• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Någon av er superentusiaster som har en lösning på mitt oväntade backkamera-problem?
Passatens form gör att backkameran blir oanvändbar efter cirka två mils körning i slask, lorten "sugs in" mot mitten på bilen.
Tips på någon form av vindavvisare eller något?
IMG_7853.JPG

Varför har VW bytt placering på kameran :( På min gamla Golf R (2011) så satt kameran bakom VW-märket som fälldes upp när man la i backen, hur bra som helst. På min BMW 520 så sitter den lika illa som på din Passat, hittar du någon bra lösning så dela gärna med dig!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Någon av er superentusiaster som har en lösning på mitt oväntade backkamera-problem?
Passatens form gör att backkameran blir oanvändbar efter cirka två mils körning i slask, lorten "sugs in" mot mitten på bilen.
Tips på någon form av vindavvisare eller något?
IMG_7853.JPG
Samma problem på Subban, skulle kanske prova med någon skärm eller något...
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
om det är en passat B6 eller B7 så sitter den ej bakom märket. På B8 så sitter den bakom märket, likaså på GOLF 7 och Golf 7.5

Varför har VW bytt placering på kameran :( På min gamla Golf R (2011) så satt kameran bakom VW-märket som fälldes upp när man la i backen, hur bra som helst. På min BMW 520 så sitter den lika illa som på din Passat, hittar du någon bra lösning så dela gärna med dig!

Varför har VW bytt placering på kameran :( På min gamla Golf R (2011) så satt kameran bakom VW-märket som fälldes upp när man la i backen, hur bra som helst. På min BMW 520 så sitter den lika illa som på din Passat, hittar du någon bra lösning så dela gärna med dig!
 

Gustav.S

Omega
Jag är sugen på elbil eller laddhybrid. Lågt förmånsvärde gör det värt för mig om jag tar ut en bil via jobbet (de är ju inte så gratis annars). Nu är frågan: vilken elbil eller laddhybrid ska man satsa på under 2018? Någon som har koll på vilka modeller som kommer? Läser i senaste Audimagasinet att det kommer en Audi E-Tron nästa år som ska gå 50 mil på en laddning (elbil). Ser riktigt najs ut men man har ju ingen aning hur dyr den blir... Finns ju Passat GTE också (vill ha en större bil) som ska gå ca 3,5 mil på el men tyvärr känns inte VW Passat jättehett för mig som kommer från Audi. Känns iallafall som det bästa alternativet i dagsläget. Kia och Mitsubishi går fetbort... Volvo har ju bara T8 som är för dyr samt D5 och D6 som är gamla. Hade faktiskt bestämt mig för att köpa Tesla Model 3 men det känns i dagsläget som att den är flera år bort med tanke på deras produktionsproblem. Model S är fortfarande lite väl dyr... Eftersom miljönissarna har bestämt att min trevliga diesel inte får gå i innerstaden ”snart” är det dags för ett byte. :(

Någon som har tips?
 

zeke_varg

Omega
Jag är sugen på elbil eller laddhybrid. Lågt förmånsvärde gör det värt för mig om jag tar ut en bil via jobbet (de är ju inte så gratis annars). Nu är frågan: vilken elbil eller laddhybrid ska man satsa på under 2018? Någon som har koll på vilka modeller som kommer? Läser i senaste Audimagasinet att det kommer en Audi E-Tron nästa år som ska gå 50 mil på en laddning (elbil). Ser riktigt najs ut men man har ju ingen aning hur dyr den blir... Finns ju Passat GTE också (vill ha en större bil) som ska gå ca 3,5 mil på el men tyvärr känns inte VW Passat jättehett för mig som kommer från Audi. Känns iallafall som det bästa alternativet i dagsläget. Kia och Mitsubishi går fetbort... Volvo har ju bara T8 som är för dyr samt D5 och D6 som är gamla. Hade faktiskt bestämt mig för att köpa Tesla Model 3 men det känns i dagsläget som att den är flera år bort med tanke på deras produktionsproblem. Model S är fortfarande lite väl dyr... Eftersom miljönissarna har bestämt att min trevliga diesel inte får gå i innerstaden ”snart” är det dags för ett byte. :(

Någon som har tips?

Kör v60 d5. 3,5mil sen är det diesel. Inköp 550k. Skön bil o köra. Helt ok standard.

Jag byter bil om ett år precis. Volvon kommer inte klara konkurrensen vid byte av bil. Dieseln är ju lite av ett mög i kombo med el i dagens politiska spel.

