• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

MaziK

Rolex
2-Faktor
Skall bli kul att höra om resultatet.
Jag skall själv köpa Cquartz CQUK och lägga på en av bilarna nästa vecka hoppas jag. Rätt dyrt medel, det är för hemmapulare i princip, men dyr är den 799 för 50ML.


Ringde och killen verkade sjukt seriös.
Beställde deras – Silver paket: Ett lager ceramic pro 9h och ett lager ceramic pro light 6 000:-
Blir nog bra, har Deep Black Pearl lack
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Ska ha in bilen 30 november, återkommer då.
När vi ändå diskuterar nya bilar, vad säger ni om motoroptimering för nya bilar? Bra eller anus?
Är rätt sugen:
Effekt
Original

285

BSR

331

+ 46 HK
Vridmoment
Original

359

BSR

487

+ 128 NM
 
D

Deleted member 5780

Guest
Ska ha in bilen 30 november, återkommer då.
När vi ändå diskuterar nya bilar, vad säger ni om motoroptimering för nya bilar? Bra eller anus?
Det är väl skitbra. Om man utgår ifrån att den som tillverkat motorn från början hållt igen med hängsle och livrem, och att man inte har några problem att tappa allt vad motorgarantier heter.

Jag hade inte tvekat att trimma (ja det är vad det är) en äldre bil men en sprillans ny med garantier... njae jag är för feg.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ska ha in bilen 30 november, återkommer då.
När vi ändå diskuterar nya bilar, vad säger ni om motoroptimering för nya bilar? Bra eller anus?
Är rätt sugen:
Effekt
Original

285

BSR

331

+ 46 HK
Vridmoment
Original

359

BSR

487

+ 128 NM

Jag tycker det där med "motoroptimering" är förjävla lustigt.
Du betalar massor med pengar för att någon dataknackare ska ladda in en färdig fil i din ECU och så vipps så har du påstådd effekt.
Men det har ju inte. Hur vet du att du har det?
En likadan motor som en annan är inte likadan. Dom är ALLTID olika.
Dom säger en påstådd effekt och du vet inte ens det viktigaste i hela motorn, AFR. Dom kollar inte ens lambda värdet när dom gör den där skiten. Dom kollar inte ens hur din motor går! Tänk om den går magert som fan och eldar ventiler? Synd.

Nej, Jag köper inte det där.
Ta bilen till en riktig mappare eller låt bli.
Mina två cent.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag tycker det där med "motoroptimering" är förjävla lustigt.
Du betalar massor med pengar för att någon dataknackare ska ladda in en färdig fil i din ECU och så vipps så har du påstådd effekt.
Men det har ju inte. Hur vet du att du har det?
En likadan motor som en annan är inte likadan. Dom är ALLTID olika.
Dom säger en påstådd effekt och du vet inte ens det viktigaste i hela motorn, AFR. Dom kollar inte ens lambda värdet när dom gör den där skiten. Dom kollar inte ens hur din motor går! Tänk om den går magert som fan och eldar ventiler? Synd.

Nej, Jag köper inte det där.
Ta bilen till en riktig mappare eller låt bli.
Mina två cent.
Vad är en riktig mappare?
 

Florre

Omega
2-Faktor
Riktigt fin! Jag hade däremot skippat PSP, är bara en programering och det går att göra i efterhand. Många tar bort PSP i efterhand just för att det anses störa körkänslan.
Har hört det från väldigt många nu, ev tar jag bort det och provar att köra utan. Och som du säger, det går att göra i efterhand.
 
  • Like
Reactions: par

Strindberg

Patek
2-Faktor
2 öre angående mappning:
Jag har mappat en jäkla hög med hojar, brukade utgå i från en "standardmap" från leverantören med rekommenderad map för den setup som satt på hojen, men fick ALLTID ända en hel del i mappen.

Har svårt att se att en "allmän" mapp till en specifik setup för bil skulle kunna vara så otroligt mycket bättre.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
2 öre angående mappning:
Jag har mappat en jäkla hög med hojar, brukade utgå i från en "standardmap" från leverantören med rekommenderad map för den setup som satt på hojen, men fick ALLTID ända en hel del i mappen.

Har svårt att se att en "allmän" mapp till en specifik setup för bil skulle kunna vara så otroligt mycket bättre.

