• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

D

Deleted member 5780

Guest
Jag vet att mitt svar är helt ovidkommande då det inte alls är vad du söker (och det har jag full respekt för, så egentligen borde jag bara hålla tyst), men jag måste ändå slå ett slag för en tjock gammal lyxbil, jag pendlade också mina 11 mil (enkel resa) några år och slog då till på ett sånt här gammalt monster;

mercedes_w220-1.jpg
MERCEDESBENZS-KlasseW220-1668_2.jpg


Det var en 2002:a eller något liknande och det är några år sedan, men redan då kostade den nästintill ingenting och även om service och kostnaden för bensin blev lite tyngre var värdeminskningen noll och jag klarade mig helt undan större reparationer. Det var ytterst trevligt att gunga runt i den gamla tjockisen, och totalkostnaden var nog om inte svårslagen så i alla fall inte speciellt avskräckande.

Nu ska jag vara tyst!
Det är ju bara att gratulera att du inte åkte på några motorhaverier eller andra dyra historier. Men det var nog mest ren tur att kalkylen blev bra.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Beror nog mest på om du väljer rätt eller fel modell. Värdetappet är den största kostanden så kan du minimera den kommer du långt.
Håller med. Det finns inget självskrivet med att en bil med större motor går sönder oftare. Nästan snarare tvärtom. Däremot när det väl händer så är delarna ibland, men inte alltid, dyrare.

Otur kan man alltid ha. När jag var på BMW så var där en kille inne och hämtade ut sin BMW 750 när Keyless hade slutat fungera. Han fick byta ut 2 dörrhandtag - det kostade 18.000kr. Han bara garvade. "Det ska kosta pengar, annars skulle alla åka 7-serie" Skönt med rätt inställning. Samma delar till en 5-serie kostar hälften.
 
Tack för svaret!
Korta sträckor, vad är det för dig?
Har 3,5 mil till jobbet, och funderar på om det inte skulle kompletterats med elbil.

Ca 12 mil t o r utan laddning funkade finfint.
Men den nya modellen och alla andra går ju 30-50 mil per laddning, så för den som måste ha två bilar så kan jag inte flr mitt liv fatta att någon väljer något annat idag än elbil som en av bilarna. Detta gäller alltså för rena A till B-bilar, entusiastbilar är något helt annat.

Elins V60 har kanske gått 100 mil i år......
 

Brunleif

Panerai
Ca 12 mil t o r utan laddning funkade finfint.
Men den nya modellen och alla andra går ju 30-50 mil per laddning, så för den som måste ha två bilar så kan jag inte flr mitt liv fatta att någon väljer något annat idag än elbil som en av bilarna. Detta gäller alltså för rena A till B-bilar, entusiastbilar är något helt annat.

Elins V60 har kanske gått 100 mil i år......
Vill så gärna ha en elbil men det går inte att motivera sig till att hyra en bil de gånger (kanske 2 gånger i månaden) som jag behöver åka längre sträckor.
Sen har jag tittat på laddhybrider också, men det känns lite väl att sätta upp laddstolpe hemma för att vid ultimat väder komma 5 mil på el
 
Tack!

Iom att bilen kommer används som daily driver så valde jag PDK bland annat.
Sen är ju GTSn väldigt utrustad från början, så inte speciellt mycket man behöver lägga till, standard är ju chrono, centrumbultfälgar, sportavgas, alcantarainredning, tonade bakljus, kjolpaket, PASM etc.

Det jag valde till var parkeringssensorer, bordeauxröda bälten, pdk, power steering plus, multiratt med värme, stolsvärme och golvmattor. :)

Bara gratulera. Riktigt grym bil.
Har bara kört den manuell. Riktig gokart i lyxförpackning. Älskar den kärran!

Har själv övervägt en GTS till att köra Timeattack nästa år.
 
Vill så gärna ha en elbil men det går inte att motivera sig till att hyra en bil de gånger (kanske 2 gånger i månaden) som jag behöver åka längre sträckor.
Sen har jag tittat på laddhybrider också, men det känns lite väl att sätta upp laddstolpe hemma för att vid ultimat väder komma 5 mil på el

Har man bara en bil så är det svårt att få ihop vardagen med en elbil, om man inte bor i stan eller ska köra längst efter E4an där snabbladdarer väl utbyggda.

