• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Vågar man spekulera i om 997 turbo är en bubbla eller kommer den fortsätta hålla/stiga i pris som den har gjort? Tänker mest mezger och manuell.

Kör runt med en Macan Turbo som familjebil. Storleksmässigt är den på gränsen med spädbarn, men det fungerar.
jag gick från en BMW 3-serie (AH3) och tycker att Porschen är klart mycket bättre på alla punkter, förutom att man får tanka oftare.
Har alltid varit anti Porsche, men insåg hur fel jag haft.

Glasspray/fönsterputs. Och om det sitter på insidan förbjuder man frugan att torka imma med vanten/tröjärmen igen. Fläkten ska på när ungarna äntrar bilen, basta!

Om det sitter på insidan är det mjukgörare som släpper från plasten när det är varmt. Vanlig fönsterputs funkar men ännu bättre är 50/50 isoproanol och batterivatten.

Körde ändamålsenlig fönstertvätt men fick till slut gå på diskmedel+vatten för att få det helt bra. Hon är numera förbjuden att vidröra vindrutan.

Måste ändå vara rätt jobbigt nu för BMW-ägare och BMW att veta tanken att det finns en liten sannolikhet att deras bilar kan börja brinna lite när som..

Har man lyckats få statistik på vilka modeller det gäller? Dieslar, el, bensinare, alla?

Måste ändå vara rätt jobbigt nu för BMW-ägare och BMW att veta tanken att det finns en liten sannolikhet att deras bilar kan börja brinna lite när som..

Har man lyckats få statistik på vilka modeller det gäller? Dieslar, el, bensinare, alla?

Japp:

BMW 3-serie
BMW 4-serie
BMW 5-serie
BMW 6-serie
BMW X3
BMW X4
BMW X5
BMW X6

Enbart modeller med fyrcylindrig dieselmotor (tillverkade mellan april 2015 och september 2016) samt sexcylindrig dieselmotor (tillverkade mellan juli 2012 till juni 2015) omfattas av återkallelsen.

BMW hävdar att bränderna beror på ett fel i komponenterna som återcirkulerar avgaserna (EGR-systemet). Men att komma fram till det tog flera år. BMW erkänner själva att de kände till problemen redan 2016, men det är alltså först nu som BMW vet vad felet beror på.

Går dem iväg då? Har tittat på samma bilar månad in och månad ut på blocket. Särskilt 996 och 997 Turbo.
Nej de verkar inte göra det. En 5 år gammal cayman s 981 med 325 hästar begärs det 550 för typ..en ny 718s börjar på 540 typ...vet inte om man kan få rabatt på nya men det börjar kännas som ett riktigt bra alternativ....

En jag känner fick 7% på sin Cayman om jag kommer ihåg rätt.

Jag är bra sugen på en 718 GTS, men får problem med att köra ungarna då. M2 CS lär vara grym med men det är ingen Porsche...

Japp:

BMW 3-serie
BMW 4-serie
BMW 5-serie
BMW 6-serie
BMW X3
BMW X4
BMW X5
BMW X6

Enbart modeller med fyrcylindrig dieselmotor (tillverkade mellan april 2015 och september 2016) samt sexcylindrig dieselmotor (tillverkade mellan juli 2012 till juni 2015) omfattas av återkallelsen.

BMW hävdar att bränderna beror på ett fel i komponenterna som återcirkulerar avgaserna (EGR-systemet). Men att komma fram till det tog flera år. BMW erkänner själva att de kände till problemen redan 2016, men det är alltså först nu som BMW vet vad felet beror på.
Så 530d från 2016 ska va lugnt? :wideyed:

Så 530d från 2016 ska va lugnt? :wideyed:

Verkar så, men jag bara citerade en artikel jag hittade ... ;)

Själv valde jag bensin den här gången, dels pga den allmänna dieseldebatten, dels pga att merkostnaden inte kan motiveras då jag kör rätt lite sen jag pensionerade mig.
420 GC 2017-04-28 (2).jpg

Jag håller med, men samtidigt hittar jag inga billigare bilar internationellt. Samma bilar gick för ~500k 3-4 år sen. Men trots ockerpriser känns det som bra bang for the buck.
Man får nog räkna med att gå back några hundra tusen oavsett. Det kostar att driva en sådan med. De är inte problemfria och börjar bli till åren nu.

Det här är bra bang for the buck :p. Fan att den inte säljs i Svedala. Dock andra krängningshämmare på min och super sport 2 däck så är det inte många 10-delar som skiljer.
20180925_164209.jpg

Senast ändrad:
Inte om du frågar KS egna BMWfanatiker :)

I de få fallen med Bmw kan man med stor sannolikhet härleda eventuell ”brand” till felaktigt handhavande av bilen, i fallet med VAG är det snarare bristfällig ingenjörskonst och en fråga om att man har begett sig ut på djupt vatten och försökt att bemästra en teknik man inte klarar av..

Måste vara mycket skit bakom spakarna på BMW-förare för det börjar bli många bränder nu ;)

Tillbaka
Topp