Håller med.
Jag mappar min ena bil (kompressor v8), notera mappar själv. Skalar MAF, tändningskurvor. Ja allt. Det finns så jävla många parametrar i min gamla ECU från 1988, Jag vill inte ens veta hur mycket det finns i nya....
Även fast det finns bilar med exakt samma setup som min så är det knappt ens en mening att utgå från dom då det är ändå så djävulskt individuellt.
Jag har kikat lite på dom men kommit fram till att det inte ens är någon mening.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Njä. Mappning kanske behövs när du börjar byta ut delar men en standard Passat är till 99,9999999999% identisk med en annan Passat. Har ni sett hur motortillverkningen ser ut? Finns inga manuella ingrepp alls längre. Toleranserna är nere på obefintliga nivåer.

Att modda, byta delar osv och hålla på är en annan sak men det tror jag inte det vad @DW6900MS tänkt sig i sin nya tjänstebil...
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Behöver lite input. I maj köpte jag en bil med följande däcksdimensioner: 215/55 R17. Lyckades efter tjat få med ett par begagnade vinterhjul med dimensionerna 205/55 R16. Påtalade för säljaren att dessa hjul är ganska mycket mindre och borde ha en högre profil. Säljaren bedyrar att dessa var ok och att däckkillarna intygat detta.

Nu har jag kört några dagar med vinterhjulen, och visst fan. Trippmätaren visar fel, hastighetsmätaren och bränsleförbrukningen i färddator lika så. Dessutom upplever jag en orimligt stor ökning i bränsleförbrukning (själva mätaren, inte datorn). Tänker gå tillbaka till handlaren i morgon och kräva däck med rätt (enligt tillverkaren) dimensioner alltså 215/60 på R16. Det är väl ändå rimligt att handlaren skickar med däck med rätt dimensioner till en bil för 260k? Vad hade ni gjort?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Njä. Mappning kanske behövs när du börjar byta ut delar men en standard Passat är till 99,9999999999% identisk med en annan Passat. Har ni sett hur motortillverkningen ser ut? Finns inga manuella ingrepp alls längre. Toleranserna är nere på obefintliga nivåer.

Att modda, byta delar osv och hålla på är en annan sak men det tror jag inte det vad @DW6900MS tänkt sig i sin nya tjänstebil...

Du kan absolut ha rätt, har ingen koll där. Men, är alla indatagivare (spjällägesgivare, luftmasse-"moj" osv) exakt lika kalibrerade? Smådetaljer kan (=brukar kunna) variera, även om ändlägeskalibreringen är korrekt.

Därmed inte sagt att det är något som helst problem med en standardmap på en standardbil.
Absolut inte.
Det man bör tänka på vid all form av motoroptimering via omprogrammering är att en armé av duktiga ingenjörer, med tillgång till oändligt mycket mer resurser än motoroptimeringsfirmorna, har gjort originalmappen.
De har - utifrån sina "mål" - gjort den perfekta mappen. Det man gör om man ska få ut mer effekt är att åsidosätta de målen. Mer förbrukning, mer ljud, sämre avgasväden eller högre (teoretiskt) motorslitage blir följden.

Kunde tex VW göra en bil med mer effekt men med samma tillförlitlighet, avgasvärden, förbrukning och ljudnivå skulle de såklart göra det.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Nu till ett grymt i-landsproblem jag har.

Kan jag köpa en solidsvart bil som skall köras året om, förvisso med stenskottsfoilering. Det är en 2017 års modell(helt ny), den kostar 30-35k mindre än en 2018 i solidvit/röd/svart.

Frågan är om jag kommer bli tokig på lacken, bilen är grymt rå i svart färg dock!
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Njä. Mappning kanske behövs när du börjar byta ut delar men en standard Passat är till 99,9999999999% identisk med en annan Passat. Har ni sett hur motortillverkningen ser ut? Finns inga manuella ingrepp alls längre. Toleranserna är nere på obefintliga nivåer.

Att modda, byta delar osv och hålla på är en annan sak men det tror jag inte det vad @DW6900MS tänkt sig i sin nya tjänstebil...

Frågan är om det är BSR man skall vända sig till. Helt ärligt känns effekten bra just nu, men jag vet hur det brukar bli :D
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Du kan absolut ha rätt, har ingen koll där. Men, är alla indatagivare (spjällägesgivare, luftmasse-"moj" osv) exakt lika kalibrerade? Smådetaljer kan (=brukar kunna) variera, även om ändlägeskalibreringen är korrekt.