Man behöver ingen laddbox hemma, det går bra med ett vanligt 10A enfasuttag, har själv kört så i snart tre år helt utan problem eller störningar i bilåkandet.
 

Tapiren

Cartier
Det är ju bara att gratulera att du inte åkte på några motorhaverier eller andra dyra historier. Men det var nog mest ren tur att kalkylen blev bra.
Till viss del har du förstås rätt, men jag gjorde en hyfsat seriös riskbedömning innan köpet och valde modell efter det, jag hade v6:a i min bil och den fanns då i allt från C-klass till SL, och den var dessutom tillsammans med sin automatlåda inne på slutet av sin livscykel så eventuella svagheter borde ha sorterats bort tänkte jag. Den hade väl rullat 12.000 mil eller så när jag köpte bilen, det är trots allt inte mycket för en beprövad motor. Att jag hade snikmodellen medförde också att den varken hade aktiva stötdämpare eller andra krångliga system som kunde ställa till det, på många sätt var det en E-klass i en S-klasskropp.

Den kostade kanske 4kr mer per mil i bränslekostnad om man jämför med en ny och ganska snål dieselbil men värdeminskningen var obefintlig liksom i princip alla andra kostnader.

Men jag var alltid beredd på att något dyrt skulle haverera, och även om jag inte är sådär värst händigt då har jag en viss känsla för att skruva, så de småfel som dök upp under den tid jag hade bilen gick alltid att lösa smidigt. Väldigt mycket finns ju beskrivet på forum och på Youtube. Framförallt krävs ju att man inte knatar in på första bästa märkesverkstad och säger "Min S-klass är trasig, fixa", men är man lite om sig och kring sig behöver man knappast vara ett tekniskt mastermind för att hålla liv i en gammal lyxbil.
 
Vilken klass?

Finns det någon fördel att ta en GTS jämfört med t.ex. GT3 klassindelningsmässigt (GT3or brukar ju t.ex. få gå i klasser där de blir lite motorsvaga jämfört med konkurrenterna)?

Pro challenge skulle jag gissa på.
Jag är inte anmäld för kommande säsong, så jag vet inte säkert.
Intresset för att köra mer väcktes nu i somras när jag körde 458an en del på bana.

Porsche´s bakhjulsstyrningen, låga vikt m.m gör den till en klockren bil för bana.
Speciellt våra små svenska banor (Knutstorp "Lilla nordslingan") t.e.x.

Priset framförallt skulle jag säga..
GT3 RS springer snabbt iväg i pris.
Billigare slitagedelar på en GTS.

GTSn är väl cirka en halvsekund långsammare på rakan än t.e.x en 458.
Men det tar man enkelt igen vid inbromsningar och i kurvorna.

Jag har kört mycket bana i mina dagar, och även tävlingskört i diverse gokartklasser.
Men jag hade svårt att haka på en GTS manuell på Knutstorp i somras, han kunde hålla FULLT i böjarna direkt efter rakan. (Varken slicks eller R-däck, helt vanliga gatdäck) medan jag fick släppa av för att hålla ett fint spår igenom uppförsbacken.

Video nedan på kurvan jag talar om. (Jag i den svarta)
Inte jag som skapat videon, men tror den är uppspeedad lite.

Tror ja körde 1:11 med gatdäck om jag inte minns fel.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    120.5 KB · Visningar: 42

Bally

Cartier
Pro challenge skulle jag gissa på.
Jag är inte anmäld för kommande säsong, så jag vet inte säkert.
Intresset för att köra mer väcktes nu i somras när jag körde 458an en del på bana.

Porsche´s bakhjulsstyrningen, låga vikt m.m gör den till en klockren bil för bana.
Speciellt våra små svenska banor (Knutstorp "Lilla nordslingan") t.e.x.

Priset framförallt skulle jag säga..
GT3 RS springer snabbt iväg i pris.
Billigare slitagedelar på en GTS.

GTSn är väl cirka en halvsekund långsammare på rakan än t.e.x en 458.
Men det tar man enkelt igen vid inbromsningar och i kurvorna.

