• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Höj lönen med förmånsvärdet och gör sedan nettolöneavdrag. Vips har du högre utdelningsutrymme och SGI. I övrigt finns det mest fördelar med leasingbil. Att åka en 5 år gammal bil privat är dock billigare oavsett.

Tack! Det är här det börjar bli snårigt för mig, men jag tror jag förstår vad du menar. I praktiken samma peng över men drabbar inte SGI osv?

Så jag gör!
Sjukt dyrt när man kommer upp över vissa summor. Då bolaget är ens egna så är blir även kostnaderna för bolaget dina egna. Ja jag vet att man inte skalla blanda bolagets finanser med det privata på det sättet men någonstans så är bolaget ditt egna så att säga.

Då du höjer lönen så blir det ökade arb.avgifter + själva lönen + leasingkostnaden vilka blir extra kostnader på bolaget. Visst det blir kostnader på bolaget = mindre skatt etc som skall betalas men värt att tänka på.

Även bilar för bilar som är tillverkade 2018 som reggas efter 1a juni så blir du förmånsbeskattad på skatten på bilen.

Det positiva är
Du behöver din betala handpenning med skattade pengar
Eventuella värdeminskning tas av bolaget (oskattat)
Försäkringar, service etc tas på bolaget.

Men det sagt så tror jag det ändå billigare att köpa privat (lite beroende på bil och om det rör sig om summor på 500k och uppåt)

Höj lönen med förmånsvärdet och gör sedan nettolöneavdrag. Vips har du högre utdelningsutrymme och SGI. I övrigt finns det mest fördelar med leasingbil. Att åka en 5 år gammal bil privat är dock billigare oavsett.

Senast ändrad:
Så jag gör!
Sjukt dyrt när man kommer upp över vissa summor. Då bolaget är ens egna så är blir även kostnaderna för bolaget dina egna. Ja jag vet att man inte skalla blanda bolagets finanser med det privata på det sättet men någonstans så är bolaget ditt egna så att säga.

Då du höjer lönen så blir det ökade arb.avgifter + leasingkostnaden vilka blir extra kostnader på bolaget. Visst det blir kostnader på bolaget = mindre skatt etc som skall betalas men värt att tänka på.

Även bilar för bilar som är tillverkade 2018 som reggas efter 1a juni så blir du förmånsbeskattad på skatten på bilen.

Det positiva är
Du behöver din betala handpenning med skattade pengar
Eventuella värdeminskning tas av bolaget
Försäkringar, service etc tas på bolaget.

Men det sagt så tror jag det ändå billigare att köpa privat (lite beroende på bil)

Blir det även så på plugin-hybrid?

Blir det även så på plugin-hybrid?
Finns det skatt så läggs det på( om jag förstått det rätt), men förmånsvärdet är lägre på den typ av bil (med ganska så mycket) å andra sidan. Skatten på en hybrid är väl på 500kr/år eller liknande

Det är just detta de vill påtvinga företag som har fömånsbilar. Det blir grymt mycket billigare med "miljövänliga" bilar

Sen att ett högspänningsbatteri till Passat GTE kostar 116k etc är inte med i beräkningen eller vafan man gör med skiten när den måste byta.

Blir en skev bild om en bara tittar på utsläppen/förbrukningen för en bil
Skulle inte förvåna mig om en Volvo 244 ifrån 80-talet är miljövänligare än en Tesla sett till hela livscykeln.

Senast ändrad:
Det är rätt straight forward men för att räkna ut den verkliga kostnaden för bolaget så blir det lite räknande.

Sen skall det vägas mot vad det kostar att ta det privat.

Har du mycket pengar i bolaget som du inte vet vad du skall göra med efter att du klokt placerat för pension etc etc då spelar inte det kanske inte så stor roll, lika bra att ta det på bolaget.

Ingen byter batteri på några hybrider. Det är lite som att lägga på ett motorbyte i kalkylen på en bensinbil. Varför skulle man göra det? Det kommer vara extremt ovanligt att det krävs, motorbyten på förbränningsbilar lär vara långt vanligare men inte oroar vi oss över det. Vid det här laget är statistiken ganska tydlig att 10% per 15.000 mil tappar batterierna kapacitet. Så 20% totalt under en hel ekonomisk livstid kan man räkna med.