El:
Själv vore det nice med el >35mil innan ladd, annars är det pass på det.

Laddhybrid:
Kommer sjukt mycket modeller inom 2år. Oklart vad man ska rösta på. Jag skulle satsa på något som har 6mil och låg bränsleförbrukning när vanliga motorn kickar in. Min kostn ligger idag på 5500kr/mån på bruttolön. 3årskontrakt. 6000mil på 3 år. 7lax i självrisk.... Siktar på lägre månkostn på nästa.
 
Återigen sjukt nöjd med min e-golf.
Polaren ska ta ut en BMW i3s nu till våren, och den finns ju med REX om man vill ha en liten minimotor som backup.
Gamla i3an är kronful, men nya i3s i svart med tonade rutor är sjukt snygg.
 

Perpetual

Cartier
2-Faktor
Jag är sugen på elbil eller laddhybrid. Lågt förmånsvärde gör det värt för mig om jag tar ut en bil via jobbet (de är ju inte så gratis annars). Nu är frågan: vilken elbil eller laddhybrid ska man satsa på under 2018? Någon som har koll på vilka modeller som kommer? Läser i senaste Audimagasinet att det kommer en Audi E-Tron nästa år som ska gå 50 mil på en laddning (elbil). Ser riktigt najs ut men man har ju ingen aning hur dyr den blir... Finns ju Passat GTE också (vill ha en större bil) som ska gå ca 3,5 mil på el men tyvärr känns inte VW Passat jättehett för mig som kommer från Audi. Känns iallafall som det bästa alternativet i dagsläget. Kia och Mitsubishi går fetbort... Volvo har ju bara T8 som är för dyr samt D5 och D6 som är gamla. Hade faktiskt bestämt mig för att köpa Tesla Model 3 men det känns i dagsläget som att den är flera år bort med tanke på deras produktionsproblem. Model S är fortfarande lite väl dyr... Eftersom miljönissarna har bestämt att min trevliga diesel inte får gå i innerstaden ”snart” är det dags för ett byte. :(

Någon som har tips?
Funderat på nya MINI Countryman plug in hybrid? Kör en sådan själv som tjänstebil och är mkt nöjd. Riktigt kul med 224hk, fyrhjulsdrift. Kör 3-4 mil på el.
 

Gustav.S

Omega
Kör v60 d5. 3,5mil sen är det diesel. Inköp 550k. Skön bil o köra. Helt ok standard.

Jag byter bil om ett år precis. Volvon kommer inte klara konkurrensen vid byte av bil. Dieseln är ju lite av ett mög i kombo med el i dagens politiska spel.

El:
Själv vore det nice med el >35mil innan ladd, annars är det pass på det.

Laddhybrid:
Kommer sjukt mycket modeller inom 2år. Oklart vad man ska rösta på. Jag skulle satsa på något som har 6mil och låg bränsleförbrukning när vanliga motorn kickar in. Min kostn ligger idag på 5500kr/mån på bruttolön. 3årskontrakt. 6000mil på 3 år. 7lax i självrisk.... Siktar på lägre månkostn på nästa.
Ok, har prövat D6 och den är ju riktigt kul i Power mode :).

Passat GTE kostar mig ca 3500kr i månaden brutto 3 års kontrakt, 2000 mil om året. Känns som en riktigt bra deal faktiskt?
 

Gustav.S

Omega
Helt ärligt är jag lite less på bmw - var en riktig bmw nörd tidigare (har haft 7 st :)) och vissa modeller är ju rätt najs som 6-serien, men jag förstår inte alls poängen med alla olika modeller (2-serien, x4, 3-serie gt - som btw kan vara den fulaste bilen som finns). Valde mellan 5-serie och A6 när vi köpte vår bil och Audin känns mer modern, är snyggare, trevligare att köra och 5-serien var lite gubbig enligt mig.

Men visst I3 är lite cool men på tok för liten och alldeles för dyr. Mini är för liten och frugan gillar dem inte alls :). Ganska dyra också.

Men hur är Golf-E? Är det en laddhybrid eller elbil?
 
  • Like
Reactions: par

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kör v60 d5. 3,5mil sen är det diesel. Inköp 550k. Skön bil o köra. Helt ok standard.

Jag byter bil om ett år precis. Volvon kommer inte klara konkurrensen vid byte av bil. Dieseln är ju lite av ett mög i kombo med el i dagens politiska spel.