Jag har kört mycket bana i mina dagar, och även tävlingskört i diverse gokartklasser.
Men jag hade svårt att haka på en GTS manuell på Knutstorp i somras, han kunde hålla FULLT i böjarna direkt efter rakan. (Varken slicks eller R-däck, helt vanliga gatdäck) medan jag fick släppa av för att hålla ett fint spår igenom uppförsbacken.

Video nedan på kurvan jag talar om. (Jag i den svarta)
Inte jag som skapat videon, men tror den är uppspeedad lite.

Tror ja körde 1:11 med gatdäck om jag inte minns fel.

Ser galet kul ut!
Skulle verkligen vilja komma igång med bankörning av nått slag men det drar snabbt iväg i kostnader tycker jag.

Har du någon koll på vad de snabbaste bilarna under Autoropa eventet klockade in på? Typ FXX-K, P1GTR och challenge bilarna?
 
Ser galet kul ut!
Skulle verkligen vilja komma igång med bankörning av nått slag men det drar snabbt iväg i kostnader tycker jag.

Har du någon koll på vad de snabbaste bilarna under Autoropa eventet klockade in på? Typ FXX-K, P1GTR och challenge bilarna?

Det var nog inte någon av dom som höll banrekordet den helgen faktiskt.
Jag hängde på FXXK ett helt varv (Hotlapp) med min 458.
Dels så vågade nog inte chaufförerna (Ej ägaren) pressa bilarna allt för hårt (Ägaren satt i passagerarsätet)
Och dels så är Knutstorp en alldeles för liten bana för att den skall få skina.

Jag skulle tippa på att någon av Autoropa's challengebilar tog rekordet.
Jag vet inte vilken tid dom körde på, ingen officiell lista. Men skulle gissa på 1:05-1:07 under lördagen. (Hotlap)


 
Senast ändrad:

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Det blev en väldigt gubbig och förnuftig bil till slut, Subaru Legacy. Kom precis hem med den och är väldigt nöjd. En tidigare ägare, äldre man (säkert med keps), skick som ny typ. Modellår 2012 men i trafik först 2013-06, en riktig hyllvärmare ;)

Tack för alla råd och tips i tråden!
Screenshot_20171114-174959.png
 

par

Patek
2-Faktor
Tack!

Iom att bilen kommer används som daily driver så valde jag PDK bland annat.
Sen är ju GTSn väldigt utrustad från början, så inte speciellt mycket man behöver lägga till, standard är ju chrono, centrumbultfälgar, sportavgas, alcantarainredning, tonade bakljus, kjolpaket, PASM etc.

Det jag valde till var parkeringssensorer, bordeauxröda bälten, pdk, power steering plus, multiratt med värme, stolsvärme och golvmattor. :)

Tack!

Iom att bilen kommer används som daily driver så valde jag PDK bland annat.
Sen är ju GTSn väldigt utrustad från början, så inte speciellt mycket man behöver lägga till, standard är ju chrono, centrumbultfälgar, sportavgas, alcantarainredning, tonade bakljus, kjolpaket, PASM etc.

Det jag valde till var parkeringssensorer, bordeauxröda bälten, pdk, power steering plus, multiratt med värme, stolsvärme och golvmattor. :)

Riktigt fin! Jag hade däremot skippat PSP, är bara en programering och det går att göra i efterhand. Många tar bort PSP i efterhand just för att det anses störa körkänslan.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
@DW6900MS säger samma som Tobias Eriksson. Hänger kanske mer på vem som gör det. Kan tyvärr inte tipsa om någon i Borås-trakten.

"Vanlig" lackförsegling håller med bra skydd i kanske 6-12 månader beroende på hur mycket bilen utsätts för. Sedan finns keramisk försegling, som är en mer halvpermanent försegling. Där är grymt viktigt att underarbetet är så när perfekt som möjligt då det inte går att ta bort så lätt och den sitter i 1 1/2 - 3, 4 år bereonde på vilken keramisk beläggning som används. Det är dyrare med keramisk försegling med.

Håller med om att du bör se till att polera den och lägga ett skydd så snart det går. Vad man väljer är inte alltid så viktigt men ska du lämna in eller göra själv?
 
Topp