Jag pratade inte så mycket om sannolikheten att batteripacket dör utan mer vad gäller hur de kommit fram till förmånsberäkningen och att den är aningens skev.

Ingen byter batteri på några hybrider. Det är lite som att lägga på ett motorbyte i kalkylen på en bensinbil. Varför skulle man göra det? Det kommer vara extremt ovanligt att det krävs, motorbyten på förbränningsbilar lär vara långt vanligare men inte oroar vi oss över det. Vid det här laget är statistiken ganska tydlig att 10% per 15.000 mil tappar batterierna kapacitet. Så 20% totalt under en hel ekonomisk livstid kan man räkna med.

Jag pratade inte så mycket om sannolikheten att batteripacket dör utan mer vad gäller hur de kommit fram till förmånsberäkningen och att den är aningens skev.
Ja fast förmånen har ju inget med underhållskostnader att göra. Den är konstant oavsett bil och så har det ju alltid varit även fast en Polo 1.2tsi motor är billigare att byta än en Cayenne Turbo ;)

Förmånen har med miljöaspekter att göra bland annat. Om den inte tar hänsyn över livscykeln så är den helt off. Pratar inte underhåll

Ja fast förmånen har ju inget med underhållskostnader att göra. Den är konstant oavsett bil och så har det ju alltid varit även fast en Polo 1.2tsi motor är billigare att byta än en Cayenne Turbo ;)

Förmånen har med miljöaspekter att göra bland annat. Om den inte tar hänsyn över livscykeln så är den helt off. Pratar inte underhåll
Miljö = CO2 = drivmedelsförbrukning => förmnånskatt.
Sen kan vi diskutera hur det borde vara istället rätt länge tror jag. Men det är knappast så att diesel och bensinbilar skulle gå ostraffat om man lade till utsläpp vid framställning också...

Miljö = CO2 = drivmedelsförbrukning => förmnånskatt.
Sen kan vi diskutera hur det borde vara istället rätt länge tror jag. Men det är knappast så att diesel och bensinbilar skulle gå ostraffat om man lade till utsläpp vid framställning också...
Sen finns det väl vissa specialare också? Exempelvis har ju Mitsubishi Outlander PHEV lägre förmånsvärde än Passat GTE som har lägre utsläpp. Viktas det inte mot bilens storlek eller övriga varianter av samma modell på något sätt?

Sen finns det väl vissa specialare också? Exempelvis har ju Mitsubishi Outlander PHEV lägre förmånsvärde än Passat GTE som har lägre utsläpp. Viktas det inte mot bilens storlek eller övriga varianter av samma modell på något sätt?
Man baserar förmånsvärdet mot ”motsvarande bil” och det är inte alltid helt vetenskapligt vad skatteverket godkänner där. Sen ytterligare rabatt på förmånsvärdet (tidigare 40% nu vet jag inte exakt). Om Mitsubishis motsvarande modell är billigare så får man den effekten.

Japp, bara konstatera. De som inte brinner upp kör som dårar i sina BMW. Eller kör de som dårar för att bilarna redan brinner? Oklart

4320BBEA-5B97-46D1-ABA6-EC21562801F4.jpeg

Drabbas av betydligt fler farliga situationer beroende på att Toyota- och Kiaförare kör runt utan belysning i mörker än hetsiga BMWförare.

Style 37 (de på E38an) är riktigt fina! Även Style 20 som sitter på E30in är fina. de är även samma "fälg" som på E31an Anders Forsberg nämnde men de har olika "navkapslar" men de på E31an heter Style 21. En annars sjysst orginalfälg är Style 32 som finns i mått från 15" till 20".

f29ad80d691cb456a8585ce28925c007.jpg

Sen ska man inte dissa Style 163, helst då fyra bakfälgar då de är bredare och mer konkava.
8508038197_b4bfd9c74d_b.jpg
Nä, nu stänger vi denna diskussion ang. fälgar på BMW.s.
Alpina 16" passar bäst på bästa BMW.n nånsin hittills tillverkad, E30...
20180928_225456.jpg

Tillbaka
Topp