Därmed inte sagt att det är något som helst problem med en standardmap på en standardbil.
Absolut inte.
Det man bör tänka på vid all form av motoroptimering via omprogrammering är att en armé av duktiga ingenjörer, med tillgång till oändligt mycket mer resurser än motoroptimeringsfirmorna, har gjort originalmappen.
De har - utifrån sina "mål" - gjort den perfekta mappen. Det man gör om man ska få ut mer effekt är att åsidosätta de målen. Mer förbrukning, mer ljud, sämre avgasväden eller högre (teoretiskt) motorslitage blir följden.

Kunde tex VW göra en bil med mer effekt men med samma tillförlitlighet, avgasvärden, förbrukning och ljudnivå skulle de såklart göra det.
Instämmer i det mesta men det finns lägen där biltillverkarna hos gjort det enkelt för sig genom att använda exakt samma (ner på artikelnummernivå) komponenter och endast ändrat effekten genom motorstyrningen. Dessa lämpar sig alldeles strålande för chippning där det enda man gör är att ta bort den aktiva strypningen. Exempel är BMW 320 och 328 F3, Volkswagen TSI220 och TSI280. Volvo T3 och T4 är andra. Men eftersom DW6900 köpt i "fel" ände av skalan så kan han ju inte gynnas av sådan "simpel" chippning utan då får man talla på andra saker som du skriver.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Nu till ett grymt i-landsproblem jag har.

Kan jag köpa en solidsvart bil som skall köras året om, förvisso med stenskottsfoilering. Det är en 2017 års modell(helt ny), den kostar 30-35k mindre än en 2018 i solidvit/röd/svart.

Frågan är om jag kommer bli tokig på lacken, bilen är grymt rå i svart färg dock!

Svart är ju bra.

Foliera om du tröttnar? Du borde typ ändå gå plus på det om den är 35' billigare. Eller?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nu till ett grymt i-landsproblem jag har.

Kan jag köpa en solidsvart bil som skall köras året om, förvisso med stenskottsfoilering. Det är en 2017 års modell(helt ny), den kostar 30-35k mindre än en 2018 i solidvit/röd/svart.

Frågan är om jag kommer bli tokig på lacken, bilen är grymt rå i svart färg dock!
Hur länge ska du behålla bilen? För om du tänkt byta in den om inte allt för många år så kommer ju den årsmodellsskillnaden ge utslag i inbytesvärderingen och besparingen behöver inte bli 35k riktigt.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Instämmer i det mesta men det finns lägen där biltillverkarna hos gjort det enkelt för sig genom att använda exakt samma (ner på artikelnummernivå) komponenter och endast ändrat effekten genom motorstyrningen. Dessa lämpar sig alldeles strålande för chippning där det enda man gör är att ta bort den aktiva strypningen. Exempel är BMW 320 och 328 F3, Volkswagen TSI220 och TSI280. Volvo T3 och T4 är andra. Men eftersom DW6900 köpt i "fel" ände av skalan så kan han ju inte gynnas av sådan "simpel" chippning utan då får man talla på andra saker som du skriver.
Aha-åha.
Låter rimligt. Kan "man" vara säker på att motoroptimeringsfirman gör styrningen exakt som originalmodellen (den med mer effekt)?
I så fall är det ju som du säger helt strålande.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Aha-åha.
Låter rimligt. Kan "man" vara säker på att motoroptimeringsfirman gör styrningen exakt som originalmodellen (den med mer effekt)?
I så fall är det ju som du säger helt strålande.
Jag tror att det enda man kan vara säker på är att tillverkaren av motorn borde ha bättre koll än diverse optimeringsfirmor som inte lämnar garantier.
 

Kugghjul

Panerai
Aha-åha.
Låter rimligt. Kan "man" vara säker på att motoroptimeringsfirman gör styrningen exakt som originalmodellen (den med mer effekt)?
I så fall är det ju som du säger helt strålande.
Det är ju just det du inte vet. Kanske är det bara en enda kodrad / variabel som begränsar effekten. Kan de identifiera denna och ändra den så är det ju "enkelt". Men fortfarande är det ju en bil utan helbilsgodkännande, dvs olaglig.
 
Topp