El:
Själv vore det nice med el >35mil innan ladd, annars är det pass på det.

Laddhybrid:
Kommer sjukt mycket modeller inom 2år. Oklart vad man ska rösta på. Jag skulle satsa på något som har 6mil och låg bränsleförbrukning när vanliga motorn kickar in. Min kostn ligger idag på 5500kr/mån på bruttolön. 3årskontrakt. 6000mil på 3 år. 7lax i självrisk.... Siktar på lägre månkostn på nästa.
Pratar vi "normala" pengar är det bara Passat GTE och Kia Optima som är nåt att ha. Allt annat är dyrare, trängre eller sämre på andra sätt. (Nu pratar jag alltså rationella argument)
 
Blir lite avundsjuk, ändå. Att köra BMW är inte bra för nerverna. Blir lika glad varje gång bilen står kvar där jag lämnade den.. rena bingon om den dessutom både har ratt, navi och strålkastarna på plats.
Blir lite avundsjuk, ändå. Att köra BMW är inte bra för nerverna. Blir lika glad varje gång bilen står kvar där jag lämnade den.. rena bingon om den dessutom både har ratt, navi och strålkastarna på plats.
Kör vanligen en 850 -93 som gått 45000 mil. Behöver nog egentligen inte ens låsa den. SLK 200 är jag lite mer försiktig med.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Vågar inte ringa min far om denna fråga så passar på där man kan va hyfsat anonym på ett forum :)

Är lampan på bilden för att kolla oljan eller? Fick upp att det skulle fyllas på exakt dos olja på en annan display tidigare så denna är ny för mig:

IMG_9714.jpg
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Vågar inte ringa min far om denna fråga så passar på där man kan va hyfsat anonym på ett forum :)

Är lampan på bilden för att kolla oljan eller? Fick upp att det skulle fyllas på exakt dos olja på en annan display tidigare så denna är ny för mig:

IMG_9714.jpg
Det där är motorlampan om jag inte är helt ute och cyklar. En sväng till närmaste verkstad är att rekommendera!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Helt ärligt är jag lite less på bmw - var en riktig bmw nörd tidigare (har haft 7 st :)) och vissa modeller är ju rätt najs som 6-serien, men jag förstår inte alls poängen med alla olika modeller (2-serien, x4, 3-serie gt - som btw kan vara den fulaste bilen som finns). Valde mellan 5-serie och A6 när vi köpte vår bil och Audin känns mer modern, är snyggare, trevligare att köra och 5-serien var lite gubbig enligt mig.
Sorry, men du har fel där. Det mesta som Chris Bangle var med och designade ÄR de fulaste som finns. Ta 5-serien som medvetet verkar sammansatt av delar som inte passar. Men det värsta av allt (enligt obekräftade rykten och inte alls påhittat av mig:rolleyes:) är att produktionslinan upptäckte att Chris hade glömt bort bagageluckan till 7-serien (eller om det var 6-serien, eller 5-serien?), och nere på golvet beslutade de att det här har vi inte tid att vänta på, så vi slänger på nåt vi har på lagret...:D
VARNING FÖR STARKA BILDER!
BMW_E65_rear_20080121.jpg

e60.jpg
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: par

Willed

Cartier
2-Faktor
Vågar inte ringa min far om denna fråga så passar på där man kan va hyfsat anonym på ett forum :)

Är lampan på bilden för att kolla oljan eller? Fick upp att det skulle fyllas på exakt dos olja på en annan display tidigare så denna är ny för mig:

IMG_9714.jpg

Det är en vanlig "check engine" Är det allvarligt lyser det rött. Men du skulle behöva kolla den hos en verkstad. Förmodligen bara en sensor eller givare. Ser ut att vara en hyfsat ny Volvo så borde inte vara allvarligare. Inte nån fara att köra med så länge bilen beter sig normalt.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Det är en vanlig "check engine" Är det allvarligt lyser det rött. Men du skulle behöva kolla den hos en verkstad. Förmodligen bara en sensor eller givare. Ser ut att vara en hyfsat ny Volvo så borde inte vara allvarligare. Inte nån fara att köra med så länge bilen beter sig normalt.
Lämnade kvar bilen på verkstaden tidigare ikväll. De skulle kolla imorgon bitti. Fick en lånecykel (!) som jag kuskade hem med i isande regn. Peeeeerfekt! :)
 
Topp