effekten. Kan de identifiera denna och ändra den så är det ju "enkelt". Men fortfarande är det ju en bil utan helbilsgodkännande, dvs olaglig.Aha-åha.
Låter rimligt. Kan "man" vara säker på att motoroptimeringsfirman gör styrningen exakt som originalmodellen (den med mer effekt)?
I så fall är det ju som du säger helt strålande.